1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Random reboots, 41, Kernel-Power error (63) AMD driver probleem

Discussie in 'Windows 10' gestart door isabellacarina, 2 jan 2017.

Discussie Random reboots, 41, Kernel-Power error (63) AMD driver probleem in het Windows 10 forum op nationaalcomputerforum.nl/.

  1. isabellacarina

    isabellacarina Nieuw lid

    Hallo, ik heb dit probleem als eens beschreven op een ander forum maar kreeg tot nu toe weinig feedback. Ik hoop dat iemand me hier wel kan helpen. :smile:

    Ik zit al een tijdje met een computer probleem wat steeds vaker voorkomt. Hierbij alvast de specs van mijn laptop:

    AMD A8-6410 Quad-Core Accelerated Processor + Radeon R5 Graphics 2.00-2.40 GHz
    4 GB DDR3L RAM (1,600 MHz)
    (Ik gebruik windows 10)

    Hopelijk is dit voldoende, laat het me aub weten als er nog iets mist!

    Het gaat om onverwachtse reboots die tot nu toe alleen voorkomen bij video editing en gamen. Een paar maanden geleden gebeurde het voor het eerst, ik had daarvoor nooit ergens last van. M'n scherm werd onverwachts zwart, alles liep vast en m'n laptop startte opnieuw op. Dit herhaalde zich een paar keer dus ik besloot in het logboek te kijken. Daar kwam ik de kritieke 41, Kernel-Power error tegen, vervolgens gegoogled maar zonder duidelijk resultaat. De taakcategorie van de fout is altijd (63). Het heeft zich destijds zo'n 3 keer voor gedaan bij games en video editing software.

    Inmiddels heb ik een tijdje terug nieuw windows geinstalleerd op mijn laptop. Weer windows 10, net als voorheen. Nadat ik nieuw windows geinstalleerd had heb ik een tijd geen games gespeeld of videos ge-edit, ik had dus ook geen last van die reboots aangezien het alleen voorkwam bij 'zwaardere' software. Sinds zo'n 2 weken ben ik weer begonnen videos te editten en het duurde helaas niet lang voordat m'n laptop zichzelf opnieuw opstartte en ik een 41 Kernel-Power melding in het logboek terugvond. Het process heeft zich tot nu toe herhaald, het gebeurt niet elke keer dat ik videos edit en ook niet meteen zodra ik het programma opstart. Er is dus geen pijl op te trekken behalve dat het voorkomt bij games en dit soort software. Inmiddels heb ik op advies van google 'Who Crashed' gedownload en die gaf aan dat het met mijn amd driver(s) te maken had. 1 keer heb ik een BSOD gehad bij een reboot, dat is ongeveer een week terug. De stopcode daarvan was: THREAD STUCK IN DEVICE DRIVER. Who Crashed gaf weer aan dat het met amd te maken had.

    Hierbij de laatste analyse van Who Crashed, deze is van 30 december 2016:

    On Fri 30-12-2016 02:37:48 your computer crashed
    crash dump file: C:\WINDOWS\Minidump\123016-27265-01.dmp
    This was probably caused by the following module: atikmpag.sys (atikmpag+0xF108)
    Bugcheck code: 0x116 (0xFFFF9801759934A0, 0xFFFFF8096061F108, 0xFFFFFFFFC0000001, 0x3)
    Error: VIDEO_TDR_ERROR
    file path: C:\WINDOWS\system32\drivers\atikmpag.sys
    product: AMD driver
    company: Advanced Micro Devices, Inc.
    description: AMD multi-vendor Miniport Driver
    Bug check description: This indicates that an attempt to reset the display driver and recover from a timeout failed.
    A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: atikmpag.sys (AMD multi-vendor Miniport Driver, Advanced Micro Devices, Inc.).
    Google query: Advanced Micro Devices, Inc. VIDEO_TDR_ERROR



    On Fri 30-12-2016 02:37:48 your computer crashed
    crash dump file: C:\WINDOWS\memory.dmp
    This was probably caused by the following module: atikmpag.sys (0xFFFFF8096061F108)
    Bugcheck code: 0x116 (0xFFFF9801759934A0, 0xFFFFF8096061F108, 0xFFFFFFFFC0000001, 0x3)
    Error: VIDEO_TDR_ERROR
    file path: C:\WINDOWS\system32\drivers\atikmpag.sys
    product: AMD driver
    company: Advanced Micro Devices, Inc.
    description: AMD multi-vendor Miniport Driver
    Bug check description: This indicates that an attempt to reset the display driver and recover from a timeout failed.
    A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: atikmpag.sys (AMD multi-vendor Miniport Driver, Advanced Micro Devices, Inc.).
    Google query: Advanced Micro Devices, Inc. VIDEO_TDR_ERROR

    Ik zal ook meteen de gebeurteniseigenschappen van de error in het logboek even toevoegen:

    + System

    - Provider
    [ Name] Microsoft-Windows-Kernel-Power
    [ Guid] {331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}

    EventID 41

    Version 4

    Level 1

    Task 63

    Opcode 0

    Keywords 0x8000400000000002

    - TimeCreated
    [ SystemTime] 2016-12-30T01:38:27.622386000Z

    EventRecordID 8863

    Correlation

    - Execution
    [ ProcessID] 4
    [ ThreadID] 8

    Channel System

    Computer LAPTOP-Q94NLVHL

    - Security
    [ UserID] S-1-5-18
    - EventData
    BugcheckCode 278
    BugcheckParameter1 0xffff9801759934a0
    BugcheckParameter2 0xfffff8096061f108
    BugcheckParameter3 0xffffffffc0000001
    BugcheckParameter4 0x3
    SleepInProgress 0
    PowerButtonTimestamp 0
    BootAppStatus 0
    Checkpoint 0
    ConnectedStandbyInProgress false
    SystemSleepTransitionsToOn 3
    CsEntryScenarioInstanceId 0

    Tot nu toe heb ik geprobeerd mijn beeldschermadapter (AMD Radeon(TM) R5 Graphics) Bij te werken via apparaatbeheer, dat resulteerde in problemen met mijn radeon instellingen. Ik kon het niet meer openen en er kwam een foutmelding in beeld met de informatie dat de drivers etc niet goed geinstalleerd waren of niet goed functioneerden. Ik ben toen terug gegaan naar de 'vorige' versie in apparaatbeheer en het opende weer. Ook heb ik de ''Amd cleanup utility'' gebruikt om al mijn amd drivers te verwijderen, vervolgens heb ik de ''Autodetect utility'' gebruikt om de voor mijn laptop geschikte stuurprogramma's te downloaden. Helaas, zonder resultaat. Ik heb de drivers zo'n 5 dagen terug gedeinstalleerd en opnieuw geinstalleerd, zoals je ziet is het Who crashed log van 30 december (2/3 dagen terug). Het lijkt dus niet geholpen te hebben.

    Misschien handig om te melden: Mijn BIOS is up to date, mocht dat belangerijk zijn om te weten.

    Een verse installatie van windows heeft dus niet geholpen, het probleem komt to nu toe alleen voor bij games en editing software. Ik heb de drivers gedeinstalleerd en opnieuw geinstalleerd zonder resultaat. Mijn vraag is, heb ik niet de juiste versie drivers van AMD op mijn laptop staan? Who crashed geeft tot nu toe elke keer aan dat het met AMD te maken heeft.

    Ik ben op de hoogte dat mijn specs niet heel geschikt zijn om mee te gamen, daar ben ik dan ook mee gestopt. De video editing software die ik gebruik liep eerst zonder problemen, vandaar dat ik hoop dat er toch een oplossing voor is.

    Groetjes, Isabella.

    --- Update ---

    Hallo,

    Ik zie dat mijn post niet in de goede categorie staat, hoe kan ik dat veranderen? Alvast bedankt.
     
  2. aarie25

    aarie25 Moderator

    Laatst bewerkt: 2 jan 2017
  3. isabellacarina

    isabellacarina Nieuw lid

    Hallo,

    Ik had die site inderdaad al gevonden. Ik heb inmiddels alle stappen al toegepast behalve de bios update aangezien daar geen nieuwe update voor is. Dat klopt, ik heb windows vers geinstalleerd. Ik heb de amd drivers handmatig opgehaald, hoe kan ik erachter komen of de overige windows 10 drivers up to date zijn? Ga je daar voor apparaatbeheer langs? De laptop is 8 maanden oud maar ik heb nog niet gekeken of er veel stof in zit van binnen. Ik zal de temps eens bijhouden om te kijken of hij misschien te warm word.
     
  4. Abraham54

    Abraham54 Administrator

    Doe nu het volgende: post enkel de link, die je via onderstaand tool verkrijgt.

    Download [​IMG] Speccy van Piriform

    Bij de installatie van "Speccy" wordt gevraagd om de Google Chrome webbrowser mee te installeren.
    Indien je dit niet wenst, verwijder dan de vinkjes.

    Speccy van Piriform opstarten:
    • Windows 2000 en Windows XP: start "Speccy" middels dubbelklikken.
    • Windows Vista en Windows 7: start "Speccy" middels rechtsklik en dan kiezen voor Als Administrator uitvoeren.

    Speccy van Piriform gebruiken:
    • nadat de analyse van Windows klaar is, plaatst "Speccy" de uitkomst daarvan in een nieuw venster.
    • Klik nu in de menubalk op Bestand (File) en kies voor Publiceren (Publish Snapshot)
    • Bevestig het publiceren door JA (Yes) te klikken.
    • Nu zal een pop-upvenster openen met daarin de vraag voor wel of niet publiceren.
      [*]Bevestig dat eerste dus.
      [*]Kopieer nu de link in het nieuw geopende webvenster en plak die link in jouw volgende bericht.
     
  5. aarie25

    aarie25 Moderator

    Bij 8 maanden oud zal dat nog niet veel stof zijn.
    Bij een verse installatie krijg je alle updates via Windows update binnen.
    Bij een upgrade dien je dit zelf te doen (grafische kaart, processor, moederbord, bios)
    Maar je kunt altijd op de site van de makers kijken of er nog nieuwere drivers zijn voor de grafische kaart enz.
    Maar mocht je het probleem niet kunnen oplossen dan heb je altijd nog garantie en dan zou ik hem laten nakijken.
     
  6. porrelaar

    porrelaar Lid

    Ik heb deze discussie verplaatst van Algemeen naar Windows 10.
     
  7. prutser

    prutser Gewaardeerd

    Dag isabellacarina,

    Niet iedereen zal het programma willen gebruiken, maar ik gebruik al een tijdje Driverdoc, het bevalt mij uitstekend.
    Ik heb nog geen nadelige ervaringen mee gemaakt. Je moet het wel aanschaffen.
    Kort geleden heb ik Windows 10 moeten herinstalleren, met driverdoc ben ik snel weer up to date.
     
  8. isabellacarina

    isabellacarina Nieuw lid

    Dit is het linkje van Speccy:

    http://speccy.piriform.com/results/kjJlwCQqrUyiNATgih4oFyH

    --- Update ---

    Bedankt voor de tip! Dat lijkt inderdaad wel handig aangezien het automatisch gaat.

    --- Update ---

    Ik heb met de autodetect tool van AMD de drivers geinstalleerd op mijn laptop, wel is er in apparaatbeheer een nieuwe update voor mijn grafische kaart. Helaas kreeg ik van AMD een fout bericht met de informatie dat AMD radeon settings etc. niet goed functioneerde nadat ik die had gedownload. Ik heb inderdaad nog garantie dus dat is eventueel nog een optie.
     
  9. Abraham54

    Abraham54 Administrator

    Welk type Toshiba notebook is dit en heb jij Windows 10 erin gezet of is het notebook met Windows 10 erin geleverd.
    Wat ik jou zonder meer aanraad, omdat je zware software van Adobe gebruikt, te upgraden naar minimaal 8 GB werkgeheugen.
    Omdat voor de onboard videokaart van AMD een hoeveelheid geheugen wordt gebruikt, kan dit met 4 gigabyte werkgeheugen tot geheugenproblemen leiden bij gebruik van zware programma's.
     
  10. isabellacarina

    isabellacarina Nieuw lid

    Dit is de toshiba: http://www.toshiba.nl/discontinued-products/satellite-c70d-b-34k/

    Ik was inderdaad al van plan om het werkgeheugen uit te breiden naar 8GB. Kan dit dan ook de oorzaak zijn voor het vastlopen/uitvallen van het systeem? Bedankt voor de hulp tot nu toe!

    De laptop kwam met windows 8, bij het opstarten werd er meteen naar windows 10 ge upgrade. Ik heb dus nooit iets meegekregen van windows 8.
     
    Laatst bewerkt: 2 jan 2017
  11. aarie25

    aarie25 Moderator

    Het kan zijn dat je op de site van Toshiba moet kijken voor AMD drivers.
    Voor mij laptop (Asus) geeft Intel ook aan dat er een nieuwe driver is, maar ik krijg dan een melding dat hij niet geschikt is voor deze laptop.
    Soms passen Laptop makers bestaande drivers aan naar hun laptop aan.

    --- Update ---

    Ik zie trouwens dat je al een nieuwe driver binnen hebt gekregen of had je dat zelf gedaan?
    27-12-2016 Advanced Micro Devices, Inc. driver update for AMD Radeon(TM) R5 Graphics
    This driver was provided by Advanced Micro Devices, Inc. for
    support of AMD Radeon R5 Graphics
     
    Laatst bewerkt: 2 jan 2017
  12. Abraham54

    Abraham54 Administrator

    Vreemd dat er niet aangegeven wordt hoeveel werkgeheugen er in mag.
    Het goede nieuws is, dat er n geheugenblokruimte nog vrij is.

    Dit heb je nodig: DDR3 SoDimm PC3-12800 (800 MHz) - probeer desnoods of 8GB ook mogelijk is in dat vrije slot, dan moet de machine helemaal vlot kunnen werken.
    Zo te lezen kan er maximaal 16 GB aan werkgeheugen in.
     

Deel Deze Pagina