• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Random reboots, 41, Kernel-Power error (63) AMD driver probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

isabellacarina

Nieuw lid
Lid geworden
1 jan 2017
Berichten
21
Waarderingsscore
0
Hallo, ik heb dit probleem als eens beschreven op een ander forum maar kreeg tot nu toe weinig feedback. Ik hoop dat iemand me hier wel kan helpen. :smile:

Ik zit al een tijdje met een computer probleem wat steeds vaker voorkomt. Hierbij alvast de specs van mijn laptop:

AMD A8-6410 Quad-Core Accelerated Processor + Radeon R5 Graphics 2.00-2.40 GHz
4 GB DDR3L RAM (1,600 MHz)
(Ik gebruik windows 10)

Hopelijk is dit voldoende, laat het me aub weten als er nog iets mist!

Het gaat om onverwachtse reboots die tot nu toe alleen voorkomen bij video editing en gamen. Een paar maanden geleden gebeurde het voor het eerst, ik had daarvoor nooit ergens last van. M'n scherm werd onverwachts zwart, alles liep vast en m'n laptop startte opnieuw op. Dit herhaalde zich een paar keer dus ik besloot in het logboek te kijken. Daar kwam ik de kritieke 41, Kernel-Power error tegen, vervolgens gegoogled maar zonder duidelijk resultaat. De taakcategorie van de fout is altijd (63). Het heeft zich destijds zo'n 3 keer voor gedaan bij games en video editing software.

Inmiddels heb ik een tijdje terug nieuw windows geinstalleerd op mijn laptop. Weer windows 10, net als voorheen. Nadat ik nieuw windows geinstalleerd had heb ik een tijd geen games gespeeld of videos ge-edit, ik had dus ook geen last van die reboots aangezien het alleen voorkwam bij 'zwaardere' software. Sinds zo'n 2 weken ben ik weer begonnen videos te editten en het duurde helaas niet lang voordat m'n laptop zichzelf opnieuw opstartte en ik een 41 Kernel-Power melding in het logboek terugvond. Het process heeft zich tot nu toe herhaald, het gebeurt niet elke keer dat ik videos edit en ook niet meteen zodra ik het programma opstart. Er is dus geen pijl op te trekken behalve dat het voorkomt bij games en dit soort software. Inmiddels heb ik op advies van google 'Who Crashed' gedownload en die gaf aan dat het met mijn amd driver(s) te maken had. 1 keer heb ik een BSOD gehad bij een reboot, dat is ongeveer een week terug. De stopcode daarvan was: THREAD STUCK IN DEVICE DRIVER. Who Crashed gaf weer aan dat het met amd te maken had.

Hierbij de laatste analyse van Who Crashed, deze is van 30 december 2016:

On Fri 30-12-2016 02:37:48 your computer crashed
crash dump file: C:\WINDOWS\Minidump\123016-27265-01.dmp
This was probably caused by the following module: atikmpag.sys (atikmpag+0xF108)
Bugcheck code: 0x116 (0xFFFF9801759934A0, 0xFFFFF8096061F108, 0xFFFFFFFFC0000001, 0x3)
Error: VIDEO_TDR_ERROR
file path: C:\WINDOWS\system32\drivers\atikmpag.sys
product: AMD driver
company: Advanced Micro Devices, Inc.
description: AMD multi-vendor Miniport Driver
Bug check description: This indicates that an attempt to reset the display driver and recover from a timeout failed.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: atikmpag.sys (AMD multi-vendor Miniport Driver, Advanced Micro Devices, Inc.).
Google query: Advanced Micro Devices, Inc. VIDEO_TDR_ERROR



On Fri 30-12-2016 02:37:48 your computer crashed
crash dump file: C:\WINDOWS\memory.dmp
This was probably caused by the following module: atikmpag.sys (0xFFFFF8096061F108)
Bugcheck code: 0x116 (0xFFFF9801759934A0, 0xFFFFF8096061F108, 0xFFFFFFFFC0000001, 0x3)
Error: VIDEO_TDR_ERROR
file path: C:\WINDOWS\system32\drivers\atikmpag.sys
product: AMD driver
company: Advanced Micro Devices, Inc.
description: AMD multi-vendor Miniport Driver
Bug check description: This indicates that an attempt to reset the display driver and recover from a timeout failed.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: atikmpag.sys (AMD multi-vendor Miniport Driver, Advanced Micro Devices, Inc.).
Google query: Advanced Micro Devices, Inc. VIDEO_TDR_ERROR

Ik zal ook meteen de gebeurteniseigenschappen van de error in het logboek even toevoegen:

+ System

- Provider
[ Name] Microsoft-Windows-Kernel-Power
[ Guid] {331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}

EventID 41

Version 4

Level 1

Task 63

Opcode 0

Keywords 0x8000400000000002

- TimeCreated
[ SystemTime] 2016-12-30T01:38:27.622386000Z

EventRecordID 8863

Correlation

- Execution
[ ProcessID] 4
[ ThreadID] 8

Channel System

Computer LAPTOP-Q94NLVHL

- Security
[ UserID] S-1-5-18
- EventData
BugcheckCode 278
BugcheckParameter1 0xffff9801759934a0
BugcheckParameter2 0xfffff8096061f108
BugcheckParameter3 0xffffffffc0000001
BugcheckParameter4 0x3
SleepInProgress 0
PowerButtonTimestamp 0
BootAppStatus 0
Checkpoint 0
ConnectedStandbyInProgress false
SystemSleepTransitionsToOn 3
CsEntryScenarioInstanceId 0

Tot nu toe heb ik geprobeerd mijn beeldschermadapter (AMD Radeon(TM) R5 Graphics) Bij te werken via apparaatbeheer, dat resulteerde in problemen met mijn radeon instellingen. Ik kon het niet meer openen en er kwam een foutmelding in beeld met de informatie dat de drivers etc niet goed geinstalleerd waren of niet goed functioneerden. Ik ben toen terug gegaan naar de 'vorige' versie in apparaatbeheer en het opende weer. Ook heb ik de ''Amd cleanup utility'' gebruikt om al mijn amd drivers te verwijderen, vervolgens heb ik de ''Autodetect utility'' gebruikt om de voor mijn laptop geschikte stuurprogramma's te downloaden. Helaas, zonder resultaat. Ik heb de drivers zo'n 5 dagen terug gedeinstalleerd en opnieuw geinstalleerd, zoals je ziet is het Who crashed log van 30 december (2/3 dagen terug). Het lijkt dus niet geholpen te hebben.

Misschien handig om te melden: Mijn BIOS is up to date, mocht dat belangerijk zijn om te weten.

Een verse installatie van windows heeft dus niet geholpen, het probleem komt to nu toe alleen voor bij games en editing software. Ik heb de drivers gedeinstalleerd en opnieuw geinstalleerd zonder resultaat. Mijn vraag is, heb ik niet de juiste versie drivers van AMD op mijn laptop staan? Who crashed geeft tot nu toe elke keer aan dat het met AMD te maken heeft.

Ik ben op de hoogte dat mijn specs niet heel geschikt zijn om mee te gamen, daar ben ik dan ook mee gestopt. De video editing software die ik gebruik liep eerst zonder problemen, vandaar dat ik hoop dat er toch een oplossing voor is.

Groetjes, Isabella.

--- Update ---

Hallo,

Ik zie dat mijn post niet in de goede categorie staat, hoe kan ik dat veranderen? Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,

Ik had die site inderdaad al gevonden. Ik heb inmiddels alle stappen al toegepast behalve de bios update aangezien daar geen nieuwe update voor is. Dat klopt, ik heb windows vers geinstalleerd. Ik heb de amd drivers handmatig opgehaald, hoe kan ik erachter komen of de overige windows 10 drivers up to date zijn? Ga je daar voor apparaatbeheer langs? De laptop is 8 maanden oud maar ik heb nog niet gekeken of er veel stof in zit van binnen. Ik zal de temps eens bijhouden om te kijken of hij misschien te warm word.
 
Doe nu het volgende: post enkel de link, die je via onderstaand tool verkrijgt.

Download
51ec442687372-sp_64_Canned.png
Speccy van Piriform


Bij de installatie van "Speccy" wordt gevraagd om de Google Chrome webbrowser mee te installeren.
Indien je dit niet wenst, verwijder dan de vinkjes.

Speccy van Piriform opstarten:
  • Windows 2000 en Windows XP: start "Speccy" middels dubbelklikken.
  • Windows Vista en Windows 7: start "Speccy" middels rechtsklik en dan kiezen voor Als Administrator uitvoeren.

Speccy van Piriform gebruiken:
  • nadat de analyse van Windows klaar is, plaatst "Speccy" de uitkomst daarvan in een nieuw venster.
  • Klik nu in de menubalk op Bestand (File) en kies voor Publiceren (Publish Snapshot)
  • Bevestig het publiceren door JA (Yes) te klikken.
  • Nu zal een pop-upvenster openen met daarin de vraag voor wel of niet publiceren.
    [*]Bevestig dat eerste dus.
    [*]Kopieer nu de link in het nieuw geopende webvenster en plak die link in jouw volgende bericht.
 
Hallo,

Ik had die site inderdaad al gevonden. Ik heb inmiddels alle stappen al toegepast behalve de bios update aangezien daar geen nieuwe update voor is. Dat klopt, ik heb windows vers geinstalleerd. Ik heb de amd drivers handmatig opgehaald, hoe kan ik erachter komen of de overige windows 10 drivers up to date zijn? Ga je daar voor apparaatbeheer langs? De laptop is 8 maanden oud maar ik heb nog niet gekeken of er veel stof in zit van binnen. Ik zal de temps eens bijhouden om te kijken of hij misschien te warm word.

Bij 8 maanden oud zal dat nog niet veel stof zijn.
Bij een verse installatie krijg je alle updates via Windows update binnen.
Bij een upgrade dien je dit zelf te doen (grafische kaart, processor, moederbord, bios)
Maar je kunt altijd op de site van de makers kijken of er nog nieuwere drivers zijn voor de grafische kaart enz.
Maar mocht je het probleem niet kunnen oplossen dan heb je altijd nog garantie en dan zou ik hem laten nakijken.
 
Ik heb deze discussie verplaatst van Algemeen naar Windows 10.
 
Dag isabellacarina,

Niet iedereen zal het programma willen gebruiken, maar ik gebruik al een tijdje Driverdoc, het bevalt mij uitstekend.
Ik heb nog geen nadelige ervaringen mee gemaakt. Je moet het wel aanschaffen.
Kort geleden heb ik Windows 10 moeten herinstalleren, met driverdoc ben ik snel weer up to date.
 
Dit is het linkje van Speccy:

http://speccy.piriform.com/results/kjJlwCQqrUyiNATgih4oFyH

--- Update ---

Dag isabellacarina,

Niet iedereen zal het programma willen gebruiken, maar ik gebruik al een tijdje Driverdoc, het bevalt mij uitstekend.
Ik heb nog geen nadelige ervaringen mee gemaakt. Je moet het wel aanschaffen.
Kort geleden heb ik Windows 10 moeten herinstalleren, met driverdoc ben ik snel weer up to date.

Bedankt voor de tip! Dat lijkt inderdaad wel handig aangezien het automatisch gaat.

--- Update ---

Bij 8 maanden oud zal dat nog niet veel stof zijn.
Bij een verse installatie krijg je alle updates via Windows update binnen.
Bij een upgrade dien je dit zelf te doen (grafische kaart, processor, moederbord, bios)
Maar je kunt altijd op de site van de makers kijken of er nog nieuwere drivers zijn voor de grafische kaart enz.
Maar mocht je het probleem niet kunnen oplossen dan heb je altijd nog garantie en dan zou ik hem laten nakijken.

Ik heb met de autodetect tool van AMD de drivers geinstalleerd op mijn laptop, wel is er in apparaatbeheer een nieuwe update voor mijn grafische kaart. Helaas kreeg ik van AMD een fout bericht met de informatie dat AMD radeon settings etc. niet goed functioneerde nadat ik die had gedownload. Ik heb inderdaad nog garantie dus dat is eventueel nog een optie.
 
Welk type Toshiba notebook is dit en heb jij Windows 10 erin gezet of is het notebook met Windows 10 erin geleverd.
Wat ik jou zonder meer aanraad, omdat je zware software van Adobe gebruikt, te upgraden naar minimaal 8 GB werkgeheugen.
Omdat voor de onboard videokaart van AMD een hoeveelheid geheugen wordt gebruikt, kan dit met 4 gigabyte werkgeheugen tot geheugenproblemen leiden bij gebruik van zware programma's.
 
Dit is de toshiba: http://www.toshiba.nl/discontinued-products/satellite-c70d-b-34k/

Ik was inderdaad al van plan om het werkgeheugen uit te breiden naar 8GB. Kan dit dan ook de oorzaak zijn voor het vastlopen/uitvallen van het systeem? Bedankt voor de hulp tot nu toe!

De laptop kwam met windows 8, bij het opstarten werd er meteen naar windows 10 ge upgrade. Ik heb dus nooit iets meegekregen van windows 8.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit is het linkje van Speccy:

Ik heb met de autodetect tool van AMD de drivers geinstalleerd op mijn laptop, wel is er in apparaatbeheer een nieuwe update voor mijn grafische kaart. Helaas kreeg ik van AMD een fout bericht met de informatie dat AMD radeon settings etc. niet goed functioneerde nadat ik die had gedownload. Ik heb inderdaad nog garantie dus dat is eventueel nog een optie.

Het kan zijn dat je op de site van Toshiba moet kijken voor AMD drivers.
Voor mij laptop (Asus) geeft Intel ook aan dat er een nieuwe driver is, maar ik krijg dan een melding dat hij niet geschikt is voor deze laptop.
Soms passen Laptop makers bestaande drivers aan naar hun laptop aan.

--- Update ---

Ik zie trouwens dat je al een nieuwe driver binnen hebt gekregen of had je dat zelf gedaan?
27-12-2016 Advanced Micro Devices, Inc. driver update for AMD Radeon(TM) R5 Graphics
This driver was provided by Advanced Micro Devices, Inc. for
support of AMD Radeon R5 Graphics
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vreemd dat er niet aangegeven wordt hoeveel werkgeheugen er in mag.
Het goede nieuws is, dat er n geheugenblokruimte nog vrij is.

Dit heb je nodig: DDR3 SoDimm PC3-12800 (800 MHz) - probeer desnoods of 8GB ook mogelijk is in dat vrije slot, dan moet de machine helemaal vlot kunnen werken.
Zo te lezen kan er maximaal 16 GB aan werkgeheugen in.
 
Op 27-12-2016 heb ik geloof ik alle AMD drivers verwijderd en ze opnieuw geinstalleerd. Ik denk dat dat dus die driver is. Mijn laptop kwam met een ''Toshiba service station'' waar nieuwe updates automatisch weergegeven worden. Nou vind ik de toshiba website erg verwarrend als het aankomt op drivers installeren. Er word weinig informatie gegeven. Momenteel heeft het service station aan dat er geen nieuwe updates zijn. Kan het alsnog zijn dat er eventuele belangerijke updates op de website staan? Excuses voor mijn verwarring.

--- Update ---

Vreemd dat er niet aangegeven wordt hoeveel werkgeheugen er in mag.
Het goede nieuws is, dat er n geheugenblokruimte nog vrij is.

Dit heb je nodig: DDR3 SoDimm PC3-12800 (800 MHz) - probeer desnoods of 8GB ook mogelijk is in dat vrije slot, dan moet de machine helemaal vlot kunnen werken.
Zo te lezen kan er maximaal 16 GB aan werkgeheugen in.

Er kan inderdaad 16 GB geheugen in, ik zal het ram geheugen zeker uitbreiden aangezien ik zwaardere software gebruik. Bedankt voor de informatie! Komt goed van pas :smile:
 
Dan kan je mijn inziens het best voor 16 GB gaan , dus een kit van 2x 8GB.
 
Ja dat klopt, ik had ook al voor drivers gezocht, maar het is niet te doen.
Maar als je de Toshiba service station al hebt gebruikt dan hoef je niet meer te zoeken voor nieuwere drivers.
 
Abraham54, ik ben al achter het ramgeheugen aangegaan. Het zou mooi zijn als het vloeiender loopt met meer geheugen. :smile:

Aarie25, dan heb ik de nieuwste al binnen. Bedankt voor het meedenken!

Voor nu zal ik eerst het ram geheugen uitbreiden.
 
Geen dank!
Ik denk dat je het probleem al hebt gevonden, door de tip van Abraham
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan