• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Rechten rondom mislukte reparatie van Coolblue

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mentembentem

Nieuw lid
Lid geworden
1 sep 2020
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Beste forumleden,

10 weken geleden heb ik mijn laptop ter reparatie ingeleverd bij Coolblue, beeldscherm was gebarsten. 3 a 4 weken zou het duren.

Veel problemen over en weer gehad en als ik zelf niet had gebeld naar Coolblue was waarschijnlijk mijn laptop vernietigd zonder dat ik het wist.

Vandaag eindelijk bericht gehad: ik krijg 90p euro shoptegoed maar mijn laptop mag ik niet terug ontvangen. Tuurlijk ben ik blij met het shoptegoed, maar waarom mag ik dan mijn oude laptop niet terug hebben? Wat zijn hier de rechten van. Ik heb namelijk betaald voor de reparatiekosten, die moet ik nog terug krijgen. Door een mislukte reparatie ben ik dus mijn laptop kwijt en doen ze dat simpel af met een nieuwe laptop.
Is er iemand die weet hoe dit zit? Of ik mijn laptop echt niet terug mag of dat ze gewoon lui zijn om die terug te sturen.

Alvast bedankt,

Mentembentem
 
Ik denk dat je eerst bij Coolblue zelf moet gaan navragen waarom je de oude laptop niet meer terug krijgt. Als ze de laptop niet meer hebben en ze deze vervangen door een nieuwe gelijkwaardige (of betere) laptop dan denk ik wel dat het moeilijk kan worden, mede gezien ze je voor je schade die 90 euro shoptegoed geven.
Indien ze de laptop niet meer hebben kunnen ze hem sowieso niet meer terug geven.

Echter als ze die laptop wel nog hebben, dan heb jij zeker nog recht op jouw laptop of op zijn minst de daarop aanwezige data van jou. Immers daar kunnen nog documenten, afbeeldingen of zo op staan die van jou zijn en die je nog wenst te hebben. Als de laptop nog beschikbaar is, heb je dus op zijn minst nog recht op de data die er op staat of dat ze je anders de harddisk ter beschikking stellen om deze data er af te halen.

Of je in dat geval ook nog recht hebt op de laptop zelf durf ik niet met zekerheid te zeggen. Zou kunnen van niet. Juridisch wel interessante vraag.
 
Bedankt voor je reactie. Heb een typfout gemaakt, ik heb 900 euro shoptegoed gekregen. Coolblue heeft de laptop niet meer, die ligt bij Lenovo, maar alsnog vind ik het vreemd dat een bedrijf een laptop inneemt omdat hun reparatie en service compleet mislukt is terwijl zij deze toch gaan vernietigen.
 
Ik weet weinig over dit soort dingen. 900 euro shoptegoed is best tof lol. Maar als je de laptop nog niet hebt, misschien mailen met Lenovo wat hier gebeurd is.

Coolblue kan hem misschien niet meer terug krijgen omdat Lenovo vindt dat zij de vernietiging moeten doen. 't is een beetje raar (en stom), want waarschijnlijk staat er ook nog data op van jou en is het niet raar aan te nemen dat een deel daarvan belangrijk kan zijn. Ook al werkt de laptop zelf misschien niet meer, zijn er genoeg manieren om nog data van een hardeschijf af te halen - ik vind eigenlijk dat bedrijven zouden moeten vragen of je die laptop nog terug wil, maar dat doen ze nooit.

Ook moet je soms erg opletten wat je aanneemt, omdat sommige bedrijven vinden dat je akkoord bent gegaan met een soort deal. Hierdoor vinden sommige bedrijven dat je dan niks meer te zeggen hebt over de situatie.

Het enige wat je kan proberen is denk ik inderdaad blijven mailen over waarom je de laptop niet terug mag. En als je hem niet terug mag: zeker vragen om hun te laten aanwijzen waar dat dan staat! Ik heb net op de website van Coolblue gekeken en nergens kan ik iets vinden over rechten en voorwaarden tijdens of bij een reparatie. Hun algemene voorwaarden zijn opgesteld door de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, zijn dus erg generiek en zegt niks over reparaties. Die voorwaarden zijn zelfs zo algemeen voor al die webwinkels dat de voorwaarden zelfs ingaan op alcoholische dranken, iets wat Coolblue helemaal niet verkoopt.

Los daarvan: misschien interessant om te vragen of de laptop nog steeds jouw eigendom is binnen de reparatie overeenkomst (tijdens de reparatie). Als ze ja zeggen: kat in het bakkie! Maar zo simpel zal het wel weer niet zijn...

Zelfs bij Lenovo kan ik bar weinig vinden over reparatie en rechten. Het enige wat ik kan vinden is dat, onder garantie, wanneer een onderdeel of apparaat vervangen wordt, het oude onderdeel/apparaat Lenovo's eigendom wordt en het nieuwe jouw eigendom. Maar dat heeft hier niet zoveel mee te maken.

Blijven mailen. :)
 
Coolblue heeft de laptop niet meer, die ligt bij Lenovo,
Dan leeft hij dus nog en heb je alsnog recht op je data. Dan moet mijns inziens Coolblue er voor zorgen dat jij de harde schijf terug krijgt die daarin aanwezig is. Juridisch ligt dat weer aan voorwaarden voor reparatie etc. maar ik zou op zijn minst proberen hier met Cooblue over in overleg te gaan.
Volgens mij zal Lenovo daar niet dwars over gaan liggen, evt. ook rechtstreeks met Lenovo contact opnemen inderdaad.

Leuk dat het apparaat Lenovo's eigendom wordt evt. maar de data aanwezig op de machine valt wel onder de AVG, en dan twijfel ik toch of ze dat zomaar mogen vernietigen.
Blijven mailen inderdaad, probeer op zijn minst die disk terug te krijgen.
 
Als de laptop nog niet al te oud is val je nog gewoon onder de wettelijke garantie, daar doet geen fabrieksgarantie iets aan af.
 
Hoe dit juridisch zit weet ikzelf niet. Daarom een link naar de eigenaar van dit forum. Hij is jurist en kan je vast meer vertellen. @dekort
 
ik heb 900 euro shoptegoed gekregen. Coolblue Maar alsnog vind ik het vreemd dat een bedrijf een laptop inneemt omdat hun reparatie en service compleet mislukt is terwijl zij deze toch gaan vernietigen.

Aan de ene kant snap ik hun wel.
Jij krijgt 900 euro tegoed, als jij dan de laptop terug krijgt en die op 1 of andere manier weer kan repareren, heb jij en een laptop en geld.
 
Ik bekijk het even met gezond verstand, want het is alweer heel lang geleden dat ik mijn studie heb voltooid. Maar mij lijkt het dat door het accepteren van de 900 euro, je afstand hebt gedaan van je computer.
 
Ik kan mij voorstellen dat Coolblue zich op dat standpunt stelt inderdaad. Ik ben bang dat je de laptop en de data niet meer gaat terugzien.
 
Maar men kan altijd nog proberen v.w.b. die data als je het daarop beperkt en niet de hele laptop. Proberen kost niks. ;)
 
Ik ga mijzelf hier toch even mee bemoeien. Topic-starter heeft 2 berichten geplaatst. Na zijn laatste bericht zijn er 8 reacties van overige forumleden die met elkaar in discussie zijn....

Waarom beginnen jullie over "data" op betreffende laptop? @Mentembentem zegt hier zelf namelijk niets over en vraagt hier ook niet naar, om maar een voorbeeld te geven.

On-topic:
Jij mag altijd jouw laptop terug vragen, sterker nog dat zijn ze zelfs verplicht. Echter zal Coolblue (of de fabrikant) onderzoek hebben gedaan naar het probleem en hebben geconcludeerd dat de laptop "total loss" is. Oftewel reparatiekosten wegen niet op tegen de waarde van het apparaat.
Indien jij wel betaald hebt voor 'reparatiekosten', welke kennelijk niet voltrokken zijn, heb jij gewoon recht op restitutie.

Dus.. Als jij je laptop terug wil kan je dit gewoon aangeven en zal je hem ook terug krijgen. Indien jij ons niet van alle informatie voorzien hebt kan dit ook anders aflopen.
Denk aan een overeenkomst tot financiële compensatie indien afstand gedaan wordt van het betreffende apparaat (vraag me niet waarom maar dit soort gekkigheid komt helaas vaker voor dan je denkt).

Last but not least. Dat shoptegoed mag je gewoon weigeren. In de wet staat dat het product vervangen dient te worden of dat de consument zijn geld terug krijgt. Alles hier tussen kan alleen met instemming van beide partijen.
 
Waarom beginnen jullie over "data" op betreffende laptop? @Mentembentem zegt hier zelf namelijk niets over en vraagt hier ook niet naar, om maar een voorbeeld te geven.
Dat maakt toch niet uit?
Ik ben daar over begonnen om de eenvoudige reden omdat hij misschien niet eens aan de data gedacht heeft en wellicht alleen al op basis van de AVG voldoende reden is om de laptop of schijf terug te geven, even los van andere wetgeving.
Mochten er problemen blijven is men misschien wel bereid de data terug te geven.
Een goedbedoelde tip dus voor als men lastig blijft doen.
 
Dat maakt toch niet uit?
Nee hoor mij maakt het niet uit maar zoals ik aangaf lijkt het meer een conversatie te worden waar de TS zelf niet eens aan deelneemt. Daarbij wordt het wat warrig zo.
Dat AVG verhaal is helemaal geen reden om de schijf terug te geven. AVG gaat enkel over hoe er met persoonsgegevens om gegaan dient te worden.
Dus als de schijf conform AVG vernietigd wordt (in overeenstemming met klant) is dat voldoende.
 
Dus als de schijf conform AVG vernietigd wordt (in overeenstemming met klant) is dat voldoende.
Ja dat klopt, maar dat is dus maar de vraag. En als er geen overeenstemming is met de klant blijven dat zijn gegevens en dan wel een reden om ze terug te geven.
Maar goed, laten we eens kijken hoe dit verder af loopt. Wel interessant zo'n situatie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan