• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Safeboot wel, en niet mogelijk op Lenovo thinkpad T480

Status
Niet open voor verdere reacties.

Geertvbo

Bekend gezicht
Lid geworden
2 dec 2020
Berichten
100
Waarderingsscore
0
Graag had ik wat bijgeleerd over safeboot bij thinkpad.
Wij hebben beide dezelfde laptop, leeftijd is 3 jaar en 1 maand, en 3 jaar en 2 maand.
Om een of andere reden is mijn laptop gechikt voor windiws 11.
De laptop van 't vrouwke kan gerust op windows 10 blijven staan denk ik, maar wanneer ik opvraag via windows update krijg ik de melding dat haar laptop niet geschikt is omdat safeboot niet beschikbaar is.
Dit staat op beide laptop uitgeschakeld, voor mijn laptop word er geen probleem van gemaakt.
Tevens is het onmogelijk om met safeboot ingeschakeld de windows bootloader het systeem te laten opstarten, ook de windows stick wil niet.
Mss vanwege de gewone MBR partitionering, of iets anders.
Ik kan safeboot aanzetten maar ik kan de laptops niet opstarten of herinstalleren.
De bios staat bij beide laptop identiek van a tot z, ik heb ze gisteren nog naast elkaar gezet.
Nu zit ik er even mee vast.
 
Zijn het ook identieke processors? Welk type i5-7xxx of i5-8xxx, i7-7xxx of i7-8xxx? Zijn dit bedrijflaptops?
 
Het zijn ex bedrijflaptops met clean install van windows 10.
Config is idem, hardware, bios settings en software.
CPU zijn Intel(R) Core(TM) i5-8350U CPU @ 1.70GHz 1.90 GHz

@

artstudiog mooie motor, een MT 01?​

 
Laatst bewerkt:
De bios staat bij beide laptop identiek van a tot z, ik heb ze gisteren nog naast elkaar gezet.
Vul van de laptop die geen Windows 11 zou ondersteunen het serie nummer eens in bovenstaande link. Kijken wat hij daar aangeeft.
 
Via die link kan ik enkel zien dat het apparaat net buiten de garantieperiode valt nu.
Nu word er net nog een driver gedownload terwijl ik op deze pagina ben.
De screenshot zegt enkel dat de laptop secureboot moet ondersteunen, deze staat disabled op beide laptop.
Wanneer ik enabled zet wil de laptop niet opstarten van de stick om windows 10 eventueel opnieuw te installeren.
Maar op de andere laptop staat secureboot ook disabbled en die krijgt wel groen licht.
Ik ben aan het lezen in de handleiding, misschien kan iemand er een kijkje in nemen?
 

Bijlagen

  • beveiligd opsarten niet ondersteund.PNG
    beveiligd opsarten niet ondersteund.PNG
    48,1 KB · Weergaven: 4
  • secure boot disabled op beide.PNG
    secure boot disabled op beide.PNG
    160,3 KB · Weergaven: 4
Bij voorkeur zou ik safeboot enabled zetten en windows er zo opzetten, maar legacy word dan uitgezet.
Windows installeren gaat ook niet via de MBR partitionering, ik ga eens kijken om daar GPT van te maken.
Maar dan nog, als ik een andere schijf plaats, ooit, zonder legacy kan je nooit via een usb de setup van windows draaien.
Hoe installeer ik windows dan.
De stick ook eerst een GPT indeling geven?
 
Dat is het verschil bij beide laptops, iemand heft een MBR indeling voorzien bij deze laptop, bij de andere is het GPT.
Het is me niet gelukt te converteren naar GPT vanaf een opstartstickje met partition master. Ook mijn stick van 64GB wil niet naar GPT, mijn stick van 16GB wil wel baar GPT.
Dat is de stick met de partition master iso op uitgepakt.
In windows kan ik de schijf wel naar GPT zetten met partition master.
Dit kan ik nu oplossen.
Blijft er nog de vraag, stel dat dit systeem crasht, kan ik een schijf aanschaffen die in GPT gepartitioneerd is van fabriek af?
Of heb ik een opstartmedium nodig nadat ik een nieuwe schijf geplaatst heb?
 
Legacy is een bios emulatie van de UEFI en een UEFI systeem wil en secure boot en een GPT indeling van de harde schijf/SSD en het installeren via de installatie bestanden op een USB stick dient idd ingedeeld te zijn voor een UEFI systeem, dat staat erbij als je het bootmenu van die UEFI aanroept via de hotkey F12.

Maak met deze een opstart USB stick voor een UEFI systeem.

En de schijf aanpassen naar een GPT indeling kan als gevolg hebben dat W10 niet meer opstart, is de bios sowieso die legacy uit zetten.
 
Dank u Pier.
De schijf is omgezet met easeus, windows start op, ik werk er nog steeds mee.
Kan Rufus een interne schijf ook naar GPT zetten via een opstartmedium?
 
O ja, de pc health check zegt nu dat de laptop voldoet aan de windows systeemeisen.
Enkel om een eventueel toekomstige grotere schijf te plaatsen zoek ik nu nog een software die een schijf kan klaarstomen voor UEFI en GPT indeling geven.
 
Net een repair install gedaan voor de zekerheid. Hij is inderdaad omgezet, maar een grotere schijf steken kan een optie zijn. Mijn vrouw neemt vel foto's en af en toe een video van onze katten hun capriolen, onder andere van de katten.
Vroeger bouwde ik wel eens een pc, maar bij recente pc een schijf steken, ik weet niet of dat problemen oplevert in de zin van windows installeren, daarna bvb easeus plaatsen om de GPT in te stellen?
Geen idee als ik nu een schijf koop hoe die ingedeeld is, of word wanneer ik ze plaats in deze laptop.
 
Nieuwe interne schijven dien je zelf in te delen, bij vervanging is die of te klonen of door W10 zelf in te laten delen door de installatie software.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan