• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Schijf niet toegankelijk

Status
Niet open voor verdere reacties.

wvrij

Nieuw lid
Lid geworden
15 jun 2021
Berichten
2
Waarderingsscore
0
19041k heb een externe SSD schijf die functioneerde tot voor kort goed. Nu krijg ik de melding E:\ is niet toegankelijk. Het volume bevat geen herkenbaar bestandssysteem. Controleer of alle vereiste bestandssysteemstuurprogramma's zijn geladen en of het volume niet is beschadigd. Tevens wordt er om formatteren gevraagd. Gezien eerdere vragen op dit forum heb ik dit niet gedaan. Ik maak gebruik van Windows 10 Home versie. installatiedatum 13-11-2020, build van besturingssysteem 19041.1052 Experience Pack 120.2212.2020.0

Mijn vraag waarom ziet mijn computer de ssd schijf dat niet alle vereiste bestandssysteemstuurprogramma's zijn geladen
 
Eerste wat te doen is de schijf afkoppelen, en de computer herstarten en rustig laten worden. Dan de schijf (het liefst) in een andere USB poort steken.
Je kan dan kijken wat schijfbeheer laat zien. Rechtsklik je Startknop voor Schijfbeheer.

Daarna kan je eventueel in je Verkenner rechtsklikken op het volume, en kijken bij 'Eigenschappen - tab Extra - Het station op fouten controleren'.

Je kan daarna een programma downloaden bij de fabrikant van de schijf, en daarmee de S.M.A.R.T. gegevens (soort hardware log) uitlezen.
Je kan dat ook doen met Speccy, maar die kan minder gedetailleerd zijn:

Let op dat je korte kabeltjes naar die schijf gebruikt, geen verlengkabels. Alhoewel, voor een SSD is dit misschien minder belangrijk.
 
Laatst bewerkt:
Test ook eens op een andere pc, als het daar wel werkt, kan je verder gaan zoeken op je eigen pc. Werkt het daar ook niet, dan is er iets met de externe ssd. Zo kan je best kijken in welke richting je best verder zoekt om het probleem op te lossen.
 
Partition wizzard of soortgelijk programma een idee, of daar wat mee kan? dan wel met verlies van gegevens denk ik, maar schijf misschien weer bruikbaar.
 
Inmiddels heb ik het ook op een andere computer geprobeerd. (ook hier draait windows 10 op).
Ik krijg het zelfde resultaat als op de initiële computer. Ik heb een schermprint gemaakt van de procedure die Erik den Houter had beschreven. wellicht hebben jullie hier wat aan.
het betreft de E-schijf en zo te zien mankeert daar niets aan althans de procedure geeft de status In orde.
Schermopname (2).png
 
Achter E: staat duidelijk 'RAW'.
Omdat de andere twee partities wel OK zijn, denk ik dat de Master File Table beschadigd is voor dit volume. Dit is waarschijnlijk gekomen door het plotseling afbreken van de verbinding met de schijf terwijl er naar die MFT geschreven werd, b.v. door het te vroeg uittrekken van de schijf (geen 'hardware veilig verwijderen' gebruikt terwijl hij nog bezig was), of een stroomuitval door andere oorzaak zoals het kabeltje wat er uit viel of slecht is.

Ik neem aan dat de data belangrijk voor je is ? Dan heb je toch een extra schijf nodig om deze data tijdens recovery op te slaan.... Jij weet misschien nog hoe vol die stond. Daarna kan je de partitie proberen opnieuw in te richten, en de boel terug kopiëren.
Met Testdisk kan je eventueel data recoveren (zoek naar RAW daar), maar dat is niet de makkelijkste manier:

Anderen op het forum kunnen je misschien snellere methoden (programma's) aangeven.

Wat je voor dit alles eerst kan proberen is een Windows methode: open een opdrachtprompt als Administrator. Type
chkdsk E: /F
en druk Enter.
Dat kan even duren. Heel soms is twee of drie keer de oplossing.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan