• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Schijf Opruiming

• Onderwerp starter Onderwerp starter timo_brouwer
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
T

timo_brouwer

Gast
Hallo

Wederom een vraagje.

Ik probeer regelmatig mijn computer een beetje "op te ruimen" d.m.v. schijfopruiming. Nu kan ik dat plotseling niet meer. Heb de laatste tijd erg veel gedownload en op internet gezeten dus heb ik misschien heel veel tijdelijke internet bestanden ofzo. Als ik de schijfopruiming probeer te starten loopt tie vast. Hoe kan ik nu alsnog mijn computer een beetje "opruimen"?

HELP

Schijfopruiming maakt voornamelijk deze bestanden leeg:

Cookies-------te ledigen via extra-intenretopties-cookeis verwijderen
Temp-files---- te ledigen via extra-intenretopties-temporary interentfiles verwijderen
Prullenbak---- klik op icoon prullenbak
Tempfiles------ ledig je temp map

Maar als dit ineens niet meer werkt, draai dan eens een schijfcontrole en een defragmentatie en probeer het dan nog eens te doen.

QUOTE (van ander forum):

Schoonmaakprofielen

De schijfopruiming kent iedereen. Indien je met de rechtermuistoets
op bv. je C schijf klikt en je kiest voor eigenschappen , dan krijg je
een aantal opties, welke je kan aanvinken en dat is alles.

Maar wist je ook dat de wizard werkt met verschillende schoonmaakprofielen?
In elk profiel kan je de onderdelen kiezen die moeten worden schoongemaakt.

Deze schoonmaakprofielen zijn eenvoudig op te roepen:

start > uitvoeren en typ hier: cleanmgr /sageset:n en kies voor de n een
getal tussen de 0 en 65535: voorbeeld

Nu opent schijfopruiming. Hier kan je nu vinkjes plaatsen bij de onderdelen
die je wilt opruimen. Zoals je kan zien, zijn er meer opties dan bij de gewone
schijfopruiming klik

Plaats nu vinkjes bij de onderdelen die je wilt opruimen en klik op OK.
Het profiel wordt onder het gebruikte getal (in dit geval 25879) opgeslagen.

Om het opruimen met het opgeslagen profiel uit te voeren:

start > uitvoeren en typ hier: cleanmgr /sagerun:n waarbij je voor n
het juiste getal opgeeft.

Het is handig om bv. een snelkoppeling naar het specifieke schoonmaakprofiel
op het bureaublad te plaatsen.

Je kan meerdere profielen aanmaken. Bv n waarbij tijdelijke internetgegevens
en gedownloade programmabestanden worden gewist, en bv. n waarbij
logboekbestanden en de inhoud van de prullenbak worden verwijderd.

Om snel een bepaalde schijf of partitie op te ruimen:

start > uitvoeren en typ hier: cleanmgr /d x: waarbij je voor de x
de gewenste schijf/partitie opgeeft.

Misschien dat dit helpt...

Succes! :D
Greetz Teq

Heb beide methodes geprobeerd.

Met eerst de schijf op fouten controleren en defragmeteren en daarna proberen schijfopruiming te doen werkt het nrog steeds niet. Bij 3 streepjes blijft tie hangen als het ware.

Bij de 2e methode voor ik bij uitvoeren in : cleanmgr /sageset:100 en klik op "ok" hierna gebeurd er niets. Mocht niets aanvinken of wat dan ook. Doe ik dan iets fout?

Het was overigens niet nodig om te defragmenteren.

Kunnen jullie misschien zeggen wat ik fout doe of eventueel een andere oplossing bieden

Alvast bedankt voor deze reacties ieder geval.

Welke besturingssysteem draai je, want deze tip is volgens mij alleen voor xp.

Ik kwam op een ander forum deze tip tegen:

Symptomen
Wanneer u het hulpprogramma Schijfopruiming uitvoert, reageert het programma niet meer (loopt vast) tijdens het zoeken naar gecomprimeerde bestanden.
Oorzaak
Dit probleem doet zich voor wanneer het register een onjuiste vermelding bevat die door Schijfopruiming wordt gebruikt voor het zoeken naar gecomprimeerde bestanden.
Oplossing

WAARSCHUWING: een onjuist gebruik van de Register-editor kan ernstige problemen veroorzaken die ertoe kunnen leiden dat u het besturingssysteem opnieuw moet installeren. Microsoft kan niet garanderen dat problemen die voortvloeien uit een verkeerd gebruik van de Register-editor, kunnen worden opgelost. Het gebruik van de Register-editor is dan ook voor uw eigen risico.
Ga als volgt te werk om dit probleem op te lossen:
Klik op Start, klik op Uitvoeren, typ regedit en klik op OK.
Klik op de volgende registersleutel:
HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftWindowsCurrentVersionExplorerVolumeCachesCompress Old Files

Klik in het menu Bewerken op Verwijderen.
Wanneer u wordt gevraagd het verwijderen van de sleutel te bevestigen, klikt u op Ja.
Sluit de Register-editor af.

Ik weet niet of het werkt of wat de neveneffecten zijn gebruik is uiteraard op eigen risico :)

ja hij loopt idd vast bij "oude bestanden comprimeren"

Wat je net zei is waarschijnlijk dus het probleem en zou ik dus in het register moeten sleutelen
Ik ben niet helemaal een leek maar register veranderingen schijnen idd niet zonder risico's te zijn. Wat raad je aan? Laten zitten en niet meer aan schijfopruiming te doen of wat je net hebt verteld over het register.

Je akn natuurlijk ook eerst een back up maken van het register het hoe en wat lees je hier My Webpage

ik denk dat de computer niet meer schijfopruiming kan doen omdat de computer te volzit gooi er dan toch wat af

Hallo Timo :)

De registertip werkt zeker, als je het juist uitvoert, maar probeer anders volgende dingen nog eens eerst:

* aanmelden onder andere account en proberen of het bij die account wel lukt om schijfopruiming te doen

* Klik alt-ctrl-del, tabbladje "processen" onderaan kan je de cpu volgen in procenten, start nu schijfopruiming en volg even wat er gebeurt met het percentage dat naast CPU staat, gaat het erg omhoog? hoeveel bedraagt het ong. in piek? en bij welke processen staat hij hoog?

* Schijfopruiming uitvoeren in veilige modus
(opstarten in veilige modus door bij opstart een aantak heer op de "F8" toets te klikken en verder de instructies op het scherm tot je op het bureaublad belandt)

* Eerst de inhoud van de map c:windowsprefetch legen, dus alles wat in die map prefetch zit verwijderen, mag weg :) (de map prefetch zelf niet verwijderen, enkel de inhoud ervan) dan nog eens schijfopr. proberen

* Als het op geen van bovenstaande manieren lukt, zou ik aanraden toch de registertip waar frankw ook reeds naar verwees om ivm oude files te comprimeren, te volgen. Hier de uitleg van Microsoft: http://support.microsoft.com/default.aspx?...id=kb;nl;812930 .
Als je dat nauwkeurig volgt kan er niets mislopen, en als je vragen hebt, stel ze dan zeker en vast :)

Succes! :)

Je kunt beter een ander tooltje nemen om je schijf op te schonen want de standaard tool op windows is niet echt een geweldige schoonmaker.
Ik heb wel eens gehad dat ik hem met schijfopruiming had opgeschoond en draaide erna een testje met online pc test en bleek dat er nog bijna 4Gb in een verdwaalde temp map zat.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan