• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

SD-Kaart is opeens leeg en is van 32GB naar 1,86 GB gegaan??

Status
Niet open voor verdere reacties.

LuukC35

Nieuw lid
Lid geworden
12 okt 2020
Berichten
8
Waarderingsscore
0
Toen ik vandaag mijn micro SD-kaartje van 32 GB (micro SDHC FAT32) in mijn computer deed om er bestanden op te zetten, was het plots leeg. ik had het 10 minuten eerder ook al gebruikt en toen stond alles er nog op. Ik ben er ook op een normale manier mee om gegaan, dus heb het naar mijn weten niet beschadigd of iets.
Tevens was dit SD-kaartje 32 GB en wanneer ik het nu in mijn pc stop zegt het dat het maar 1,86 GB is?
Ik heb al een aantal dingen geprobeerd als het opnieuw formateren, maar dan krijg ik een melding dat dit niet mogelijk is.
Tevens heb ik met opdracht prompt en "EaseUS Data recovery wizard" het SD-kaartje proberen te fixen, maar niks werkt.

Al met al, ben ik nu dus al mijn gegevens kwijt en is het geheugen van dit kaartje sterk verminderd.
Weet iemand hoe ik dit kan oplossen, of hoe ik in ieder geval mijn gegevens terug krijg?

Iedereen alvast bedankt!
 
Je zou nog eens in een andere kaartlezer kunnen proberen, of anders even met diskmanagement van Windows kunnen kijken wat die er nog van ziet, misschien staan er nog verborgen partities op.
Proberen te formatteren is sowieso niet verstandig als je de data wilt redden.

Soms helpt het om in een andere kaartlezer of pc te proberen.

Als het voor een fototoestel is of telefoon, zou ik eens proberen het daar in te stoppen en dat apparaat dan aan de pc aan te sluiten, kijken of het op die manier nog te benaderen is, anders ben ik toch bang dat ie hemelen is.

Als je nog eens wilt proberen te formatteren en repareren dan is er nog de mogelijkheid om het eens met Rufus te proberen en dan controle te activeren.
 
Heb deze opties meteen ff geprobeerd en uitgevoerd maar helaas, geen resultaat.
Ziet er dan maar naar uit dat ik het maar moet vergeten.

In ieder geval wel bedankt voor je reactie!
 
is het de eerste keer dat je deze uit je fototoestel haalde om deze via de pc te benaderen .. zou best kunnen zijn dat deze een fake grootte meegekregen had van 32gb en dat deze in werkelijkheid dus amper 1.86 gb is ...is het ook zo dat het de eerste keer is dat deze geformateerd werd .
*wat krijg je te zien met een rechtsklik en daarna de eigenschappen opvragen .
 
Nee, heb deze al vaker gebruikt en heb er altijd 32 GB op gekregen.
Heb hem ook al ooit eerder geformarteerd omdat deze SDkaart toen FAT32 moest worden, werkt toen gewoon perfect. Het is ecjt eigenlijk uit het niets gekomen
 
wat geeft de eigenschappen aan betreffende de sdhc ..
 
Dit is wat er exact staat als ik naar de schijf eigenschappen ga:

*****

Bestandsysteem: FAT

Gebruikt: 33.652.736 bytes 32,0 mb
Beschikbaar: 1.965.129.728 bytes 1,83 GB

Capaciteit: 1.998.782.464 bytes 1,86 GB

Station D:

*****
(Weet niet of je dit bedoelt?)

Verder is de naam van het station: "Generic Mass-Storage USB Device"
Wat dit nooit eerder is geweest, de naam hiervan is dus ook automatisch aangepast (naar hoe het waarschijnlijk oorspronkelijk heette, omdat ik de naam ooit heb aangepast)
 
er staat heel duidelijk bestandsysteem : fat vermeld en niet raw
een afbeelding zou veel duidelijk maken .. echter dien je imgdumper.nl te gebruiken om een afbeelding hier neer te zetten .
 
je eigenschappen laat duidelijk zien dat deze sdhc geen 32gb is m.a.w. ik betwijfel sterk dat ooit 32gb was !
*er word namelijk niets vermeld betreffende de 30gb die zogezegd verdwenen is ..
waar heb jij ooit deze sdhc kaartje aangekocht !
 
Deze heb ik ongeveer aan jaartje geleden gekocht bij de kruidvat. (niet het allerbeste merk dan, dat klopt). Maar heb ik altijd als zijnde 32 GB gebruik van kunnen maken
 
heb zelf ooit eens zoiets meegemaakt ..ja ook eentje van bij het kruitvat ..

Dit soort flutkaartjes werkt meestal met wrapping.
Simpel gezegd, er zit een kleine geheugenchip op, bijvoorbeeld 2 GB , die wel vrolijk aan Windows vertelt dat hij 32 GB is.
Dus gaat Windows of in dit geval uw phototoestel er 32 GB aan data op zetten, maar zodra de SD-kaart de eerste 2 GB binnen heeft, begint hij weer bij het begin en gaat dus de volgende 2 GB aan data wegschrijven – en daarbij wordt de eerste 2 GB gewoon overschreven.
Resultaat is dus dat je uiteindelijk alleen de laatste 2 GB op de SD-kaart hebt staan, of hoeveel data je nog over had na de laatste 2 GB.
Het gevolg is dus ook dat je data kwijt bent, deels omdat het inmiddels een aantal keer overschreven is, deels omdat het er maar voor de helft op staat.
Mijn advies is om die kaartjes gewoon in de vuilbak te gooien en de volgende keer die paar euro meer uit te geven bij Mediamarkt, bol.com of een andere wat betrouwbaarder winkel.
Qua aanschaf misschien wel duurder, maar dan weet je tenminste wel dat je goed spul krijgt, en dat, mocht er toch iets aan de hand zijn, je tenminste geen gezeik hebt met garantie.
 
Oke, misschien zal dat het dan helaas zijn.
Jammer dat ik nu bestanden kwijt ben, maar ga de volgende keer in ieder geval niet meer voor eentje van de kruidvat.

Wel hartelijk bedankt voor alle hulp!
 
Dom antwoord misschien maar ik zie "Bestandsysteem: FAT" moet dat niet zijn Fat32 ?
 
je eigenschappen laat duidelijk zien dat deze sdhc geen 32gb is m.a.w. ik betwijfel sterk dat ooit 32gb was !
Het is niet de eerste keer dat ik gezien heb dat een defecte SD kaart (zelfs bij een usb stick) een waarde aangaf die totaal niet meer klopte bij de eigenschappen.
Dat er nu dus geen 32 GB meer te zien is wil derhalve totaal niks zeggen. Heb hier zelfs nog zo'n defecte usb stick liggen met vage waarde.

Je andere verhaal gaat ook niet op. Zoiets zag je wel vaker bij Chinese geheugenkaartjes in het verleden, maar Luuk zegt dat hier al vaker 32 GB op gestaan heeft, dus is het echt wel een 32 GB kaart anders had het euvel zich al eerder voor gedaan.
Daar bestaan trouwens testprogramma'tjes voor (zie onder).

Om Kruidvat als onbetrouwbaar af te stempelen gaat veel te ver en is onjuist.
Kruidvat heeft best prima spullen. Gaat er meer om wat voor merk dat het is. Ook bij andere winkels kun je pech hebben en slecht uitvallen als je voor het goedkope gaat, dat heeft niet met meer betrouwbaarheid te maken. Kwaliteit betaal je nu eenmaal. En bij Kruidvat heb je wel vaker de goedkopere, dus mindere merken en daarom meer kans op uitval, dan dat je een merk koopt.
Die usb stick wat ik hier heb kwam trouwens van het Office Center, dus zou dan ook onder de zgn. betrouwbare winkels vallen.

Als je de bon nog hebt en de twee jaar zijn nog niet om, kun je er ook gewoon mee terug naar de Kruidvat.

@hermanmicra Inderdaad zou ik ook FAT32 verwachten en niet FAT. Echter als het niet meer te formatteren is zal dat ook niet meer uit maken.

@LuukC35 Wat Emi zegt kwam in het verleden nog wel eens voor, zie je nu vrij zelden nog omdat die truuk al lang bekend is.
Maar mocht je een nieuw kaartje kopen test het dan maar met Aida (klik) of soortgelijke tool. Dit is eigenlijk voor usb sticks maar volgens mij werkt die ook op SDHC, weet je het in elk geval zeker.
Ondanks dat is het geen garantie dat een SDHC of usb stick niet stuk kan gaan en dan weer vage waardes aan geeft.
 
Misschien mis ik iets, maar heb je al eens in schijfbeheer gekeken wat die ziet op het kaartje?
 
Opvallend vind ik dat 1,86 GB x 1024 x 1024 x 1024 = 199715159793 bytes. Nou is die 1,86 is niet zo precies uitgedrukt (maar twee cijfers achter de komma), maar komt uiteindelijk wel verdomd dicht bijn 2GB zoals geheugenfabrikanten dat zo graag uitdrukken (2000000000 bytes). Dat laatste komt uit op 1,862645149 GB.

Ik zag liever ook een goede foto van de kaart, maar dat is vaak wat moeilijk.

2GB is trouwens een SD kaart, en niet SDHC. Je zou eens kunnen proberen met een oude kaartlezer die alleen SD aankan. Als het een SDHC is/was, dan zal je hem daarmee niet kunnen uitlezen. Maar ja, heb je zo'n lezer nog.
 
Dit tooltje werd vroeger vaak gebruikt om opslagmedia zoals sticks en kaartjes op hun echte capaciteit te testen: H2testw
 
Dit tooltje werd vroeger vaak gebruikt om opslagmedia zoals sticks en kaartjes op hun echte capaciteit te testen: H2testw
TS heeft al aangegeven eerder
Nee, heb deze al vaker gebruikt en heb er altijd 32 GB op gekregen.
Heb hem ook al ooit eerder geformarteerd omdat deze SDkaart toen FAT32 moest worden, werkt toen gewoon perfect.
Dus waarom capaciteit controleren??

Vreemd is dat TS eerst schrijft dat card FAT32 geformatteerd is en later uit het screenshot blijkt dat het FAT is, ergens heeft iets of iemand zitten knoeien met de partitie indeling.
 
"ga de volgende keer in ieder geval niet meer voor eentje van de kruidvat."
Het allerbelangrijkst is het hebben van ten minste één goede extra back-up want veel opslag raakt vroeg of laat defect. Op geheugenkaartjes vertrouw ik zelf al helemaal niet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan