• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Info Slapen

Nou, als ik niet in slaap kan komen, ga ik een tijdje tv kijken, op een gegeven moment als ik slaperig wordt, gaat de tv uit, en doezel ik wel weg. Tv of naar een ander scherm kijken, maakt mij niet wakkerder eerder het tegenovergestelde. Dat is mijn ervaring.
 
voor mij geldt hetzelfde als @prutser ,even Tv kijken en als dan mijn vrouw begint te vertellen doezel ik meteen weg :laughing:
 
Ik vraag me nu plotseling af of jongeren die last hebben van de schermen niet net zo veel last hebben van de opwinding en adrenaline dan het blauwe licht. Al zou dat in de onderzoeken wel uitgesloten moeten zijn.
Ik zit ook altijd tot het laatst achter de computer/TV en val daarna als een blok in slaap.
Vandaar ook mijn opmerking in #4: je moet eerste de oorzaak van het slecht slapen zien te vinden. Het maakt immers uit of je bv. geldzorgen hebt of adhd.
 
ik rook een spliff en dan kijk ik voor het slapen gaan nog wat family guy/southpark/rick and morty. ik moet iets doms kiijken anders heb ik teveel stof in me hoofd om over na te denken. de helderheid van me tv/pc scherm staat bij mij standaard al heel laag omdat ik anders heel erg hoofdpijn/ pijnlijke ogen krijg.

ik sluit me ook aan bij VENG denk dat het ook voornamelijk dat het door door adrenaliine komt of opwinding.
want ik heb het vaak als ik nieuw spel koop net als laaast, doom eternal dan ben je super excited en wil je gewoon door game en voel je je ook niet moe
 
Laatst bewerkt:
Voor het slapen nog even gaan gamen, dat lijkt me niet bevorderlijk voor de slaap.
 
Net zoals TV kijken voor het slapen zeggen ze. V.w.b. gamen heb ik daar inderdaad ook last van, vermoedelijk omdat je dan veel dichter bij het beeldscherm zit. Het beeldscherm werkt in op de ogen alhoewel je van het gamen op zich wel moe kunt worden, maar slapen kan ik dan ook niet meteen.
En dat is niet alleen met ingespannen games dus weinig opwinding of adrenaline.

Maar misschien verschilt dat ook wel per persoon.
Bij TV kijken kan ik zonder problemen in slaap vallen.
Ze zeggen ook dat als je laat koffie drinkt je niet kunt slapen en ik ken mensen die daar echt last van hebben. Zelf nauwelijks last van.
 
"Ze zeggen ook dat als je laat koffie drinkt je niet kunt slapen ".
Reken maar (ondergetende).
Wat veel mensen niet weten is dat er mensen zijn (ondergetekende) die ook slecht slapen als ze te veel salicylzuren binnen krijgen. Helaas zitten die door je hele voedselpakket. Echter ook in thee. Thee kan dus via twee soorten stoffen slaapproblemen geven: behalve cafeïne dus ook salicylaten.
Gevoeligheid voor salicylaten kun je gemakkelijk testen. Neem maar 2 tabletjes vit. C van 50 mg en kijk of je iets merkt: slecht inslapen, slecht uitslapen, meer transpireren. Zelfs meer hyperactiviteit (drukker praten bv.).
 
"Gooi je niet een paar merken door elkaar?" Blijkbaar enigzinds wel ja maar daar moet ik weer even induiken. Ik wilde het alleen niet te moeilijk maken want het is een uitgebreid onderwerp maar ik schreef dat omdat ascorbinezuur bij mij hetzelfde doet als salicylzuur.

In het "kort" over salicylaten:
Salicylaten zijn een grote zeer diverse groep chemische verbindingen, overwegend esters van salicylzuur. Zeer veel planten hebben een zeer specifiek patroon salicylaten. Dit patroon kan zelfs tussen vrucht en blad verschillend zijn, maar is ook van plant tot plant en van ras tot ras verschillend. Ook kan het product op het ene moment of uit een andere streek andere hoeveelheden salicylaten bevatten dan op een ander moment of van een andere locatie.

Wil je het hele verhaal, kijk dan hier: Op welke andere stoffen moet je letten als je ergens op reageert
Van ascorbinezuur=E300 (vit. C) is ook bekend dat het overgevoeligheidsreacties kan veroorzaken. Zie E=eetbaar van J. Kamsteeg.
 
Laatst bewerkt:
🙄 Mmm ,ben ik dan de enigste ? ik kan rustig een paar mokken Koffie drinken voor het slapen gaan
merk geen verschil, melk daar tegen is weer een ander verhaal, maar een goeie Borrel is nooit weg :laughing:
 
"Mmm ,ben ik dan de enigste ? "
Zeker niet. Jij bent eerder de regel dan de uitzondering;)
 
Mmm ,ben ik dan de enigste ?
Neen, zoals ik al schreef heb ik er ook geen last van. Kan dat ook gewoon doen.
En zoals Veng zegt zijn we zelfs in de meerderheid, hetgeen ik niet verwacht had overigens.

Wat ik nog niet kende was het verhaal over thee. Men zei altijd dat je beter thee kon drinken voor het slapen gaan dan koffie of cola, maar nu lees ik hier iets heel anders.
Een goede borrel kan inderdaad ook wel effect hebben. :)
 
"Men zei altijd dat je beter thee kon drinken voor het slapen gaan dan koffie of cola, maar nu lees ik hier iets heel anders."
Dit klopt in elk geval niet. Even afgezien van de salicylaten, want daar heeft ook niet iedereen last van (wel meer mannen dan vrouwen, cafeïne en theïne zijn exact hetzelfde. In thee zit weliswaar minder dan in koffie, maar daarom zijn theebekers ook groter. Je wilt toch dezelfde shot hebben niet waar;)
Zo is het immers ook met alcohol: glazen zijn zo gedefinieerd dat je min of meer dezelfde hoeveelheid alcohol binnenkrijgt (mits je natuurlijk geen whisky uit een wijnglas drinkt😄)

Wil je meer weten over de verschillen tussen thee en koffie:
 
Dit klopt in elk geval niet.
Dat zal best maar het werd wel degelijk zo gezegd, althans in de tijd dat we nog dat soort adviezen kregen. :) Men zal in de loop der tijd natuurlijk wijzer zijn geworden, onderzoeken verbeteren ook continue.

maar daarom zijn theebekers ook groter.
Nou wij hebben geen speciale theebekers ook nooit gehad. Ik dronk koffie altijd uit een mok, de laatste jaren uit een gewone kop. En thee vroeger uit een kop en nu uit een mok omdat ik bijna de enige ben die thee drinkt.
Ik heb eergisteren nog een kan thee van 1 liter opgedronken, maar of ik nu wel of niet thee drinkt maakt voor mijn slapen niet uit.
Het grappig is dat ik eerder wel nog eens zo'n grote mok koffie drink later in de nacht maar dan is het er maar eentje. Meestal zo'n lekkere koffie, bijv. Caramel, of Latte Macchiato (of hoe heet dat), van die kleine zakjes waar je dan heet water op moet schenken.
Thee kan ik rustig om 23.00 nog een hele kan zetten en die tot 04.00 opdrinken en dan om 05.00 gaan slapen, geen enkel probleem.

Dus ja ik geloof wel wat er allemaal in zal zitten, alleen lijkt het me niet dat de relatering ervan op iedereen even sterk van toepassing is.
 
"Dus ja ik geloof wel wat er allemaal in zal zitten, alleen lijkt het me niet dat de relatering ervan op iedereen even sterk van toepassing is."
Dat is zeker waar. Meestal weten de personen zelf wel of ze koffie verdragen. Dat ik slecht sliep van thee heb ik echter pas op latere leeftijd ontdekt. Terugkijkend is het echter wel altijd zo geweest.
Voorbeeldje: Vroeger snapte ik niet waarom ik 's zaterdags en 's zondags niet kon uitslapen en 's maandags, als ik naar school moest, mijn bed veel moeilijker uit kon. Wat bleek: 's Zondags deden wij de warme maaltijd 's avonds, andere dagen s' middags. Dus zondagsavonds dronk ik géén thee bij de avondmaatijd, de andere dagen wél. Die kop thee bij de avondmaaltijd was er de oorzaak van dat ik de volgende dag vroeger wakker werd. Tegenwoordig merk ik dat dat aan de salicylaten ligt. Veel paprika doet waarschijnlijk hetzelfde. Het is echter een heidens karwei (mag ik dat woord tegenwoordig nog wel gebruiken) om al die overgevoeligheden in kaart te brengen en zeker te weten dat je conclusies kloppen.
Zo probeer ik al jaren grip te krijgen op mijn verdenking tegen biogene aminen. Wat ik er over heb gevonden versterkt mijn verdenking wel maar ook niet meer dan dat. (Biogene amine heb je nodig maar te veel kan je ontregelen. Enzymen in o.a. je darmen (o.a. Mono Amine Oxidase) reguleren dat maar dat regelmechanisme kan ontregeld zijn)
Waar in zijn algemeenheid te weinig rekening mee wordt gehouden is de grote genetisch variatie die het mens zijn bepaald. Ooit was er een serie op de TV die als titel had: "Alle mensen zijn ongelijk" (Prof Galjaard Hans Galjaard - Wikipedia )
 
Er wordt wereldwijd veel onderzoek gedaan naar de oorzaken van slecht slapen en dat er zoveel chemicalien de oorzaak zou zijn is meestal afgeschoten, ik zie dat ook niet zo.

Een goede levensstijl aanleren zal het slaappatroon aanzienlijk verbeteren.
Het nut om te gaan zoeken naar chemicalien die mogelijk een oorzaak zou kunnen zijn kan dan ook vervallen.

Caffeine zal het bij sommige een oorzaak kunnen zijn maar ook daar zijn de onderzoeken tegenstrijdig, zo ook alcohol, je zou er minder lang van slapen, ligt er maar aan hoeveel je naar binnen werkt.:laughing:

Tis net een religie, geloven in een hypothetische bovennatuurlijke entiteit, van Wiki geleerd.
 
Een banaan eten voor het naar bed gaan. Dat schijnt ook goed te zijn om te slapen.🍌🍌🍌🍌
 
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan