• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies Snelheidsverschil tussen gewone SSD en PCI NVMe SSD

fredjeh

Enthousiast
Lid geworden
4 apr 2013
Waarderingsscore
39
Kan in een computer een gewone SSD plaatsen of een PCIe NVMe SSD is daar een verschil in snelheid in of is het gelijk?

Een SATA SSD kan maximaal ongeveer 500-550 MB per seconde lezen. Dat is namelijk de maximale snelheid die SATA kan verwerken. Een moderne NVME SSD doet minimaal zo'n 5000 MB en een topmodel het dubbele of meer.

Dus ja, dat verschil merk je.

Heb hier een Hp laptop een Probook 450G5 vorige eigenaar heeft er de HD eruit gehaald, heb nog een nieuwe gewone SSD liggen, vandaar de vraag of het de moeite is van een nieuwe PCI NVMe aan te kopen?

Het ligt ook een beetje aan je OS. De NVMe M.2 SSD is echt wel sneller.
Gewone SSD rond 500-600 MB/sec, de NVMe rond de 2.500 a 3.500 MB/sec. Sommigen kunnen hoger. Ik moet zeggen dat ik in Windows ook niet echt vaak het grote verschil merk, hooguit misschien bij grotere bestanden kopieren er tussen.
Geen idee of Windows nog ergens wat vertraagt of dat ik niet veel wissel tussen programma's of zware applicaties op de C gebruik.

Het ligt er dus ook aan wat je er mee doet eigenlijk.
We hebben ook enkele Linux servers. Daarvan is er eentje met gewone SATA SSD's in raid 1 en eentje met NVMe SSD's ook in raid 1. Voor de rest hetzelfde.
Die met de NVMe is een vliegtuig (zo noem ik dat dan). Als ik een aantal updates moet doen van OS en Directadmin zijn het dezelfde. Ik kan dan die met de NVMe SSD een aantal seconden later starten en dan haalt ie die met gewone SSD's op een gegeven moment toch in en gaat hem ook voorbij en is dan eerder klaar.
Allebei 64 GB Ram, zelfde CPU, alleen verschillende SSD's.

Is het dus de moeite? Ja dat ding is wel sneller, in Windows merk ik het weiniger maar vermoedelijk ook omdat ik er geen grote applicaties of games op draai. Maar sneller zijn ze zeer zeker. Dus afhankelijk van wat je met de laptop wilt doen zul je het verschil zeker merken. Het is dan aan jou om te bepalen of je een hogere snelheid het prijsverschil (voor zover aanwezig) waard vindt.

Berichtjes 3,4,5, en 6 waren imho overbodig?

Je hebt gelijk, is was in 2 topics tegelijk bezig. Mijn bericht over het wellicht overbodig zijn van een paar berichten ging over het topic waarin het groter maken van de C partitie werd behandeld.

Heb er nu een gewone SSD in geplaatst en win 11 erop, wil wel eens proberen met een M2 maar zijn dus verschillende versies van, dus via serienummer van laptop of speccy kom ik er achter welke erin past, eentje van 256 Gb zoals er waarschijnlijk inzat is voldoende.

Steek er een m.2 in voor het besturingssysteem en de apps. En steek er een extra SATA 2.5" bij voor opslag en persoonlijke bestanden.

Zelf irri. Moest "niets" staan typefout. maar je bent te zeer met jezelf bezig om dat te begrijpen.

Maar waarom daar kopen? k.t land.
Weer zo'n irri onzinnige reacite. Waarom niet daar en apart dat jij Belgie een k*land vindt, zullen de Belgen hier leuk vinden.

Terug
Bovenaan