• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

snelkoppeling om cd-lade te openen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Najsnarf

Elite lid
Lid geworden
11 sep 2013
Berichten
6.188
Waarderingsscore
50
In mijn laptop werkt het desbetreffende knopje van de cd-lade niet meer. Wel te openen met paperclip, en het kan ook via R-klik op het cd-station in de verkenner maar het zou ook moeten kunnen met een snelkoppeling.
Op de website How to Geek kan ik wel iets vinden. Daartoe moet er van nirsoft een exe opgehaald worden (en de zip uitpakken) maar desondanks krijg ik het niet voor elkaar.
 
Ik heb het net geprobeerd in mijn Win 8.1: de DVD-rom met rechts aangeklikt en gekozen voor snelkoppeling maken.
Die werd netjes op het bureaublad gezet en via rechtsklik vind je ook de optie Uitwerpen.
 
Ik heb het net geprobeerd in mijn Win 8.1: de DVD-rom met rechts aangeklikt en gekozen voor snelkoppeling maken.
Die werd netjes op het bureaublad gezet en via rechtsklik vind je ook de optie Uitwerpen.

Ter info: deze optie werkt hier ook onder Windows 10.
 
Dank jou en zal ongetwijfeld ook in Windows XP en Windows 7 werken.
 
Dat zijn meerdere klikken - staat de snelkoppeling van de drive op het bureaublad dan scheelt dat een aantal klikken.
 
in mijn oorspronkelijke vraag # 1 meldde ik al dat er altijd de optie is via Re klik op (snelkoppeling van) cd-drive op bureaublad bijvoorbeeld.
Helaas lukt het mij niet om de instructies van Seven Forum correct uit te voeren, dus ik houd het maar op de zelf gemaakte prikker van een wat grotere paperclip:
2wmqbdt.jpg

ziet er wat klungelig uit maar het helpt (gelukkig gebruik ik die laptop maar weing..)
 
Ik gebruikte hier vroeger het gratis programma Wizmo voor. Weet niet of dit onder W10 nog werkt, werkt in ieder geval wl onder W7. Heeft nog veel meer leuke dingen aan boord.
 
Begrijp er geen snars van, via die snelkoppeling kun je gewoon de lade openen en als je een foutmelding krijgt, dat ding via apparaatbeheer denstalleren en daarna naar nieuwe hardware zoeken als Windows het zelf niet doet.

Ding openmaken en wat contactspray in het aanraakcontact spuiten kan ook helpen, motor reageert wel op software eject.
 
Je kan het ook doen met een VBS script zoals dit:

Set oWMP = CreateObject("WMPlayer.OCX.7")
Set colCDROMs = oWMP.cdromCollection
x=msgbox ("Made By Maxxy " ,16, "CD-Drive")
if colCDROMs.Count >= 1 then
For i = 0 to colCDROMs.Count - 1
colCDROMs.Item(i).Eject
Next ' cdrom
End If


Opslaan als cd.vbs en op het bureaublad plaatsen.
 
mijn antwoord ergens tussen 14.00 u en 15.00 u is niet verzonden: er is een mechanisch defect (een tuimelaartje of zo?) aan die cd-lade zodat de "knop" het niet kan.Of spuiten met contact-spray dan helpt heb ik niet uitgeprobeerd. Om daarvoor 2 x 11 km te rijden om het te kopen?
Ik moet eerste opzoeken hoe je een VBS-script maakt (notebook en dan opslaan als?) en meld me als het gelukt is. Ondertussen zijn we al 10 reacties verder in dit draadje: heel eervol.

--- Update ---

12 minuten later. Eerst werd de cd.vbs uitgeschakeld door Panda, maar nadat die zelf tijdelijk uitgeschakeld was staat er nu een werkend icoontje op mijn bureaublad. Heel hartelijk dank.
 
Kladblok openen mijn vetgedrukte script kopiren en plakken in de lege file. Vervolgens opslaan als cs.vbs. Klaar.
 
Tja, waarom makkelijk doen als het moeilijk kan......
Wat is er mis met een gewone snelkoppeling van de drive?

En openmaken en nazien is ook een fluitje van een cent, notebook drivers zijn wat aan de prijs dus een nieuwe kan wel maar zund.
 
berichten hebben elkaar mogelijk gekruisd ( 4 minuten verschil) : inmiddels staat het op twee pc's!
@ L.P. Ik heb hem ooit open gehad, maar ben geen held in dat soort zaken. Momenteel ben ik tevreden, en een echte snelkoppeling lukte mij niet. Herinner me wel dat er (lang geleden) een pseudo-reclame van een frisdrank (Atlanta USA) langs kwam en die om je te helpen alvast de cd-lade voor je open deed om je bekertje in te plaatsen....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een snelkoppeling van de cd-drive had ik altijd al. Inmiddels weten de meeste trouwe lezers hier wel dat mijn digitale kennis en handigheid in hun ogen beperkt is. En als iets ( het aanmaken van een snelkoppeling) mij dan niet lukt meld ik dat ook, maar om daar nu een verholen opmerking ( "lezen kan toch nog wel?") over te maken is weer wat anders.
 
Heb je nu wel of geen oplossing gevonden voor het probleem?
 
jazeker, met notebook een gekopierde tekst plakken en dat op bureaublad opslaan als een vbs bestand.

--- Update ---

kleine aanvulling: Panda gooide het bestandje er als maar uit bij openen. Mogelijk dat na de-install van Panda de eigen Windows defender hetzelfde deed; na installatie van Avast pas werkte het tooltje naar wens. Op zich is het installeren van het vbs bestandje fluitje van een cent, maar kostte het de-installeren en installeren van de 2 antivirusprogramma's op twee pc's heel wat meer tijd.
 
Maar waarom ga je de programma's de-installeren je kan toch gewoon een uitsluiting maken voor dit betreffende bestand?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan