• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Snoopsnitch

Status
Niet open voor verdere reacties.
A

Abraham54

Gast
Gebruik je Android in jouw smartphone, dan kan het gebeuren dat je een "stille" SMS krijgt (Silent SMS).

Overheden gebruiken dit om te bepalen waar jij bent.
Dat gaat natuurlijk niet op de meter precies, maar wel het gebied waarin de gegevens uitwisseling gebeurd.

Via het versturen van opeenvolgend stille SMS'jes kunnen ze wel een patroon maken waar jij je begeeft.

Hoe weet je nu of je wel of niet "bewaakt wordt"?
Daarvoor bestaat nu de App SnoopSnitch: SnoopSnitch - Android-apps op Google Play

Het blijft verder ongewis van wie je die eventuele stille SMS'jes krijgt.
Ook criminelen maken hier gebruik van (zogenaamde IMSI Catcher) om zo van jou gegevens te krijgen.
SnoopSnitch bewaakt ook hiertegen.
 
Als ik nog Android had gehad was dit een goede app voor mij.
Alleen gebruik ik nu Windows 10, dus is die optie er niet.
Maar daarin tegen krijg ik wel elke maand updates binnen.
 
Alleen mijn kat maakt het wat uit waar ik ben, verder interesseert het volgens mij geen hond wat mijn geografische positie is. Daar ben ik gewoon niet belangrijk genoeg voor.
En als ik er al bang voor zou zijn dat iemand (een overheid, criminelen?) mij zou willen volgen, dan lukt hun dat niet op die manier met mijn Nokia 3410. Daar draait geen Android op. En bovendien staat dat ding uit als ik hem niet zelf gebruik.

Maar kloppen dan al die films niet, waarin gezegd wordt dat ieder mobieltje door overheden gevolgd kan worden wanneer dat ding aan staat? Ze hoeven dan enkel je telefoonnummer te kennen en dan kunnen ze je positie uitpeilen. Ik denk nu bijvoorbeeld aan de film Enemy of the State, met Gene Hackman en Will Smith. Ja, daarvoor is medewerking van serviceproviders voor nodig, maar die krijgen overheden toch wel.
Dan zou het sturen van stille sms-jes toch totaal overbodig zijn?
 
Veiligheidsdiensten staan voor niks.
Al voor 2010 heeft de CIA ingebroken bij de fabrikanten - ook Apple.
 
O, ik wil best aannemen dat veiligheidsdiensten voor niks staan. Alleen wil het er bij mij niet in dat ze mij gaan volgen. Dat kost hun tijd en moeite. Ik kan me gewoon niet voorstellen op welke manier ik voor veiligheidsdiensten een interessant object zou kunnen zijn dat gevolgd moet worden. Ik hoop en neem toch aan dat die lui hun geld en tijd nuttiger zullen besteden.
 
Je weet dus niet hoe diep de Amerikanen en hun bondgenoten mee kunnen kijken in jouw smartphone, begrijpelijk overigens, want dat geldt zo'n beetje voor allen met een smartphone.

Vault 7 - Wikipedia
 
De Amerikanen kunnen niet in mijn smartphone kijken, want ik heb geen smartphone.
Ook zonder smartphone zou ik echter door bepaalde instanties gevolgd kunnen worden, wanneer ik met het openbaar vervoer reis met mijn OV-chip kaart op naam.

Ik weet dat er heel veel mogelijk is. Iedere pc die met internet verbonden is kan gehackt worden. Ook de FBI en de CIA zijn wel eens gehackt. Je kunt een hoop tegenmaatregelen nemen, maar als bekwame hackers er hun zinnen op hebben gezet, dan komen ze erin.
Betekent dat je dan maar geen tegenmaatregelen moet nemen? Nee, dan betekent het niet. Elke tegenmaatregel zal een beetje helpen. Inbrekers zoeken ook eerst naar openstaande ramen en niet afgesloten deuren. Als jij goede sloten op je deuren hebt zitten, zoeken ze liever een makkelijker klus.
Maar moet ik nu echt wakker gaan liggen, piekerend over alles dat met de moderne technieken van tegenwoordig mogelijk is? Ik peins er niet over, want dan heb je geen leven meer.
Ik denk dat het voor zeer bekwame hackers mogelijk is om de toevoer van elektriciteit en water in een groot deel van Nederland stil te leggen. Nu kan ik uit voorzorg mijn bad vol laten lopen en een honderdtal volle accu's in mijn schuur opslaan. Hum, misschien is het handiger om een aggregaat te kopen en een vat met 1000 liter diesel op mijn erf op te slaan?
Nee, ik doe dat niet. Al die berichten over wat er tegenwoordig allemaal wel mogelijk is en wat je daartegen zou moeten of kunnen doen, zorgen naar mijn mening voor een angstcultuur. Ik wil daarmee niet zeggen dat je die berichten zou moeten ontkennen (want er is heel veel mogelijk), maar wel dat ik daardoor mijn leven niet wil laten beheersen.
Het berichtje over Silent SMS dat jij nu geplaatst hebt, zorgt daarom naar mijn mening voor het bevorderen van een angstcultuur. Ben ik geen voorstander van.
Ik ga er namelijk van uit dat iedereen die een mobiele telefoon gebruikt, of dat nu een smartphone is of een dumbphone, al weet dat zijn positie gepeild kan worden via driehoeksmeting.
 
Leuk zo'n app. Echter is hij met bepaalde Smartphones niet comptabele. Zo ook niet met mijn Samsung galaxy S7. Daar hebben we dus weer niets aan zogezegd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan