• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Info Social Media Pauze

Status
Niet open voor verdere reacties.

bacoma2017

Nieuw lid
Lid geworden
10 aug 2017
Berichten
20
Waarderingsscore
0
Recentelijk heeft mijn Smartphone besloten om afscheid van mij te nemen. In plaats van meteen naar de winkel te hollen om een nieuwe te kopen heb ik deze keer beslist het even zonder Social Media te doen. Ik gebruik natuurlijk nog altijd messenger op de PC om met vrienden te praten, maar het constant checken van mijn social media accounts is nu dus op hold. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het totaal niet mis. Zijn er nog mensen die net door social media niet meer te gebruiken het gevoel hebben dat ze net een beetje meer vrij zijn ?
 
Persoonlijk kan ik zeggen dat mijn vrijheid nooit op de tocht heeft gestaan. Ook nooit overwogen om aan de smartphone te gaan.
 
Mensen zijn tegenwoordig zo verslaafd aan hun smartphones, dat ze niet eens zien, hoe mooi het buiten kan zijn.
Nog afgezien van de problemen die het continu gebruik van smartphones doet met ogen en lichaam!
 
Helemaal mee eens Abraham54, ik had het niet gepland om het zonder te stellen. Maar eenmaal zonder verschoot ik er wel van dat ik mijn smartphone helemaal niet mis.
 
Ik ben nergens lid van en dat bevalt mij prima.
Als mensen willen weten hoe het met mij gaat kunnen ze mij ook bellen of een appje sturen.
 
Ik ben ook niet echt een actief gebruiker. Wel van Whatsapp maar dat is dusdanig gemakkelijk dat ik dat niet erg vind. Vraag mij overigens af of dat nog steeds echt onder de social media valt. Of mogen we dat zien als de vervanger van MSN?
 
Ik ben in het verleden lid geweest van LinkedIn (dat werd gepropageerd/gestimuleerd door mijn werkgever) en ook van Facebook. Van Facebook werd ik lid vanwege een naderende reünie van mijn middelbare school. Met behulp van Facebook kon ik toen een oud-klasgenoot opsporen en overhalen om ook naar de reünie te komen. Voor zulke zaken is Facebook een goed hulpmiddel.
Maar als je eenmaal op Facebook zit, dan weten anderen jou ook te vinden. Een uitnodiging om vrienden te worden is wat lastig af te slaan als het om collega's gaat. En dan krijg je daarna dus foto's te zien van feestjes waarop die collega's straalbezopen feest staan te vieren. Daar had ik niet echt behoefte aan.
Toen ik 5 jaar geleden met pensioen ging, heb ik mijn accounts bij LinkedIn en Facebook laten verwijderen. Ik heb het sindsdien niet gemist.

Een smartphone heb ik niet. Ik bel bij voorkeur met mijn 'vaste' dect telefoon. Ik heb wel een mobieltje (een 14 jaar oude Nokia 3410), maar meestal vergeet ik die mee te nemen. Als ik lekker een stukje aan het wandelen of fietsen ben, dan wil ik niet gebeld worden. Bijna niemand krijgt dan ook het nummer van mijn mobieltje. Ik gebruik het ding onderweg alleen voor noodgevallen. Komt hooguit 2 keer per jaar voor. Ik zie het ding meer als een soort verzekering. Als ik onderweg ben en er gebeurt wat, dan zou ik iemand kunnen bellen. Die 'verzekering' kost me € 10 per jaar. Ja, ieder jaar moet ik het saldo met minimaal 10 euro opwaarderen om dat mobieltje te kunnen blijven gebruiken. Ik meen dat er intussen al € 100 aan saldo op staat. Kun je nagaan hoe weinig ik mijn mobieltje gebruik.
 
Hallo porrelaar,

Stap over naar Simyo. Dan hoef je maar één keer per zes maanden een sms te sturen om het beltegoed te behouden. En je krijgt ook nog tijdig een alert van hun.

Er is geen betere.
 
Bedankt voor de tip, Leono. Maar heb ik dan ook niet een andere simkaart (van Simyo) nodig? Als dat zo is, dan moet ik ook een nieuw mobieltje kopen. In mijn 14 jaar oude Nokia 3410 zitten de contacten op de simkaart op een iets andere plek dan bij de hedendaagse simkaarten, heb ik gemerkt.
Ik heb onlangs namelijk van iemand een veel moderner mobieltje even te leen gekregen, maar toen ik de simkaarten verwisselde, merkte ik dat ik niet kon bellen. De simkaarten uit beide mobieltjes zijn wel even groot, maar de contacten zitten op een andere plek.
 
Hallo porrelaar,

Je zou dan inderdaad een simkaart van Simyo moeten hebben. De eerste keer betaalde ik €5 en ontving ik een simkaart van €7,50. Wat je beschrijft is voor mij een onbekend terrein.

Ik heb zelf een oude mobi die ooit €11 kostte, dus misschien zou je op zoek kunnen gaan naar een dergelijk budget apparaat.
 
Ja, ik zie regelmatig van die goedkope mobieltjes voor 10 of 15 euro, maar ik vraag me af of die net zo lang meegaan als mijn Nokia.
Ik kocht mijn Nokia in 2004 bij Zeeman. Was toen een tijdelijke actie. Hij kostte toen, meen ik, € 20,-, maar voor die prijs zat er meteen al een beltegoed van € 5 op.
Als ik nu over zou gaan naar Simyo dan ben ik die 100 euro aan belsaldo op de Nokia kwijt. Bovendien moet ik een ander mobieltje kopen, waar een moderne simkaart in past. Nee, ik denk dat ik het maar zo laat. Die 10 euro per jaar kan ik nog wel betalen.
(Als ik echt veel geld zou willen besparen, dan zou ik beter kunnen stoppen met roken...)
 
Oké, porrelaar, we zijn er uit: stoppen met roken, en wel onmiddellijk!

Overigens is mijn mobi uit 2008 en still going strong. Die Zeeman acties herinner ik mij nog goed.
 
Leuk om zo eens te lezen hoe jullie dat allemaal nog doen met de telefoons van lang geleden. Dan sturen jullie ook nog SMSjes als dat nodig is. Nu dat doe ik zo min mogelijk met mijn smartphone Whatsapp is dan toch wel erg gemakkelijk.
 
SMSjes sturen? Inderdaad alleen als dat nodig is. Ik weet nog exact hoe vaak ik dat gedaan heb in de afgelopen 14 jaar: 3 keer.
De eerste keer oefende ik met mijn vriendin die toen ook nog geen smartphone had. We kwamen niet verder dan: Hoe gaat het? Antwoord: Goed.
De tweede keer was mijn vriendin op vakantie. Ze wilde een kaartje sturen naar een vriendin van haar. Ze belde me met de vraag of ik dat adres op wilde zoeken en dan naar haar SMSen. Dat opzoeken van het adres kostte me niet meer dan 10 seconden. Het SMSje typen en versturen kostte me dik een half uur. Ik was bijna klaar met typen en toen was alles opeens weg. Kon ik opnieuw beginnen. Bloed, zweet en tranen heeft me dat gekost.

Mijn vriendin heeft intussen een iPhone en een iPad. Daar doet ze vrijwel alles mee. Haar desktop pc gebruikt ze enkel nog voor telewerken en als ze een lange e-mail wil schrijven. Dat ding staat vaak wekenlang uit.

Ik ben nog niet zo ver, maar het lijkt erop dat ik bijna gedwongen word om ook over te gaan op een smartphone. Allerlei bedrijven willen dat je hun apps gaat gebruiken. Een voorbeeld: ik was vanmorgen bij de chiropractor en wilde daarna de nota inleveren bij de winkel van mijn zorgverzekeraar die slechts 300 meter verderop is. Ik zie een sticker op de brievenbus: “Deze brievenbus wordt gesloten met ingang van 26 april 2018”. Huh? Dus ik loop de winkel binnen en vraag hoe dat zit. Die hele winkel gaat dus dicht op die datum. Hoe moet ik dan mijn declaraties inleveren? Nou meneer, zei de juffrouw achter de balie, dat is erg eenvoudig. U zet de app van Zorg en Zekerheid op uw smartphone en dan maakt u met uw smartphone een foto van de nota.
En als ik geen smartphone heb? U kunt ook uw computer gebruiken. Dan maakt u met uw digitale camera een foto van de nota, die foto zet u over op uw computer en dan kunt u via MijnZZ die foto uploaden.
MijnZZ? Ja meneer, dan moet u natuurlijk wel eerst een account aanmaken voor MijnZZ.
Ik: Is zoiets niet lastig voor bejaarde mensen? (Ik geef toe dat ik me gedroeg als een totale digibeet) Antwoord van de juffrouw: U kunt de nota ook nog steeds per post opsturen naar het hoofdkantoor in Leiden.
Uh juist, dat betekent dus enveloppen kopen en postzegels en naar een brievenbus lopen. Het aantal brievenbussen wordt steeds verder verminderd. Vroeger stond er een aan het einde van mijn straat (150 meter lopen). Tegewoordig moet ik 600 meter lopen naar de dichtstbijzijnde brievenbus. Voor mij is dat meestal nog wel te doen (wanneer ik niet zoals nu last van mijn rug heb, waardoor ik niet verder dan 100 meter kan lopen), maar voor echt bejaarde mensen is dit toch een probleem.
En je ziet dit overal. Vroeger was het voor mij 1 km lopen of fietsen naar mijn bank. Steeds meer bankfilialen worden echter opgeheven. Nu is de afstand naar het dichtstbijzijnde bankfiliaal 10 km. Digibete bejaarden die vroeger met hun rollator naar de bank gingen, moeten nu een taxi nemen, wanneer ze er via de telefoon niet uitkomen wat ze moeten doen.

O ja, ik emmer nog even door. Nu over de telefoonmenu’s die je moet aanhoren/doorworstelen wanneer je sommige bedrijven belt. Wilt u dit? Toets een 1. Wilt u dat? Toets een 2. Enzovoort.
En vaak zit wat jij wilt bij geen enkele optie in dat menu. Ik zat ooit bij de SNS bank en ik ben daar weggegaan vanwege dat k.t belmenu. Eerst heb ik de directeur van de bank daarop aangesproken, maar hij zei dat dit de toekomst was en dat ze het niet gingen veranderen. Ik heb daar alles opgezegd en zit nu bij de Rabobank. Daar krijg ik tenminste nog een echt mens aan de telefoon. Iemand die me meestal niet eens hoeft door te verbinden, maar direct antwoord geeft op mijn vraag.

Zo, nu ben ik wel even uitgemopperd. Wat zal ik nu gaan doen? Op internet gaan zoeken naar een smartphone? :laughing:
 
Ik reis met het openbaar vervoer en ben nogal sociaal . Ik doe graag eens een praatje met de mensen , ook al is het iemand wildvreemd .
Ik sta op het peroon naar de tein te wachten of sta aan de bushalte naar de bus te wachten en ik kan tegen niemand een praatje doen want ze hebben allemaal een smartphone in de hand en zijn druk bezig . Zo druk dat ze niet eens gezien dat er ook nog andere reizigers staan te wachten . Stap je op de bus of op de trein iedereen met hun smartphone bezig . Oef zeg ik dan soms als iemand op de bus of trein zit zonder smartphone, eindelijk toch nog iemand zoals ik , die zo een ding niet nodig heeft en een gezellige babbeltje kan doen .
 
Ik zie een sticker op de brievenbus: “Deze brievenbus wordt gesloten met ingang van 26 april 2018”. Huh? Dus ik loop de winkel binnen en vraag hoe dat zit. Die hele winkel gaat dus dicht op die datum. Hoe moet ik dan mijn declaraties inleveren? Nou meneer, zei de juffrouw achter de balie, dat is erg eenvoudig. U zet de app van Zorg en Zekerheid op uw smartphone en dan maakt u met uw smartphone een foto van de nota.

De moraal van het verhaal ? Dat men de maatschappij van zijn vrijheid aan het beroven . Nog erger dan de Islam !
 
Ik weet niet of dat de moraal van het verhaal is, Swake. Het zorgkantoor wrdt gesloten om geld te besparen. Het is dus een centenkwestie. “Anders moet de premie omhoog en dat wilt u toch ook niet, meneer?” Nou, om dit kantoor open te houden wil ik best 1 of 2 euro per maand meer premie betalen, antwoordde ik. Maar het besluit is natuurlijk al genomen. Blijkbaar komen er toch te weinig klanten naar dat zorgkantoor. De mensen die daar het zorgkantoor bemannen/bevrouwen, zitten vanaf volgende week ook zonder werk. Ik heb hun succes gewenst met het vinden van een nieuwe baan.
 
Een tweetal weken geleden hier in België Argenta een financiële instelling in België lanceert een nieuwe App met als resultaat . Werkte niet en mensen hebben langer dan een week geen betalingen kunnen uitvoeren maar ook zonder geld gezeten omdat hun loon niet kon gestort worden . Dat is de toekomst .
 
Het is wel erg vreemd om te zeggen dat de toekomst is dat men zit zonder werkende apps. Zouden dan alle goede apps stoppen met werken? En er geen nieuwe ontwikkeld worden die wel goed werken? Als je een nieuwe app lanceert die een week niet werkt dan heb je van tevoren dus niet voldoende getest.

En ja, voor oudere mensen zijn al die veranderingen moeilijk te volgen. Dat begrijp ik best wel. Maar een echt werkende oplossing heb ik daar ook nog niet voor gevonden.
 
Ach ja, bank apps... Mijn vriendin is erg tevreden over de app van ING op haar iPhone. Daar regelt ze vrijwel al haar bankzaken mee.
Een paar dagen geleden wilde ik met mijn desktop pc inloggen op de website van de Rabobank omdat daar een bericht voor me klaar stond. (Ik heb ingesteld dat ik een e-mail krijg wanneer er een bericht staat in mijn berichtenbox van de Rabobank)
Het bericht hield in dat internetbankieren bij de Rabobank gaat veranderen. Het uiterlijk wordt gelijk aan dat van de app Rabobank bankieren op smartphones en tablets. Ik zou dan voortaan niet meer mijn Rabo scanner hoeven te gebruiken om een steeds nieuwe inlogcode te genereren, maar ik kon dan inloggen met een vaste vijfcijferige code.
Of ik Mobiel bankieren alvast wilde gaan proberen op mijn desktop pc? Nou, vooruit dan maar. Mijn browser moest als ‘vertrouwde browser’ geregistreerd worden. Ik doorliep het proces, maat tot mijn verbazing kreeg ik nergens een venster te zien waarin ik een vijfcijferige code in kon typen. Onder Gebruikersnaam zou ik een eigen gebruikersnaam moeten intypen, maar daar ontbrak een invulvak. Toen ik op Volgende klikte, verscheen de melding: “U moet een gebruikersnaam kiezen.” Tja, dat kon dus niet.
Heb de Rabobank gebeld. Het probleem was daar niet bekend, maar de man raadde mij aan om cookies te verwijderen. Nee, dat had ik vorige week al gedaan, omdat ik toen de af- en bijschrijvingen van de laatste 7 maanden niet te zien kreeg. Dat was een gevolg van een wijziging van de website van de Rabobank die doorgevoerd werd na een landelijke storing. De echte oplossing was toen om de Rabobank te verwijderen uit mijn Bladwijzers/favorieten en daarna handmatig naar de Rabobank te gaan en dan een nieuwe favoriet aan te maken.

Ik besloot om Firefox af te sluiten op de desktop pc en om eerst de app Rabobank bankieren te installeren op mijn iPad. Dat laatste lukte wel. Ook het kiezen van een foto, een gebruikersnaam en een vaste vijfcijferige code lukte wonderwel.
Nu die desktop pc nog. Ik klikte in Firefox op de favoriet van de Rabobank, kreeg daarna nog de keuze tussen ouderwets internetbankieren (die optie gaat dus binnenkort verdwijnen!) en het nieuwe Mobiel bankieren.
Ik klik op het nieuwe Mobiel bankieren en... ik kon meteen inloggen met de vijfcijferige code die ik op de iPad had ingesteld. Hier snap ik dus de ballen van. Bij de eerdere poging was de registratie van Firefox als ‘vertrouwde browser’ op mijn desktop pc niet voltooid en nu kon ik op diezelfde desktop pc toch inloggen met enkel die vijfcijferige code die ik op de iPad had gekozen en vastgelegd.

Wat ik hiervan denk: hoe langer ik omga met computers en aanverwante elektronica, hoe minder ik ervan snap.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan