SMSjes sturen? Inderdaad alleen als dat nodig is. Ik weet nog exact hoe vaak ik dat gedaan heb in de afgelopen 14 jaar: 3 keer.
De eerste keer oefende ik met mijn vriendin die toen ook nog geen smartphone had. We kwamen niet verder dan: Hoe gaat het? Antwoord: Goed.
De tweede keer was mijn vriendin op vakantie. Ze wilde een kaartje sturen naar een vriendin van haar. Ze belde me met de vraag of ik dat adres op wilde zoeken en dan naar haar SMSen. Dat opzoeken van het adres kostte me niet meer dan 10 seconden. Het SMSje typen en versturen kostte me dik een half uur. Ik was bijna klaar met typen en toen was alles opeens weg. Kon ik opnieuw beginnen. Bloed, zweet en tranen heeft me dat gekost.
Mijn vriendin heeft intussen een iPhone en een iPad. Daar doet ze vrijwel alles mee. Haar desktop pc gebruikt ze enkel nog voor telewerken en als ze een lange e-mail wil schrijven. Dat ding staat vaak wekenlang uit.
Ik ben nog niet zo ver, maar het lijkt erop dat ik bijna gedwongen word om ook over te gaan op een smartphone. Allerlei bedrijven willen dat je hun apps gaat gebruiken. Een voorbeeld: ik was vanmorgen bij de chiropractor en wilde daarna de nota inleveren bij de winkel van mijn zorgverzekeraar die slechts 300 meter verderop is. Ik zie een sticker op de brievenbus: “Deze brievenbus wordt gesloten met ingang van 26 april 2018”. Huh? Dus ik loop de winkel binnen en vraag hoe dat zit. Die hele winkel gaat dus dicht op die datum. Hoe moet ik dan mijn declaraties inleveren? Nou meneer, zei de juffrouw achter de balie, dat is erg eenvoudig. U zet de app van Zorg en Zekerheid op uw smartphone en dan maakt u met uw smartphone een foto van de nota.
En als ik geen smartphone heb? U kunt ook uw computer gebruiken. Dan maakt u met uw digitale camera een foto van de nota, die foto zet u over op uw computer en dan kunt u via MijnZZ die foto uploaden.
MijnZZ? Ja meneer, dan moet u natuurlijk wel eerst een account aanmaken voor MijnZZ.
Ik: Is zoiets niet lastig voor bejaarde mensen? (Ik geef toe dat ik me gedroeg als een totale digibeet) Antwoord van de juffrouw: U kunt de nota ook nog steeds per post opsturen naar het hoofdkantoor in Leiden.
Uh juist, dat betekent dus enveloppen kopen en postzegels en naar een brievenbus lopen. Het aantal brievenbussen wordt steeds verder verminderd. Vroeger stond er een aan het einde van mijn straat (150 meter lopen). Tegewoordig moet ik 600 meter lopen naar de dichtstbijzijnde brievenbus. Voor mij is dat meestal nog wel te doen (wanneer ik niet zoals nu last van mijn rug heb, waardoor ik niet verder dan 100 meter kan lopen), maar voor echt bejaarde mensen is dit toch een probleem.
En je ziet dit overal. Vroeger was het voor mij 1 km lopen of fietsen naar mijn bank. Steeds meer bankfilialen worden echter opgeheven. Nu is de afstand naar het dichtstbijzijnde bankfiliaal 10 km. Digibete bejaarden die vroeger met hun rollator naar de bank gingen, moeten nu een taxi nemen, wanneer ze er via de telefoon niet uitkomen wat ze moeten doen.
O ja, ik emmer nog even door. Nu over de telefoonmenu’s die je moet aanhoren/doorworstelen wanneer je sommige bedrijven belt. Wilt u dit? Toets een 1. Wilt u dat? Toets een 2. Enzovoort.
En vaak zit wat jij wilt bij geen enkele optie in dat menu. Ik zat ooit bij de SNS bank en ik ben daar weggegaan vanwege dat k.t belmenu. Eerst heb ik de directeur van de bank daarop aangesproken, maar hij zei dat dit de toekomst was en dat ze het niet gingen veranderen. Ik heb daar alles opgezegd en zit nu bij de Rabobank. Daar krijg ik tenminste nog een echt mens aan de telefoon. Iemand die me meestal niet eens hoeft door te verbinden, maar direct antwoord geeft op mijn vraag.
Zo, nu ben ik wel even uitgemopperd. Wat zal ik nu gaan doen? Op internet gaan zoeken naar een smartphone? :laughing: