Vraag Software patent vraag

Jangr

Junior lid
Lid geworden
7 aug 2019
Waarderingsscore
0
Punten
6
Leeftijd
35
Stel dat ik een software ontwikkel en het patenteer. Nou, met deze software laat je een mechanische arm draaien, die ook gepatenteerd is. Stel dat iemand nou een arm ontwikkelt die ook kan draaien, met een andere mechanisme, maar een software hiervoor gebruikt die aan de mijne gelijk is of er sterk op lijkt, of liever nog, dezelfde software, maar voor een hand met een andere mechanisme. Is mijn idee dan nog steeds beschermd; zowel de hand als de software? Kan ik deze persoon nog aanklagen?

maestro12

Bekend gezicht
Lid geworden
26 mei 2020
Waarderingsscore
24
Punten
18
Uit mijn hoofd, als er op acht punten verschillen inzitten dan valt dat niet meer onder jouw patent en heb jij geen kans in een rechtzaak.

Jangr

Junior lid
Lid geworden
7 aug 2019
Waarderingsscore
0
Punten
6
Leeftijd
35
Stel dat ik een software ontwikkel en het patenteer. Nou, met deze software laat je een mechanische arm draaien, die ook gepatenteerd is. Stel dat iemand nou een arm ontwikkelt die ook kan draaien, met een andere mechanisme, maar een software hiervoor gebruikt die aan de mijne gelijk is of er sterk op lijkt, of liever nog, dezelfde software, maar voor een hand met een andere mechanisme. Is mijn idee dan nog steeds beschermd; zowel de hand als de software? Kan ik deze persoon nog aanklagen?
Hoe bedoel je? Kun je alsjeblieft duidelijker zijn, want ik begreep het niet, @maestro12.
Wat ik bedoel is, ik ben degene die de software gepatenteerd heeft die de hand vertoont. Als hij ook zo'n software gebruikt, al is zijn hardware anders, is er dan geen sprake van inbreuk op mijn patent? ( zeg je het zo? sorry, mijn Nederlands is niet zo goed.)

Laatst bewerkt:

boertje125

Gewaardeerd
Lid geworden
19 jul 2005
Waarderingsscore
32
Punten
48
Leeftijd
50
software heeft copyright geen patent.
patenten zijn alleen voor tastbare onderdelen.

als jij kan bewijzen dat de code of de layout het zelfde is kan je het proberen

Jangr

Junior lid
Lid geworden
7 aug 2019
Waarderingsscore
0
Punten
6
Leeftijd
35
software heeft copyright geen patent.
patenten zijn alleen voor tastbare onderdelen.

als jij kan bewijzen dat de code of de layout het zelfde is kan je het proberen
EN wat houden de copyrights in? Dat ik de enige ben die de software mag verkopen, @boertje125 ?
Ik zal mijn vraag even anders formuleren, om meer duidelijkheid op jouw uitleg te krijgen. Stel dat mijn software een software is die een hand vertoont; een hand die draait en ik zowel op de software als de hand een patent heb. Als iemand een hand ontwerpt die in plaats van draaien, op en neer beweegt, maar ook een software gebruikt die een hand vertoont, die oorspronkelijk door mij ontworpen is, heb ik dan nog copyrights? Is het dan geen inbreuk op mijn patent? Zijn hand beweegt op en neer, maar hij gebruikt een gepatenteerde software die een hand vertont, die oorspronkelijk mijn idee was!

Laatst bewerkt:

Jangr

Junior lid
Lid geworden
7 aug 2019
Waarderingsscore
0
Punten
6
Leeftijd
35
Lieve mensen, jullie reageren niet. Ik heb jullie nodig.

boertje125

Gewaardeerd
Lid geworden
19 jul 2005
Waarderingsscore
32
Punten
48
Leeftijd
50
Nu is de hand dus niet echt meer maar een afbeelding op je scherm.
een hand is geen uniek door jouw verzonnen object en die van hem is anders dus de software ook
ga je niet winnen

als je nu een uniek figuurtje had bedacht zoals Donald duck of iets dergelijks lag het anders

nlreiniernl

Gevestigd lid
Lid geworden
10 jun 2007
Waarderingsscore
5
Punten
18
Software kan zowel een patent hebben als onder de copyright wetgeving vallen.
Heeeeeel kort samengevat komt het er op neer dat het kopiëren (namaken) van software niet mag op basis van copyright. Zolang jij de broncode niet openbaar maakt (open source) zal het onder de copyright regelgeving vallen.
Een patent vraag je aan, wordt getoetst en wordt geregistreerd.

Lees jezelf eens in:
Een patent/octrooi -> Klik hier
Het copyright principe -> Klik hier

Bovenaan Onderaan