• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Vraag Spam bewaking

Vraag
Nu zijn er bijv. overdag 3 verschillende spammer met meerdere berichten, hoef je er maar 3 te rapporteren (heb ik net ook gedaan).
Valt me wel op dat ze allemaal voor dezelfde Chinees spammen. Dus het lijkt me toch dat er ergens een overeenkomst in die accounts zou kunnen zitten v.w.b. ip ranges, vpn of iets dergelijks.

De volgende is inmiddels bezig op Nationaal Spam Forum.
Misschien is het handig om geregistreerde leden met nu nog 0 berichten te screenen op gebruikersnaam, email adres en ip adres voordat de volgende actief wordt.

We hebben last van een soort spam aanval, daar is weinig aan te doen. We blokkeren de gebruikers en verplaatsen hun berichten.

daar is weinig aan te doen
Misschien is het zinvol om bij nieuw geregistreerde leden de permissies zodanig in te stellen dat hun forumposts eerst goedgekeurd moeten worden door een mod/admin? En bij sommige nieuw geregistreerde leden kan je aan hun forumnaam al zo'n beetje aanvoelen dat het een potentiële spammer kan zijn. Zelf wordt ik ook zowat bedolven onder nieuwe aanmeldingen met ip adressen uit landen waarvan ik weinig zinvolle bijdragen op het forum kan verwachten. Veelal uit oost Europa/Rusland/Azie/Amerika. Dus vooral uit niet Nederlandstalige regio's.

Ik zal er morgen wel even wat meer induiken om te zien welke overeenkomsten in deze golf te herkennen zijn bij registratie.

Hopelijk zorgt dit ervoor dat we wat spam tegenhouden.
Dit werkt voor mij prima.
Zo net alweer twee spammers tegen gehouden.

Zoals Gouwepeer aangeeft mag coupon er ook bij in, aangezien ze Temu nu met twee sier letters hebben aangepast. Dus het lijkt erop dat ze proberen toch binnen te komen.
Dit is nieuwe -> TℰℳU

Ik heb Temu in sierletters ook aan de lijst toegevoegd evenals het woord coupon.

Ja, dit is weer een andere soort spam, we duiken er weer in om dit te proberen voorkomen.

Terug
Bovenaan