• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies Spam maar criminele mails

Status
Niet open voor verdere reacties.

RuiterLeo

Gevestigd lid
Lid geworden
14 sep 2018
Berichten
233
Waarderingsscore
1
Excuses iedereen bij voorbaat. Dit is al het derde bericht. Maar ik blijf maar zitten met het probleem van ongewenste mail, en zowat ieder dag, zeker iedere week. Sommige forumleden zeggen nooit last te hebben. Ik wel en waarom ik wel. Had graag advies hoe anderen het doen nooit iets te krijgen.

Als Voorbeeld:

Beste Leo

Goed nieuws! Wij zijn erg benieuwd om erachter te komen wat
mensen daadwerkelijk beweegt om voor het een bepaald type
schoonmaakmiddel te kiezen. We geven u daarom graag de
mogelijkheid om gratis Dreft schoonmaakmiddel producten te testen.
U krijgt de producten thuisgestuurd en mag ze houden.
Vanzelfsprekend horen wij wel graag wat u van de producten vindt.

Meld u hier aan als tester >

Als tester krijgt u de machine gratis thuisgestuurd en mag u het product houden. Uw feedback is namelijk van groot belang voor ons.

Bij voorbaat dank voor het testen van onze producten.

Nog één:
Met een heel ander email afzender adres weer een spammail= crimineel email:

Beste Leo

Wij van KLM vieren ons success graag samen met u en hebben daarom een wedstrijd waarbij onze klanten gratis KLM vliegtickets kunnen winnen!

U hoeft alleen 3 vragen te beantwoorden op de volgende pagina, wat u slechts een paar minuten tijd kost, en wie weet bent u de gelukkige winnaar!

Let op: nog maar (8) vliegtickets over!

Veel plezier en succes!

Dit soort berichten minimaal 2x per week. Ik zit bij Ziggo, heb Norton Security de luxe 10 machines, gooi alles meteen in Spam of Ongewenste Mail (welke moet eigenlijk) en ik open het nooit, geeft geen antwoord enz. Hoe kom ik eraf en wie moet daar nu eigenlijk voor zorgen, immers er wordt genoemd windows, microsoft, ziggo, de security software enz. enz. Ik kan nog diverse veiuligheid software gebruiken, draait allemaal niet mee, maar moet aangeklikt worden zoals Hitman Pro, CCleaner, Privazer, Acer Care center enz. enz., maar niets helpt.
 
Je word in de mails begroet met je voornaam , dus is die bekend .
Ergens eens schoonmaakmiddelen besteld bij een webshop of eens een reis geboekt ?
Het kan ook affliatie zijn . Affliatie is als u ergens iets besteld en akkoord gaat aanbiedingen via e-mail te ontvangen van hun leveranciers en partners .
 
Wederom excuses, maar nu voor het 4e bericht. Ik maak pas nu, vandaag gebruik van dit forum en ben nog niet van alles op de hoogte en zal dus nog veel moeten leren. Zo moet het mogelijk zijn je bericht te wijzigen of iets toe te voegen, zal dat zeker bekijken maar nu is er de vraag over de PC gegevens.
Het is een Acer Aspire T3-710, intel core i7, 16 gb ddr3 memory, er zijn 4 HD en SSD schijven bij, dus geheugen en ruimte zat. Geïnstalleerd is Windows 10 met alle updates die er tot nu toe zijn geweest, ook de laatste grote updates, die nogal wat veranderingen te weeg brachten, bij mij althans. En verder heb ik de security e.a. al aangegeven. Dank reeds voor de adviezen, ga ze proberen, maar moet eerst even weg.
 
ook ik krijg zulke mails toegestuurd waar ze me aanspreken met soms de volledige naam of enkel de voornaam ..heb ik ooit een reis geboekt of een schoonmaakmiddel besteld ….zeker niet !
heb ik ooit iets besteld via een webshop ...ja dus ..denk nu aan coolbleu , bol.com of dealdonkey
*best is niet te reageren op zulke mails ...als ik dan het email adres natrekt van de afzender heeft deze totaal niets met de webshop's te maken ...
 
Dan even een reactie op Swaken. Dank voor het meedenken. Die mails, voor mij criminele mails want ze willen je gegevens hebben en zo grote schade aanrichten, die komen al geruime tijd. Ze hebben meestal dezelfde mededeling ik heb iets gewonnen, een reis, een weekend sporthuis centrum, een BMW, naar Barcelona enz. enz. Ik kan me niet herinneren ooit toestemming bij anderen gegeven te hebben om mij door andere bedrijven mails te zenden. Doe ik ook nooit. Ik koop best veel op internet, want wij wonen nu eenmaal in een dorp, een gehucht waar je zowat niets hebt. Vaak krijg je dan ongevraagd aanbiedingen. Maar dat is niet erg en kan je je laten uitschrijven, fatsoenlijke firma's doen dat ook, deze met steeds een ander adres niet. Maar wat u zegt kan allemaal. En krijg ik het niet weg vanwege adressen in Pakistan o.i.d. dan leer ik er wel mee leven, maar wellicht weet men hier of er toch betere spamfilters e,d. zijn dan van Ziggo en Norton, dit moet toch te blokkeren zijn op bijv. woorden, altijd gefeliciteerd, u hebt uw geluksdag, u hebt wat gewonnen enz.
 
Drie berichten over verschillende onderwerpen is natuurlijk geen enkel probleem! Zo lopen problemen niet door elkaar en houden we overzicht.

De vraag die ik heb wat voor mailadres en spamfilter gebruik jij?
 
Een leuke truc om te achterhalen waar deze reclame vandaan komt is de volgende: als je je aanmeldt voor een nieuwsbrief of je bestelt ergens iets, voeg dan een willekeurige, steeds wijzigende letter tussen in je (voor)naam. Als je bijv. Jan Jansen heet vul je bij de ene site in dat je Jaan Jansen heet, bij een andere site noem je je Jean Jansen, bij weer een andere noem je jezelf Jans Jansen. Dit zul je terug zien in de aanhef van de (reclame/spam)mails die je gaat ontvangen. Zo weet je dus welke sites je gegevens doorverkopen.
Dit moet je uiteraard NIET doen bij sites en bestellingen waar een juiste spelling van je (voor)naam belangrijk is zoals het boeken van vliegtickets maar bij de overige sites komt de voornaam niet zo nauw.
 
"Sommige forumleden zeggen nooit last te hebben. "
Het hangt er ook een beetje van af hoe actief je op het internet bent en wat je daar doet. Vooral natuurlijk hoe kwistig je je email adres rondstrooit.
Zelf heb ik nogal wat accounts bij webshops en als die dan gehact worden!! Daarom heb ik voor webshops een apart email adres zodat ik dat kan wijzigen en de belangrijkere in tackt kan laten.

Kijk eerst op deze site of je email adres ooit via een hack in een "verkeerde" database terecht is gekomen
https://haveibeenpwned.com/
Zo ja, dan zit er niets anders op dan je email adres te wijzigen (heb ik ook moeten doen)

Zo nee, dan zou je kunnen kijken of de afzenders van de spam sites zijn waar je ooit bent geweest en die sites/domeinen zou je dan kunnen blokkeren. Zelf heb ik een aantal tracking domeinen in mijn host file gezet om ze permanent te blokkeren, maar als het van allerlei kanten komt wordt het ondoenlijk die allemaal in de host file op te blijven nemen.
Zelf gebruik ik Mozilla Thunderbird en die biedt de mogelijkheid om van een mailtje aan te geven of het gewenst is of ongewenst. Dat wordt onthouden en de mailtjes die geblokt worden worden in een aparte folder opgeslagen.
Daarnaast kun je natuurlijk een spamfilter gebruiken. Sommige providers bieden dat aan en anders kun je daar een progje voor installeren.
 
Sinds de nieuwe AVG /GDPR verplicht in werking is,getreden worden webshops verplicht om dit duidelijk te vragen bij je bestelling of ze jouw gegevens mogen doorgeven aan leveranciers en partners om je op de hoogte te houden van hun (nieuwe) produkten en aanbiedingen . Voor die AVG wet er was werd dit vermeld in kleine lettertjes en lette er daar bijna niemand op, met het bekende resultaat . Niet gelezen en niet aan of uitgevinkt dat je zulke mails niet wenst te ontvangen . Nu moet het duidelijk te lezen staan als je iets bestelt .
Geen schoonmaakprodukten besteld en toch krijg ik reclame mails van schoonmaakprodukten , hoe kan dat .
Zeer grote webshops zoals bol.com kun je zowat alles bestellen en als jij akkoord gegaan bent om via e-mail aanbiedingen van bol.com zijn leveranciers te willen ontvangen is dit eigenlijk geen ongewenste mail meer .
Voor wat hoort wat . De meeste webshops verzenden gratis je bestelling . De verpakking en transportkosten zijn voor de webshop hun rekening wat ook kosten zijn voor de webshop. De webshop krijgt wel een vergoeding als hij je gegevens doorgeeft aan hun leveranciers en maken hierbij gebruik van affliatie software.
https://www.frankwatching.com/archi...ting-wat-zijn-de-kosten-en-wat-levert-het-op/
 
"De meeste webshops verzenden gratis je bestelling . "
Dan kies ik blijkbaar altijd de verkeerde, want onder de € 25 tot € 50 moet ik vrijwel altijd verzendkosten betalen :(
 
Hallo RuiterLeo,
591ec03aecb0a-smiley_says_hello.gif
hartelijk welkom op dit geweldige forum.

Wie is jouw provider.
Ook ik heb last van spammails, maar via de webmail van Ziggo worden die als ongewenst geclassificeerd en vervolgens blokkeer ik de afzender en dan is het weer een behoorlijke poos rustig.

Zo heb ik nu weer een spammail zo te behandelen - brutaal genoeg staat bij de meeste van dit soort mails, dat ik mij ervoor heb aangemeld.

Ergo, het gebruikte mailadres stamt dus uit buitgemaakte bestanden van inbraken in 2013 (Adobe en LastPass).
 
Beste forumleden, dank voor alle adviezen, het is overweldigend. Ik heb het mezelf aangedaan om ineens met drie vragen te starten, dus dan weet je dat het druk kan worden. Ik lees in elk geval alles en ga alle adviezen indien mogelijk proberen, maar excuses kan niet alles tegelijk, dus heb wat tijd nodig.
Emi bedankt voor je bericht, ik ben niet de enige en handel zoals jij doet en ga er nooit op in. In het verleden heb ik ook op normale wijze zaken besteld, je noemde er al een aantal, waar ik ook gekocht heb. Kan natuurlijk daar vandaan komen, maar dat weet ik niet.
Rubensky, ik heb slechts een mailadres van wat nu is Ziggo, maar eindigt op @chello of @upcmail. Daarnaast heb ik ook gmail, krijg je zowat automatisch als je Google (Chrome) gebruikt. Dan het spamfilter?? ik ga uit van het spamfilter van Ziggo, maar als antivirus security heb ik Norton, hebben die ook niet een spamopvang ?? van Spam van Ziggo heb ik op dat forum eens een antwoord gehad:
Ik heb ondertussen het zelflerende vermogen van het Ziggo Spam filter getest door mail van een specifiek adres telkens bij Ziggo in de Spam bak te duwen, zowel via de browser als via Windows client. Het goede nieuws is dat alles volledig transparant functioneert en synchroniseert. Het slechte nieuws is dat het Ziggo filter ook na herhaaldelijk, in de afgelopen drie dagen, in de Spam dumpen, de mail van dat adres nog steeds gewoon in de inbak aflevert. Dus wat u ook doet, als u Ziggo mail blijft gebruiken houdt u spam.
Welnu of het klopt of niet, ik heb gewoon alles van Ziggo, TV, Telefoon en Internet.
Hans60 ook bedankt voor de tip.
V&G, ook dank voor het advies. Ga het zeker opvolgen en ga op die site kijken. Ik heb bij de moderator gemeld welke emailadressen ik heb, of welke accounts, ben niet zo op de hoogte met de terminologie. Ik weet ook niet hoe ik aan meerdere accounts of adressen kom, je zegt het zo makkelijk, maar weet niet hoe dat gaat. En wat ik gebruik c.q. waar ik mee werk. Ik gebruikte altijd Edge maar kreeg met sommige websites problemen o.a. met ING. Met veel moeite en hulp van anderen ben ik op Google Chrome overgegaan. Mozilla Firefox was ook een mogelijkheid maar kreeg dat niet gedownload, kreeg steeds een neo-n.?? Wat de mail betreft had ik windows live mail, maar na enkele updates van windows werd dat ineens Mail, heb me rot gezocht wat dat precies is maar schijnt mail en agenda te zijn van windows of outlook, daar snap ik niets van. Tot zover, ik moet nu echt gaan eten. Antwoorden voor overige forumleden en Abraham staan al hier boven. Groeten, Leo.
 
"welke emailadressen ik heb, of welke accounts, ben niet zo op de hoogte met de terminologie. "
Een account is een "toegang" voor een "dienst". Dat kan zowel een dienst bij een webshop zijn of bijv. de provider (ISP = Internet Service Provider) die je internet verzorgt, of bij de overheid, je bank enz. enz.
Meestal neem je bij je provider of Google een email account met een email adres.
Om het nog wat ingewikkelder te maken: bij de meeste providers kun je meerdere email adressen aanvragen (waar dan ook telkens een account met gebruikersnaam en wachtwoord bij hoort).
Nog weer wat ingewikkelder: soms kun je per account ook meerdere email aliassen aanvragen. Daar hoort géén nieuw account bij maar de mails komen dan binnen via het account waaronder het alias is aangemaakt. Een alias is dus alleen een andere naam met hetzelfde wachtwoord als het account waaronder het alias is aangemaakt.
Helaas, eenvoudiger kan ik het zelf niet uitleggen.
 
Even off topic ,spam toen internet nog niet bestond .
Je brievenbus vol reclamefolders , en toen bestonden deze werkwijzes al .
opendeurdagen en men jouw adresgegevens vroeg met als uitleg , dan kunnen we jou volgend jaar een persoonlijke uitnodiging via de post veerzenden voor de opendeurdag met als resultaat .
Persoonlijke folders op naam aan jouw adres van hun leveranciers met aanbiedingen , en wat opvallend was kortingbonnen enkel geldig bij ............
Andere truc's . Wedstrijden organiseren en je adresgegevens moest invullen . We brengen je persoonlijk via brief op de hoogte als je bij de winnaars bent .
En nu gaat het via digitale weg .
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Geachte V&G en Swaken. Dank voor jullie berichten. Ik begrijp goed wat Swaken bedoelt, het is de veranderde wereld. Ik ben 71 en heb al het oude, niet voor 1946, meegemaakt. Toen de mobile telefoon kwam, een gigantisch apparaat, kon je het haast niet geloven en nu, kinderen van 3-4 jaar lopen met een mobieltje. En V&G dank voor je uitleg, op vakgebied is het uiterst belangrijk dat je de goede termen gebruikt. dus de uitleg is duidelijk. Maar als leek die op de computer wat tekst verwerkt, en wat zaken bestelt en wat bankiert e.d. kom je de computerbegrippen nauwelijks tegen. Sommige begrippen zijn dan ook nieuw voor me en moet ik goed leren, maar zal nog vaak fouten maken. In elk geval dank en de vriendelijke groeten, Leo.
 
Geachte forumleden die geadviseerd hebben bij de topic criminele spammails. Het is in het algemeen al heel moeilijk spam te weren, maar een 'goed' spam filter kan helpen. De spam wordt dan tegengehouden en in de spammap gedeponeerd. Indien degenen, die ik criminelen noem, steeds van mailadres wijzigen is het moeilijk deze (zelfde) spam tegen te houden. Een mogelijkheid kan zijn een toch beter spamfilter, maar of dat bij eenzelfde provider mogelijk is, ben ik nog niet uit, ook geopperd andere email adressen aanmaken, zal ik nog moeten leren, maar wellicht komt dat nog. In elk geval ieder bedankt voor de uitleg.
 
Beste Abraham. Zoals je gemeld beantwoord ik ieder zo mogelijk, dit keer dus ook jou op deze topic. En je advies neem ik zeker ter harte, ga het zo dadelijk opzoeken. Er is één maar, de mail die je als voorbeeld geeft is bekend en heeft dus deze mogelijkheid, maar zou zelfs zo fatsoenlijk kunnen zijn dat unsubscribe werkt. Mijn mails over allerlei prijzen, geluksdagen enz. zijn duidelijk van dezelfde "criminelen" maar ze zenden steeds met een ander mailadres. Ik heb zelf ook alles gedaan en geprobeerd te blokkeren, maar de mails gaan gewoon door met een ander adres. Niettemin ga ik het proberen. Groeten Leo.
 
De aanhouder wint.
Ook ik heb d ervaring dat die e-mailadressen veranderen - maar toch niet zo vaak.
 
Het allerbelangrijkste: heb je op deze site je e-mail adres al ingevuld: https://haveibeenpwned.com/
Als je daar eenmaal bekend bent is het dweilen met de kraan open.

"maar ze zenden steeds met een ander mailadres. "
Goede spamfilters zijn ook zelf lerend. Na verloop van tijd behoren ze te weten welke mails je niet wilt.

Een goede optie is het ook om je host file aan te passen. Dit zal voor jou echter weer een slag moeilijker zijn dan een spamregel invoeren:
https://www.windowscorner.nl/handleidingen/windows/hostsbestand_updaten.php

Tip: als je het gaat proberen gooi dan je originele host file niet weg zodat je altijd terug kunt.
Er wordt naar deze site verwezen om een kant en klare host file te downloaden:
http://winhelp2002.mvps.org/hosts.htm
In die host file staan "tig" adressen van domeinen/sites welke oa. spam versturen. De lijst is behoorlijk lang (mss wel een paar honderd !) .
Zelf had ik al een lijst van "Major Geeks" geïmplementeerd, maar bovenstaande is veel langer en bijgewerkt tot julie 2018.
Je kunt op die pagina ook een .bat file downloaden die alles voor je regelt. Dan wordt het weer gemakkelijker:
"This download includes a simple batch file (mvps.bat) that will rename the existing HOSTS file to HOSTS.MVP then copy the included updated HOSTS file to the proper location. "
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan