• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Spelen met oude besturingssystemen + oude computer

Sasseke

Nieuw lid
Lid geworden
22 dec 2019
Berichten
7
Waarderingsscore
9
Hoi
ik vind het leuk om met o.a. het programma VirtualBox te spelen en hier oude computers/OS op te installeren en dan oude games en programma's mounten en die erop spelen. Hier twee screenshots 1 van Windows3.11 en een van Windows95:
Windhoos31.jpg
Windhoos95.jpg
 
En we hebben een echte 486 computer (66MHz, maar liefst 2GB harde schijf) gekocht via Marktplaats die nog in perfecte staat is. Ik ken DOS nog een beetje van mijn kindertijd en heb er middels floppy's allemaal spellen op geïnstalleerd. Ik heb ze op mijn Windows10 computer gedownload van internet en een USB floppy drive die compatible is met Windows10 aangeschaft + floppy's (nog steeds nieuw te koop!) en ze zo overgezet.
Ik vind het fijn om met het DOS programma WP (WordPerfect) te schrijven (rustig, blauw scherm) en kan deze bestanden op floppy zetten, overzetten naar mijn moderne computer en daar (nog steeds!) laden in MS Office 365.

Ik heb een origineel toetsenbord + muis erbij gekregen en een VGA (LCD) monitor uit 2009 aan de 486 verbonden/kunnen verbinden:
2.jpg
4.jpg
3.jpg
 
Ik heb o.a. de hele serie van Jill of the Jungle erop gezet en die van Commander Keen..
de 486 heeft een soundblaster, kan er (moderne) geluidsboxen op aansluiten en je hebt geluid :)
Alleen de CD rom speler die er ook in zit lijkt niet te werken. Daar zijn mijn man en ik momenteel mee bezig. Ik wil namelijk ook grotere spellen (van meer dan 20MB) erop zetten zoals Jazz Jackrabbit, en MP3's. Daar zijn floppy's van 1.4MB niet geschikt voor.

Ik heb net een oude discman uit de 90er jaren nieuw leven ingeblazen en wil in de (nabije) toekomst met cassettebandjes bezig (cassettespeler en/of recorder).
 
Ik vond Carmen Sandiego altijd heel erg leuk.

where-in-the-world-is-carmen-sandiego-screenshot.png
 
Dat spel ken ik niet.. maar ik denk dat je het wel op de 486 kan spelen!
Maar wellicht ook op een moderne computer met VirtualBox en dan mounten, of met DOSBOX..?
 
Die oude spelletjes roepen nog herinneringen op van vroeger, wat was dat nog een mooie tijd
je ziet ze niet veel meer
 
Hier ook sentiment, ik ben indertijd op een 286 begonnen met zo'n groen scherm. En daarna een 386 met windows op een floppy ... als ik het mij allemaal nog zo goed kan herinneren. We hebben ondertussen al een hele weg afgelegd.
En het "oude" Dos komt mij nog steeds al eens van pas, zelfs op ultramoderne toestellen. Alleen heel dat Apple-gedoe ... daar heb ik niks mee (geldklopperij).
 
Ik heb net een oude discman uit de 90er jaren nieuw leven ingeblazen en wil in de (nabije) toekomst met cassettebandjes bezig (cassettespeler en/of recorder).

Als je daar wat advies over wil (digitaliseren e.d.): ik leg het je graag uit.
 
"Die oude spelletjes roepen nog herinneringen op van vroeger, wat was dat nog een mooie tijd
je ziet ze niet veel meer
"
Ik heb ooit een hele zwik DOS en MSX spellen ergens vandaan gekopieerd. Of ze lopen of dat het alleen maar demo's zijn weet ik niet. Ik verwacht echter dat er veel (of mss wel de meeste) demo's bij zitten.
Ik herinner me nog dat je minimaal 7 minuten moest wachten voor je tape het spelletje in de MSX had staan.
De baas van "Sinclair" (meen ik) zei toen echter al: "MSX, dat wordt niks". Was ik toen niet blij mee:laughing:

Een impressie van een deel van wat ik heb:
5e0103cc5e794-Spellen.jpg


en dit:
5e010a02d1a13-Spellen2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dank voor het aanbod maar ik ben geen spelletjesman. Ik deed dit voor mijn zoon maar die is al jaren uit huis;). Mogelijk heb ik e.e.a. in jan 2016 geprobeerd, gezien de aanmaakdatum van de folders maar dat zegt mss niet alles.
(Volgens mij heb ik de emulator ooit geprobeerd maar kreeg die niet aan het werken en dat in combinatie met het feit dat er waarschijnlijk veel demo's bij zitten).)
 
. . . .
Alleen de CD rom speler die er ook in zit lijkt niet te werken.
Denk je dat de speler defect is ? Hoort deze er origineel in ?
Als de originele speler er nog in zit, maar niet goed werkt, dan kan je beginnen met het voorzichtig schoonmaken van de laser, maar dan moet er wat gedemonteerd en geopend worden.
Dit is wel je beste hoop, want . . .

De spelers toen hadden 'handmatig' laden van de driver naar het geheugen nodig, en de start van een speciaal Windows programma :
er zijn 2 bootbestanden die je misschien wel kent, autoexec.bat en config.sys, die staan in de root van de C: partitie.

in autoexec.bat hoort een regel zoals deze te staan:

LH /L:2 C:\DOS\LG-CDR\MSCDEX /D:MSCD001

Het eerste deel (LH /L:2) hoeft er niet specifiek bij te staan, maar bij veel systemen (de beter geconfigureerde) wel, maar dan is er meer nodig om te laden.
Het vetgedrukte deel is het programma van DOS wat gestart moet worden (MSCDEX.exe, met het pad naar dat bestand er voor geplaatst). Het laatste deel is een gegeven naam van het CD-ROM stuurprogramma ( /D:MSCD001).

Die laatste naam ( /D:MSCD001) moet precies hetzelfde voorkomen in het bestand config.sys, in een regel zoals hieronder.
Dus in config.sys :

DEVICE=C:\DOS\LG-CDR\GSCDROM.SYS /D:MSCD001 /V

Het vetgedrukte deel nu is de fabrikant afhankelijke device driver (stuurprogramma), in dit geval GSCDROM.SYS, met het pad naar dat bestand er voor.
Het 'MSCD001' moet dus in beide bestanden gelijk zijn, simpel omdat er ook meerdere spelers zouden kunnen zijn, en het systeem moet dan weten welke 2 regels bij elkaar horen.


Ik vertel je dit alleen om je duidelijk te maken wat er nodig is, en, omdat de stuurprogramma's fabrikant specifiek zijn, zijn de CD-ROM spelers NIET zo maar te vervangen door een andere. Dan moet er ook de bijbehorende stuurprogramma van de nieuwe fabrikant via config.sys en autoexec.bat geladen worden.

Hier heb je een pagina met wat info over stuurprogramma's voor een aantal fabrikanten.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik wel vergat, Windows 95 heeft als eerste zijn ingebouwde CD-ROM stuurprogramma's, zolang je dus geen speler in DOS nodig hebt hoeft dat bovenstaande allemaal niet.
Echter, ik zie niet welke Windows er bij de kapotte speler hoort, Windows 3.11 of Windows 95.
 
Hoi Erikdenhouter
hartelijk dank voor het meedenken!

Er staat Windows 3.11 op deze computer.
In Windows 3.11 laadt de CD-rom speler ook niet. Hij 'ziet' alleen de a: schijf (floppy) en de c: schijf.

Hij lijkt wel een CD-rom speler stuurprogramma te laden (opstartscherm) ik ga dit eens nader bekijken..
 
Zo'n CD-ROM moet eigenlijk als eerste gezien worden in het BIOS. Zo niet, dan is er hardwarematig een probleem, de datakabel, de voedigaansluiting, de speler, of zelfs het moederbord. Vooral de 40 draden brede IDE kabels willen nog wel eens problemen geven. Voorzichtig een keer goed aandrukken op moederbord en speler.
Hoe in het BIOS te komen staat meestal in het eerste splash-screen na aanzetten, zoals 'Press DEL to enter CMOS Setup' of zoiets.

Tip: op de eerste schermen na aanzetten werkt je pauzetoets nog om het proces stil te zetten.
 
Ben net in de BIOS geweest. Hij herkent ook daar enkel de a: en de c: drive.

De vorige eigenaar van deze computer heeft de CD-rom speler erin gezet. Zitten een datakabel, voedingaansluiter (hij staat aan, gaat open en dicht etc.) en 40pins IDE kabel aan vast. Deze IDE kabel is enigszins verkreukeld. Ik zit te denken om uit een andere computer dezelfde kabel te pakken eentje die niet verkreukeld is en deze aan te sluiten en kijken of het dan wel werkt.

Het gaat hier om een DVD speler uit begin jaren '00 overigens die de vorige eigenaar erin gezet heeft.. vraag mij af of een 486 computer zo'n drive überhaupt kan herkennen..

Hij herkent overigens wel een LCD monitor uit 2009 (gaat met VGA kabel) en geluidsboxen uit 2015 (standaard aansluiting). Dat zou kunnen impliceren dat deze DVD speler wel kan gaan werken op de 486er.

DOS laadt een CD-rom stuurprogramma (opstartscherm) moet dan even kijken of dat de juiste is.
Maar ik denk eerst maar eens laten herkennen door de BIOS..
 
Dat verkreukeld zijn is niet zo erg, dat is moeilijk te voorkomen ook.

'De vorige eigenaar', bedoel je dan dat deze hem vervangen heeft, of dat je dat niet weet ?

DVD spelers worden door die eerste systemen heel vaak alleen als CD spelers weergegeven (BIOS). W 3.1 had dacht ik geen support voor DVD. Echter, een DVD speler heeft (zover ik weet) altijd een CD speler in zich, en ik vermoed sterk dat die zo dan toch zodanig herkenbaar is.
Maar als het een latere poging was van de vorige eigenaar die mislukt is, dan wordt het misschien toch zoeken naar een zuivere CD speler.

Kijk uit met de datakabel, aan het harde plastic uittrekken. Desnoods eerst voorzichtig even iets er achter steken als hefboompje. Lukt dat niet, dan de kabel + plastic in volle breedte beetpakken, en niet kreuken dicht bij de connectors.

Er is de VGA standaard, daardoor wordt dat latere scherm gewoon gezien (scherm is backwards compatabel), en zo is er ook de IDE standaard, waardoor een latere speler ook minstens herkend moet worden.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet dat niet. Er staat met koeieletters bovenop de DVD speler geschreven 'NIET GETEST'. Zo hebben wij de computer gekregen. Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar hem erin gezet maar niet toegekomen om hem te testen.

Ik zit te denken om deze DVD speler in een moderne(re) computer te plaatsen en kijken of hij daar wel werkt. Dan heb ik in ieder geval wat uitgesloten.
En anders, inderdaad, wellicht een zuivere CD rom speler.

Bedankt voor het meedenken!
 
Ben net in de BIOS geweest. Hij herkent ook daar enkel de a: en de c: drive.
Daar dan op blijven richten, daar moet CD-ROM komen te staan, meestal met merknaam.
Richten dan ook maar op de datakabel, want voeding werkt blijkbaar gezien het openen en sluiten.
Zo zijn de mogelijke oorzaken al wat geslonken.

Testen in andere PC. . . die moet dus wel nog een IDE interface hebben voor die 40 pin kabel, en dat is al een paar jaartjes niet meer.

Vergat ik:
zitten er achterop de speler een blokje met jumpers ? Zo ja, wat staat daar bij ?
En heeft de speler een hele eigen IDE datakabel en slot, of zit deze samen met de HDD op één kabel- en moederbord aansluiting ?

Het makkelijkst is een geheel eigen datakabel voor de speler, er zitten namelijk vrijwel altijd twee IDE aansluitingen op een moederbord. De jumper aan de achterkant van de speler hoort dan op MA (Master) te staan.
De andere mogelijkheden daar zijn SL (Slave) en CS (Cable Select); zit de speler wél op dezelfde kabel als de HDD, dan hoort de HDD jumper op Master te staan, en de CD-R speler jumper op Slave.
! Noteer hoe het op de HDD nu is voordat je wijzigt, maar waarschijnlijk is dat Master.
 
Laatst bewerkt:
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan