• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Spelen met oude besturingssystemen + oude computer

De CDrom drive zit aan een aparte kabel verbonden aan het moederbord. De harddisk zit direct verbonden aan het moederbord/steekt in het moederbord. Lijkt een speciaal soort harddisk te zijn hij is ook 2GB. Volgens mij is dat bijzonder voor een 486 computer 66MHz.

De floppydrive heeft haar eigen kabel (minder pinnetjes).

De CDrom drive stond op 'primary slave' omdat hij alleen aan de kabel zit heb ik het plastiekje (de jumper) verplaatst naar 'primary master' (oooh de goede oude tijd :) ) en de computer opnieuw opgestart en naar de BIOS gegaan maar nog steeds 'ziet' ie niks (enkel a: en c:).

Wij hebben een computerkamer (noemen we onze 'computerwerkplaats') waar allerlei computers staan uit meerdere tijden. We gaan checken of daar nog een pc tussen zit met 40pins IDE kabels en dan gaan we die CDrom speler in die computer checken.

Bedankt voor je hulp tot nu toe!
 
Ik ga eerst die datakabel vervangen en als het dan nog niet werkt stop ik de CD-rom speler in een andere computer om te kijken of die dan wel werkt.
 
Dat wachten we dan af, want ik heb geen ideetjes meer.

Nog wel een belangrijke tip voor die oude systemen met floppydrives:
als ze een tijd in gebruik zijn geweest zonder gebruik van de floppydrive, dan kan die drive als stofzuigermond gebruikt zijn, zeg maar dat er lucht door het frontje naar binnen gezogen wordt, waardoor zich in de sleuf veel stof kan ophopen. Stop je er dan een floppy in, dan komt dat stof tussen de datadrager en de kop terecht, en in één seconde sleep je je floppy naar de floppyhemel.
Check dus met een lampje of er zich inmiddels geen stof heeft opgehoopt in het sleufje bij in gebruikname van een oude floppydrive, voordat je daar een belangrijke flop stopt.
 
Dank je voor de tip (met de floppydrive)! Voordat ik er weer mee ga werken zal ik deze eerst zeker checken.
 
Er zitten verschillen in de diverse IDE kabels waarbij de jumper setting op de drive moet corresponderen met de gekozen kabel.
Als je b.v. de drive op master zet en je sluit hem aan op de slave aansluiting gaat die niet werken.
Ik kwam een mooi plaatje tegen op internet
Line+28+cut+between+device+connectors.jpg

Daarbij kunnen er op veel drives/moederborden de connectoren er op twee manieren opgezet worden, waarbij de juiste is dat de gemarkeerde ader bij pin1 moet zitten, op het moederbord staat dit meestal wel aangegeven, op de drives zelf is de normaliter de kant waar de voedingsstekker zit (de langste kant van de kabel is eigenlijk altijd de moederbord kant)
Een cd rom drive hoeft niet herkent te worden in de bios, de drivers zorgen ervoor dat DOS de drive vindt, dus b.v. booten vanaf CD gaat eigenlijk niet, je moet eerst starten van een boot floppy met daarop ook de juiste cd driver en deze laden via config.sys/autoexec.bat en dan pas zou je kunnen installeren vanaf cd.
 
Nee hoor, ik heb vele malen een cd-drive gewoon op het moederbord aangesloten.
Meestal waren degene die je speciaal op een geluidskaart/ISA kaart moest aansluiten niet eens echte IDE/Atapi maar een SCSI (vorm) (Plextor, Toshiba met cases enz.)
 
De controller zat (bij de mijne) op het moederbord. Het is tenslotte een IDE interface. Er naast zit dan de iets smallere floppy drive aansluiting.

Het enige wat duidelijk moeilijker is is dat je config.sys en autoexec.bat in Windows specifiek moet inrichten om een CD-ROM te kunnen gebruiken.
 
Nee hoor, ik heb vele malen een cd-drive gewoon op het moederbord aangesloten.
Had er zelf eentje, kan 'm alleen niet meer vinden, op een 486 bord, een PCchips prutding type weet ik niet meer, was een AMD 486 DX4 120, best wel snel voor die tijd.
 
Mijn eerste cd-rom drive, een TEAC, ongeveer 350 gulden, maar wat was ik er trots op, later inderdaad ook nog zo'n ding gehad op een Creative kaart en wat SCSI modellen.
Overigens was mijn eerste HDD een MFM van wel 20 Mb!!!!!:eek:

als voorbeeld MFM vs IDE
5.25_inch_MFM_hard_disk_drive.JPG

Nog meer knutselwerk, een SIPP memory module van wel 512Kb zijdelings aan een andere SIPP module solderen, ging ik van 512Kb in één keer naar 1Mb, moest helaas wel een nieuwe DOS versie installeren, de oude kon niet meer adresseren dan 640Kb: unamused:
 
Meestal waren degene die je speciaal op een geluidskaart/ISA kaart moest aansluiten niet eens echte IDE/Atapi maar een SCSI (vorm) (Plextor, Toshiba met cases enz.)
Dat was pas later.
Moet je even iets verder terug gaan. CD-Rom is bij mijn weten niet begonnen met een IDE interface maar inderdaad zoals Lange Pier zegt met een apart kaartje, niet zijnde scsi.
Maar net als op de SB16 (zelfs nog op de AWE32) was dat een Matsushita / Panasonic "MKE" CD-ROM interface.
Ik heb die zelf ook nog gehad, de allereerste single en doublespeed en aangesloten op de Soundblaster.
Dat zag er wel uit als IDE zoals in de wiki ook te lezen is, maar was geen scsi en ook geen ide.

De latere cd-roms waren wel gewoon IDE en de Scsi (niet vorm maar echt scsi) wat jij noemt van Plextor, en Philips, waarbij laatstgenoemde wel de slechtste was, waren de eerste schrijvers.
Yamaha was toen zo'n beetje de beste schrijver.
Toshiba met die cases heb ik ook nog gehad, leuk ding. Maar wel op de SB interface.
 
@Lange Pier Je plaatst exact dezelfde link als waar ik naar verwees? Ik begrijp je reactie niet helemaal onder mijn quote?
 
Dat was pas later.
Moet je even iets verder terug gaan. CD-Rom is bij mijn weten niet begonnen met een IDE interface maar inderdaad zoals Lange Pier zegt met een apart kaartje, niet zijnde scsi.

Jullie konden wel eens gelijk hebben, het is zo lang geleden (ik wordt oud :confused: )
 
Om te laten zien dat het op een IDE lijkt maar het niet was,
@Lange Pier Je plaatst exact dezelfde link als waar ik naar verwees? Ik begrijp je reactie niet helemaal onder mijn quote?
Verkeerde link, die ik wilde weet ik niet meer.
Maar ja, toch allemaal ouwe meuk.
 
Jullie konden wel eens gelijk hebben, het is zo lang geleden (ik wordt oud :confused: )
Je zult het niet geloven, ik was gisteren de zolder aan het opruimen, kwam ik 3 van die brackets tegen om cd's in te doen voor zo'n cd-rom. Twee blanke en een zwarte. :)

Maar ja, toch allemaal ouwe meuk.
Ja klopt, maar soms nog wel leuk. Kwam nog een oude isa printer kaart tegen ook.
Ben nu bijna alles aan het wegkiepen daarvan. Wel even opletten sommige zaken blijken nogal geld waard te zijn.
Voorbeeld: Originele Diamond Monster 3d FX Voodoo (of voodoo 2 weet ik niet meer zeker) kaart in werkende staat kan al snel tussen de 50 en 100 euro opbrengen, sommige dingen nog meer.
Tijdje geleden kwam ik iets tegen waar men graag 350 euro voor betaalde... ben alleen vergeten wat het was.... phuuu.
 
Voorbeeld: Originele Diamond Monster 3d FX Voodoo (of voodoo 2 weet ik niet meer zeker) kaart in werkende staat kan al snel tussen de 50 en 100 euro opbrengen, sommige dingen nog meer.
Tijdje geleden kwam ik iets tegen waar men graag 350 euro voor betaalde
Zo'n monster kaart heb ik ook nog ergens, toch eens tijd dat ik de zolder op ga
Misschien ook eens kijken of mijn oude Celeron 366 @ 550mhz, nog wil draaien, kan ik ook nog even knutselen met IDE kabels, waar dit allemaal over begon.
 

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan