• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

SSD clonen lukt niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Berend Jansen

Gewaardeerd
Lid geworden
16 dec 2013
Berichten
1.333
Waarderingsscore
45
Mijn Asus laptop is bij de pc-winkel om een grotere ssd in te bouwen en van 8.1 te upgraden naar 10.
Vandaag kreeg ik een verbijsterde eigenaar aan de telefoon die me vertelde dat vanaf de gekloonde ssd niet werd opgestart. Oude er weer in en niks aan de hand.
Er werd een andere ssd gepakt, gekloond en weer... geen sjoege.
Hij had dit in de 16 jaar dat hij dit werk doet nog nooit meegemaakt.
Iemand een idee hoe dit kan?
De oude ssd van 250 GB bestaat uit twee partities (C en D), de nieuwe ssd is 500 GB. Kan het probleem zitten in het feit dat de partitiegroottes niet meer hetzelfde zijn?
 
Ik kloon ook heel wat schijven, data en overige dingen maar dit klinkt sowieso wat vreemd..
Als je de oude ssd imaged zijn de parities gewoon exact 't zelfde als op nieuwe dus waarom zijn die niet meer de zelfde grootte?

Daarbij kan er heel veel fout gaan als je niet weet hoe je een kloon maakt van een schijf waar het OS op staat. Echter als deze "pc-winkel" dit al 16 jaar doet zou dat goed moeten gaan, of het is maar een lomp commercieel verhaal.

De vraag die bij mij opkomt is 'hoe' hij een image maakt. Er zijn namelijk talloze manieren en als je hier te weinig kaas van gegeten heb start je nieuwe systeem inderdaad nooit meer op.
 
Kan het probleem zitten in het feit dat de partitiegroottes niet meer hetzelfde zijn?
Ja en nee. Als jeen disk clone maakt dan worden beide partities ook weer aangemaakt gewoon.
Je kunt ook op andere manieren klonen, dan wordt de nieuwe maar 250 GB en blijft ruimte over of de 250 GB wordt gewoon expanded naar 500 GB.
Dan heb je nog het feit of je wel of niet de bootpartitie mee cloned bijvoorbeeld. Dus vele mogelijkheden en ook veel programma's die dat kunnen.

Wat nlreiniernl al schreef... hoe maakt hij een image of welke software met welke opties gebruikt hij om te clonen?
 
Eens proberen met een image, iets meer werk maar zou moeten lukken. Image van C volstaat aangezien op D waarschijnlijk enkel data staan (data kan je nadien gewoon copiëren naar de nieuwe D). En waarom niet ineens een nieuwe installatie op de nieuwe SSD?
 
En waarom niet ineens een nieuwe installatie op de nieuwe SSD?
Omdat ik in Windows 8.1 alles heb ingericht zoals ik het wil en ik heb geen tijd, noch zin om een weekend te besteden aan een complete installatie van Windows 10, inclusief alle gebruikte programma's.
Ik hoor vandaag of het clonen is gelukt. Zo niet, dan kan kunnen we misschien met Easus Partitionmanager nog proberen de C-partitie te vergroten en D te verkleinen.
 
De vraag die bij mij opkomt is 'hoe' hij een image maakt. Er zijn namelijk talloze manieren en als je hier te weinig kaas van gegeten heb start je nieuwe systeem inderdaad nooit meer op.
Ik twijfel niet aan hun vakkundigheid.
Deze pc-winkel heeft een aantal desktops voor me gebouwd en bij een aantal vrienden een ssd in verschillende merken desktops geplaatst/gecloned.
Ik hoor en zie het wel. Desnoods zet hij de oude ssd terug. Ik heb de laptop dit weekend namelijk nodig om video's te editen.
 
Bij elke fatsoenlijke kloner kun je de grootte van de partities van de grotere schijf gelijk aanpassen.
 
Bij elke fatsoenlijke kloner kun je de grootte van de partities van de grotere schijf gelijk aanpassen.
Dat begrijp ik anders is het ook tamelijk zinloos een grotere SSD te intalleren. Echter gaat de voorkeur altijd uit naar gewoon 1 op 1 clonen, en daarna pas de partities resizen naar de maximale grootte.
 
Dat begrijp ik anders is het ook tamelijk zinloos een grotere SSD te intalleren. Echter gaat de voorkeur altijd uit naar gewoon 1 op 1 clonen, en daarna pas de partities resizen naar de maximale grootte.
En de reden is?
En wiens voorkeur? niet de mijne.
Is ook helemaal niet nodig als het gelijk aangepast kan worden.
 
Dit is een vaker voorkomend probleem.

Na uitvoeren van de kloon nieuwe schijf inbouwen en opstarten vanaf de installatie cd/usb stick met Windows 8.1. Ipv nieuwe installatie uitvoeren kan je kiezen voor Windows Herstellen. Vervolgens ga je opstartherstel uitvoeren. Eén keer moet voldoende zijn.

Mocht dat niet lukken ga je naar opdrachtprompt en voer je bootrec.exe uit met volgende commando's:
bootrec.exe /fixmbr
bootrec.exe /fixboot
bootrec.exe /rebuildbcd en vervolgens voeg je de juiste installatie toe aan het bootmenu (in de meeste gevallen is er dat maar één).

Daarna kan je probleemloos met je oude installatie opstarten. Mochten er wel nog problemen zijn, dan worden deze door bootrec in kaart gebracht.

Succes!!
 
Vandaag krijg ik uitsluitsel. Men is geïntrigeerd door dit vreemde verschijnsel en blijven proberen het voor elkaar te krijgen.
Mocht het niet lukken dan is de enige optie de C-partitie te vergroten de D te verkleinen. Dan is er wel genoeg ruimte om te upgraden naar Windows 10.
 
Nou, dat ging weer mooi mis. Het clonen lukte weer niet, dus is besloten de huidige partities op de ssd aan te passen. Dat lukte wel, maar had tot gevolg dat Windows daarna steeds crashte... :worried:
Gelukkig maak ik met Easus èn Veeam een dagelijkse backup, dus volgende week gaan we deze terugzetten om daarna tijdens de upgrade naar Windows 10 de partitiegrootte aan te passen.
Zucht... Ik ben blij dat ik dit gekl**t niet allemaal zelf hoef te doen.
 
En de reden is?
En wiens voorkeur? niet de mijne.
Is ook helemaal niet nodig als het gelijk aangepast kan worden.
Nouja goed, het is inderdaad mijn voorkeur omdat je dan meer zekerheid heb dat de kloon goed gaat. Als dit niet goed gaat weet je niet precies of het komt door de kloon zelf, de gebruikte techniek, of door het resizen van de partitie (hint, bit voor bit kloon).
Aanschouw hier het levende voorbeeld van een proces waarvan niemand weet waar het fout gaat ;)
 
Met alle respect, was er een schone installatie gedaan, dan was je nu allang weer onderweg op de nieuwe SSD.
 
Nou, dat ging weer mooi mis. Het clonen lukte weer niet, dus is besloten de huidige partities op de ssd aan te passen. Dat lukte wel, maar had tot gevolg dat Windows daarna steeds crashte... :worried:
Gelukkig maak ik met Easus èn Veeam een dagelijkse backup, dus volgende week gaan we deze terugzetten om daarna tijdens de upgrade naar Windows 10 de partitiegrootte aan te passen.
Zucht... Ik ben blij dat ik dit gekl**t niet allemaal zelf hoef te doen.
Dit is de TS........
Zelf nooit problemen mee gehad, overigens, vraag mij af waarmee ze het willen doen en hoe.
 
Met alle respect, was er een schone installatie gedaan, dan was je nu allang weer onderweg op de nieuwe SSD.
Maar dat is nou net wat ik niet wilde, Abraham. Ik heb geen zin in het tijdrovende opnieuw installeren en registreren van alle software.
De insteek was om de hele SSD te clonen naar een grotere, upgraden naar Windows 10 en weer draaien.
Normaal gesproken is het dan 's ochtends brengen en 's avonds halen, maar hier kwam de Wet van Murphy om de hoek kijken.
Hoe dan ook: ik heb vanochtend een image van vorige week gebracht en een opstart usb-stick.
Tot aan het moment van terugzetten van de image heb ik toegekeken of dat goed ging. En dat ging het.
Men zou bellen als er iets niet goed zou gaan. Toto nu toe radiostilte, dus ik heb goede hoop.
 
Abraham lijkt een ware profeet. Zelfs met terugzetten van een image van vlak voor de "reparatie" komt Windows in loop van een soort herstelmodus.
Enige optie lijkt dus een schone installatie, als dat lukt...
Ik heb namelijk het idee dat er bij Asus iets ingebakken zit wat voorkomt dat er teveel "gerommeld" kan worden. Maar dat dat ook het terugzetten van een image verhinderd...
 
Echt niet, iets in de handelingen gaat niet goed maar wat niet?
En het terugzetten van een image gaat via de bootable stick van de image tool en kun je nooit een melding of iets dergelijks van Windows krijgen.
 
ik zie dat er nergens iets vermeld word betreffende het programma dat men gebruikt om te klonen ..
de ts zegt dat de oude ssd 250gb is en opgedeeld is in 2 partities..
de nieuwe ssd is er eentje van 500gb ..
zodoende gebruikt men bij voorkeur Macrium reflect free en kan men als de C geselecteerd is vervolgens ook de doelschijf (lees nu de doel partitie C vergroten tot de gewenste grootte .. is dat gebeurt selecteert men de de D partitie op de Bronschijf en voegt men deze aan de doelschijf toe .

lees het volgende eens na en stuur dit desnoods eens door naar de pc-winkel ..

Clone a disk met Macrium Reflect Free

Macrium Reflect ™
is in staat om een schijf te klonen naar een andere.

Het is niet noodzakelijk dat de schijven hetzelfde zijn of zelfs van dezelfde grootte zijn .

Opmerking: Wees gewaarschuwd dat alle gegevens op de doelschijf worden gewist in het cloonings proces , gebruik bij voorkeur een nieuwe schijf.

1.Selecteer de schijf die u wilt klonen en klik op de 'Clone a disk ...

52297ef7134fe-Ashampoo_Snap_2013.09.06_08h58m24s_001_.png


2.Wanneer het dialoogvenster kloon verschijnt..
klikt u op de "Selecteer een schijf te klonen naar ... 'schakel de sectie bestemming in.
Dit geeft de schijven weer die beschikbaar zijn om te worden gekloond .
Selecteer de schijf die u nodig heb zoals hier onder weergegeven:

52297fa71c71f-Ashampoo_Snap_2013.09.06_09h08m55s_002_.png


In dit geval werd dus de MBR Disk 2 geselecteerd..

3.Nu klik-en-sleep je alle partities van de bron schijf die u nodig heeft om het doelvolume aan te maken .

Houd er rekening mee dat met het oog op Windows, alle partities (aangeduid door het Windows-symbool) te selecteren om gekopieerd te worden.

Verklaring :
Bron schijf = de HD of de SSD die je wenst te klonen..

Doel schijf = de HD of de SSD die je wenst te gebruiken .

52298147e21cc-Ashampoo_Snap_2013.09.06_09h15m01s_003_.png


4. je kunt zelfs de Doel schijf groter instellen dan deze was voordien op de Bron schijf ..
Daar voor dien je via de optie 'Gekloonde Partition Properties', de schuifknop op de doel schijf de grootte aan te passen..

522982a6278fd-Ashampoo_Snap_2013.09.06_09h21m47s_004_.png


In dit geval, kunt u de grootte slepen en neerzetten, selecteer de maximale of minimale grootte of houd de partitie hetzelfde formaat als het origineel.

Je zal bemerken dat de gecloonde versie een andere drive letter toegewezen kreeg ..
Dit is niets om je ongerust te maken ..
Van het moment je de Bron schijf heb los gekoppeld zal automatisch de letter veranderen naar de letter C welke Windows zich zelf ook toeeigend .

**Wanneer u klaar bent met het instellen van de partitie eigenschappen, klikt u op OK
5.Klik op Volgende en bekijk de samenvatting.
Selecteer Geavanceerde opties om je voorkeuren te veranderen..mocht u niet tevreden zijn .
6..Klik op Finish
7..
als het clonen gedaan is klik u op close

Hier een filmpje die ikzelf heb aangemaakt ...

[video=youtube;yDBX_s1UwW8]
**effe opmerken dat ook de andere kleinere partities dien meegenomen te worden ..
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan