• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Ssd -kaart via sata: kan je dan opstarten als c?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dick Kloosterman

Nieuw lid
Lid geworden
25 nov 2017
Berichten
20
Waarderingsscore
0
Ik overweeg een Samsung SSD 850 EVO M.2 SATA te kopen. Dit is geen 2,5 " SSD-drive maar een Samsung SATA kaart die je in een kaartslot steekt. Heeft iemand een idee of zo een kaart inderdaad als opstart C kan fungeren, of je hem kan partitioneren vanuit software zoals Macrium Reflect 7 en dus of je die SSD-kaart gewoon vol kan klonen met je oude C-schijf en andere partities?

Bijgaand een link naar de picture van de schijf:
https://www.samsung.com/us/computing/memory-storage/solid-state-drives/ssd-850-evo-m-2-500gb-mz-n5e500bw/
 
hier op tweakers word deze insteek kaart besproken en men vermeld er ook de Windows 7 boot tijden dus veronderstel ik wel dat men hierop een besturingssysteem kan zetten ...
 
Merk en type mobo?
M.2 - Wikipedia
Dingen kunnen wel 3 protocollen gebruiken, maar meestal wordt de nVME gebruikt en eerder het SATA protocol.
 
Mits je een M2-aansluiting hebt op je moederbord, kan je de oude HDD clonen naar de M2 SSD en nadien in je bios de opstart volgorde aanpassen naar de SSD. Oude HDD verwijderen of ontkoppelen en pc moet opstarten. Dus de hamvraag: welk moederbord, zoals LP al vroeg.
 
Heel waardevol deze antwoorden. Ik vrees dat mijn moederbord Gigabyte Z77-D3H bios versie F18 geen M.2 ondersteunt! Dus dan gaat het hele feest niet door?
 
volgens de specificaties hier beschikt je moederbord dus over Onboard mSATA Support m.a.w. denk wel dat dit dus kan ... effe afwachten wat de anderen zeggen .
 
Tweakers
mSATA idd en geen M.2, is niets sneller dan een 2,5" SATA, tis een SATA 600.
 
Tweakers
mSATA idd en geen M.2, is niets sneller dan een 2,5" SATA, tis een SATA 600.

Is het dan alleen maar het gemak van een slot gebruiken ipv een SATA aansluiting, zonder enig extra snelheidsvoordeel?
Maar past een M.2 kaart wel in dat mSATA slot?
 
Er is wel degelijk een groot snelheidsvoordeel tov je klassieke HDD maar de doorvoersnelheid van Msata is identiek aan die van een gewone SSD (zie bericht #7 van Lange Pier). Die Msata's zijn ook veel minder verkrijgbaar en kan je naar een (later) nieuw moederbord meestal niet meenemen wegens niet meer ondersteund.
Het blijft natuurlijk wel plaats besparend in je case en één kwetsbaar sata-kabeltje minder.
 
Er is wel degelijk een groot snelheidsvoordeel tov je klassieke HDD maar de doorvoersnelheid van Msata is identiek aan die van een gewone SSD (zie bericht #7 van Lange Pier). Die Msata's zijn ook veel minder verkrijgbaar en kan je naar een (later) nieuw moederbord meestal niet meenemen wegens niet meer ondersteund.
Het blijft natuurlijk wel plaats besparend in je case en één kwetsbaar sata-kabeltje minder.
Ja, het zou heel mooi zijn, maar ik heb zo een kaart inbouw maar losgelaten om die redenen: ik moet maar net een mSATA SSD kunnen vinden én mee kunnen nemen als ik een nieuwe PC bouw. Dus het zal wel SATA kabeltje worden.
 
Tja, ik ben nog eens verder wezen zoeken en ontdekte de PCI Express - SSD kaarten. Super snel en nagenoeg gelijk geprijsd aan SATA 3 - 2,5 " SSD inbouw schijven. Weer dezelfde vraag: zou mijn moederbord geschikt kunnen zijn voor zo een PCI Express kaart? Het betreft bijvoorbeeld de Western Digital Black SSD PCIe 256GB PCI Express 3.0.

Mijn moederbord is de Gigabyte Z77-D3H en weer twijfel ik (sorry voor mijn gebrek aan kennis) of ik PCIe 3.0 heb.
De manual vermeldt:
Expansion Slots:
Š 1 x PCI Express x16 slot, running at x16 (PCIEX16) (The PCIEX16 slot conforms to PCI Express 3.0 standard.) Deze is nu in gebruik voor mijn grafische kaart.

Š 1 x PCI Express x16 slot, running at x4 (PCIEX4) * The PCIEX4 slot shares bandwidth with the PCIEX1_2/3 slots. The PCIEX1_2/3 slots will become unavailable when a PCIe x4 expansion card is installed.

Š 3 x PCI Express x1 slots (PCIEX4 and PCIEX1 slots conform to PCI Express 2.0 standard.)
Š 2 x PCI slots

Het gaat me dan met name om dat tweede PCI Express slot, mijn vraag is: is dat PCI Express 3.0?
 
Die Western Digital SSD is volgens mij ook een M.2 formaat dus niet geschikt voor jouw moederbord.
 
Waarom niet gewoon een 2,5" SSD, kun je overal mee naar toe nemen en een SATA poort kun je makkelijk missen.
Of een echte PCI-e, verschil tussen PCI-e 2.0 en 3.0 is verwaarloosbaar en het gaat hier over en de aansluiting en het bus systeem.
Tweakers
 
Waarom niet gewoon een 2,5" SSD, kun je overal mee naar toe nemen en een SATA poort kun je makkelijk missen.
Of een echte PCI-e, verschil tussen PCI-e 2.0 en 3.0 is verwaarloosbaar en het gaat hier over en de aansluiting en het bus systeem.
Tweakers
Ik zei al, het is een muziek computer; ik heb twee SATA III aansluitingen op het moederbord en die zijn allebei in gebruik voor twee harde schijven. Dan zou ik bij plaatsing van een nieuwe SSD één van de harde schijven moeten verplaatsen naar SATA II, en dat kost me snelheid.
 
Het moederbord wat jij gebruikt heeft geen M2-slot.
Dus ga voor een gewone SSD.
 
Een M.2 SSD werkt volgens het PCIe-protocol maar die Western Digital die jij vermeld is toch wel echt een M.2 en zo'n poort heb je niet. Wat jij bedoelt heeft Lange Pier in post #14 aangehaald Tweakers maar die zijn wel een pak duurder.
Ik denk trouwens dat je makkelijk een Sata III kan opofferen en switchen naar Sata II. Voor data (o.a. muziek, foto's, enz) ga je toch niet veel verschil merken. Belangrijkste is dat je besturing op die Sata III zit.
Ik zou toch kiezen voor de klassieke SSD op de Sata III en daarop je C-schijf clonen.
 
Nou, ik heb in een paar dagen weer veel geleerd over harde schijven en interfaces. Iedereen ontzettend bedankt! Aangezien ik op Tenerife woon en de SSD in Nederland ga kopen zal het nog even aanlopen...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan