• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

SSD schijf_WaarOpLetten_Plaatsen_in_grote_pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hara_mo

Vaak hier
Lid geworden
9 feb 2009
Berichten
596
Waarderingsscore
0
Hey

een MEDION ERAZER X7710 D (MD 8888) A-BE met msn nr 10014165 heeft genoeg plaats en de harde schijf is aan vervanging toe.

een SSD schijf zal nu van pas komen.

Maar waar moet ik op letten? ik weet bijvoorbeeld dat de SSD schijven kleiner zijn dan de gewonde harde schijven, dus hoe kan ik deze vastmaken in de computer?

Op internet is sprake van een laptop kit of een desktop kit, maar als ik dit google wordt me geen duidelijke beschrijvng gegeven van wat dat nu allemaal juist inhoudt. iets over een us converter voor een laptop kit maar voor desktop kit nog geen beschrijving tegengekomen.

Er is ook sprake van een upgrade kit, dat brackets en kabels heeft. is dit hetzelfde als een desktop kit? Zou de bracket een oplossing zijn om de SSD schijf in eender welke pc te installeren?

Ook las ik iets over SSD schijven die vol kunnen geraken, althans de buffer toch en dan zal de SSD niet meer zo snel zijn. Betekent dit dat ik zelf verantwoordelijk ben voor het ledigen van de SSD of hij zal niet meer snel werken? Begrijp dit niet zo goe.

en zal de medion pc de SSD schijf kunnen accepteren? Misschien dat de BIOS moeilijk gaat doen? ik weet niet?

Wat moet ik controleren van de pc om te weten of het gaat of niet?
 
Dat je sata moet hebben, dus zo'n dun serieel lintje.
Geen paralel ata.

let op de read snelheden en minder op de write.
Je download maar 1 maal om vervolgens het programma 100 keer op te starten. (of meer of minder)

Er is ook een tussenweg een gewone hdd met een klein ssd gedeelte.
Voor het meeste gebruik is die conbischijf ideaal.

Immers je gebruikt maar een klein gedeelte van windows als je windows draait.
Alleen als je de virusscanner draait ondervind je wel snelheids verlies.

Heb je 100 programma's op je hdd gebruik je er maar 2 of 3 tegelijk.
Ideaal voor een gecombineerde schijf met een klein stukje ssd-schijf.

Een ssd van 60 GB is wel het minimale wat je nemen moet.
Met een ssd van 40 gb kom je in de knoop.
Al zet je je pagefile helemaal uit dan nog is 40 gb weinig
Beter 128 of 256 GB ipv van een 60 gb ssd.

Belangrijkste is dat de ssd snel leest.

Het gaat toch wel om je besturingssysteem?
Zo niet en gaart het om een klein programmaatje, kan je ook een usb-stick nemen.

De meeste usb 2.0 zijn al sneller dan de meeste ssd-schijven.
De usb3 is helemaal veel sneller

Heb je de ssd niet nodig voor je besturingsysteem en slechts om een klein programmaatje te draaien denk dan aan een usb-stick.
Een usb 2.0 leest ook met 480 mbps, dat is net zo snel als een ocz agillity 3
Maar usb's gaan normaal tot 32 gb.

Je kan 2 usb-sticks van 32 gb ook zien als 1 ssd schijf die in 2 partitie sis verdeeld.

Wil je echte snelheid kan je beter voor de usb3 gaan.

Voor kleinere besturingsystemen een uitkomst, helaas alleen niet voor windows.

Neem nu een besturingsysteem zoals TAILS (MIJN FAVORIET) dat past op een usb van 1 gb.
Daar ga je geen ssd schijf voor aanschaffen.
Tenminste als je normaal bij je verstand bent.
Mocht je niet echt gek zijn, maar gewoon een steekje los hebben of ze niet allemaal op een rijtje kan je altijd nog aan een ssd van 8gb denken.
Maar die ssd schijven van 8gb zijn voor knuteslaars die weten wat ze nodig hebben en zeker weten dat 8 gb zat genoeg is.

Ik kijk veel naar Steve Gibson en daar zie je hem vaak praten in zijn huiskamer met 3 apparaten op de achtergrond waar allemaal lichtjes staan te flikkeren.
Daar zit een ssd schijf van 8 gb in.

Hij is ook zo'n maffe professor die een soort autisme heeft wat hem super slim maakt.

Vooral de tijdswinst die je krijgt als je je virusscanner draait is met een ssd schijf is ten opzichte van een gewone hdd sataschijf echt ongelooflijk.

Waar je met je gewone ssd schijf uren nodig had om de virusscanner te draaien ben met een ssd schijf binnen 10 minuten klaar.

De bios doet niet moeilijk.
Heb je wel nog brede linten de ata/ide linten en geen sata, dan kan je geen ssd schijf gebruiken.

Dus de wedervraag is waar heb je je ssd-schijf voor nodig?

Vaak is een combischijf, dus een gewone sataschijf met een klein gedeelte ssd voor de meeste mensen (zeker qua prijs prestaie verhouding) de beste optie
 
Heb je deze pc : http://aldi.medion.com/md8888_01/be_nl/?refPage=aldi

Als het deze behuizing is dan heb je sowieso voldoende ruimte. Wat je nodig zou kunnen hebben is een 3.5" (doorsnee HDD grootte) naar 2.5" (doorsnee SSD grootte) bracket (houder).
Indien niet aanwezig of geleverd kun je ook met dubbelzijdig tape vastplakken op een gladde oppervlak in je behuizing.

Upgrade kit verschaft bovengenoemde plus software voor migratie van je HDD naar SSD. Er wordt een image(exacte kopie) van je HDD gemaakt. Advies is alleen je besturingssysteem (C: ) te nemen i.v.m. met de grootte, aantal Gb van je SSD en de lange duur in tijd van het maken van de image. Alle overige bestanden (bijv. D: ) staan in een ander partitie of eerst je HDD partitioneren en daar op te zetten. Dit is ook handig als je straks de OS makkelijk kan verwijderen/formatteren. Dit is alleen nodig als je niet opnieuw wilt installeren.

Ga je opnieuw installeren van je OS dan heb je alleen de bracket of tape nodig. Koppel de HDD af en installeer je OS op de SSD. Oude OS op je HDD verwijderen.
Let op je boot volgorde;
Installeren OS is optische schijf
na het installeren terug naar HDD (betekent ook SSD.)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Indien je W7 of hoger gebruikt wordt er gebruikt gemaakt van "trim" en dan raakt de SSD niet "vol", de niet meer gebruikte geheugenplaatsen worden dan weer toegankelijk gemaakt, overigens kun je bij een Samsung SSD gebruik maken van Magician, software om de SSD optimaal te benutten.

Vraag mij alleen af wat er aan de huidige harde schijf mankeert want het fijnste werkt toch het OS en een paar meest gebruikte programma's v.a. de SSD en de rest plus data op een grotere 2e harde schijf.

---------- Bericht toegevoegd op 10:52 ---------- Vorige bericht was op 10:49 ----------

PS;
Via een SATA 2/300 controller die op dat moederbord zit heb je iets lagere performance dan aan een SATA 3/600 controller maar de vele voordelen hou je wel.
 
De meeste usb 2.0 zijn al sneller dan de meeste ssd-schijven.
De usb3 is helemaal veel sneller

Heb je de ssd niet nodig voor je besturingsysteem en slechts om een klein programmaatje te draaien denk dan aan een usb-stick.
Een usb 2.0 leest ook met 480 mbps, dat is net zo snel als een ocz agillity 3
Maar usb's gaan normaal tot 32 gb.

Dat is toch maar theorie? Ik probeerde een tijd geleden vanop mijn laptop portable apps vanop een stick te draaien, die werkten merkbaar trager dan die op de HDD. Zoals Google Chrome Portable, dat ging amper vooruit vanaf de USB stick (zowel op het werk als thuis). Zijn er verschillende snelheden in USB 2.0 sticks?
in vorige Windows versies zat trouwens een module die je USB sticks als cache kon gebruiken (ben de naam vergeten, iets met boost) maar geen enkele USB stick die ik probeerde was compatibel.

Nu heb ik een PC met SSD en ik moet zeggen: impressive! Had nooit gedacht dat dit zoveel verschil zou maken. PC start op in 12 seconden terwijl dat bij al m'n vorige systemen 1 a 2min was.

Ik raad iedereen een SSD aan, dat is denk ik nu de beste investering om de snelheid van je computer op een relatief goedkope manier een heuse boost te geven. Nu hopen dat ze snel SSD's beginnen maken zo groot als HDD's voor dezelfde prijs.. stel je voor, 1TB SSD!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Via een SATA 2/300 controller die op dat moederbord zit heb je iets lagere performance dan aan een SATA 3/600 controller maar de vele voordelen hou je wel.

Lange pier, welke voordelen zijn er dan nog met de SSD (sata III) buiten de snelheid, niet dat het verschil van de snelheid zoo groot is met de SATA II (test op internet gezien). enige reden waarom ik een SATA III zou nemen is voor als ik van computer zou veranderen en deze dan wel SATA III heeft. dus om mee te zijn met de technologie.
 
Alle huidige SSD's zijn SATA 3 en backwards compatible.
 
Als je de pc hebt die ik heb aangegeven dan moet je wel gewoon sataIII aansluitingen onboard hebben, zie vorig bericht.

Voor de zekerheid:

Huidige computerconfiguratie
Kan je het volgende even doen:
Download en installeer Speccy slim (een programma om te achterhalen welke hardware in jou pc zit).

Open het programma en kies File -> Publish Snapshot...
In het venstertje dat dan verschijnt kies je voor "Yes"
Vervolgens krijg je een link, selecteer deze, kies voor kopiren en die plak je hier in een volgende reactie.
Op die manier kunnen wij precies zien welke hardware aanwezig is in je systeem.

Verschil in benchmarks, best een groot verschil: http://www.anandtech.com/bench/Product/371?vs=372

Praktijk: een Celeron met SSD op SataIII vs i7 met SSD op SataII

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat valt wel te zien aan het filmpje ja!
 
http://speccy.piriform.com/results/TbntEZrzix8PVqhuQmQeBME

die test gaat meer om de processor dan om de SSD schijf. ene celeron en andere i7. Zo kan je toch niet controleren of de snelheid van een SSD schijf SATAII ENORM verschilt van een SSD schijf SATAIII?

Of als ik er nu over nadenk, beweer je dat de laptop met de SSD SATA III een celeron processor heeft en de laptop met SATA II zelfs met een i7 processor niet kan tippen met de SATA III? hmmm
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maximaal 300MB of maximaal 600MB doorgifte - daar gaat het om!

De harddisk van je Medion PC dien je op termijn te vernieuwen, die heeft een begin gemaakt om af te gaan sterven.
Vermoedelijk heeft Windows er ook al een probleem mee.
 
Abraham54 :en dat leidt je af uit de url die ik gestuurd heb?
 
Yep.
Doe het volgende ook maar: download
520c07ffc7e11-CrystalDiskInfo-Canned.png
CrystalDiskInfo Standard Edition

51f9732ba94d2-CrystalDiskInfo_juni_2013.png


Installeer het tool en start vervolgens CrystalDiskInfo
N.B. vink wel de meeliftende software uit, indien je niet wenst dat dit ook wordt ge?nstalleerd.

Het tool leest daarop de SMART-gegevens van de aangesloten harddisks.
Is de kleur Blauw - dan volledig gezond.
Is de kleur Geel - dan zijn er problemen.
Is de kleur Rood - dan de HD z.s.m. vervangen.

Bij SSD's wordt ook de gezondheidstoestand van de SSD's vermeld (Health)
 
ahjaa, idd, je hebt het over die warning zeker van smart? is dat zo betrouwbaar? sowieso zijn er beschadigde clusters gevonden door chkdsk, dus zal maar in kwestie van tijd zijn dat de harde schijf het begeeft, maar nu start pc weer snel open alles gaat snel enzo.

maarja, voor hoe lang h??.
S.M.A.R.T.
Status: Waarschuwing
Temperatuur: 36 ?C
Temperatuur omvang: Ok? (minder dan 50 ?C)
01 Lees foutenpercentage: 086 (086) Data 0000570046
02 Doorvoercapaciteit: 136 (136) Data 000000005C
03 Spin-up tijd: 133 (133) Data 0001140124
04 Start/stop aantal: 100 (100) Data 00000008BB
05 Herverdeelde sectoren aantal: 012 (012) Data 00000006AD
07 Zoek foutenpercentage: 100 (100) Data 0000000000
08 Zoektijd prestaties: 140 (140) Data 000000001E
09 Power-on uren (POH): 099 (099) Data 0000001B97
0A Spin opnieuw tellen: 100 (100) Data 0000000000
0C Apparaat vermogingscyclus aantal: 100 (100) Data 00000008B3
C0 Power-off Retract aantal: 099 (099) Data 00000008BB
C1 Laden/lossen cyclus aantal: 099 (099) Data 00000008BB
C2 Temperatuur: 166 (166) Data 00000A0024
C4 Herverdeling gebeurtenissen aantal: 012 (012) Data 00000006E6
C5 Huidige afwachting aantal sectoren: 100 (100) Data 0000000038
C6 Oncorrigeerbaar aantal sectoren: 100 (100) Data 0000000000
C7 UltraDMA CRC Error aantal: 200 (200) Data 0000000000


Ik zal het programma zo draaien.

---------- Bericht toegevoegd op 21:27 ---------- Vorige bericht was op 21:21 ----------

Hmmmm


waarschuwing valt nog mee zeker? :)


2642p2g.jpg
 
Windows zal door die fouten steeds meer last gaan krijgen, doordat opgeslagen lokaties van bestanden ineens een andere lokatieaanduiding krijgen.
Want ook het aantal fouten van de HD zal gaan toenemen.
 
en als de harde schijf gebruikt wordt louter als DATA schijf? nog te vertrouwen?
 
Als ik het artikel goed gelezen heb , zal een pci kaart ook een beperking geven van max 250MB/sec?
 
Een PCI-e SSD kan een snelheidsoverdracht halen van 3GB/sek. - en daar is de processor in jouw PC dus weer niet geschikt voor!
 
Een PCI-e x 1 V2.0 heeft een bussnelheid van 500MB/s dat is 4Gb/s=5GT/s, een sata 3 controller in een chipset of op die kaart heeft een max. overdrachtssnelheid van 6Gb/s dus zo'n PCI-e sata 3Gb/s controller is niet een echt beperkende factor en theoretisch gezeuzel.

Maar al die zogenaamde snelheden zijn doorvoersnelheden van de controllers en zegt niets over de ware snelheid van een SSD in dit geval, in een systeem met een sata 2 controller, zal 10 tot 20% minder zijn maar nog vele malen sneller dan een harde schijf met platters en ook afhankelijk van het gekozen merk en de grootte.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan