• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Startknop weigert

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tekstrelaxt

Nieuw lid
Lid geworden
26 jul 2022
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Sinds een paar dagen weigert mijn startknop dienst. Het begon nadat ik geen foto's meer kon openen in Windows. Daarna wilde ik een scan uitvoeren met CCleaner, maar die bleef halverwege hangen. Vervolgens wilde het startmenu niet meer openen. Verder doet alles het in principe, hoewel CCleaner nu ook niet meer opent. Ik kan niet bij instellingen (opent ook niet), noch bij het configsys. Het vervelende is dat ik mijn laptop niet uit kan zetten. Moet hem een doodklap geven en dat is ook niet bevorderlijk... Iemand?
 
Een laptop kun je ook afsluiten door de aan/uit knop enkele seconden vast te houden tot hij afsluit.

Heb jij een update geïnstalleerd?
Want er is met een bepaalde update een probleem met de start knop.
Edit ik zie net dat het alleen om Windows 11 zou gaan.
 
Doe het volgende eens.

De scan gewoon laten lopen en niet onderbreken, ook al blijft hij lang hangen op een bepaalde %
Aan het eind kun je zien of er fouten zijn gevonden en herstelt.
- Open het start menu en typ "cmd"
- Klik het zoekresultaat cmd (command prompt) met rechts aan en kies uitvoeren als administrator
- Bevestig de prompt met ja
- Typ daarna sfc /scannow en druk op enter
- Laat ook deze scan lopen en controleer of er fouten worden gevonden
- Voer de scan bij niet herstelde fouten opnieuw uit met sfc /scannow
Herstart na de scan de computer (als dat dan lukt)


Worden er fouten gevonden doe dan een scan met de volgende regels 1 voor 1.
Herstart de computer na de laatste scan.
DISM /Online /Cleanup-Image /CheckHealth
DISM /Online /Cleanup-Image /ScanHealth
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth
 
Mocht het probleem er nog zijn scan dan eens met Adwcleaner om te kijken of een virus dit probleem niet veroorzaakt. Kies hier voor gratis downloaden
 
Doe het volgende eens.

De scan gewoon laten lopen en niet onderbreken, ook al blijft hij lang hangen op een bepaalde %
Aan het eind kun je zien of er fouten zijn gevonden en herstelt.
- Open het start menu en typ "cmd"
- Klik het zoekresultaat cmd (command prompt) met rechts aan en kies uitvoeren als administrator
- Bevestig de prompt met ja
- Typ daarna sfc /scannow en druk op enter
- Laat ook deze scan lopen en controleer of er fouten worden gevonden
- Voer de scan bij niet herstelde fouten opnieuw uit met sfc /scannow
Herstart na de scan de computer (als dat dan lukt)


Worden er fouten gevonden doe dan een scan met de volgende regels 1 voor 1.
Herstart de computer na de laatste scan.
DISM /Online /Cleanup-Image /CheckHealth
DISM /Online /Cleanup-Image /ScanHealth
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth
Ik krijg CCleaner niet eens meer open, dus kan ook niet meer scannen
 
Heb adwcleaner gedownload, maar het opent niet. Er is dus duidelijk iets met de overdracht van het commando, noch met mijn beide muizen, noch met mijn touchpad.
 
Sluit de laptop eens af door de aan/uit knop in te houden, wacht dan even en start de laptop weer op, reageert hij dan al beter?

Probeer dan eerst de sfc scan (dit kan ook via de zoekfunctie)
Mocht deze optie niet werken, probeer het dan op de volgende manier.
Druk op Ctrl + Shift + Esc om het taakbeheer te openen. Klik op ‘Meer details \ Bestand \ Nieuwe taak uitvoeren’. Typ powershell en zet een vinkje bij ‘Deze taak met administratorbevoegdheden maken’. Bevestig dit met ‘OK’. Er wordt nu een blauw venster geopend waar je de commando’s kunt opgeven.
Typ hier sfc /scannow en druk op enter (let op de spatie tussen sfc en /)
 
Mocht de sfc scan niks opleveren, open dan weer powershell met adminstrator rechten om de Windows store te herstellen.
Het commando hiervoor is Get-AppXPackage -AllUsers | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register “$($_.InstallLocation)\AppXManifest.xml”}
sluit het commando af met Enter. Wacht tot de computer klaar is met het commando, negeer eventueel rode tekst en start de pc opnieuw.
 
Beste Arie25,
Ik heb je adviezen opgevolgd. Moest meerdere keren de laptop opnieuw opstarten, en de scans duurden ook even, maar hij loopt als een zonnetje. Foto's openen weer, alleen ccleaner bleef niet openen, dus dat heb ik er afgegooid. Download het eerdaags wel opnieuw. Heb de adw scan gedaan en ook de 'powershell' scan gedaan. Gevonden zaken zijn onschadelijk gemaakt. Moet ik de Windows store evengoed herstellen? Hartelijk dank voor je hulp!🤞
 
Dus heb jij ook de 3 dims scans gedaan?

Heeft Adwcleaner nog dingen gevonden?
Zo ja download dan de gratis versie van Malwarebytes om zeker te zijn dat alles weg is.
Ook hier voor gratis downloaden kiezen -> Malwarebytes Cybersecurity voor thuis en bedrijf

De Windows store hoef je nu niet te doen aangezien het weer werkt. :)

Kun je als extra controle even jou Windows 10 versie vermelden, dit doe je door winver in de zoekfunctie te typen en op enter te drukken. Kun je het nummer wat achter versie staat even vermelden.
 
Dit probleem heb ikzelf meermaals aan de hand gehad op computers van anderen (zakelijk). Zelf ben ik ook nog in de weer geweest met het register en de Windows Repair tool. Ik heb de oplossing nog niet gevonden.

Mijn advies; Maak een backup van je bestanden en herinstalleer je computer.
 
@Rubensky

Waarom een herinstallatie als de computer weer als een zonnetje loopt, dus het probleem is opgelost?
 
Dan is dat uiteraard niet nodig. Blijkbaar heb ik een deel van de tekst even gemist.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan