• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Stijlenkiezer: voor- of nadeel?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik vind de Metro Blue een goede kleur om hier te gebruiken.
Maar dat is voor iedereen persoonlijk natuurlijk, maar gelukkig kan iedereen zijn eigen kleur kiezen.
 
Als ik zie hoeveel meer scrollen Metro Blue vereist, dan vraag ik me af of dat voor alle devices wel de juiste keus is geweest.
Xenforo 2.0 bijvoorbeeld is mooi neutraal, compacter en geeft een iets grotere karaktergrootte.

Hoi Ed,
Het is maar net waar je de voorkeur aan geeft. Ik heb vanwege jouw laatste reactie even gewisseld naar Xenforo 2.0. En dat bevalt mij helemaal niet. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik momenteel de website van het NCF bekijk via een 24 inch scherm met een resolutie van 1920 x 1080. In Xenforo 2.0 zijn de tekstregels dan maar liefst 40 cm breed. Hoe breder de tekstregels, hoe lastiger te lezen. Dat is een algemene regel en die geldt voor iedereen. Het is niet voor niets dat een krantenpagina verdeeld is in kolommen. Bij zeer lange/brede tekstregels raak je makkelijk verdwaald. Je wisselt dan per ongeluk van tekstregel en raakt daardoor de draad van het betoog kwijt.
Bij Metro Blue is de tekstregel op mijn monitor 21 cm breed. Zo'n breedte kunnen je ogen behappen.

Voor welke forumstijl je kiest is dus (naar mijn mening) ook afhankelijk van de grootte van je scherm.
 
Zo gebruik ik een 14-inch scherm met een resolutie van 1366x768.
Er zijn dus inderdaad redenen om goed te kijken of een huisstijl geschikt is voor alle devices en een breed publiek.
Wellicht ontstaat er nu een betere discussie.
 
En laten we de vrouwelijke leden en bezoekers ook niet vergeten in een huisstijl.
Staalblauw of knalroze zijn dan uit den boze.
Zou het bestaan, een genderloze stijl? Vast wel. :)
 
Ik denk dat dit de perfecte site is zonder extra stijlen, geen stijl dus :D
Zelf heb ik op mijn XF-forum ook een stijlenkiezer met meerdere stijlen, en beheer ik ook nog een phpBB-forum met een eenvoudige stijlenkiezer.
De aanwezigheid van verschillende stijlen maakt het mogelijk om het forum te zien zoals jij dat zelf wilt (tot zo ver de aanwezige stijlen dit toe laten). Zo is het dus ook mogelijk om 2 XF-fora toch verschillend uit te laten zien terwijl ze dezelfde stijlen hebben. Mocht dat allemaal vervelend zijn dan heb je nog altijd de optie om de standaard stijl aan te houden, zodat het niet uit maakt of je wel of niet bent ingelogd.
 
Ach, waarom zouden vrouwelijke leden en bezoekers niet kiezen voor knalroze of staalblauw? Mijn kleindochter heeft haar kamer roze en ze vindt het mooi. Klaar toch? Of bedoel je dat deze kleuren juist erg in zijn bij mannen!

En een genderloze stijl, daar wil ik niet eens aan denken! Het kan ook doorslaan en straks is het nog gek als je gewoon zegt en weet wat je bent.

Maar Porrelaar zei dat als een lid met een probleem aan de poort klopt, het hem/haar een zorg zal zijn of de stijl helemaal de zijne/hare is. Dar kan ik in mee gaan. Maar we hopen en bidden toch dat het niet bij dat ene bezoek blijft, waardoor je maanden later nog gefeliciteerd wordt met je verjaardag door een forum waar je nooit meer kwam.

Nee, dat lid gaat gezellig door alles heen zwerven, komt onderaan en denkt: oef, ik kan de stijl veranderen, dat ga ik doen.:D
Dit is een utopie, dat weet ik best, maar ik hoop toch echt dat nieuwe leden verder komen dan hun eigen probleem! Waar ben je nu lid voor geworden? Alleen voor je probleem? Dat is wel erg weinig en ook niet leuk voor diegene die het probleem opgelost heeft. Dan wordt het een koude bedoening, en daarom hebben we nu leuke, mooie en warme stijlen in de aanbieding!!
 
Maar Porrelaar zei dat als een lid met een probleem aan de poort klopt, het hem/haar een zorg zal zijn of de stijl helemaal de zijne/hare is.
Dat is maar betrekkelijk, want hoe verwarrend is het als iemand die het forum een lange tijd niet bezocht heeft, een andere standaardstijl (ik noem het huisstijl) aantreft dan wat hij gewend was?
Daarom is een met zorg gekozen standaardstijl heel belangrijk voor de forum herkenbaarheid.
Die standaardstijl is het visitekaartje voor het forum, dat mag niet veranderen, tenzij het niet meer ondersteund wordt.
En die visie mis ik bij beide fora al geruime tijd, het wisselt om de haverklap.
 
Tja Ed, hier heb ik niet meer van terug. Want jij bent wel heel snel in verwarring en daar moeten ze bij mij heel wat voor doen. En een stijl gaat dat nooit en nooit lukken! Het idee alleen al!

Als het forum dat ik na verloop van tijd weer bezoek, er anders uit ziet, vind ik dat niet verwarrend, maar normaal. Men is dan tenminste niet ingeslapen op dat forum. En ik ga er van uit dat bij de verandering van stijl de teksten van de thema's niet anders zullen zijn. Tenzij Windows opeens een leuke koosnaam heeft gekregen!

Het enige wat verandert bij stijlenkeuze is de vorm van de kolommen en dergelijke. Nou, dat zal je toch zo een zorg zijn, als er maar staat wat je wilt weten! Over 5 jaar is elke stijl weer ouderwets en gaat hij weer veranderen. En dat noem ik vooruitgang.
 
Mensen houden niet zo van verandering als iets goed is.
 
Dat ben ik met je eens. Maar alles kan altijd beter, dat is mijn mening.

En wat de een goed vindt, vindt een ander niet. En dat geldt voor alles, maar ik vind het prima van toepassing op de stijl van een forum.
 
Een forum is gebaat bij een visie, en dat ontbreekt op beide fora.
 
Weet je, dat woord visie brengt mij altijd weer terug in de tijd dat ik ambtenaar was. Tjee, wat een visies hadden veel bestuurders. Maar als je de visie las of aanhoorde, bleek het vaak gebakken lucht te zijn. Mooie woorden, lange zinnen, die zich niet lieten vertalen in goed begrijpelijk Nederlands. Maar het klonk prachtig, dat kan ik niet ontkennen.

Eigenlijk kwam een echte visie zelden voor en het was dan moeilijk om die aan anderen over te dragen. Als dat daar nu al zo ingewikkeld was en voor de andere harde werkenden onduidelijk, wat moeten een forumbeheerder en zijn staf nou toch met een 'visie'.
Laten we wel wezen, de enige gedachte die volgens mij leeft bij iemand die een forum gaat opzetten, is dat er veel computerproblemen aan de poort zullen staan. En die stakkers met de problemen doen net zoals ik een jaar geleden deed: googlen op 'computerproblemen'. En ja, het NCF stond bovenaan. En daar gaat het maar om!

Ik las eens bij iemand die een forum als het onze zocht, dat hij het aantal leden dat een forum had, als criterium nam! De man dacht echt dat al die leden hem konden helpen! Dat was dus een schone droom en nu begrijpt hij dat dan ook.
Zo zie je, de een zoekt naar dit en de ander naar iets anders. En wij ons maar druk maken!

Ik heb geleerd dat je mee moet in de vaart der volkeren, een eigen mening mag/moet hebben waar je soepel mee om moet gaan en, het allerbelangrijkste: moet relativeren. En daar voel ik me heel gelukkig bij.
 
Laatst bewerkt:
Als een forumteam goed samenwerkt is een visie of doelstelling zo opgesteld.
Waarschijnlijk is de cohesie van het team een beetje verloren gegaan en dwarrelt het nogal.
 
Al relativerend kom ik nog steeds tot de conclusie dat bij een forum de visie niet expliciet genoemd hoeft te worden. Dat worden wollige teksten die meestal door niemand gelezen worden, maar waar je mee om je oren geslagen kan worden als je er een millimeter van afwijkt. En we hebben het over vrijwilligers!
Een specifiek forum als dit, of als ieder ander computerforum, weet wat er voor problemen komen. Niemand komt er vragen waarom zijn cake dit keer niet gerezen is.

Maar voor de vrolijke, en op andere gebieden leerzame noot is er een aparte afdeling ingericht. En van die afdeling mag je gebruik maken, maar het hoeft niet. Je kunt er ook nooit kijken en je bepalen tot de computerproblemen. Persoonlijk vind ik het meestal waardevolle aanvullingen en hieruit blijkt dat ik dit niet voor alles vind opgaan: leve de vrijheid! Wie ze op het NCF wil zien: scrollen maar.
En voor die vrijheid is ook de stijlenkiezer een uitstekend instrument, want de teksten blijven voor iedereen hetzelfde, maar wie dat wil, ziet ze een beetje anders staan met naar jouw mening mooiere kleuren, en daar kun je heel blij van worden.

Ook als je in het team van een dergelijk forum zit, hoef je je niet te bemoeien met die gezellige afdeling aan de onderkant van je pagina. Dat is ieders goed recht.
De cohesie van het team is er dan wel, maar nog steeds met persoonlijke vrijheid: leden van een forum zijn net mensen. En dwarrelen, ach dat doet ieder lid eigenlijk. Als je goed oplet kom je dezelfde namen overal tegen, soms met dezelfde problemen. Er wordt wat afgedwarreld.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben het met Kate eens dat woorden als 'visie' en 'missie' tot het jargon van managers en ambtenaren behoren. Ik kan daar zelf niet veel mee. En het doel van het NCF staat duidelijk in het reglement:
"1. Het Nationaal Computer Forum is een beginnersvriendelijk forum dat primair is bedoeld als plek waar mensen elkaar kunnen helpen met computer-gerelateerde vragen en problemen. Door kennis en ervaringen te delen kan iedereen wat bijleren, van beginners tot experts."
 
Als een forumteam goed samenwerkt is een visie of doelstelling zo opgesteld.
Waarschijnlijk is de cohesie van het team een beetje verloren gegaan en dwarrelt het nogal.

Dit bericht verraad je gebrek aan kennis en informatie.
 
Ik ben het met Kate eens dat woorden als 'visie' en 'missie' tot het jargon van managers en ambtenaren behoren. Ik kan daar zelf niet veel mee.
Een forumteam kan wel degelijk een visie of doelstellingen bepalen:

1] Is een stijlenkiezer nuttig of een forumkiller.

2] Welke stijl of thema gebruiken we als standaard - en is geschikt voor alle devices - om een forum herkenbaarheid te geven.

3] Xenforo is de huidige forumsoftware, maar welke knoppen beschouwen we als essentieel: immers, Xenforo gaat standaard vol op het orgel qua mogelijkheden (maar is dat wel nuttig?).

4] Het is een forum voor verschillende besturingssystemen en dat eist veel subfora. Hoe houden we het compact om een goed overzicht te bieden.

5] Gebruiken we een sitebar: zo ja, wat plaatsen we daarin.

6] Hoe gaan we met reclame om zodat het voor de leden en bezoekers het minst in de weg zit.

Wellicht kunnen jullie het aanvullen...
 
Laat ik de punten afzonderlijk door nemen. En ik besefte aan het eind van mijn reactie dat ik geen visie schreef, maar wel bezig was om een 'handleiding voor het maken van een forum' te versieren. Ik bezit kennelijk geen spoortje bescheidenheid! Maar ja, de punten zijn mij ongevraagd aangeleverd en ik mag zelfs aanvullen.

1] Een stijlenkiezer is nuttig.
Niemand hoeft hem te gebruiken en diegene die hem gaat gebruiken, vindt dat dus leuk en maakt opgewekt zijn keuze. Niet iedereen wil tegen dezelfde kleurstelling aankijken en dat is menselijk. En.......sommige leden zitten een flink deel van de dag achter hun scherm!

2] Uiteraard wordt er door de beheerder veel aandacht geschonken aan de standaardstijl.
Het mooiste is, dat aan de leden de mogelijkheden voorgelegd worden, met het verzoek om een keus te maken, al dan niet onderbouwd.
Elk lid krijgt daar de kans toe, met de restrictie dat één keer kiezen mogelijk is en dat er daarna niet ongebreideld over nagepraat kan worden. Het is hier geen Tweede Kamer met een interruptie-microfoon.
En het is logisch dat de beheerder al die keuzes bekijkt, wikt en weegt en daarna zijn keus bepaalt, die meedeelt aan de leden en dan toepast. En daar is dan geen reactie meer op mogelijk. Dit is democratie en daarbij hoort altijd iemand die uiteindelijk de beslissing neemt omdat hij/zij daartoe de aangewezen persoon is.

3] Of het orgel voluit moet spelen, daar wil ik van af zijn, maar het moet wel duidelijke muziek zijn, waardoor de aspirant-leden hun knoppen onmiddellijk vinden.
Geregistreerde leden hebben daar al snel geen moeilijkheden mee. Beter een knop te veel dan een te weinig in verband met een nieuwe gast.
De keus en plaats van deze knoppen laten we over aan de beheerder, die de software kent en zo ook de mogelijkheden.

4] Compact is een gevaarlijk woord in deze.
Want niet iedereen heeft daar dezelfde mening over. De een ziet in een oogopslag wat 2 woorden zeggen, de ander heeft daar 2 zinnen voor nodig. Een forum moet voor iedereen te begrijpen zijn en geen doolhof.
Verschillende onderwijsmethoden zijn een zachte dood gestorven omdat de maker zich niet kon verplaatsen in de gedachtengang van een leerling. Wees niet te zuinig met wat je als info aanbiedt.
Het is zaak om de hoofdthema's duidelijk te laten uitkomen, met bij elk hoofdthema de noodzakelijke subfora. Ook dit is een taak van de beheerder, maar er kan altijd een subforum aan toegevoegd worden, als dit aannemelijk wordt gemaakt. Dit is bij Piep gebeurd en zo hoort het te gaan.

5] Ja, het is nuttig om een sidebar te gebruiken.
Niet zo zeer voor een nieuw lid, dat zal zich daar niet onmiddellijk in storten. Maar voor de geregistreerde leden is het overzichtelijk: men kan dadelijk zien wat nieuw ingebracht is, wie online is en hoe de ledenstand is.
De nieuwe berichten op de profielpagina's vind ik persoonlijk niet nodig: ieder kan op zijn eigen pagina kijken.

6] Reclame is een ramp, dat zal een ieder duidelijk zijn. Bij Piep verkeren we in de gelukzalige situatie dat er gewoon geen reclame te bekennen is en ik weet zeker dat er niemand is die dat erg vindt! Nu ik ook hier weer lid ben, ben ik er al tegen aan gelopen dat je berichten er eerst gek uitzien met witte regels die je niet wilt hebben. Maar de uitleg rondom de niet aanwezige reclame, die dus als spook toch aanwezig is, maakt het niet minder mal, maar wel duidelijk.

Ik vind het erg leuk om lid van deze fora te zijn. Ze zijn verschillend, het ene punt vind ik hier beter, en een ander punt weer bij Piep. Maar ik besef heel goed dat een forum bestaat uit een groep mensen met een zelfde hobby: de computer. En omdat ik daar niet veel verstand van heb, kijk ik liever naar die mensen. En die zijn o zo verschillend!
En daar rekening mee houden, dat zou ik dan wel mijn eigen visie willen noemen.
 
Laatst bewerkt:
Alleen over de reclame zal ik wat zeggen. Fora kosten nu eenmaal geld dit geld zal ergens vandaan moeten komen. De beheerder van dit forum heeft ervoor gekozen om dit via reclame te doen. Zulk een keuze leuk of niet dienen we te respecteren.
 
Je hebt gelijk, Rubensky, ik wist dit en had het er voor de goede orde bij moeten zetten! Bedankt voor je aanvulling.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan