• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Aanschaf Suggestie welke autoradio

Status
Niet open voor verdere reacties.

Veng

Elite lid
Lid geworden
27 nov 2012
Waarderingsscore
137
Mijn zoon wil graag een autoradio omdat de zijne de geest heeft gegeven.
Maar zoals verwacht is de keuze weer reuze. Enkele overwegingen:
Ik lees ergens dat Pioneer goede autoradio’s heeft.

Er moet zeker een USB ingang op zitten want hij luistert veel van een stick. Mss ook nog CD speler.
DAB vraagt een aparte antenne. Bovendien blijf FM analoog no minstens 10 jaar bestaan, dus DAB lijkt me overbodig.
Ik kwam via Coolblue uit bij de Pioneer SPH-10BT (€ 117 veel duurder hoeft van mij niet), maar de recensies melden toch wat mogelijk relevant nadelen.
  • Bluetooth connectie duurt lang
  • Geluidsinstellingen worden soms vergeten
  • Weinig voorinstellingen voor radiokanalen
  • Interface heeft een leercurve!

• Integratie telefoonboek/contacten
  • Spraak/stemherkenning gebrekkig
  • Groot volumeverschil tussen audiobronnen
  • Je moet elke x opnieuw verbinden

• Beperkt display bij gebruik zonder telefoon
    (Blijkbaar is hij ontworpen om met een app te bedienen?)

• Usb port beetje lompe positie.
Ik realiseer me wel dat dit maar meningen zijn. Je vindt maar weinig opmerkingen die door meerdere reviewers worden gedeeld.
Iemand mss nog andere radio suggesties.

Ik heb zelf ook een Pioneer in mijn bus, namelijk de Pioneer SPH-DA230DAB, welke inmiddels al weer de nodige jaren op de markt is. Het is wel een bubbel-din, dus die zal bij jouw zoon vermoedelijk niet gaan passen.
Het voordeel van mijn toestel is dat het via Android Auto met mijn smartphone kan verbinden. Google Maps krijg ik dan in het scherm van de radio te zien. Ik kan via internetradio (via het mobile netwerk van mijn smartphone) ook alle radiostations streamen die niet via FM en DAB+ beschikbaar zijn, net als Spotify.
Indien jouw zoon van de modernere snufjes houdt kan een toestel met Android Auto of Apple Carplay van toegevoegde waarde zijn. Indien dat soort dingen hem niets doen is een simpele autoradio verstandiger. Bluetooth en usb is tegenwoordig nagenoeg standaard, en de geluidskwaliteit van Pioneer is gewoon goed. Sony, JVC en Kenwood maken ook goede radio's (al vind ik die net iets minder mooi klinken dan de Pioneers). Een merk zoals Caliber zou ik wel lekker links laten liggen.
Het enige werk waarvan ik het geluid echt ruimschoots boven de kwaliteit van Pioneer uit vond komen is Rockford Fosgate, maar volgens mij kom je daar geen losse autoradio's meer van tegen. Het is ook al jaren geleden dat ik zo'n RF heb gehad.

Ik heb de SPH-10BT even bekeken.
In het filmpje zie je de toegevoegde waarde van de smartphone.

Dank voor je reactie. Dat maakt veel duidelijk. Hij heeft idd geen behoefte aan alle snufjes en toeters en bellen. Hij wil voornamelijk muziek luisteren en eventueel een woofer kunnen aansluiten..
Wat ik al een beetje vermoedde is dat de radio eigenlijk ontworpen is om een smartfoon voor de bediening te gebruiken. Hij heeft echter geen smartfoon (hij is wat eigenzinnig maar er staat een dure op zijn verlanglijstje maar die is nog niet uit. Een of ander CAT 62 o.i.d.)
Ik zoek nog even verder.

Dan is het raadzaam om een "gewone" autoradio te zoeken, voor zo ver die nog bestaan.

Een of ander CAT 62 o.i.d.)
Hij werkt in de bouw ofzo?
De Cat smartphones zijn ontworpen om daar ruig mee om te kunnen gaan. Een goedkopere smartphone met extra screenprotector en in een goed hoesje kan trouwens ook aardig wat hebben.

"Dan is het raadzaam om een "gewone" autoradio te zoeken"
Dat is idd. ook de bedoeling. Ben nu bij Sony aan het kijken. Mss deze Sony DSX-A410BT
Nee. Werkt niet in de bouw. Hij is gewoon ruw met zijn spullen:(

Is het nog gelukt om een geschikte radio te vinden @Veng ?

Ja. Leuk dat je even informeert.
Dinsdag krijgt hij de : Kenwood KDC-BT640U
Ik hoop en verwacht dat de aansluiting geen probleem is. Blijkbaar is niet iedere (oude) auto voorbereid, maar ik weet dat hij twee grote platte connectoren heeft, dus het zal wel loslopen.

Ik overwoog nog de Sony DSX-A410BT maar die heeft geen cd speler en ik denk dat hij die mogelijkheid toch wil gebruiken omdat zijn eigen cd-speler het niet meer doet.
Ook heeft de Kenwood Bluetooth 4.2 tegen versie 3.0 van de Sony.

Laatst bewerkt:
maar ik weet dat hij twee grote platte connectoren heeft,
Dat zijn ongetwijfeld de iso connectoren die nodig zijn om de radio aan te sluiten. In sommige gevallen moeten echter de gele en rode draden omgewisseld worden. De een geeft continu spanning (is nodig om de opgeslagen radiostations te onthouden) en de ander geeft spanning zodra het contact aan staat.

Je bedoelt de draden op de connectoren zelf? Dat moeten we dan goed in de gaten houden.
Ik zal de aansluitingen eens opzoeken.

Je bedoelt de draden op de connectoren zelf?
Inderdaad.
Ik weet dat sommige merken deze bedrading van kabelschoentjes voorzien zodat geel en rood eenvoudig omgedraaid kunnen worden.
iso-geel-en-rood-omdraaien.png

de volkswagen groep houd een afwijkende indeling aan voor rood en geel.

als je een radio in de auto zit dan kan er een nieuwe in.
(kijk ook even naar de speakers niet zelden hebben deze ook hun beste tijd gehad.)

Het is een Toyota Corolla '98
Als ik dit zo zie hoef ik waarschijnlijk niets te doen. Alleen kijken of rood nog op rood en pin 7 zit.
1703512263884.png

• A1 Optioneel: GALA/SDVC (Snelheid): Als je harder rijdt, gaat het geluid harder
  • A2 Roze - Telefoon Mute / Carkit: Als een carkit is aangesloten zal deze de muziek uitzetten als er een telefoongesprek wordt gevoerd en na het gesprek de muziek weer aanzetten
  • A3 Optioneel: Wordt soms gebruikt voor een achteruitrijd signaal
  • A4 Geel - Permanente 12V: Voor het onthouden van de instellingen
  • A5 Blauw - Antenne Remote / Versterker bediening: Vroeger werd deze gebruikt voor het uitschuiven van de antenne. Tegenwoordig worden versterkers hiermee geschakeld
  • A6 Oranje - Verlichting: Om het scherm iets te dimmen als de verlichting is ingeschakeld als het donker is
  • A7 Rood - Geschakelde plus: 12V zodra je de auto op contact zet
  • A8 Zwart - Massa (Aarde): Deze kan worden bevestigd aan het chassis van de auto

Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan