• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Switch?

Status
Niet open voor verdere reacties.

cornelius

Junior lid
Lid geworden
16 sep 2022
Berichten
60
Waarderingsscore
8
Ik heb een defecte router. Maar ik maak geen gebruik meer van WiFi dus een router met WiFi is niet nodig.
Aansluitschema: glasvezelmodem > via UTP kabel naar de (kapotte) router > en daar vandaan gesplitst naar 3 computers

Wat heb ik nu nodig om meerder PC aan te sluiten. Is dit een Switch?
En welk merk/type adviseren jullie mij?

mvg Cornelius
 
ik was te snel met mijn vraag en heb een antwoord gevonden. het word een normale wifi router, simpelweg omdat deze goedkoper zijn dan een bekabelde router.
 
Heeft je glasvezelmodem dan niet meer UTP poorten?
Zoja kun je rustig een switch nemen.

Ehmz... een normale wifi router is tegenwoordig gewoon een bekabelde router met wifi.
Wat bedoel jij dan met die duurdere bekabelde routers? Routers zonder wifi? Dat zijn dan vermoedelijk professionele routers. Als je de wifi niet wilt gebruiken op de router kun je die altijd uitschakelen.

Maar zoals gezegd, als je glasvezel modem tevens router is, heb je aan een switch ook voldoende. Is dan nog goedkoper ook.
 
Inmiddels de nieuwe router binnen en aangesloten.
maar het probleem bestaat nog steeds :(
Zal het probleem voorleggen in een nieuw topic
 
Je mag wat mij betreft gewoon dit topic blijven.

Heb jij al gekeken of jou utp ik kabel niet stuk is?
Heb jij jou modem ook al eens gereset?

Mocht jou kabel goed zijn en het modem gereset zijn en jij hebt dan nog problemen. Dan de provider maar eens bellen, misschien dat het buiten niet goed is.
 
Mijn glasvezel snelheid komt niet hoger dan 17 Mb/s. en soms valt de verbinding helemaal weg

Als ik de probleemoplosser erop los laat krijg ik de melding: ethernet heeft geen geldige ip-configuratie.
Mijn router is dan ook niet te bereiken. Als ik mijn router overnieuw opstart heb ik weer verbinding.
Als ik via de probleemoplosser de verbinding herstel is die echt enorm traag en valt ie na 5 minuten er weer uit.
Dan krijg ik een extra foutmelding
- ethernet heeft geen geldige ip-configuratie, of
- de standaardgatway is niet beschikbaar

Als internet eruit ligt en ik plug de bekabeling direct in de pC heb ik ook geen verbinding. Ook niet op een ander PC die gebruik maakt van dezelfde router.
Heb dus een nieuwe router gekocht (Fritzbox) maar helaas is het probleem niet verholpen.

Wat heb ik al gedaan:
- bekabeling rechtstreeks in de PC: zelfde foutmelding
- router terug gezet naar fabrieksinstellingen
- nieuw router aangesloten: geen verschil
- Netwerk opnieuw ingesteld
- opgestart in veilige modus met netwerkmogelijkheden: geen internet verbinding
 
Wacht ff...
Heb je nu: modem -> FritzBox -> apparaten?
Zoja, heb je de FritzBox wel ingesteld? Dat gaat natuurlijk niet out of the box werken zonder instellingen.
 
Ja dat is de aansluiting: modem -> FritzBox -> apparaten
Ik heb de fritzbox niet ingesteld. Is dat niet Plug en Play?
Toen ik de stekker erin stak had ik wel direct verbinding.
 
Nee dat is meestal niet plug en play nee.
Welke provider zit je?
 
Als dat geen plug en play is zou ik niet weten wat in te stellen.
Gebruik geen wifi, dat staat uit.

heb internet bij caiway, glasvezel 500 mb/s
 
ik denk niet dat mijn nieuwe router kapot is.
 
Kijk een modem is het apparaat waar je verbinding je huis binnen komt. Bijna alle providers leveren standaard een modem-router in 1. Dus de verbinding komt dan binnen, dat zelfde kastje (modem-router) zet de internetverbinding op door de router functie.

Wat jij nu doet is glasvezelmodem -> router -> apparaat. Zonder instellingen op de router kan je nooit een internetverbinding krijgen. Het enige waarom het zou kunnen werken is als het modem ook de routerfunctie uitvoert. Dan heb je dus 2 routers achter elkaar of jouw router fungeert enkel als switch.

EDIT: heb even gekeken op de website van Caiway voor je. Het werkt het zelfde als bij bijvoorbeeld Ziggo. Je moet je modem in bride mode (laten) zetten. Dan kan je je router op je modem aansluiten en gebruiken. Technisch gezien heet het modem bij een glasvezelverbinding de FTU.

Ik adviseer je om gewoon de klantenservice van Caiway te bellen en vertellen dat je je eigen router achter de glasvezelverbinding wil. Het kan zoals net gezegd zijn dat zij daar een instelling moeten wijzigen. Kan ook zijn dat het niet zo is maar bel ze ff op en leg het uit.
 
Laatst bewerkt:
De manier zo ik het heb aangesloten heeft jaren perfect gewerkt
Glasvezelmodem > utp kabel naar de router in een andere kamer > utp naar 3 verschillende PC. Overal stabiel en volle snelheid. (zowel bekabeld als wifi)
Tot afgelopen week, terwijl er niets verandert is.
 
ik heb net een PC direct op de glasvezelmodem aangesloten en dan werkt het prima...:eek:
Dan zijn er 2 opties:
verkeerde instellingen modem of draadbreuk
 
mooi, dan kunnen we verbindingsproblemen met Caiway wel uitsluiten.

Welke router heb je precies gekocht?
Welke oude router had je?

Heb je de bekabeling tussen het modem en de router al vervangen?
 
De manier zo ik het heb aangesloten heeft jaren perfect gewerkt
Glasvezelmodem > utp kabel naar de router in een andere kamer > utp naar 3 verschillende PC. Overal stabiel en volle snelheid. (zowel bekabeld als wifi)
Tot afgelopen week, terwijl er niets verandert is.
Ja maar dan gebruik je je routerfunctie niet. Je router is dan gewoon een switch.
Beetje zonde want een switch kost 2 tientjes en een router factor 10.
 
EDIT: heb even gekeken op de website van Caiway voor je. Het werkt het zelfde als bij bijvoorbeeld Ziggo. Je moet je modem in bride mode (laten) zetten. Dan kan je je router op je modem aansluiten en gebruiken. Technisch gezien heet het modem bij een glasvezelverbinding de FTU.
Nee, Titanium staat standaard in bridge!
 
Ja dan moet je de UTP in de router op de internetpoort aansluiten, instellen en klaar.
Als je hem wil instellen moet je een computer op lan1 aansluiten, of draadloos verbinden en naar de interfacepagina gaan.
Als het altijd gewerkt heeft zet je die FritzBox naar de fabriekinstellingen en stel je hem opnieuw in.
 
De UTP zit in de WAN poort en 2 ander UTP in lan1 en lan2
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan