• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Synchroniseren harde schijven.

Status
Niet open voor verdere reacties.

fredjeh

Enthousiast
Lid geworden
4 apr 2013
Berichten
2.981
Waarderingsscore
38
Desktop met 1 SSD van 500 GB met daarop besturingssysteem.
Twee 4 TB schijven in win 10 in mirror gezet, daarna gaat hij deze synchroniseren, duurt best lang, uren is de desktop ermee bezig, heb de pc laten aanstaan gisteravond en vanmorgen waren de uitroeptekens weg en in stond er "in orde" pc uitgezet en vanmiddag terug aangezet, staan weer "opnieuw synchroniseren" en uitroeptekens bij.
Op deze 2 schijven staat dus mijn data.
Dit kan toch niet dat hij dit steeds opnieuw doet, moet ik dit ergens uitschakelen?
 
De computer toevallig niet netjes afgesloten? Dan kan dat gebeuren.

Hoe vol staat die harddisks?
 
Netjes afgesloten, en er staat een kleine 1.5 Tb op de schijven.
Dus om te synchroniseren moet deze weer vele uren blijven aanstaan.
 
Check met bijvoorbeeld Crystal Disk info de gezondheid van je harde schijven eens.
 
Schijven komen uit mijn vorige oudere pc die werkte met mirror maar via een raid controller.
Beide schijven getest met Crystal disk, zijn ok, ook nu getest is ok.
Hier zie dat er activiteit is op beide schijven, is wel degelijk bezig met synkroniseren, laar in schijfbeheer zie je niet hoeveel er al gedaan is, duurt dus uren.
taakbeheer.jpg
 
Laatst bewerkt:
Als je in het plaatje hierboven Broncontrole opent, en onder de tab 'Schijf' kijkt, zie je misschien meer.
 
Hier het plaatje van 1 van de 2 schijven.
bron.jpg
 
Ik kan er niks uit aflezen, geen idee welke schijf het is. Je kan dat rechter grafisch venster verbreden, dan zie je de schijfletters, en ook de schaal die wordt weergegeven, het aantal kB/s of mB/s per schijf.
Of je er dan iets aan hebt, geen idee, maar het geeft toch een beeld van de activiteit.
 
Na 9h zijn de schijven gesynchroniseerd.
Afwachten hoe het er morgen gaat uitzien als ik de computer terug opstart.
taakbeheerbis.jpg
 
Gisteren waren de schijven nog steeds in orde, vandaag terug synchroniseren. versta het niet.
Niemand die de reden weet?
 
Pfoe, ik denk dat je wat meer moet uitzoeken, want dit op afstand uitzoeken is heel lastig, omdat we niets hebben om op af te gaan.

Een paar dingetjes die je voor ons kan uitzoeken.

Kan je iets terugvinden in de logboeken? Je kan ook het systeemlogboek opslaan (alle gebeurtenissen opslaan) en dat bestand dan hier plaatsen, dan kijken wij wel of we iets kunnen vinden.

Welk moederbord? Zitten ze op dezelfde sata controller? (dus niet een schijf op de Intel controller en één op een extra bijgeplaatste controller)?
Welke driver gebruik je voor de Sata controller?

Welke harddisks Merk/ type evt. revisie?
Wat je eventueel ook nog kan proberen is het energieschema bewerken en de slaapstand van de harde schijven op 0 zetten. Dan vallen ze niet meer in slaap. Het zou niet uit mogen maken, maar je zou het kunnen proberen.
 
Waarom staan ze in een dynamische (striped) omgeving?

Dat is geen mirror.
 
jawel, kijk maar in de volumes lijst erboven, daar staat mirror. Voor een Windows mirror worden de schijven omgezet naar dynamisch.
 
Ik quote mijzelf even
Pfoe, ik denk dat je wat meer moet uitzoeken, want dit op afstand uitzoeken is heel lastig, omdat we niets hebben om op af te gaan.

Een paar dingetjes die je voor ons kan uitzoeken.

Kan je iets terugvinden in de logboeken? Je kan ook het systeemlogboek opslaan (alle gebeurtenissen opslaan) en dat bestand dan hier plaatsen, dan kijken wij wel of we iets kunnen vinden.

Welk moederbord? Zitten ze op dezelfde sata controller? (dus niet een schijf op de Intel controller en één op een extra bijgeplaatste controller)?
Welke driver gebruik je voor de Sata controller?

Welke harddisks Merk/ type evt. revisie?

Wat je eventueel ook nog kan proberen is het energieschema bewerken en de slaapstand van de harde schijven op 0 zetten. Dan vallen ze niet meer in slaap. Het zou niet uit mogen maken, maar je zou het kunnen proberen.
Schijven zitten op dezelfde controller, zijn hetzelfde type en revisie. Moederbord is een Gigabyte Technology Co. Ltd. Z170-HD3P-CF (U3E1):
Hier zie ik geen gekke dingen die problemen zou kunnen veroorzaken.

Het enige wat nog open staat is het logboek.
 
Logboeken kan ik opvragen maar waar vind ik deze bestanden en hoe deel ik deze hier mee?
Zie dat ik bijna iedere dag een kritieke heb gebeurtenis id 41 taakcategorie 63
 
Kan ze niet posten, extensies niet toegelaten.
 
@fredjeh Om welke extensies gaat het?
 
Ik gok EVTX, het standaard formaat van logboeken. Bestand kan je gewoon rechtsklikken en even zippen. Het zip bestand kan je wel posten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan