• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Synology schijven vervangen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Matrioshki

Junior lid
Lid geworden
7 mrt 2020
Berichten
85
Waarderingsscore
2
Hallo.

Na 2 jaar zit mijn Synology nas vol.
Nu heb ik 2 nieuwe schijven liggen die ik er in wil steken.
De oude schijven/opslagpool is SHR.
Zou graag de nieuwe schijven een andere raid toegewezen krijgen. Is dat mogelijk zonder de data op de originele schijven te verliezen? Hoe begin ik hier aan?
 
Ahjee, vervangen door grotere schijven dat kan wel volgens de daartoe benodigde procedure, maar een andere raid zonder gegevens verlies, dat is volgens mij niet mogelijk.

Maar welke raid zou je dan willen? Van wat ik ervan lees is de SHR juist de meest gunstige vorm van raid, met een minimum aan verloren disk ruimte.
 
Ik las dit: if you have 2 drives, and you've got SHR or something like that which allows for redundancy, then you could remove one drive, put in the new one and create a new storage pool on it with JBOD (essentially no RAID). Copy the data to it, then remove the first storage pool, remove the old drive, put in your second new one, then either add it to the second storage pool or use it to create another volume1 in its own storage pool

Ik zou graag de schijven ten volle benutten en niet meer spiegelen. Dan blijft er maar de helft van over. Vandaar
 
Slecht idee. Juist omdat het een nas is, is de kans groot dat je schijfproblemen niet op tijd opmerkt en je een hoop data verliest.
 
Is geen groot probleem hoor.
Van belangrijke dingen heb ik altijd een backup. De rest vind ik makkelijk terug. Overigens staat de nas niet hele dagen aan. Heb nog geen data verlies gehad in de 2 jaar dat ik hem heb.
Zou wel in de toekomst een backup willen op een 2de nas
 
Niemand een oplossing? Zou ze echt graag in gebruik nemen. Heel vervelend als je niets meer kan opslaan.
 
Ik las dit: if you have 2 drives, and you've got SHR or something like that which allows for redundancy, then you could remove one drive, put in the new one and create a new storage pool on it with JBOD (essentially no RAID).
Als dat er staat dan zal het mogelijk zijn inderdaad. Dan ga je van een soort raid naar non-raid. Wat dat betreft ben ik het met Enigma147 eens, dan loop je met die "bunch of disks" ook een "bunch of meer risk". ;)

Maar als je overal al een backup van hebt en evt. verlies niet erg vindt, dan is dat wel een mogelijkheid.
2 jaar is nog niet zo lang, hier ging de eerste schijf ook na 3 jaar opeens gek doen en ik was toch blij dat ik een raid 5 had.

Echter als ik me niet vergis zul je het dan toch in stappen moeten doen, ofwel eerst naar JBOD en dan schijven upgraden als dat klaar is, ofwel eerst schrijven upgraden en dan als dat klaar is naar JBOD.
Vermoedelijk zal de eerste methode sneller zijn, echter dat gaat vrijwel zeker niet werken of je loopt grote risico's als er geen ruimte meer vrij is.

Wat ik er zo van lees is dat je zelfs 1 schijf helemaal vrij moet hebben omdat je daar een nieuwe storage pool op moet maken.
Dus 1 schijf nieuw er in (of leeg maken/formatteren) daar dan nieuwe storage pool JBOD op maken en dan alles over zetten van schijf 2.
Dan zelfde voor disk 2.

 
En helemaal opnieuw beginnen? De 2 oude schijven / opslag pool verwijderen en voor een nieuwe raid kiezen? Dan wel zonder mirroring, wel betrouwbaar.
Is dat een mogelijkheid?
 
Helemaal opnieuw beginnen kan ook maar dan moet je een backup hebben van alles.
Op bovengenoemde manier kun je nog de helft op een van de schijven bewaren en dan kopieren en dan begin je feitelijk ook soortgelijk opnieuw.

Maar helemaal opnieuw beginnen kan ook, alleen moet je dan dus een backup hebben want schrijven/pools verwijderen betekent lege schijf.
Nieuwe raid zonder mirroring wel betrouwbaar??? Ik zou niet weten welke raid zonder mirroring betrouwbaar is. JBOD is niet echt raid.
 
Hoeveel schijven gaan er in de NAS die je hebt? Als je een NAS hebt met 2 schijven heb je niet veel keuze, namelijk RAID 1 of geen RAID configuratie.
Een NAS zonder RAID draaien is onverstandig, omdat dataverlies op de loer ligt.

Een Nieuwe RAID bouwen zonder gegevensverlies kan alleen door alle data te backuppen, vervolgens de nieuwe schijven te plaatsen de RAID en NAS opnieuw te configureren. En de data terug te pompen.

Hopelijk is dit een antwoord waar je mee verder kan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan