• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Systeem partitie verliest zomaar 16 GB vrije ruimte

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sjobyl

Vaak hier
Lid geworden
24 feb 2014
Berichten
927
Waarderingsscore
37
W10 x64 neemt bij mij ongeveer 43 GB in beslag, volgens Tree Size Free. In Total Commander (TT) zie ik dat er, inclusief de gebruikelijke variabelen, zo'n 196 van de 243 GB vrij is (het gaat om een SSD van 'formeel' 250 GB).

Nu zag ik verleden week in TT dat er van die 196 GB opeens maar 188 GB over waren, zonder dat ik iets nieuws gedaan had, zoals bijvoorbeeld nieuwe software of een grote Windows-update installeren. Dat verbaasde me. Het werd nog vreemder toen er een paar dagen later nog maar 180 GB vrije van die 'normale' 196 GB over was. Andermaal heb ik Schijfopruiming (systeembestanden) en Wise Disk Cleaner erop losgelaten maar dat bracht geen verbetering. Scans met Malwarebytes en Windows Defender leverden geen bedreiging o.i.d. op.

Omdat ik verder niet kon achterhalen wat de oorzaak van dit ruimteverlies was heb ik een paar dagen geleden een recent Aomei-image teruggezet, daarmee was de vrije ruimte weer de gebruikelijke 196 GB en tot op heden blijft dat zo. Ik heb dagelijks de mappen gecontroleerd met Tree Size Free en zie niks bijzonders.

Iemand enig idee wat hier nou aan de hand was? Voor mij is het een raadsel.
 
Laatst bewerkt:
de geavanceerde schijfopruiming al eens gedraaid om de ouder Windowssysteembestanden op te ruimen als ook de ouder Windows updates.. er van uitgaande dat er dus een Windows.old aanwezig is op de C
 
Ja, dat soort dingen doe ik altijd direct.
 
ik doe dit ook telkens maar heb zojuist wel de updates laten opschonen en dit leverde me toch een 4 gb op de ssd .
 
Ach, ik was gewoon benieuwd of iemand hier dat ook wel eens bij de hand gehad had :innocent:
 
Wisselbestand, indien snel opstarten aan of nog erger, slaapstand, zijn een paar onderdelen die slurpen, systeembestanden en verborgen zijn zichtbaar gemaakt in mapopties?
 
Met Treesize blijven kijken naar de map 'System Volume Information'. Daar gaat het systeem heel vrij mee om, vooral herstelpunten worden daarin bijgehouden. Zo kan die map misschien groeien na flinke Windows updates.
Ook andere (backup) programma's kunnen misschien gebruik van die map maken.
 
Dank voor de reacties.

Wisselbestand, indien snel opstarten aan of nog erger, slaapstand, zijn een paar onderdelen die slurpen, systeembestanden en verborgen zijn zichtbaar gemaakt in mapopties?
Swapfile is bijna 17MB, pagefile zo'n 2.5 GB, hyberfil.sys heb ik een tijd geleden al verwijderd. Slaapstand stond wel aan (op 25 minuten), heb ik uitgezet, systeembestanden en verborgen mappen/bestanden zijn zichtbaar in Total Commander.

Met Treesize blijven kijken naar de map 'System Volume Information'. Daar gaat het systeem heel vrij mee om, vooral herstelpunten worden daarin bijgehouden. Zo kan die map misschien groeien na flinke Windows updates.
Ook andere (backup) programma's kunnen misschien gebruik van die map maken.
Ik werk niet met herstelpunten maar met images, herstelpunten zijn dus allemaal uitgeschakeld (en soms weer ongevraagd ingeschakeld na een update). De map 'System Volume Information' op C:/ is nu net is iets groter dan 20KB.
 
OK, maar dat is met de nieuwe image teruggeplaatst, dat zegt niks meer over toen.
De getallen heb je nu, (ook die van de andere mappen), en nu dan maar in de gaten houden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan