• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Taakbeheer: Schijf 99% in gebruik bij 20Mb/s ???

Status
Niet open voor verdere reacties.

22kate

Nieuw lid
Lid geworden
6 feb 2016
Waarderingsscore
0
Sinds 2 weken loopt mijn computer geregeld 'vast'. Programma's en zelfs mapjes openen niet meer en spellen spelen niet meer af met de bekende "reageert niet" melding. Zelfs windows mail opent niet (hier begon het allemaal mee).

Ik ben nu een 'snelle' virus scan aan het uitvoeren, die met 20Mb/s intens traag is. Mijn taakbeheer geeft aan dat de 'schijf' voor 99% in gebruik is, maar alleen de 20Mb/s van de virusscanner en de 0.1Mb/s van 'systeem' zijn bezig. Heeft dit te maken met het niet reageren van mijn computer? Op wat voor probleem kan dit duiden dat mijn schijf met een paar miezerige Mb/s al op zijn max zit?

Het enige dat hem weer aan de praat krijgt voor 5 seconden is het spammen van de windows-button, die tript dan heel even en dan kan ik weer 1 actie uitvoeren zoals een map openen. Misschien dat het dus aan het besturingssysteem (windows 8.1) ligt. Ik heb al mijn bestanden en afbeeldingen e.d. online gebackupt en op een USB gezet en ben van plan dan maar een clean update naar windows 10 te proberen (bij mijn weten wiped hij dan alle documenten/afbeeldingen/programma's? En daarbij hopelijk ook malware en virussen?)

Ook probeerder ik Eraser te downloaden om mijn computer te wipen en vervolgens 8.1 opnieuw te installeren en daarna meteen te updaten naar windows 10, MAAR helaas krijg ik de set-up niet eens geopend (ook niet als administrator), hij reageert niet.

Dus mijn plan is nu: virusscanner en malware detector even zijn gang laten gaan, computer formateren, windows 8.1 opnieuw instaleren, updaten naar windows 10, mijn eigen bestanden en programmas weer er op zetten. Is dit een goed plan, is er een simpelere oplossing of denk je zelfs dat dit helemaal geen nut heeft en het probleem ergens anders ligt?

Alle hulp wordt gewaardeerd!:surrender

Het plan dat je nu geopperd hebt klinkt mij als heel logisch in de oren.
Ik wens je succes ermee.

Als je van plan bent opnieuw te installeren waarom dan al die overbodige handelingen?
DVD of USB stick erin, wel als UEFI laden en gaan met die banaan.
Hopelijk is er geen hardware probleem.

Indien het sinds 2 weken is waarom zou het dan aan W8.1 liggen?

En wat is het merk en type van het moederbord/PC/notebook?

Als je van plan bent opnieuw te installeren waarom dan al die overbodige handelingen?
DVD of USB stick erin, wel als UEFI laden en gaan met die banaan.
Hopelijk is er geen hardware probleem.

Indien het sinds 2 weken is waarom zou het dan aan W8.1 liggen?

En wat is het merk en type van het moederbord/PC/notebook?

Uit nieuwsgierigheid, ik wilde zien wat mijn virusscanner er uit kon halen. Hij zag na 6 uur scannen windows/system23/drivers als bedreiging... wat ik uiterst vreemd vind:huh:

Ik dacht dat het aan w8.1 lag omdat het de vooral de basis functies zijn die het niet meer doen. Bij een virus ben ik eerder gewend dat je computer alleen langzamer wordt of dat je adware krijgt o.i.d.

Ik heb een Toshiba Satellite L50-A-11F

Ik kwam er net achter dat ik w8.1 niet eens extern heb, om hem opnieuw te instaleren... Iemand een idee? Misschien dan maar genoegen nemen met de fabrieksinstellingen herstellen? Of kan ik het besturingssysteem ergens downloaden en op een stickje zetten?

Onderzoek nu eerst of die Toshiba van jou wel compatibel is met Windows 10.

Ik heb een Toshiba Satellite L50-A-11F
Ik kwam er net achter dat ik w8.1 niet eens extern heb, om hem opnieuw te instaleren... Iemand een idee? Misschien dan maar genoegen nemen met de fabrieksinstellingen herstellen? Of kan ik het besturingssysteem ergens downloaden en op een stickje zetten?
Fabrieksinstelling kan?
Er staat een OEM op, of aanschaffen of een torrent zoeken, de laatste zal niet mee vallen om de juiste versie te vinden.

Je kunt ook upgraden naar W10 proberen, wil dat dan kun je erna altijd weer een schone installatie van W10 uitvoeren mocht dat nodig zijn.

https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
Gelijk een USB stick freubelen of de ISO downloaden, kun je op een DVD branden met Imgburn b.v. of met Rufus op een USB stick zetten.

Bedankt voor de reacties! Het probleem is opgelost!

Yep, de hele Toshiba Satellite L-serie is compatible met w10.
Heb inderdaad toch maar een factory reset uitgevoerd, hierbij werd alles gewiped en w8 opnieuw genstalleerd. Daarna gelijk een w10 upgrade gedaan. Hij werkt weer prima nu! :biggrin:

Ik brand de IOS ook nog op een schijfje, mocht dit nog eens voorkomen kan ik hem gelijk formateren en w10 opnieuw installeren.

Het enige dat overblijft is kijken waar ik Office vandaan ga halen, waarschijnlijk SSiLL-software, ik ben niet bereid 150 euro te betalen voor die nieuwe versie haha.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan