• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opgelost Teruglopende internetsnelheid?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Leeuwtje

Bekend gezicht
Lid geworden
23 okt 2020
Berichten
176
Waarderingsscore
18
Ik heb een 500 mBit abo van Ziggo.
Na veel (positieve) discussie heeft Ziggo haar eigen netwerk in onze wijk aangepast en sindsdien heb ik een zeer stabiele verbinding.

Echter ik het het gevoel (ja ik weet het dit is erg vaag) dat de snelheid terugloopt.
Via de Ziggospeedtest heb ik superstrak 510mBit down en 40 mBit up. Keurt hier de slager zijn eigen vlees?

Als ik bij Speedtest diverse aansluitingen bekijk kom ik incidenteel tegen dat het gelijk is aan Ziggo maar het merendeel is rond de 460 mBit.

Nu is het zo dat na de aanpassing van Ziggo ik ook mijn router opnieuw heb opgestart en de snelheden die Ziggo aangeeft werden ook daadwerkelijk gehaald.

Een vraag die in mij opkwam heeft het zin om de router periodiek te herstarten? Loopt er iets van een buffer vol?

Hoor graag gemotiveerde bevindingen.
 
Zal wel Mbps/Mbit zijn.....

En je vind het te weinig?
Gebruik hier 40Mbps en kan alles.

En met Ziggo is het sowieso afhankelijk van de buurt belasting, veel aansluitingen op dezelfde ster, hoe langzamer.

Indien je na een modem/router reset hogere snelheden haalt, wat mij sterk lijkt, ligt het eerder aan de modem/router dan aan de verbinding.
 
Het gaat hier niet over of het te veel of te weinig is. De een koopt een fiets de ander een porsche...
Op onze aansluiting zitten 6 woningen.
 
Ik denk dat je blij mag zijn met 460 mbit.
Want er zijn genoeg mensen die nog geen 250 mbit halen bij een 500 mbit pakket.
Gebruik jij kabel of gaat het via wifi?
 
Mijn netwerk is bedraad aangesloten.
Ik heb veelvuldig met Ziggo contact gehad. Het kwam in een stroomversnelling nadat een monteur alles had nagekeken en het was volgens zijn zeggen prima aangelegd.
Daarna is Ziggo verder gaan kijken en uiteindelijk hebben ze wat problemen in hun netwerk gevonden. Ze hebben nu dus onze straat "dedicated" aangesloten en zoals gezegd daarna is de verbinding zeer stabiel.
Overigens daarvoor haalde ik wisselend tussen de 140 en 520 mbit. In de zin van een paar uur top en dan weer minder. Heel wisselend zoals gezegd.
 
Log dan eens in op het modem en kijk of automatisch kanaal wisselen aan staat.
Mocht dat zo zijn zet dat dan uit en kies dan kanaal 1 of 6 of 11 om te kijken of dit verbeteringen geeft.
 
Hij staat bij mij in Bridge mode er hangt een Synology Router RT2600 achter met de laatste update
 
Ook daar kun je de kanalen wijzigen.
Want het kan goed zijn dat je op een druk kanaal zit.
 
Kan je dit toelichten? Waar zou ik kunnen kijken in de instellingen van de router?
 
Ik heb wel handleiding gevonden, maar geen optie gevonden hoe dit is aan te passen.
Maar dat lijkt mij niet al te moeilijk om te doen.
Kijk in de router naar iets van draadloos en dan wifi.
Daar zou je dan instellingen kunnen vinden om ook het kanaal aan te passen.
Dit staat er over in de handleiding ->

Staan er radio-apparaten in de buurt van de router, dan moeten de werkkanalen op kanaal 1, 6 of 11 (bij apparaten met 2,4GHz wifi) worden gezet of op andere niet-overlappende kanalen (bij apparaten met 5GHz wifi).

 
Kijk in de router naar iets van draadloos en dan wifi.

Mijn netwerk is bedraad aangesloten.

Hij heeft hem bedraad aangesloten en is de kanaal keuze niet van toepassing.
Op onze aansluiting zitten 6 woningen.

Via de wijk kast van Ziggo zijn dat er veel meer en indien er veel downloads bezig zijn dan daalt de snelheid echt wel.
Tot de wijkcentrale gaat het via glasvezel, erna met coax.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oh ja, klopt dat hij bedraad gebruikt , ik had er even over heen gelezen 😅
 
Hoe komen jullie er bij dat je "blij" moet zijn als je ~50% van je snelheid haalt?
Via coax krijg je gewoon binnen waar je voor betaalt. Het is immers geen ouderwetse DSL verbinding toch?

Ik controleer mijn verbinding van Ziggo regelmatig (i.v.m. hosting en wat andere diensten) en kom echt nooit onder de beloofde snelheid. Altijd onder de 10ms ping, ~255 mbit down en 25.5 mbit up.

Edit: ik heb ook een bridged modem met eigen router er achter. Die router reboot ik wel zo nu en dan want soms loopt m'n snelheid wel naar de 80 mbit ofzo. Maar dat is dus iets lokaals en heeft niets met het netwerk van Ziggo te maken.
 
Ik heb wel handleiding gevonden, maar geen optie gevonden hoe dit is aan te passen.
Maar dat lijkt mij niet al te moeilijk om te doen.
Kijk in de router naar iets van draadloos en dan wifi.
Daar zou je dan instellingen kunnen vinden om ook het kanaal aan te passen.
Dit staat er over in de handleiding ->

Staan er radio-apparaten in de buurt van de router, dan moeten de werkkanalen op kanaal 1, 6 of 11 (bij apparaten met 2,4GHz wifi) worden gezet of op andere niet-overlappende kanalen (bij apparaten met 5GHz wifi).

Het gaat om de snelheid op de vaste verbinding. In huis met mijn W
Hij heeft hem bedraad aangesloten en is de kanaal keuze niet van toepassing.


Via de wijk kast van Ziggo zijn dat er veel meer en indien er veel downloads bezig zijn dan daalt de snelheid echt wel.
Tot de wijkcentrale gaat het via glasvezel, erna met coax.

Tja ik basis klopt het wat je zegt. Echter ik heb zeer intensief contact gehad met Ziggo en het is nu zoals door mij omschreven..
 
Ik heb wel handleiding gevonden, maar geen optie gevonden hoe dit is aan te passen.
Maar dat lijkt mij niet al te moeilijk om te doen.
Kijk in de router naar iets van draadloos en dan wifi.
Daar zou je dan instellingen kunnen vinden om ook het kanaal aan te passen.
Dit staat er over in de handleiding ->

Staan er radio-apparaten in de buurt van de router, dan moeten de werkkanalen op kanaal 1, 6 of 11 (bij apparaten met 2,4GHz wifi) worden gezet of op andere niet-overlappende kanalen (bij apparaten met 5GHz wifi).

Het gaat om de snelheid op de vaste verbinding. In huis met mijn W
Hij heeft hem bedraad aangesloten en is de kanaal keuze niet van toepassing.


Via de wijk kast van Ziggo zijn dat er veel meer en indien er veel downloads bezig zijn dan daalt de snelheid echt wel.
Tot de wijkcentrale gaat het via glasvezel, erna met coax.

Tja ik basis klopt het wat je zegt. Echter ik heb zeer intensief contact gehad met Ziggo en het is nu zoals door mij omschreven..
 
Hoe komen jullie er bij dat je "blij" moet zijn als je ~50% van je snelheid haalt?
Via coax krijg je gewoon binnen waar je voor betaalt. Het is immers geen ouderwetse DSL verbinding toch?

Ik controleer mijn verbinding van Ziggo regelmatig (i.v.m. hosting en wat andere diensten) en kom echt nooit onder de beloofde snelheid. Altijd onder de 10ms ping, ~255 mbit down en 25.5 mbit up.

Edit: ik heb ook een bridged modem met eigen router er achter. Die router reboot ik wel zo nu en dan want soms loopt m'n snelheid wel naar de 80 mbit ofzo. Maar dat is dus iets lokaals en heeft niets met het netwerk van Ziggo te maken.
Kijk dit lijkt op mijn situatie, Hoe vaak herstart je je router? Eén keer per maand?
En heb je enig idee waardoor dit komt. Wat doet die router dan wat dit "probleem" mogelijk veroorzaakt?
 
Hier heb ik een snelheid die via de speedtest van ziggo veel lager ligt dan beloofd, gebruik ik de speedtest van ookla dan haal ik wel mijn beloofde snelheden ondanks dat het zo druk bij Ziggo zou zijn op het internet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan