• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

TextMaker en PlanMaker

Status
Niet open voor verdere reacties.

Frans365

Junior lid
Lid geworden
5 mrt 2018
Waarderingsscore
3
Als ik een TextMaker-document naar een andere computer stuur die Microsoft Office gebruikt, wordt het weergegeven als een Word-document, waarvan de indeling net iets anders is, zodater steeds woorden gedeeltelijk op een andere regel komen, waardoor ik ook vaak witte stukken krijg. Daardoor wordt de tekst bij het printen ook verkeerd ingedeeld. Ook in tabellen wordt de indeling anders, waardoor tekst verschuiften de tabel vrijwel onleesbaar wordt.

Hetzelfde geldt voor PlanMaker, dat wordt in een andere computer automatisch Excel, waar de indeling ook weer net iets anders is.

Hoe kan ik dit probleem oplossen en ervoor zorgen dat de layout van TexsMaker/Word precies hetzelfde is? Dezelfde vraag voor PlanMaker/ Excel.

Kort door de bocht, niet als je het als Word bestand opstuurt.

Wat je wel kan doen is het bestand naar een PDF omzetten (waarschijnlijk heb je al een PDF "printer" tussen je printers staan) en die mailen. Maar dan kunnen e het ook niet makkelijk aanpassen.

Bedankt voor je snelle reactie, Enigma.

Maar als ik een bestand mail, dan kan ik alleen maar klikken op de paperclip bovenin en kiezen voor „bestand bijvoegen“. En dat bestand is een TextMaker-bestand. Ik kan dat niet in een Wordbestand veranderen.

(Bovendien gebruik ik TextMaker en PlanMaker omdat ik geen (onbetaalbare) Microsoft Office heb, dus waarschijnlijk is het sowieso niet in een Word- respectievelijk Excel-bestand te veranderen).

Of doe ik iets niet goed?

Je hebt ook geen Office nodig. Je moet in TextMaker / Planmaker bij afdrukken kijken of je daar een "Microsoft Print to PDF" printer hebt. (zou er moeten zijn) Die selecteren en dan het document afdrukken. Je krijgt dan de optie om op te geven waar je het bestand kan opslaan en welke naam het PDF bestand moet krijgen.

Dan kan je daarna dat PDF bestand mailen.

Oplossing:

Ga naar instellingen PlanMaker en TextMaker.

Voorbeeld TextMaker:

Zoek Bestanden.

Dan kies je: Standaard bestandsformaat: MS Word 2007-2021 (.docx)

Doe hetzelfde bij PlanMaker: Excel 2007-2021 (.xlsx)

Laatst bewerkt:

Oke Enigma, bedankt voor je tip. Dit eerst omzetten naar PDF is inderdaad wel een goede methode om de prints goed te krijgen, dat is gelukt. Wel wat omslachtig, omdat ik elk word- of excel-document eerst moet omzetten naar PDF. Dus ik ga ook nog even verder kijken hoe het op een andere manier is op te lossen.

Bedankt voor je reactie, Leono.

Jouw pad Instellingen - Bestanden - Standaard bestandsformaat: MS Word 2007-2021 (.docx) zit er bij mij niet op. Ik heb het volgende pad gevolgd:
- Bestand - Eigenschappen - tabblad „Weergeven“ - Comptabiliteit - Indeling is compatibel met: Microsoft Word 2016.

Maar dit heeft helaas niet geholpen, ik krijg nog steeds verkeerde prints. Nog suggesties?

Hoezo zit het pad er bij jou niet op, Frans365? Je gebruikt toch SoftMaker Free Office? Dan zit het pad er op. Kon je de instellingen niet vinden of zo?

Rechts zie ik Instellingen. Daar moet je zijn. Kun je daarop klikken? (Ik heb zelf de Klassieke Weergave).

Aan Leono:
O.K., hierna heb ik als volgt gedaan:
- Configuratie
- tab Bestanden
- bij „Standaard bestandsformaat“ stond: MS Word 2007-2021 (.docx).

Dus instelling zou juist moeten zijn. Ik krijg echter toch verkeerde prints.

(P.S.: ga nu afsluiten, kijk morgen wel weer even. Prettige avond.)

Als het Standaard bestandsformaat MS Word 2007-2021 (.docx) is, krijg je gewoon Word bestanden. Als die problemen opleveren ligt het dus aan iets anders.

Normaliter staat het Standaard bestandsformaat volgens mij op TextMaker als je het zelf niet verandert.

Allemaal bedankt voor de reacties.
Het veranderen van instellingen in TextMaker en PlanMaker helpt niet.
Daarom ga ik maar de (bewerkelijker) methode toepassen die Enigma147 voorstelde, namelijk eerst een PDF van het document maken. Dan wordt het wel goed geprint.

Vorige week ging ik naar de kantoorboekhandel om een Word document te laten printen dat ik met TextMaker had gemaakt.

Omdat een zin doorliep van pagina 1 naar pagina 2, had ik het begin van deze zin verplaatst van pagina 1 naar pagina 2.

Het kwam precies zo op papier als ik het zelf had gewijzigd in TextMaker.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan