• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Thomson TG789vn modem en Sitecom N300 X2 router: geen verbinding

Status
Niet open voor verdere reacties.

blupblup

Junior lid
Lid geworden
5 dec 2013
Berichten
36
Waarderingsscore
0
Hoi!

Ik hoop dat iemand mij met het volgende probleem kan helpen:

Internet komt het huis binnen via een Thomson TG789vn modem. Vanuit een LAN-poort gaat er een kabel naar ons appartement op de benedenverdieping, en deze zit aangesloten op een LAN-poort van onze router, een Sitecom N300 X2. Er hangt verder nog op de bovenverdieping een range extender (Netgear WN1000RP).

Instellingen zijn als volgt:
Thomson TG789vn modem: IP-adres: 10.0.0.1; DHCP enabled; DHCP-range: 10.0.0.2 tot 10.0.0.253
Sitecom N300 X2 router: IP-adres: 10.0.0.254 (ingesteld in het interface van de router); DHCP disabled
Netgear WN1000RP range extender: IP-adres: 10.0.0.2 (door modem toegewezen)

Dit werkte prima, tot afgelopen weekend. Ik krijg een internetverbinding via het WiFi van het modem en de range extender (maar het signaal is zwak, vandaar de extra router beneden), en ook als ik mijn laptop direct aan de kabel hang die ons appartment inkomt. Mijn laptop draait Windows 7, maar een andere laptop met Windows 8 geeft exact hetzelfde probleem. Ook mobiele telefoons kunnen niet op internet via het WiFi dat uit de router komt. Ik heb alles al meerdere malen gereset, maar zonder resultaat.

Als ik in het interface van het Thomson modem kijk, dan lijkt deze wel een IP-adres uit te delen aan de router, maar staat deze tevens als inactive. Als ik op het WiFi van het modem ben ingelogd kan ik de router niet pingen, ik krijg dan Destination host unreachable.

Anderzijds kan ik als ik op de Sitecom router ben ingelogd de interface niet meer bereiken op het ingestelde IP-adres (10.0.0.254). Een ipconfig/release en renew levert de boodschap: Unable to contact your DHCP server. Request has timed out op, en als ik vervolgens het IP-adres check krijg ik een 169-adres toegewezen.

Kortom, er gaat ergens iets mis met de router, maar ik heb geen flauw idee wat. Kan het zijn dat onze router simpelweg stuk is? Het WiFi lampje knippert sinds dit weekend continu, net als het lampje van de LAN-connectie, maar ik kan nergens in de manual vinden of dit hoort of niet.

Heeft iemand een idee? Alvast bedankt!
 
Kennelijk is er iets mis met de kabelverbinding tussen de Thomson en de Sitecom. Sowieso kan er geen IP-adres door de Thomson uitgedeeld worden aan de Sitecom, omdat de LAN-poorten van de Sitecom niet op DHCP staan ingesteld.

Koppel de Sitecom eens af van de Thomson en sluit je computer aan op de kabel die je net hebt losgekoppeld. Krijg je nu wel een IP-adres?
 
Bedankt voor je reactie! Ik zie in ieder geval de router wel in het interface van het modem staan, dus blijkbaar wordt er wel iets herkend.

Als ik de kabel uit de router haal en deze in mijn laptop stop (dus in feite de kabel die direct uit de Thomson komt) heb ik gewoon internetverbinding (en dus een IP-adres die wordt toegewezen aan mijn laptop). Dat deed me vermoeden dat er niet iets met de kabel aan de hand was...
 
Dan is de Sitecom de uitdaging.

Koppel de Sitecom eens los van de Thomson en sluit je computer bekabeld aan op de Sitecom. Krijg je nu een IP-adres?
 
OK, dus nu met de connectie van de Thomson naar de Sitecom verbroken, en een kabel uit een LAN-poort van de Sitecom naar mijn laptop: nog steeds geen IP-adres (169.254-adres). DHCP staat als het goed is nog steeds uit op de Sitecom, maar ik kan niet meer inloggen in het config screen van de router nadat ik het IP-adres heb gewijzigd naar 10.0.0.254.

Bijgevoegd een screenprint van de ipconfig/all, misschien dat je daar iets mee kan.

Edit: bijvoegen lijkt niet te werken, dus maar even over getypt:

Ethernet adapter Local Area Connection:

Connection-specific DNS Suffix:
Description: Marvel Yukon 88E8040 PCI-E Fast Ethernet Controller
Physical Address: 00-23-AE-01-33-8D
DHCP Enabled: Yes
Autoconfiguration Enabled: Yes
Link-local IPv6 Address: fe80::5d2b:ad5b:d49f:5396%10(Preferred)
Autoconfiguration IPv4 Address: 169.254.83.150(Preferred)
Subnet Mask: 255.255.0.0
Default Gateway:
DHCPv6 IAID: 234890158
DHCPv6 Client DVID: 00-01-00-01-13-C8-C3-1E-00-23-AE-01-33-8D
DNS Servers: fec0:0:0:fff::1%1
fec0:0:0:ffff::2%1
fec0:0:0:ffff::3%1
NetBIOS over TCPip: Enabled
 

Bijlagen

  • PrintScreen01.jpg
    PrintScreen01.jpg
    96,9 KB · Weergaven: 104
Als de sitecom IP-adres 10.0.0.254 heeft volgens jouw eerste bericht en je verandert het IP-adres van je computer in 10.0.0.254, krijg je een IP-conflict.

Bijlages werken hier al een hele tijd niet, omdat er niemand in staat schijnt te zijn om dat op te lossen... Sorry. Als je IMGDUMPER of TINYPIC gebruikt, werkt het wel.

Geef je computer IP-adres 10.0.0.251, subnetmask 255.255.255.0 en sluit hem alleen aan op de Sitecom. Kun je nog steeds niet inloggen op 10.0.0.254?
 
Sorry voor de vertraagde reactie, maar dat werkt inderdaad! De router staat ingesteld op 10.0.0.253, en de laptop heb ik ingesteld op het adres dat je voorstelde hierboven - nu kan ik wel ineens inloggen op de interface van de router en zie ik daar ook staan dat het ip-adres inderdaad is ingesteld op 10.0.0.253!

Wat gaat er dan mis? Toch niet de router maar ergens een conflict met IP-adressen? Ik dacht dat ik sowieso niets veranderd had aan het IP-adres van de laptop, maar dat ik alleen het IP-adres van de router had gewijzigd... blijkbaar begrijp ik er toch minder van dan dat ik dacht :wacko:
 
Controleer eens alle instellingen van de Sitecom:
- DHCP uit (ook geen relay)
- IP-adres nu dan maar 10.0.0.253, met als subnetmask 255.255.255.0. Hoe komt de Sitecom aan dat IP-adres? Is dat handmatig ingesteld?
 
Ja, de DHCP staat uit (wat is relay?). Het IP-adres op de Sitecom staat inderdaad handmatig ingesteld in het interface (ik heb het modem even niet bij de hand omdat een collega hem vanavond mee heeft genomen om bij hem thuis te testen, maar op deze site staat dezelfde interface waar ik bij LAN IP bij IP adres handmatig 10.0.0.253 heb ingesteld: http://www.onemorething.nl/community/topic/acces-point/).

Na uren internetfora te hebben afgezocht had ik begrepen dat dat hetgene was dat ik moest instellen? DHCP op router uit, IP-adres instellen in hetzelfde netwerk als de Thomson modemrouter maar buiten de DHCP range...
 
Je laatste opmerking is helemaal goed.

Nu dus de kabel van de Thomson aansluiten op een LAN-poort van de Sitecom. Denk erom h: een LAN-poort (waarschijnlijk genummerd 1-4).

Sluit dan je computer aan op de Sitecom.
Zet op je computer de adapter op DHCP.

Krijg je nu een IP-adres?
 
Ok, met de kabel op de LAN-poort van de Sitecom aangesloten en met 'automatisch verkrijgen van IP-adres' ingesteld in de netwerkadapter krijg ik nog steeds een 169-adres... en geen internetverbinding.

Overigens heeft een collega van mij gister de router bij hem thuis getest, en daar deed 'ie het meteen zonder ook maar iets in te stellen. Het lijkt er dus op dat de hardware van de router zelf ok is.

Wat me verder opviel toen ik gister nog eens in de settings van de Thomson router keek is dat deze steeds hogere IP-adressen lijkt uit te delen... twee weken geleden had mijn laptop nog iets van 10.0.0.16 en nu 10.0.0.202. Alle apparaten die op het netwerk zitten hebben in ieder geval een IP-adres nu hoger dan .150, en dat was twee weken geleden nog niet het geval. De lease time staat maar op 2 uur, dus ze zouden vernieuwd moeten worden (toch?). Ik weet niet of daar het probleem in kan zitten, maar ik noem het voor de zekerheid maar even.
 
En als je zo'n aangesloten computer verder controleert: welk apparaat geeft dan het IP-adres uit?
 
Al die apparaten zitten via een wireless verbinding aan de Thomson router (of via de range extender). Als ik in bijvoorbeeld mijn mobiel kijk zie ik als gateway 10.0.0.1 staan, dus dat is gewoon de Thomson. Die lijkt dus wel IP-adressen uit te delen, alleen komen ze niet door als ik de Sitecom router er tussen zet.
 
Bijzonder vreemd. Aan de kabel ligt het niet, want als je je computer op die ikabel aansluit, dan heeft die computer een IP-adres en internet.
Kan het alleen nog maar aan de Sitecom liggen. Of we zien iets verschrikkelijk over het hoofd.

Kun je die Sitecom anders eens helemaal resetten (factory defaults) en overnieuw beginnen met instellen? Het zou eigenlijk niet hoeven, maar ik weet het anders ook niet. Tenzij je toch de WAN-poort gebruikt...
 
Inderdaad. Helaas heb ik het resetten naar factory defaults van de Sitecom al meerdere malen gedaan, zonder resultaat. Ik zal het nog eens proberen. En alle kabels zitten echt in de juiste LAN poorten.

Zou het vervangen van de router door een simpeler access point een beter idee zijn?
 
De theorie zegt dat het gewoon zou moeten werken. Ook met een Sitecom.

Als je een simpeler AP gebruikt, heb j maar 1 netwerkaansluiting. Is dat wel handig? Bovendien kost dat ook weer geld, terwijl je de Sitecom hebt liggen!
 
Dat is ook zo... Ik zal nog eens even checken of een andere LAN-poort op het modem misschien iets uitmaakt, zo onderhand weet ik het ook niet meer.

Bedankt in ieder geval voor je heldere aanwijzingen, ik weet nu zeker dat mijn instellingen in theorie zouden moeten werken.
 
Dat ipadres van de sitecom moet binnen de DHCP range maar buiten de reeks van uit te geven adressen van de Thomson dus. Het kan zijn dat de Thomson dat adres met 253 ergens standaard voor gereserveerd heeft probeer eens de sitecom op 250 te zetten en de DHCP uit
 
Helaas, andere IP-adressen werken ook niet. Ik heb al verschillende opties geprobeerd, 10.0.0.254, 10.0.0.253, 10.0.0.2, 10.0.0.250 en 10.0.1.1, maar steeds geen verbinding. Gezien het feit dat de Sitecom wel direct bij mijn collega op het netwerk functioneerde vraag ik me af of het toch niet iets in de instellingen van de Thomson zou kunnen zijn, maar wat...
 
In feite mag het geen bal uitmaken wat je in de Speedtouch invoert, zolang de DHCP-server maar niet actief is. Hij gedraagt zich op dat moment als een domme switch.
Maar ik zou hem in elk geval geen IP-adres geven binnen de DHCP-range (zie ook het bericht van Poppe). Kun je de DHCP-range van de Thomson niet veranderen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan