• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies Thuiscomputer maken van netwerkcomputer

Status
Niet open voor verdere reacties.

ThomasCook

Nieuw lid
Lid geworden
24 aug 2018
Berichten
13
Waarderingsscore
0
Hallo allemaal,

Wij hebben thuis een computer staan die van het werk van mijn vriendin is geweest. Dit is een computer die enkel werkt via het netwerk van werk. Je moet inloggen met gebruikersnaam en ww van het werk wat kan zonder internet/netwerk maar verder kan je er eigenlijk niks mee.

Ik wil hier graag een gewone thuiscomputer van maken voor de simpele dingen als internet, email & printen. Weet iemand hoe ik van deze computer een thuiscomputer kan maken? Er staat nu windows 7 enterprise op en de home edition van 7 of 10 is prima. Dus helemaal leeg en dan windows opnieuw installeren.

Als iemand mij hierbij een uitleg kan geven zou dat heel fijn zijn :)

Alvast bedankt :)
Thomas
 
Kan jij in het bios komen en daar de instellingen veranderen?
Of blijkt dat het bios van een wachtwoord is voorzien?
 
Hi Abraham54, kan je uitleggen hoe ik dat kan doen? Dan kan ik dat vanavond als ik thuis ben even proberen :)

(Mocht er een oplossing zijn door een windows te kopen op een disk of usb voor paar tientjes vind ik dit trouwens ook geen probleem)
 
Google op merk en type van die computer en zoek vervolgens de handleiding.
Want ik heb helaas geen glazen bol meer en afhankelijk van merk zijn het altijd weer andere functietoetsen om in het bios te komen.
 
Ik kan in de bios komen. Het is een Dell computer en als het Dell logo in beeld komt bij opstarten kan ik door op F2 te drukken in het menu komen. Hier heb ik best veel opties, wat kan ik hier doen? :)
 
Je gaat naar de Bootsectie en daar deactiveer je om te beginnen alles wat met LAN te maken heeft.
Tevens de harddisk waar Windows op staat als eerste Boot instellen - of als het UEFI is, als eerste de WindowsBootloader en als tweede de harddisk.

Welke Windows wil jij schoon in die machine installeren?
 
Meerdere dingen.
Ik stel voor anders te beginnen (als het een machine betreft die een jaar of wat oud is):
op een van de laatste tabjes boven in beeld vind je de 'boot' (opstart)instellingen. Kijk eens wat daar te zien is. Wat staat bijv. als eerste opstartdevice vermeld : C-schijf, CD-rom, USB-device, netwerkadapter of..... ?
Als daar als eerste opstartdevice NIET de CD-rom staat vermeld en je kunt in dat scherm de opstartvolgorde veranderen zodat de CD-rom (voor zover aanwezig....?) als 1e komt te staan, dan ben je bijna klaar. Zet dan gelijk de C-schijf als 2e opstart en wat je als 3e en 4e vermeld is niet echt interessant. Verlaat het bios middels F10 en kies voor "Ja" als gevraagd wordt of je de wijzigingen wil bewaren.
Koop voor een luttel bedragje een Windows 7 schijfje en stop die in de CD-lade. Geef opdracht middels de aan-en-uitknop de machine opnieuw op te starten kort na de opstart verschijnt een regeltje tekst in beeld (witte letters) : "Druk op een toets om vanaf CD te starten". (of woorden met een soortgelijke strekking.) Doe dit.
Volg daarna de instructies op je scherm.
 
Om snel te booten zet je de CD-ROm op twee en niet op één is mijn inzicht.
Als het F12 Bootmenu is geactiveerd kan ja altijd nog door CD-Rom te kiezen daarvan boten.
Bovendien geldt dat ook indien je via USB-stick Windows installeert.
 
Kan, maar als nu het netwerk als 1e staat ingesteld en (nog beroerder) de hdd als 2e, dan zal het plaatsen van een Win CD never tot het gewenste resultaat leiden, vandaar mijn overtuiging om bij een (wat oudere) machine de CD / DVD altijd als eerste te zetten, dan weet je voor 100% zeker dat wanneer een Windows CD is geplaatst, er ook van opgestart zal gaan worden (mits even een willekeurige toets wordt ingedrukt na die witregel op het scherm).
 
En als dat nu eens een Dell workstation is zonder harde schijf ?
 
Dan : Ga naar de gevangenis zonder langs Start te gaan...……….
 
Hoi allen,

Ik heb een screenshot als bijlage toegevoegd van het boot sequence scherm wat ik zie. Windows 7 of 10 maakt mij niet uit (weet niet wat beter is voor deze pc) en ik ga er dus vanuit dat ik deze moet aanschaffen en op een disk of usb stick moet zetten.

Maar ik kan dus in het boot sequence scherm de volgorde aanpassen en andere dingen in de bios.

Thanks
 

Bijlagen

  • IMG_20180829_174924-min.jpg
    IMG_20180829_174924-min.jpg
    970,7 KB · Weergaven: 13
Zo kan ik ook iets met LAN instellingen aanpassen etc...
 

Bijlagen

  • IMG_20180829_180039-min.jpg
    IMG_20180829_180039-min.jpg
    655,6 KB · Weergaven: 9
Ik heb een Dell Precision M6400 met vrijwel het zelfde Bios scherm.
Diskettedrive kan je uitvinken bij boot en USB-storage aanvinken.
En dan zet je de Harddrive op de eerste boot.

Bij Lan-instellingen - enkel Enabled aanvinken.

Moet je booten vanaf USB-stick of CD-rom doe je via het F12 bootmenu.
 
Wat denken jullie dat de beste Windows versie is voor deze pc? 7 of 10?
 
Zit er geen Microsoft sticker meer op de kast - als Tweakers gelijk heeft, is deze computer met Windows 8.1 Professional uitgekomen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan