• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

thuisnetwerk overbelast?

Status
Niet open voor verdere reacties.

michiel2

Senior
Lid geworden
18 apr 2009
Berichten
3.113
Waarderingsscore
1
Hallo allemaal,

Thuis merken we steeds vaker dat het internet niet helemaal meer juf en het is. Dit merken we doordat het beeld regelmatig vast loop van de schotel, dit wordt gevoed doormiddel van een satelliet en een internet aansluiting, we zijn er inmiddels achter dat het stotteren van het beeld door het netwerk komt. Er wordt dan aangegeven dat het ip adres mist.

Als ik nu een ping test ga doen op de pc dan krijg ik met regelmaat het volgende te zien ( request timed out).
Ook merken we het met internet op de pc dat deze met regelmaat traag is.

Hou ziet ons netwerk er uit.
Alles komt binnen via een ziggo Box in de meterkast ( oja we hebben een abonnement voor 200 mbits ) En dit kom ook binnen.

Van uit de ziggo box gaan er 3 kabels rechtstreeks naar 2 routers en 1 dreambox ( tv) de 4de uitgang gaat naar een switch ( netgear gs108) hier van zijn 7 ingangen gebruikt.

Wat staat is er in het netwerk opgenomen.
4x pc ( bekabelt)
5x laptop (draadloos 2.4 ghz)
5x telefoon (4x, 5 ghz, 1x 2.4 ghz)
1x media speler (bekabelt)
1x nas (bekabelt)
2x dreambox (bekabelt)
2x xbox (draadloos 2.4 ghz)
2x heos (1 draadloos 5 ghz)
2x router (bekabelt.)

Alles is bekabelt met cat5e utp kabel.
Nu vermoed ik dat er 2 knelpunten in het netwerk zitten.

1 de kabel die van de ziggo box komt naar de switch gaat. deze kabel voed eigenlijk het gehele netwerk, zodat deze overbelast wordt. een oplossing die ik hier voor zou kunnen bedenken is een cat6 (a) kabel te nemen, zodat er meer bandbreedte ontstaat.

2 doordat alle kabels unshield zijn, en allemaal in de meterkast naast elkaar en doorelkaar heen lopen, deze onderling contact maken. En in de zelfde goot lopen ook nog eens de coax kabels. Waardoor er nog meer verstoring optreed.
Wat hier aan gedaan kan worden is nieuwe cat6 shield kabel trekken zodat het bandbreedte wordt verhoogt en de onderlinge storing wordt verholpen.

Want als ik met een cat tester ga testen dan reageren alle cat kabels op elkaar.

Wat zouden jullie ons adviseren om te doen?

alvast bedankt
 
De Ziggo box in de meterkast is mogelijk ook al een router. Dus dan heb je 3 routers. Wat is het nut/idee daar achter?

En zijn deze allen wel dusdanig ingesteld dat er geen dubbele dhcp servers zijn ?


Daar je een best uitgebreid netwerk heb (voor thuis) is het misschien een goed idee om dit even duidelijk uit te tekenen in een overzicht en dat bij te voegen. Dan is voor de lezers hier de hele opbouw van je netwerk een stuk duidelijker. Ik kan wel een beetje een beeld vormen, maar het blijft bij een beetje.
 
Van uit de ziggo box gaan er 3 kabels rechtstreeks naar 2 routers en 1 dreambox ( tv) de 4de uitgang gaat naar een switch ( netgear gs108) hier van zijn 7 ingangen gebruikt.

Staat de Ziggo box in bridgemode?
Zo niet dan in bridgemode zetten of laten zetten.
Kijken of dat een verbetering geeft.
 
vergeten te vermelden bij de 2 routers staan de dhcp uitgeschakeld en is het IP adres van de ziggo box toegekend, zodat het 1 groot netwerk is.
Hoop dat de tekening een beetje duidelijk is

nee de ziggo box staat niet in bridge modus, als ik dit doe kan ik nog maar 1 aansluiting gebruiken van deze box en dan kom ik aansluitingen te kort.
 
Wat voor kabels worden er nu gebruikt? Is dat CCA toevallig?

Qua netwerkopbouw zie ik verder geen struikelblokken eigenlijk.
 
De kabel die er nu ligt is van draka cat 5e
Cca is toch hoge brandklasse. Volgens mij is dit gewoon standaart kabel zonder brandklasse
 
Dus als ik het goed begrijp zou het eigenlijk allemaal gewoon moeten kunnen werken met deze kabels. Ook op het stukje van ziggo box naar de switch?
 
CCA kabels zijn aluminium met een koper omhulsel. Niet al te best spul. Echter, als ik zoek op Draka cat 5e kom ik eigenlijk alleen maar koper kabels tegen, dus het lijkt er op dat dat wel goed zit!


Je kan eens proberen om een aantal zaken los te koppelen en kijken of dat effect heeft. Bijvoorbeeld router 1 en 2 uit de tekening. Zoekende of het met minder apparaten wél goed werkt, en welke apparaten dan van invloed zijn. Het is een beetje spelen en puzzelen.

Router 1 is alleen als accespoint in gebruik ?


En om even een leuk beeld te geven, dit werkt ook gewoon:
65e9c76b6122e4eb8fe0ea23339b0dabf67f7e96

Dus de netwerkkabels naast elkaar mag geen enkel probleem zijn.
 
Hoe zijn beide routers via ethernetkabel verbonden met de modem?
Via de WAN-poort of via ethernet aansluiting?

En een ethernernetkabel mag noch geplet zijn, noch geknikt zijn.
Is daar ook op gecontroleerd?
 
hallo

Abraham54 beide routers zijn aangesloten op de ethernet aansluitingen dus daar zit het probleem niet.
Kabels zijn niet geplat of geknik zover ik kan zien in de meterkast.
 
polley

ja router 1 is ingesteld als accespoint.
de foto die jij nu laat zien zijn veelal kabels met een shield mantel er omheen waardoor je overdracht tussen kabels krijgt, zoals ik al melde zijn onze kabels unshield waardoor overdracht tussen de kabels plaatsvind. voorbeeld.

Als ik met een kabel tester kabels wil testen dan pak ik van kabel 1 alle bij de uiteinde, de tester geeft aan dat alle aardes goed zijn aangesloten. Zet ik de ontvanger van de tester op kabel 2 en laat ik zender op kabel 1 staan, dan geeft de tester nog steeds aan dat de kabel goed is. Dus er is interactie tussen de kabels. Dit lijkt mij niet de bedoeling. Zou hier dan het probleem liggen?
 
nee de ziggo box staat niet in bridge modus, als ik dit doe kan ik nog maar 1 aansluiting gebruiken van deze box en dan kom ik aansluitingen te kort.
Tis een modem en een switch, de modem staat dan in bridge mode en heeft niets met de switch te maken.
Je zou het uit kunnen proberen door een andere router als DHCP server in te stellen.

En de belasting op het systeem kan met zoveel devices, als daar veel van in gebruik zijn, ineenstorten.
 
het ligt niet aan de ziggo box,
als ik mijn laptop of iets anders bedraad aansluit op de ziggo box en dan een lange ping ga doen dan is er niets aan de hand, het zit echt tussen de switch en de eindgebruikers in.
 
Als ik met een kabel tester kabels wil testen dan pak ik van kabel 1 alle bij de uiteinde, de tester geeft aan dat alle aardes goed zijn aangesloten. Zet ik de ontvanger van de tester op kabel 2 en laat ik zender op kabel 1 staan, dan geeft de tester nog steeds aan dat de kabel goed is. Dus er is interactie tussen de kabels. Dit lijkt mij niet de bedoeling. Zou hier dan het probleem liggen?
Dat klinkt niet normaal nee.

Dat gaat dan om de kabels vanaf de switch naar de 4 computers toe? Kun je die scheiden van elkaar als test?

Of zijn ze makkelijk te vervangen? Dan kan je dat sowieso proberen.
 
Dat gaat om alle kabels. Alle kabels liggen bij elkaar in een goot. Deze zijn wel uit elkaar te halen maar dat wordt een grote benden.
Zou dit dan de oorzaak kunnen zijn van het probleem?

Ik kan dit natuurlijk testen door alles uit de switch te halen en een voor een er in te steken en constant te blijven pingen en kijken of het probleem zich voor doet bij bijvoorbeeld 2 utp of misschien pas bij 5.
 
Puzzelen en zoeken is denk ik je enige optie inderdaad.
 
Wat ik je zou adviseren? Ga alsjeblieft beginnen met de boel fatsoenlijk te organiseren!

Je Ziggo box staat niet in de bridge mode dat is dus ook een modem en een router dan hangen er nog eens twee routers achter. Bij mij komt er dan maar 1 vraag in hoofdletters op: WAAROM?

Gebruik je die routers om de wifi te versterken? Neem dam Accesspoints. Waarom niet dat vreselijke ding van Ziggo in de bridge mode trappen 1 goede router er achter en dan de rest op de switch. Wil je de netwerken echt scheiden neem dan een switch die Vlan ondersteund. (maar dat komt later wel als je dat wilt.)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan