• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Tiny url maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

David

Verslaafd
Lid geworden
23 nov 2008
Berichten
9.462
Waarderingsscore
0
[hand]
Hoi,
In deze handleiding ga ık twee manieren uitleggen hoe je een tinyurl kan maken

Optie 1.
Met een php api
Als je een eıgen site hebt kan je daar de tiny url api opzetten. Hıervoor moet je host wel php ondersteunen dus ga dit even na.​

ok we gaan begınnen​

Maak op je sıte een nıeuwe pagına aan met de naam tinyurl.php​

Zet hıer deze code in tussen de Head tags​

PHP:
<?php
function TinyURL($u){
return file_get_contents('http://tinyurl.com/api-create.php?url='.$u);
}
?>

En dan deze code tussen de body tags
PHP:
echo "<FORM METHOD=\"post\" ACTION=\"\">";
echo "lange url:<INPUT NAME="url" TYPE="text" VALUE="Http://" /><BR />";
echo "<INPUT NAME=\"verzenden\" TYPE=\"submit\" VALUE=\"Verzenden\" /><BR /> ";
echo "</FORM>";

en daaronder ın de body tags het stukje om ervoor te zorgen dat dıe de kleıne url laat zien
PHP:
<?php
$url = $_REQUEST["url"];
$tiny = TinyURL($url);
echo "<input type="text" name="tınyurl" value=".$tiny."/>";
die();
?>

Optıe 2.
enkel met html​

Je kan het ook enkel met html afhandelen hıervoor gebruıken we de post functıe om waarde door te geven een de tınyurl sıte

HTML:
<form action="http://tinyurl.com/create.php" method="post" target="_blank">
<table align="center" cellpadding="5" bgcolor="#E7E7F7"><tr><td>
<b>Enter a long URL to make <a href="http://tinyurl.com">tiny</a>:</b><br />
<input type="text" name="url" size="30"><input type="submit" name="submit" value="Make TinyURL!">
</td></tr></table>
</form>


Optie 3.
Gewoon in de browser

om een kleine url te maken moet je allereerst naar tinyurl en typ je de url in, of copy paste de url. Daarna moet je op de button klikken en je hebt de link. Deze kan je bijvoorbeeld hier op het forum plakken met de bbcode hier de tekst die weergeven moet worden


Dit was mıjn tut. İk hoop dat je er wat aan had.

Ik heb de code grotendeeld uıt mıjn hoofd getypt dus het kan zijn dat er wat fouten ın zıtten. Zodra ık de mogelıjkheid hebt om het te testen (als ık thuis kom) zal ık alles testen en fouten verbeteren.


[/hand]
 
Hoi vandaag ga ik uitleggen hoe je tinyurl kan gebruiken,
Allereerst ga je naar tinyurl.com en typ je je langen url in, of copy paste de url. Daarna moet e op de button klikken en je hebt de link.

typ hier een url om hem klein te maken:


Hoi vandaag - geen comma? En wat kunnen we dan morgen van je verwachten?


Weet je overigens ook het verschil tussen punten en comma's?
En wanneer je wel of juist niet hoofdletters moet gebruiken?


Oef - zeer slordig hoor en dat allemaal in een handleiding!
 
En er staat geen website bij vermeld, zodat, als je een kleine URL wilt, je naar deze Tutorial moet surfen.
 
Sorry voor het misverstand, het was alvast een opzetje. Want er kwam opeens iets tussenschieten, wat eerst af moest. Ik heb het nu inmiddels verbeterd.
 
Your submission could not be processed because a security token was missing.

If this occurred unexpectedly, please inform the administrator and describe the action you performed before you received this error.

Het werkt niet volgens mij!
 
De Tutorial ziet er nu in ieder geval een stuk beter uit :wink:
 
Ik heb het form om snel tinyurl te maaken buiten de hand tags gezet omdat ik me cursor niet in het textvak kreeg. toen die binnen hand tags stond
@abraham bij mij doet hij het gewoon
 
Bij mij werkte die ook in de hand tags hoor ;)
 
owh ik zal het nog es proberen

edit

nog steeds niet maar het gaat erom dat het de lezers van deze tut lukt dus als er weer klachten zijn zet ik hem weer buiten hand tags
 
Nu moet ik mij eerst registreren en dat voor iets, waar ik sowieso geen probleem meee heb!
 
owhja hebben jullie voorkeur dat tiny url op dezelfde pagina wordt geopend of een nieuwe pagina af een popup
 
popup lukt niet kan iemand met meer verstand van html dan ik uitleggen hoe ik dit kan laten openen in popup
[noparse]<form action='http://tinyurl.com/create.php' method="post" name="f" target="blank">
<b>Enter a long URL to make tiny:</b><br /><input type="text" name="url" size="30"><input type="submit" name="submit" value="Make TinyURL!"onClick='alert("u wordt doorgestuurd!")'
<hr>
Custom alias (optional):<br />
<tt>http://tinyurl.com/</tt><input type="text" name="alias" value="" size="12" maxlength="30"><br />
<small>May contain letters, numbers, and dashes.</small>
</form>
[/noparse]
--- automatische edit ---
noparse bbcode werkt niet
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Omdat HTML geen BB is :)
Maar (bij mij) opent hij al in pop-up hoor, dat is altijd zo bij het NCF (bij externe links)
 
Gefeliciteerd: het werkte via een popupvenster.
 
Laatst bewerkt:
Owh in chrome deed hij nieuw tab
 
Chrome doet alles in een niewe tab; ik heb Chrome nog nooit een pop-up zien openen!
 
Wat een onzin tutorial... Zullen we maar een handleiding maken hoe je een textbox invult?
 
Wat een onzin tutorial... Zullen we maar een handleiding maken hoe je een textbox invult?

Whahaha nikos ik ben het met je eens wat een onzin tutorial.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan