• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Tips voor Microsoft Office

Status
Niet open voor verdere reacties.

Maaikie

altijd in de wolkjes!
Lid geworden
29 jul 2005
Berichten
18.069
Waarderingsscore
589
[tip]
Speciale indeling voor het lezen in Word

In Word heb je een aantal handige functies die het typen en opmaken van een bestand makkelijker maken. Zo heb je een speciale indeling voor het lezen van het scherm. Je krijgt dan op je scherm het document als een soort van boekwerk te zien. Omschakelen naar deze schermindeling doe je zo:
  • Kies Beeld en ga naar Leesindeling of klik in de werkbalk Standaard op de knop Lezen (icoon links onderin)
leesindeling5cv.jpg

  • Kies om de leesindeling weer uit te zetten. Beeld en Normaal
[/tip]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
[tip]

Snel opslaan in Word

Als je een nieuw document hebt gemaakt en je wil dit graag bewaren, dan ontkom je er niet aan om een bestandsnaam te maken. Dit zul je altijd moeten doen. Maar..het openen van het dialoogvenster Opslaan als kan wel sneller. In plaats van Bestand, Opslaan als of Bestand, Opslaan kun je ook het volgende doen.
  • Klik op het icoon Opslaan (diskette teken bovenin je taakbalk)
  • Ook kun je de sneltoets CTrl+S gebruiken
  • En de ALLERSNELSTE manier is F12 indrukken.
Bij alle drie de manieren krijg je, bij een nieuw document, altijd het dialoogvenster Opslaan als. Dus je hoeft dan maar n keer een naam te typen en dit op te slaan en dan kun je met de snellere manier aan de gang!
[/tip]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
[tip]
Muisaanwijzer zichtbaar tijdens het typen

Als je in Word aan het typen bent, gebeurt het wel eens dat je muisaanwijzer van het scherm verdwijnt. Normaal gesproken zou de muis / cursor gewoon te zien moeten zijn, maar het kan zijn dat er een instelling is aangepast waardoor je de muis niet meer ziet..er is (gelukkig) een simpele oplossing voor:
  • Ga naar Start, Configuratiescherm, Printers en andere hardware, Muis
  • Selecteer in het dialoogvenster Eigenschappen voor de muis het tabblad Opties voor de aanwijzer.
  • Klik op OK om het dialoogvenster Eigenschappen voor de muis te sluiten.
  • Sluit het Configuratiescherm
Voortaan blijft de muis gewoon tijdens het typen in Word te zien!
[/tip]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
[tip]
Tekst verticaal zetten in Word

Als je in Word een tabel maakt met getallen, dan loop je meestal tegen het probleem aan dat de kolommen in de eerste rij te smal zijn voor de kolomtitels. Je tabel ziet er mooier uit als je de functie Het Verticaal plaatsen van Tekst in een Tabel gebruikt. Dn past de kolomtitel er wel in!

  • Maak de Tabellen en randen zichtbaar op het scherm door: Beeld, Werkbalken, Tabellen en randen.
  • Selecteer de cel of cellen waarin je de tekst verticaal wilt hebben.
  • Klik op de optie Tekstrichting wijzigen op de werkbalk Tabellen en randen. Elke klik op deze knop plaatst de tekst in de geselecteerde cel of cellen in een andere richting.
  • Je kunt dus zo vaak als je wilt op de knop Tekstrichting wijzigen klikken tot de tekst staat zoals jij dat wilt.
Dit werkt overigens ook in Excell![/tip]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
[tip]
Een A5 boekje in elkaar knutselen met Word

Je kunt van een document vrij snel een gevouwen A5-boekje in elkaar knutselen.
Je moet er wel absoluut rekening mee houden dat er dingen verplaatst moeten worden als je de middenvouw plaatst. Ook al vooraf geef ik even mee dat de pagina’s per vier gaan!
Hoe doe je dit? Nou…zo!

  • Kies Bestand, Openen (of CTrl + O) en open je document.
  • Kies Bestand, Pagina-instelling.
  • Klik als het nodig is in het dialoogvenster Pagina-instelling op het tabblad Marges.
  • Selecteer in de lijst Meerdere Pagina’s op de optie Katern. Als het document niet is ingesteld op de afdrukstand Liggend, dan wordt deze instelling automatisch aangepast.
  • Selecteer of Typ onder Marges in de vakken Binnenkant en Buitenkantde marges die je graag wilt hebben.
  • Als je meer ruimte denkt te hebben om bijvoorbeeld bij de vouw om het boekje te kunnen binden, selecteer dan de gewenste ruimte in het vak.
  • Selecteer onder Pagina’s bij Vellen per boekje het aantal pagina’s voor ieder afzonderlijk boekje. DIT MOET ALTIJD EEN VEELVOUD VAN 4 ZIJN!!!!!!!!! Let op, want als je het aantal pagina’s in je document groter maakt dan het aantal pagina’s dat je selecteert voor het boekje wordt het gezien als meer boekjes!!!
  • Druk op OK om het dialoogvenster Pagina-instelling af te sluiten en de instellingen toe te passen in het document.
  • Kies Bestand, Afdrukken (Ctrl + P) om het boekje af te drukken. Het ziet er het mooist uit als je het tweezijdig zou kunnen printen!
  • Als je de vellen uit de printer hebt gehaald, kun je ze vouwen in binden zoals het moet.
Zie hier!…het boekje is klaar!

[/tip]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
[tip]
Ongewenste opmaak in Word verwijderen.

Het weghalen van opmaak die in een Worddocument staat is helemaal niet zo heel erg moeilijk. Vaak krijg je ongewenste opmaak als je tekst kopieert uit een ander document of van internet. Ook kun je natuurlijk gewoon een verkeerd knopje hebben ingedrukt. Selecteer de hele tekst en druk op
Ctrl + Spatiebalk.

Dit werkt in alle versies van Word.

In Word 2003 is er nog een makkelijkere manier.

  • Selecteer de tekst en kies Beeld, Taakvenster
  • Selecteer het taakvenster Opmaakprofielen en opmaak
  • Klik in het vakje Opmaak van geselecteerde tekst en kies de optie Opmaak wissen.
En je bent de opmaak die er stond kwijt om er je eigen opmaak van te kunnen maken![/tip]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
[tip]
Snel Kopiren

In bijna elk Office programma kun je een selectie snel kopiren door de selectie te verslepen terwijl je de CTRL toets ingedrukt houdt. Als je met je muis op de goede plek staat, kun je de muisknop loslaten en wordt de selectie gekopieerd. Je kunt op deze manier ook kopieren tussen verschillende programma’s. Sleep de selectie eerst naar het icoon van het programma waar je het wilt hebben op de taakbalk en laat het programma zich openen. Verplaats de muis naar de plaats in het programma en laat los….de selectie is gekopieerd!
[/tip]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
[tip]
Lettertype kleiner of groter maken in Word

Een Lettertype is in Word vrij gemakkelijk kleiner te maken door CTRL+SHIFT+> in te drukken. Groter maken doe je met CTRL+SHIFT+<
Dit werkt ook in Frontpage en Powerpoint!
[/tip]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
[tip]
Tekst bij elkaar houden -1

Ik heb het ergens al eerder genoemd, maar dit is toch gewoon een zeer fijne functie. Je kunt in Word woorden op dezelfde regel houden als je gebruik maakt van niet afbrekende spaties. Je maakt zo'n niet afbrekende spatie door middel van de toetsencombinatie Ctrl+Shift+Spatiebalk. Een handig voorbeeld voor deze functie is het samenhouden van een datum of een bedrag met het valutateken.

Tekst bij elkaar houden – 2

Je kunt ook in Word een woord met een streepje op dezelfde regel houden als je gebruik maakt van het niet afbrekende streepje. Je maakt zo'n niet afbrekend streepje door middel van de toetsencombinatie Ctrl+Shift+ . Een goed voorbeeld voor gebruik van deze functie is het bij elkaar houden van een datum!
[/tip]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
[tip]
Instellingen opslaan

In Office XP is er de mogelijkheid om jouw persoonlijke instellingen op te slaan. Je hebt hiervoor de Wizard Mijn Instellingen opslaan nodig. Deze Wizard kun je in de map Microsoft Office hulpprogramma’s van het menu start vinden. Als je de wizard bent gestart volg je de aanwijzingen om een kopie van je instellingen te maken. Om instellingen weer terug te zetten gebruik je de Wizard weer.
[/tip]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
[tip]
Openen als Kopie

Veel mensen gebruiken een bestaand document wel eens als basis voor een nieuw document. Hierbij loop je wel het risico dat je het document bewaard en daarbij per ongeluk de wijzigingen in het oorspronkelijke document worden bewaard. Om dit te voorkomen kies: Bestand >> Openen en blader naar het bestand. Klik vervolgens op het pijltje naast de knop Openen en kies uit het menu voor Openen als kopie.
[/tip]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
[tip]
Outlook en wel of niet een leesbevestiging vragen

Sommige mensen hebben standaard de optie om een leesbevestiging te vragen aan staan. Ikzelf ook, omdat ik het fijn vind om te weten dat mijn mail ontvangen / gelezen wordt. Standaard zal Outlook daar op reageren met een vraag of je deze wilt versturen. Je kunt echter ook een vaste instelling voor gebruiken. Kies Extra >> Opties >> Voorkeuren >> E-mailopties. Klik vervolgens op de knop Controleopties, waarna je onderaan het dialoogvenster kunt kiezen voor de opties Altijd een leesbevestiging sturen, Nooit een leesbevestiging verzenden of Vragen of er een leesbevestiging moet worden verzonden. Klik vervolgens driemaal op OK om de dialoogvensters te sluiten.
[/tip]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
[tip]
De zoek / vervangfunctie van Word een beetje voor de gek houden in je eigen voordeel!

Als je in een groot document iets moet opzoeken en je weet niet de exacte spelling van het woord dan zou je gebruik kunnen maken van zogenaamde jokertekens. Als je in een document naar de naam Klaassen zoekt, maar niet weet of de naam met n of twee s-en wordt geschreven, dan kun je uiteraard twee keer een zoekactie uitvoeren..eerst op Klaasen en een keer op Klaassen. Maar…er is een slimmere manier…
  • Kies Bewerken, zoeken (Ctrl-F)
  • Klik op de knop Meer
  • Vink de optie Jokertekens gebruiken aan
  • Typ achter Zoeken naar de tekst Klaa*en
  • Klik op Volgende zoeken om het zoeken te starten.
Zowel de tekst Klaassen als Klaasen wordt nu gevonden. Ook handig om de spelling van een naam op consequent gebruik te controleren.
[/tip]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
[tip]
Pagina nummering in Word

Als je een document hebt dat uit meer dan 1 pagina bestaat en je gaat het afdrukken, dan is het mooi om het document van paginacijfers te voorzien. In Word kun je als op onderstaande manier paginacijfers aan je document toevoegen:

  • Kies Invoegen, Paginanummers
  • Geef in het dialoogvenster Paginanummers in het vak Positie aan waar je de paginacijfers wilt hebben. Bovenaan (Koptekst) of onderaan (Voettekst).
  • Geef in het vakje Uitlijning aan of je de paginacijfers links, in het midden (centreren) of rechts, aan de binnen- of buitenkant randen van de pagina’s wilt plaatsen. Deze laatste zijn wel handig als je een document wilt inbinden. In het Voorbeeld ernaast kun je zien hoe jouw keuze eruit ziet.
  • Als je geen paginanummer op de eerste pagina wilt, haal dan het vinkje in het vak Nummer op eerste pagina weg.
  • Klik op OK om de geselecteerde opties toe te passen.
[/tip]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
[tip]
Opmaak beperken in Word

En van de dingen waar je met onder andere werkstukken of in mijn geval met grote lappen tekst op moet letten is het consequente gebruik van dezelfde opmaak in correspondentie en dergelijke. In Word is daarvoor een functie beschikbaar. Deze functie heet Document beveiligen en kan worden opgeroepen via Extra >> Document beveiligen.

Vervolgens zet je de functie Opmaak beperken tot een aantal opmaakprofielen aan, klik op Instellingen en geef aan welke profielen niet mogen worden gebruikt. Klik op OK om dit te bevestigen en vervolgens op Ja, afdwingen van beveiliging starten. Zo voorkom je dat dezelfde stijl verliest.
[/tip]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
[tip]
Machtigingen in Office algemeen.

Deze tip is vooral gericht op werkende mensen met pc’s waar meerdere mappen gedeeld worden. Werkmappen met gegevens worden vaak door meer dan een persoon bekeken. Er zijn echter situaties waarin niet iedereen toegang mag hebben tot alle gegevens. Hiervoor beschikt Office over een voorziening, genaamd Information Rights Management. Hiermee bepaal je zelf wie welke informatie kan inzien en/of bewerken. Je activeert deze functie door in het geopende document te kiezen voor Bestand >> Machtigingen >> Niet distribueren of Machtiging beperken als.
[/tip]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan