• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies TP-Link Archer AX6000 vs AXE75

Status
Niet open voor verdere reacties.

1045642112

peysey
Lid geworden
11 jan 2007
Berichten
474
Waarderingsscore
4
Hoi!

Ik heb een dilemma tussen de onderstaande twee routers.

AXE75
2,4 GHz = 574 Mbps
5 GHz = 2402 Mbps
6 Ghz = 2402 Mbps

AX6000:
2,4 GHz = 1148 Mbps
5 GHz = 4804 Mbps
6Ghz = heeft niet

Ik heb een van deze routers nodig achter mijn Kpn Experiabox V10a, omdat ik een beter bereik in mijn appartement en meer snelheid wil. Het draait allemaal om het lokale thuisnetwerk. Niet over internetsnelheid. Gewoon lokaal. (Mijn internetsnelheid nu is 40 Mbps dsl, maar binnenkort 100 Mbps glasvezel.) Ik zeg lokaal, want ik heb een Synology thuis en ik surf graag vlot tussen mijn foto's en video's.

De AX6000 heeft hoge snelheden, maar er zijn geen apparaten die deze snelheden halen. Een Iphone 13 is bijvoorbeeld maximaal 1300 Mbps en mijn Galaxy S10 haalt max 980 Mbps na een paar tests met AX6000 in de buurt van de router zonder muren.

Ook met de Experiabox haalt mijn telefoon 980 Mbps. (De Experiabox straalt max 1300 Mbps uit 5Ghz.)

Dus ik dacht, misschien is de AX6000 een overkill. Een snelweg gebouwd voor 480 km/h in een land waar de autos maximaal maar 100 km/h presteren....

Daarom zou ik voor een AXE75 kunnen kiezen, omdat deze 6Ghz heeft en dat me meer vrijheid zal geven, vooral in de nabije toekomst? Ik heb even gescand en géén van mijn buren heeft 6Ghz straling. Ik weet dat de AXE75 lagere maximumsnelheden heeft, maar zelfs dat zal genoeg zijn denk ik?

Klopt deze beredenering of mis ik iets?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen om te beslissen welke het beste past bij mij.

Alvast bedankt!
 
Je gebruikt een Synology wat is de maximale snelheid van de netwerkpoort op dat apparaat?
Je Experiabox kan de nieuwe snelheid gemakkelijk aan. En wat betreft je snelheid intern op je telefoon blijft de draadloze verbinding toch vaak de bottleneck.
 
Mijn Synology is DS718+. Kan max 1000Mbps. Die is met een Cat6 kabel gekoppeld aan de modem.
Sorry, ik begrijp niet wat je bedoelt?
 
Ik denk dat Rubensky je post te snel gelezen heeft en wat zaken door elkaar haalt.

Zelf begrijp ik niet wat je wil. Waarom wil je perse een gigabit wifi lan netwerk? Om door een paar lokale foto's en videofiles te gaan? Mijn inziens is het way overkill in alle opzichten maar goed, on topic.

Ik ga er maar even vanuit dat als je je met deze materie bezig houdt je ook van alle technische factoren, beperkingen, storingsfactoren etc. weet. Daar ga ik dus niet op in.
De maximale snelheid van 6 GHz = 9.6 Gbps.
De maximale snelheid van 5 GHz = 1.3 Gbps.

De storingsfactoren op banden moeten je ook bekend zijn dus eigenlijk snap ik uberhaupt je vraag niet. Ga voor de 6GHz. Daar zijn amper netwerken van dus nihile storing door andere netwerken en apparaten.

Als je nu op de 6Ghz band gaat zitten ben je 1 van de eerste op de maan en zal je vrijwel niemand hebben die je stoort op je eenzame planeet om lokaal door je foto's te scrollen op supersonische snelheden.
Ik ben eerder benieuwd wat je met die ubertrage randapparatuur zoals die S10 gaat doen. Dat chipset is toch veeeeeel te traag voor die snelle wifi? 5GHz doet dat zielige chipje van Samsung maar. Echt niet meer van deze tijd..

Naja de sarcasme heb je nu wel begrepen. Doe er je voordeel mee en doe niet zo gek en stop dat geld lekker in wat andere zinvolle zaken deze dure tijden.
 
Bedankt voor je reactie.

Het klopt dat het een overkill is, maar met alle muren -vooral dat beton- in een redelijk groot appartement van 120m² wil ik graag genoeg bereik en snelheid. Uiteraard is theorie en praktijk enorm verschillend in resultaten.

Inmiddels heb ik begrepen dat 6Ghz een vooruitgang is in open ruimtes met korte afstanden. Helaas blijft mijn router in de meterkast met alle gevolgen van dien. Dat betekent dat ik niet veel aan 6Ghz zal hebben. (Aanname) Het enige voordeel is inderdaad een vrij schone 6Ghz range zonder al te veel interference. Als je deze 2 voor- en nadelen overweegt, zou je dan alsnog voor die AXE75 gaan?
 
Houdt er ook even rekening mee dat de vorm van je woning en de plaatsing van de router ook invloed heeft. Een woning van 10 bij 12 meter met de router in het midden heeft een andere oplossing nodig dan een woning van 14 bij 5 waar de router in een uithoek staat.
 
Eens met Enigma. Het grote voordeel is dat de 6GHz band vrij leeg is en waarschijnlijk nog wel even blijft. Verreweg de meeste mensen gebruiken gewoon de modem/router combi van de ISP welke nog geen 6GHz ondersteuning hebben.

Dus ik zou in jouw geval waarschijnlijk wel voor de router met 6GHz gekozen hebben. Wel moet je in je achterhoofd houden dat zowel de 5GHz als de 6GHz band een (veel) kortere range heeft qua afstand tot de apparaten.
Dus inderdaad als de router min of meer in het midden van de ruimte staat boeit het waarschijnlijk niet zo veel. Als hij in een dichte betonnen kast staat maakt het wel uit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan