• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

TPM modules Asrock

Status
Niet open voor verdere reacties.

sidboy55555

Gevestigd lid
Lid geworden
27 sep 2014
Berichten
495
Waarderingsscore
0
Hallo,

Ik was van plan om binnen kort een nieuw moederbord en processor te halen.
En nu zat ik mij in te lezen over TPM, en zag dat het moederbord dat ik wil halen "Asrock X570 Phantom Gaming 4"
Een TPM header, en een TPM SPI header heeft. Nu heb ik de "Asrock X370 pro4" en die heeft alleen een normale TPM header. die ik ook actief gebruik.


Nu vraag ik mij af, was is het verschil tussen een TPM en TPM SPI module? om even wat specifieker te zijn, tussen de TPM-s en de TPM-SPI van Asrock.

en tussen het onderzoeken van dit, begon ik mij nou ook af te vragen wat het verschil tussen de TPM-s en de TPM2-s is van Asrock, het lijkt alsof de TPM-s meer ondersteuningen heeft dan de TPM2-s?

Ik hoop dat iemand mij hier wat meer over kan vertelen, want op het forum van Asrock kreeg ik geen antwoord.

Met vriendelijke groet,
Sidney Teelen
 
Hallo Sidboy, vraag je dat wegens Windows 11?
Kijk dan eens hier:

Link verwijderd door moderator.
Zie forum regel 24
 
Sidney, allemaal niet nodig.

In de laatste generatie's Ryzen en Intel CPU zit al een TPM module.
Bij AMD heet het FTPM (Firmware Trusted Platform Module) en bij Intel PTT (Platform Trust Technology). Even activeren in de BIOS is alles wat wat je even moet doen.
 
@Enigma147

Dus als ik volgend jaar een nieuwe pc samenstel moet ik met die TPM vereiste geen rekening houden omdat die dan in de CPU (intel) zit?
Momenteel is het me allemaal heel onduidelijk.
 
Nee, deze vraag komt niet van wegen windows 11, ik voldoe na een mb/cpu upgrade al aan de eisen van ms.

Ik weet dat ze zitten ingebakken in de nieuwste cpu's (fTPM).
zoals ik al zij, ik heb ook al mijn eigen resource gedaan over dit topic.
Maar toch gaat mijn voorkeur uit naar een discrete TPM.

En aangezien ik er al zelf een heb (een TPM-s van asrock) op mijn moederbord dat ik momenteel heb,
Neem ik die ook mee naar mijn nieuwe systeem, Maar dan zit ik dus met een lege TPM-SPI slot, waarvan ik wil weten waarom die nou ook op mijn toekomstige moederbord zit.

Ik snap wat een TPM doet, en waarvoor het is. Alleen snap ik niet wat het verschil is tussen TPM-s en de TPM-SPI van Asrock. aangezien ze op de site met zowel de zelfde specificaties staan.
 
@Enigma147

Dus als ik volgend jaar een nieuwe pc samenstel moet ik met die TPM vereiste geen rekening houden omdat die dan in de CPU (intel) zit?
Momenteel is het me allemaal heel onduidelijk.
Tegenwoordig zitten ze in de nieuwste cpu's al ingebakken, maar wil je er zeker van zijn, zoek het cpu model op bij microsoft.
Zoek bij google het volgende op "microsoft Windows 11 Supported Intel Processors", en dan de eerste link als het goed is.

En voor als ik deze link hier wel mag plaatsen (ivm eerder verwijderde link uit dit topic), dit is hem.
 
Die TPM is de cpu is dat dan nog iets anders dan op het moederbord? Ik gebruik dat niet en ben het ook niet van plan.
Maar microsoft vind het weer van moeten.
 
Die TPM is de cpu is dat dan nog iets anders dan op het moederbord? Ik gebruik dat niet en ben het ook niet van plan.
Maar microsoft vind het weer van moeten.
Je hebt discrete TPM's (dTPM), en firmware TPM's (fTPM), en nog een paar andere soorten die hier nu niet van toepassing zijn. Die eerste is een aparte chip die je op je moederbord kan aansluiten (mits je moederbord een aansluiting heeft natuurlijk). die laatste, is een ingebakken TPM in de cpu. je hebt dus GEEN aparte (d)TPM module nodig, als je cpu dit heeft ingebouwd, zowel alle moderne cpu's hebben dit, je kan altijd even het cpu model nummer googlenen voor de zekerheid, en als die het heeft, hoef je alleen de fTPM in te schakkelen in de uefi.
 
Nee, deze vraag komt niet van wegen windows 11, ik voldoe na een mb/cpu upgrade al aan de eisen van ms.

Ik weet dat ze zitten ingebakken in de nieuwste cpu's (fTPM).
zoals ik al zij, ik heb ook al mijn eigen resource gedaan over dit topic.
Maar toch gaat mijn voorkeur uit naar een discrete TPM.

En aangezien ik er al zelf een heb (een TPM-s van asrock) op mijn moederbord dat ik momenteel heb,
Neem ik die ook mee naar mijn nieuwe systeem, Maar dan zit ik dus met een lege TPM-SPI slot, waarvan ik wil weten waarom die nou ook op mijn toekomstige moederbord zit.

Ik snap wat een TPM doet, en waarvoor het is. Alleen snap ik niet wat het verschil is tussen TPM-s en de TPM-SPI van Asrock. aangezien ze op de site met zowel de zelfde specificaties staan.
bump, iemand nog een antwoord op mijn vraag?
 
Hallo @sidboy55555, dan volgt hieronder een handleiding
Daarin zie je hoe je in Windows 10 zowel de kernel isolatie als ook TPM kan activeren!


Het gaf me enige moeite om de Kernisolatie in mijn Windows 10 in te schakelen
Inschakeleling strande op een driver van de Intel HD 4600 graphics.

In het Bios van mijn Dell kan ik het dual gebruik van videokaarten in- of uitschakelen.
Dat heb ik dus nu uitgeschakeld, waardoor de nVidia Quadro kaart het rijk alleen heeft gekregen.

Ik heb de Intel HD 4600 graphis ge-desinstalleerd en na een reboot gaf de
Kernisolatie weer aan, dat de Intel driver nog steeds dwars zat.
Ik heb daarom Unlocker Portable gebruikt om de igdkmd,sys uit Windows32/drivers te kunnen verwijderen.
Na nog weer een reboot liet de Kernisolatie zich nu inschakelen.


Dan zal nu ongetwijfeld de vraag rijzen waar Kernisolatie en TPM te vinden in Windows.

Beide onderdelen zitten in de sectie Apparaatbeveiliging van de Windows Beveiliging!


KERNISOLATIE

60f4240a50c36-Beveligings_processor_01.png



Om de Kernisolatie te openen klikt je op de link Kernisoloatiedetails


60f4259c40d52-Beveligings_processor_02.png



Je ziet in de afbeeldig dat deze is geactiveeerd - zet nu zelf de knop van Uit naar Aan.
Vervolgens wordt de computer onderzocht.
Zijn er geen problemen - dan blijft de knop aan staan en moet de computer opnieuw worden opgestart.
Zijn er problemen - dan staat de knop uit en kan je de problemen laten aangeven; het kan zijn dat
Kernisolatie niet ingeschakeld kan worden in verband met oude drivers die niet meer vernieuwd kunnen worden.
In mijn geval betrof het de Intel Graphics die laatste driver uit 2018 al hadden.
Dus uitschakelen in het bios was voor mij de uiteindelijke oplossing.


TPM

Opmerking: Als u in dit scherm geen Security processor ziet staan, dan heeft uw toestel waarschijnlijk niet de
TPM (Trusted Platform Module) hardware die nodig is voor deze functie.

Windows 10 werkt zowel met TPM 1.2 als ook met TPM 2.0 (Windows 11 alleen met TPM 2.0)


60f43005c8b94-Beveligings_processor_1.png



Je ziet dat TPM 1.2 is geactiveerd, kijk nu zelf of bij jou de mogelijkheid is om TPM te activeren:


60f431262e2f6-Beveligings_processor_2.png



Zie je bovenstaande ook in jouw computer?
Klik dan op de knop TPM Wissen

Windows start jouw computer nu opnieuw; het bios vraagt nu om toestemming om de TPM te wissen.
Ga daarmee akkoord - de TPM zal vervolgens ontdaan worden van de oude instellingen;
het bios start daarna weer opnieuw op en ga je weer op weg naar Windows.

Wanneer je nu teruggaat naar Apparaatbeveiliging en je controleert de Beveiligingsprocessor,
dan zal je zien dat deze is ingeschakeld en je ziet ook welke TPM-versie actief is.
 
ASRock > TPM-S Module


Van de TPM-S bestaan 2 versies, een TPM 1.2 en een 2.0 variant.

TPM-SI is er alleen in 2.0 heeft een andere aansluiting op het moederbord. Voor de rest moet je zelf maar vergelijken.

Is er een reden waarom je een echte TPM wil gebruiken?
 
@iMousE, bedankt voor je uitleg, maar dit was geen antwoord op mijn vraag.
Ik heb mijn TPM en kernisolatie al helemaal goed staan op mijn computer.

@Enigma147, de eerste link die je stuurde, daar zijn 3 TPM-s modules, waarvan 1 module met TPM v1.2, en 2 modules met TPM v2.0, ik bedoelde wat het verschil nou is tussen die twee v2.0.

En ik zal wel even een support ticket direct bij Asrock aanvragen ivm wat het verschil nou is tussen de twee aparte aansluitingen van TPM-SPI en TPM-S, aangezien dat ook nergens staat aangegeven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan