• Hulpvragenden in dit forumonderdeel worden enkel geholpen door daartoe bevoegde teamleden.
    Dit is belangrijk, zodat de hulpvragende goed geholpen kan worden zonder (goedbedoelde) aanvullende berichten van andere leden.
    Reageren op andermans discussie is daarom uitgeschakeld.
  • De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opgelost Trage laptop (Acer Aspire E11) van vriendin

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wildchild_Laiho

Gevestigd lid
Lid geworden
12 mrt 2008
Berichten
439
Waarderingsscore
1
Hallo,

Naar aanleiding van de door de enorm trage laptop gefrustreerde vriendin nam ik het initiatief om eens te kijken wat hieraan gedaan zou kunnen worden. Ik weet niet 100% zeker of ik dit bericht binnen het correcte topic post (want misschien is het feit dat haar laptop zo traag is niet te wijten aan virussen of spyware) maar dat lees ik dan wel..

Het exacte probleem van deze laptop is dat deze echt héél traag geworden is. Google Chrome openen duurt een halve minuut tot een minuut. Tijdens het surfen of eigenlijk ook gewoon tijdens het offline gebruiken duurt het telkens lang om "iets nieuws" te doen, bijvoorbeeld de virusscanner te openen enz... En soms slaagt de laptop ook gwn helemaal vast en duurt het allemaal veel langer dan die ene minuut. Ik hoop hieraan wat te kunnen doen zodat het aankopen van een nieuwe laptop nog wat uitgesteld kan worden. Het gaat hier overigens over een Acer Aspire E11-model.

De stappen die ik tot hiertoe al doolopen heb zijn de volgende:
(met behulp van de tips op deze website: 10 ways to speed up your laptop)
- C-schijf gedefragmenteerd
- programma's en software overlopen en enkele verwijderd
- Autoruns for Windows uitgevoerd en enkele vinkjes weggelaten zodat er minder programma's opgestart worden bij opstart van de laptop. Ik ben hier wel voorzichtig geweest want van vele wist ik echt niet of ik ze wel mocht wegvinken en heb ik het dus ook niet gedaan.
- In het venster "instellingen voor prestaties" aangepast naar "beste prestaties" dus alle vinkjes weg (animaties, schaduw van vensters, schaduwen van lettertypes, enz)
- ccleaner scan uitgevoerd: zowel cleaner, registry als duplicated files. Ik heb zo wel een lijst aan dubbele file's gevonden maar heb niks verwijderd want mag dit wel zomaar?
- MBAM anti-malware scan uitgevoerd. Hierbij kreeg ik een hele lijst aan PUP's (Potential Unwanted Programfiles) en heb ik deze in quarantaine geplaatst maar niet verwijderd want mag ik dit allemaal wel zomaar verwijderen?
- Verder staat er ook een virusscanner genaamd "Panda Dome" op haar laptop en heb ik deze ook eens z'n werk laten doen maar die heeft niets gevonden.

Na al deze eerste stappen weet mijn vriendin mij te zeggen dat de laptop precies nog trager geworden is... En dit terwijl ik dacht dat wat ik tot hiertoe al gedaan heb wél een verschil zou maken. Wat nu? Hopelijk kan iemand me hier verder helpen...

De FRST.txt en Addition.txt zijn zowel als de MBAM-log hier als bijlage terug te vinden.

Op voorhand bedankt!

(O ja, m'n vriendin spreekt Portugees, en haar laptop staat dus ook in die taal ingesteld. We hebben dit proberen veranderen maar dit was om een of andere reden zonden succes dus hopelijk is alles duidelijk maar mochten er toch vragen zijn over de tekstbestanden, vraag gerust!)
 

Bijlagen

  • Addition.txt
    36,1 KB · Weergaven: 3
  • FRST.txt
    78 KB · Weergaven: 1
  • mbam log.txt
    44,1 KB · Weergaven: 4
Middels MBAM is er al een hoop opgeruimd.

Via Configuratiescherm » Programma's en onderdelen vervijder jij nu eerst Java(TM) 6 Update 21 - deze versie is antiek en een groot beveiligingsrisico.
Na het verwijderen absoluut eerst het notebook opnieuw opstarten - zodat alle Java instellingen in Windows ook verwijderd worden.

Herinstallatie van Java is ook niet nodig!


Waarschuwing: onderstaande bewerking is enkel voor deze computer bedoeld, het toepassen hiervan in een andere computer kan tot schade in Windows leiden.


We gaan
51a5c8edc4692-icon1337952077.png


Farbar Recovery Scan Tool (FRST.exe) opnieuw gebruiken.

Open een nieuw kladblok (of anders: notepad) bestand, via "Start\Alle programma’s\Bureau-accessoires\Kladblok (of Notepad)".
Kopieer nu de tekst die in het code-venster staat en plak die tekst in het lege kladblokvenster.

Code:
start
CreateRestorePoint:

Task: {BDF0DC57-7004-4B75-B79B-AB23EEE2AA48} - System32\Tasks\avast! Windows 10 Start Menu helper => c:\program files\avast software\avast\asww10mon.exe
Task: {BF330634-7BF2-4B1C-B27B-E96ACCDF0A83} - System32\Tasks\Avast Software\Overseer => C:\Program Files\Common Files\avast software\overseer\overseer.exe 
c:\program files\avast software
C:\Program Files\Common Files\avast software
Task: {D64629DE-9CD4-430C-9EED-D6B78350689D} - System32\Tasks\AVAST Software\Avast settings backup => C:\Program Files\Common Files\AV\avast! Antivirus\backup.exe
Task: {DA32D038-D6F6-49DA-93EE-18C35C73D309} - \OfficeSoftwareProtectionPlatform\SvcRestartTask -> Nenhum Arquivo <==== ATENÇÃO
HKLM Group Policy restriction on software: %systemroot%\system32\mrt.exe <==== ATENÇÃO
CHR Extension: (Avast SafePrice | Comparação, ofertas, cupons) - C:\Users\User\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\Extensions\eofcbnmajmjmplflapaojjnihcjkigck [2019-02-18]
CHR Extension: (Avast Online Security) - C:\Users\User\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\Extensions\gomekmidlodglbbmalcneegieacbdmki [2019-02-19]
FF Plugin-x32: @java.com/JavaPlugin -> C:\Program Files (x86)\Java\jre6\bin\new_plugin\npjp2.dll [2016-02-29] (Sun Microsystems, Inc.)
CHR HKLM-x32\...\Chrome\Extension: [gomekmidlodglbbmalcneegieacbdmki] - C:\Program Files\AVAST Software\Avast\WebRep\Chrome\aswWebRepChrome.crx <não encontrado (a)>
2019-03-12 22:49 - 2016-03-01 17:11 - 000000000 ____D C:\Users\Todos os Usuários\AVAST Software
2019-03-12 22:49 - 2016-03-01 17:11 - 000000000 ____D C:\ProgramData\AVAST Software

EmptyTemp:
CloseProcesses:
cmd: ipconfig /flushdns
cmd: netsh winsock reset
end

Sla nu dit kladblokbestand in de dezelfde locatie waar ook FRST.exe aanwezig is op als Fixlist.txt

Farbar Recovery Scan Tool (FRST.exe) met de fixlist.txt gebruiken

  • Windows Vista, Windows 7, Windows 8 en Windows 10: via rechtsklik op FRST.exe en kies voor "Als Administrator uitvoeren".
  • Als het programma wordt gestart, klik dan op Ja in de popup.
  • Druk op de Fix knop.
  • Na de fix wordt een logbestand - Fixlog.txt - in dezelfde locatie aangemaakt van waaruit FRST.exe is gestart.
  • Post de inhoud van dit logbestand in jouw volgende bericht.
 
Bij deze
 

Bijlagen

  • Fixlog.txt
    6,3 KB · Weergaven: 2
Wel ik heb eerlijk gezegd de indruk dat hij nog steeds vrij traag werkt maar misschien heeft dat anderzijds niks met virussen/malware te maken.
Het gaat hier wel over een laptop met Intel Celeron processor N2830, intel HD graphics, met 2 GB DDR3 L Memory en 320 GB HDD terwijl ikzelf eigenlijk gewend ben om met een veel snellere laptop te werken dus ik zal eens aan haar vragen om met de laptop te werken en me te laten weten of ie nu eigenlijk sneller geworden is of niet.

Heeft u eventueel nog tips of zijn er bepaalde programma's zoals "boosters" die eventueel kunnen helpen? Op de C-schijf is er nog 243 GB vrij en deze is gedefragmenteerd dus daar zal het allicht niet aan liggen...
 
Er zit maar 2GB werkgeheugen erin?
Dat is dan de bottleneck.

De processor zelf ondersteunt 8 GB werkgeheugen, of de laptop daarvoor geconcipeerd is. weet ik niet.

Post enkel de link, die je via onderstaand tool verkrijgt.

Download
51ec442687372-sp_64_Canned.png
Speccy van Piriform


Bij de installatie van "Speccy" wordt gevraagd om de Google Chrome webbrowser mee te installeren.
Indien je dit niet wenst, verwijder dan de vinkjes.

Speccy van Piriform opstarten:
  • Windows 2000 en Windows XP: start "Speccy" middels dubbelklikken.
  • Windows Vista, Windows 7, Windows 8/8.1 en Windows 10: start "Speccy" middels rechtsklik en dan kiezen voor Als Administrator uitvoeren.

Speccy van Piriform gebruiken:
  • nadat de analyse van Windows klaar is, plaatst "Speccy" de uitkomst daarvan in een nieuw venster.
  • Klik nu in de menubalk op Bestand (File) en kies voor Publiceren (Publish Snapshot)
  • Bevestig het publiceren door JA (Yes) te klikken.
  • Nu zal een pop-upvenster openen met daarin de vraag voor wel of niet publiceren.
  • Bevestig dat eerste dus.
  • Kopieer nu de link in het nieuw geopende webvenster en plak die link in jouw volgende bericht.
 
Die Acer kan schijnbaar 4 GB aan.
Oorspronkelijk is het zo te lezen op internet een Chroombook geweest waar nu Windows 10 in draait.
Als dat zo is dan is bijvoorbeeld Linux Mint de betere oplossing.
 
Ok, ze heeft deze namiddag haar laptop gebruikt en had toch de indruk dat ie er wat sneller op geworden is. Voorlopig wilt ze ook de Panda Dome antivirus blijven gebruiken, ook al heb ik reeds gezegd dat het allicht beter zal zijn om die eraf te gooien en enkel met Windows Defender te werken. Nuja, het is haar laptop dus... Ik zal het in gedachte houden, samen met de optie om het werkgeheugen te vervangen, eventueel voor in de toekomst.

Alvast enorm bedankt voor de hulp!
 
Een snelheidswonder zal het nooit worden, maar fijn dat jouw vriendin voorlopig weer tevreden is.

We gaan opruimen.

Tip: hou MBAM als ondemand scanner in jouw Windows erbij voor een wekelijkse scan ermee.
Mocht je onverhoopt in de toekomst via een van de scans weer een virus vinden, meld je dan terug in een nieuw topic.


Download
51a5ce45263de-delfix.png
Delfix by Xplode naar het bureaublad.

5c8f56929c0a7-Delfix.png


Delfix by Xplode opstarten:
  • Windows 2000 en Windows XP: dubbelklik op delfix.exe.
  • Windows Vista, Windows 7, Windows 8 en Windows 10 rechtsklik op delfix.exe en kies "Als Administrator uitvoeren".
Zet nu vinkjes voor de volgende items:
  • Remove disinfection tools
  • Purge System Restore
  • Reset system settings
Klik nu op "Run" en wacht geduldig tot de tool gereed is.
Wanneer het tool gereed is wordt er een logbestand aangemaakt. Dit hoeft jij echter niet te plaatsen.
Start jouw computer hierna opnieuw op, indien er daarna nog programma's of log bestanden aanwezig zijn, mag je die handmatig verwijderen.

Maak daarna desgewenst een nieuw herstelpunt aan.
Overigens zal Windows normaal gesproken dit na de herstart ook gedaan hebben.
 
Ok, dat is bij deze ook in orde gebracht. Bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan