• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies Trage PC, is het de moeite deze PC te upgraden

Status
Niet open voor verdere reacties.

LeoG

Bekend gezicht
Lid geworden
19 feb 2018
Berichten
153
Waarderingsscore
2
Hallo allemaal,

Ik heb een jaar of 3 geleden een nieuwe PC gekocht met de volgende specificaties:

svjvur.jpg


1j2iar.jpg


De PC is eigenlijk altijd zeer traag geweest. Dit is het probleem, de PC is eigenlijk maar goed in 1 ding, dat is het irriteren van zijn baasje. Ik erger me werkelijk groen en geel als ik weer 10-15 seconden zit te wachten totdat een afbeelding geopend is of als het weer meer dan een paar seconden duurt voordat ik tussen tabs in de browser kan wisselen, als er al iets gebeurt.

Ik ben verbonden met internet via een access point met een wifi verbinding (deze kan ik denk ik wel vervangen door een gedrade verbinding mits het access point hiervoor een interface heeft)

Ik gebruik de PC voor:
- Het bekijken van YT filmpjes en het luisteren naar muziek via YT. (Technisch gezien denk ik hetzelfde) (90%)
- Arduino
- Het scannen van documenten met mijn HP envy 4520
- Het typen van een incidenteel briefje in word
- Het af en toe maken van een excelbestandje
- belastingaangifte
- Internetbankieren
- Winkelen
- Verder alledaagse zaken

De PC is beveiligd met Kaspersky Total security en Malwarebytes, beiden kunnen niets van virussen ed vinden.

Ik denk dat ik echt helemaal niets bijzonders doe met het ding maar het loopt om te janken. Het werkt slechter dan mijn eerste PC met een 14k4 modem eraan.

Regelmatig staat het ding ook helemaal vast als ik bijv. een uur of 2 beneden heb gezeten en dan verder wil. Dan moet ik opnieuw opstarten om er weer enige snelheid in te krijgen.

Een speedtest op internet geeft:

ping: 8ms
Download: 23 Mbps
Upload: 13 Mbps

Ik meen dat ik een 100 Mbps abonnement heb, ik heb een glasvezelaansluiting.

Is er aan de hand van de opgegeven specs en het verhaal aan te geven of er nog iets mee te beginnen is of dat het hopeloos is en dat de volgende simpelweg een duurdere moet zijn? (wat wel erg zou zijn gezien het gebruik maar als het zo is dan is het uiteraard zo)

Alvast bedankt voor de reacties!

Leo
 
Valt een paar dingen op, geen SSD, dat maakt een wereld van verschil.

Alleen een onboard video die in de behuizing zit waar ook de CPU in zit, werkt vertragend en gebruikt een deel van het intern geheugen.
Een dedicated kaart zal ook prettiger werken.

Een voeding van Ms-Tech is niet aan te raden maar daar wordt een PC niet traag van.

Ook zit er maar 4GB intern geheugen in wat weinig is met een 64 bit OS, ding gaat swappen als er te weinig geheugen is.

Mis een lijstje van de opstartitems, staat in taakbeheer of met Ccleaner bij gereedschap.
Zet een screenshot ervan hier neer..

En hoe was de PC aangeschaft, merk PC of laten samenstellen of wat?
 
@Lange Pier: Jij ziet blijkbaar wat voor systeem TS heeft. Bij mij zijn die regels blank. Heb jij een kristallen bol of is er bij mij iets mis?

@LeoG: Verder heb ik ook Malwarebytes Premium en Kaspersky tegelijk draaien. Zeker vertraagd dat. Op zijn minst moet je ze elkaar laten uitsluiten (/exclude) zodat ze elkaar zeker niet gaan bijten (ten minnte als je de Premium versie hebt. Voor de free geldt dit niet).
Een indicatie hiervan kun je wel krijgen door in je taskmanager te kijken.
Nog gemakkelijker is het om even één van beide uit te schakelen.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Dit zijn de zaken die ik in Ccleaner zie bij opstarten.

mccdpf.jpg


24fy4c8.jpg


5mzlt0.jpg


PC is gekocht in speciaalzaak, Coolermaster huis met getoonde acc.

Dat swappen klopt wel ja, vaak staat de PC "onverklaarbaar" te pruttelen (HDD) en vraag ik me af waar het in godsnaam heel de dag mee bezig is.

Ik zal malwarebytes uitschakelen.
 
Laatst bewerkt:
Blijkbaar iets mis met mijn FF want ik zie de plaatjes niet. Ik had idd net een image teruggezet. Mogelijk dat daar iets mis is gegaan. Ik zet hem nog eens terug.
 
Wat er in opstarten staat is zo vrijwel niet te zien, screenshot via Tinypics is denk ik handiger.
Die van de sheduler tasks is dan ook wel handig.

Maar wat je kunt doen zijn alle opstartitems verwijderen die niets met de Anti-virus en drivers heeft te maken, dingen voegen niets toe maar kunnen de boel behoorlijk vertragen.

Maar een SSD, dual-channel DDR3 setje van 8GB en een PCI-e videokaart zal de boel aanzienlijk verbeteren, CPU is nog wel prima, 2 kernen en 4 threads.
 
Ok, bedankt voor de snelle reacties.

Is het verstandig eerst voor het geheugen te gaan i.v.m. swappen? Of is het beter eerst een SSD erin te knopen?

Nog een vraag over het geheugen, moet ik 799 MHz aanhouden of mag het ook sneller zijn? Kan 799 niet vinden nl.

Houdt dual-channel simpelweg in dat er 2 slots gebruikt worden?
 
Het is mijn ervaring en daardoor ook die van anderen, dat het geheugen uitbreiden naar 8 GB een wereld van verschil betekend.

Niet alleen is er dan genoeg geheugen voor Windows, maar ook de Intel Graka vaart er wel bij, bij zo'n uitbreiding.

En investeren in een SSD zal ook een enorme verbetering zijn.
De huidige HD kan dan dienst doen als DATA-HD - dan heb je aan een 120 GB SSD in feite al genoeg!
 
Ok, bedankt voor de snelle reacties.

Is het verstandig eerst voor het geheugen te gaan i.v.m. swappen? Of is het beter eerst een SSD erin te knopen?

Nog een vraag over het geheugen, moet ik 799 MHz aanhouden of mag het ook sneller zijn? Kan 799 niet vinden nl.

Houdt dual-channel simpelweg in dat er 2 slots gebruikt worden?
Het kan niet beide?
Eerst een SSD met daar het wisselbestand op zal al stukken schelen.

Al het opstarten uitgedund?

En een dual-channel setje verdubbeld de bandbreedte en verhoogd iets de snelheid, die 799 Mhz is de i/o clock snelheid, de juiste omschrijving is DDR3 SO 1600, vaak vekeerd weergegeven als Mhz want het Mt/s

Mocht je weinig renderen dan zou je een zelfde reepje erbij kunnen zetten van wat er in zit.

Meer geheugen vehoogd nooit de snelheid maar het wordt stukken minder traag als er nu veel wordt geswapt naar het wisselbestand.
 
Opstarten is uitgedund.

Bedankt zover, heb op Conrad al wat bij elkaar gezocht (geheugen en ssd), zou voor 133 euro klaar kunnen zijn :)!
 
Er zijn webwinkels die wat voordeliger zijn.
Azerty, Alternate b.v.
Kijk naar de verzendkosten.
Kijk op de pricewatch van Tweakers.

SSD van Samsung of Crucial?
 
Ik zou beginnen met een SSD en een cleane Windows installatie. Je gaat direct merken dat alles sneller gaat werken. Een extra geheugenlatje gaat geen wonderen doen maar alle beetjes helpen. Access point met Wi-Fi is sowieso trager dan kabeltje.
 
Ik had een lijstje met een Kinston SSD en geheugen samengesteld, plus inbouwraampje en Sata III kabeltje.

Ik ga eens shoppen binnenkort.

(access point heeft geen aparte aansluiting voor extra kabeltje helaas)
 
Tip, neem geen Kingston, zit een matige controller in.
Samsung of Crucial.
 
ik zou als eerst die voeding weg gooien, zeer slecht merk. zeker gekocht omdat het de goedkoopste was? als het een merk voeding was zou die nooit rated zijn als 450w eerder als 300-350w en dan hebben we het nog niet eens over de kwaliteit van die dingen.
je kan er een ssd bij zetten ben je klaar. bankzaken, word etc dat doe je nog prima op een pentium 4, dus je i3 is prima verder.
 
Laatst bewerkt:
Ben driftig op zoek naar geheugen en zie in de manual van het moederbord staan dat DIMM's met chips van 512Mb of kleiner niet ondersteund worden. Op mijn huidige DIMM zitten 8 chips op 4 Gb. Ik zie op bijna alle strips 8 chips zitten bij 4Gb. Gaat hier iets fout?

Zijn er ook merken geheugen om te mijden, zoals Kingston bij SSD's?
 
Link volgt!
 
Laatst bewerkt:
heb het ff voor je uitgezocht dit is de ram die jij er nu hebt inzitten

https://azerty.nl/product/kingston/529512/valueram-ddr3-4-gb

Kingston KVR16N11S8/4 99U5584-005.A00LF 4gb

yolo.png


dus als ik jou was zou ik gewoon die weer kopen is wel zo makelijk, heb je 2 latjes die het zelfde zijn. die werkt sowieso aangezien je huidige rig er ook op werkt.


wat ben ik weer aardig =)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan