• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Twee Besturingssystemen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Backdraft

Vaak hier
Lid geworden
11 aug 2004
Waarderingsscore
0
Hi,

Sinds een paar weken krijg ik als ik m'n pc opstart de keuze om een besturingssysteem te selecteren. Ik heb de keuze tussen:
- Microsoft Windows XP Home (bootscreen)
- Microsoft Windows XP Home

Ik heb alleen Windows XP Home geinstalleerd, heb geen idee waar ineens die keuzemogelijkheid vandaan komt.

Wie kan mij hier vanaf helpen?? :huh:

Backdraft

Maakt het uit, welke keuze je maakt daarbij, als dat niet het geval is dan eens met je rechtermuis op deze computer klikken-eigenscahppen-tabblad... - start en hestelmogelijkheden-eigenschappen-standaard besturingsssysteem aanklikken en aantal seconden dat lijst met ebsturingssystemen wordt getoond eens van 30 seconden op 5 zetten. Kijk daarna nog eens.

Okay, thx!!!

Zal het vanavond proberen...

greetz,

Backdraft :)

Als dat het niet is, dan ff aan nano vragen dan ligt het aan je boot.ini meen ik, mar hij weet de juiste instelling daarvoor :)

Helaas wat Frank bedoelt heeft alleen tot effect dat de wachttijd van 30 naar 5 seconden wijzigt. Dus Nano: wil jij ff naar m'n boot.ini kijken.

[boot loader]
timeout=5
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition (bootscreen)" /fastdetect /NoExecute=OptIn /KERNEL=kernel1.exe
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect /NoExecute=OptIn

Als ik de tweede optie wil wissen, volstaat dan het wissen van de laatste regel??

Zo zou je boot.ini er uit moeten gaan zien.. zelf zet ik er nog altijd de /sos achter, zodat ik presies kan zien wat er allmaal gebeurd tijdens het opstarten. ;)

Code:
[boot loader]
timeout=5
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /NoExecute=OptIn /fastdetect

Oeps probleempje!!! :o

Heb Boot.ini aangepast en /sos erbijgezet. Kreeg nu een BSOD en krijg 'm met geen mogelijkheid meer aan de praat. Ook niet met systeemherstel of veilige modus. Wie helpt me?? :(

Backdraft

BSOD ???

Je kan als je opstart met de windows cd in de recovery console komen.. (is een soort van dos omgeving) daar moet je je boot.ini weer even aanpassen dan..

in de recovery console is er geen edit commando, welk commando gebruik jij daar dan NaNo?

owjah.. das waar idd :unsure: ik ga gelijk effe cheken.. hang on.. ben zo terug.. ;)

edit:
hmzz oke.. ik kon het dus ook niet vinden :S met more boot.ini kan je kijken hoe je boot.ini eruit ziet, maar iets van een edit heb ik niet kunnen vinden.. je kan ook nix externs (bv van een flop) runnen.

Ik heb wel een artiekel op internet gevonden hoe je je boot.ini kan herschrijven naar de default state.. dat is de repair windows funcite.. (was me al bekend, en heb het hier ook een keer moeten doen.. werkte hier prima toen)

klik en lees :)
ik hoop dat het voor je lukt..

suc6

Ik vond dit nog, dit kan je intypen in de recoveryconsole.

bootcfg

Dan zou hij een nieuwe boot.ini moeten gaan schrijven.

Succes, YdieresiS

Nou ben weer online gelukkig!! :D Had zelf ook al gekeken of ik het met de Windows cd kon oplossen, maar ik kon wel boot.ini lezen, maar niet aanpassen....Ook heb ik Hirens Boot CD geprobeerd, ook daar staat bootcfg op, maar hier werd ik ook niet wijzer van. Heb toen maar Windows opnieuw geinstalleerd, met het gevolg dat ik al m'n instellingen heb verloren maar hij doet ut nu tenminste wel. Ik moet nu alleen nog een aantal programma's herinstalleren (Norton Antivurus, Nero, Zonealarm e.d.), maar als dat het ergste is?? ;)

By the way: ik ben nu ook ineens af van een aantal kleine problemen die ik had gepost hier, waaronder dezew topic, dus dat is een geluk bij een ongeluk!!

hey intressant man.. ik ga ut gelijk effe testen :P wil nu ook wel een keer weten hoe je dat moet doen in de recovery console..

Okay, mss wat voor een tutje?? :rolleyes:

ow joh.. je was net net iets eerder met posten van je andere bericht..
rolleyes.gif

Je had nu bij nader inzien je windows niet opnieuw te hoeven te installeren :unsure:
Maaja... aan de andere kant heb je nu ook wel weer een nieuwe snelle windows draaien.

*tutje* hahaha idd.. :D

Heb net even zitten klooien met bootcfg in de recovery console en mijn boot.ini ziet er nu zo uit :blink:

Code:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS="Default" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS="/fastdetect" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS="adf" asdf
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect /sos

lol :lol:

Ik snap nu wel eindelijk hoe het kan wijzigen in de recovery console :P

bootcfg /add is je beste keuze (moet nog even verder testen)
Dit scrijft een nieuwe regel in je boot.ini

Je moet hiernaa kiezen welke installatie je wil toevoegen.. als je maar 1 installatie heb tik je simpelweg '1' in
Nu moet je de text opgeven die je krijgt te zien als je je PC boot.. als je dit in getikt hebt moet je de switches opgeven.. /fastdetect /sos /noexecute=optin enz.

Als je je PC hiernaa reboot krijg je een lijstje met welke os-sen je kan kiezen.. kies dan de nieuwe die je heb toegevoegd.. als het goed is moet windows weer starten.. in win zelf kan je de (niet werkende) regel weer uit je boot.ini deleten.

Ik zal van de week ook nog effe gaan spelen met de andere opties.
bootcfg /default zet de keuze die je invoert als het default os
bootcfg /list geeft je boot.ini weer met alle entry's

Leuk speelgoed :D

ik heb alleen nog niet kunnen vinden hoe je de timeout weer teug kan zetten naar 30.. :(
Kijk ik van de week nog wel effe naar (bewapend met pen en papier) ;)

H Nano,

Toen ik met bootcfg aan het freubelen was heb ik ook de switch /add geprobeerd. Eigenlijk heb ik alles gedaan wat jij nu beschrijft, maar ik kwam uiteindelijk toen toch weer in het BSOD. :blink:

mischien domme vraag, maar wat is BSOD ?? :unsure:

hier werkte alles gewoon :huh:

BSOD = Blue Screen Of Death

(blauwe scherm dat je soms krijgt als Windows vastloopt)

owjoh :blink: hmm vaag.. hier werkte alles gewoon naar behoren :(

had je de switches ook goed ingetikt ??
/fastdetect heeft ie iig nodig, als je er meerdere achter wil zetten moet je ze met een spatie scheiden.
/noexecute=optin is voor een xp met sp2.. wat het doet weet ik ook niet precies. (ik geloof dat het voor 'DEP' is maar weet ik niet zeker)

Mischien doet de SOS functie het helemaal niet bij jou.. heb je pro of home ?

edit:

ik pak even mijn 070-210 boek erbij.. mischien dat er daar wat over instaat

Bij mijn weten heb ik alles wel goed ingetikt. Heb het nog een keer gecontroleerd voordat ik de computer opnieuw startte. Heb XP Home met SP2. B)

Als ik zou moeten gokken denk ik dat het aan de switch /sos ligt inderdaad.... :angry:

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan