• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Twee vragen over EaseUS Todo Backup

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sjobyl

Vaak hier
Lid geworden
24 feb 2014
Berichten
926
Waarderingsscore
37
Tijdje geleden mislukte, om voor mij duistere redenen, het terugplaatsen van een Aomei-image (werk daar al jaren mee, nooit eerder een probleem gehad), met als gevolg een blauw scherm vóór het inloggen waar ik met geen mogelijkheid langs kwam. W10 opnieuw geïnstalleerd. Voor de zekerheid heb ik nu, naast Aomei, twee images gemaakt met EaseUS Todo Backup en dan krijg ik op de root van C deze bestandjes:

614c3aa8922c7-sys2.png


Na wat googelen begreep ik dat EUMONBMP.SYS wel nodig is , maar over die andere twee kon ik niet zoveel vinden. OK, EaseUS maakt ze aan, maar zijn ze nodig, of kun je ze gewoon verwijderen? Iemand daar ervaring mee?

Dan nog een vraag: een vriend van me maakt altijd een image van héél de schijf waar W10 opstaat (en ook niets anders). Bij mij is dat ook zo (de C dus, SSD), maar ik maakte altijd een image van alleen het OS. Volgens hem is zijn methode veiliger maar ik heb met mijn manier van werken ook nooit een probleem gehad. Heb nu twee images gemaakt, zowel van de hele schijf als van alleen het OS, de eerste is iéts groter. Maakt dit nog iets uit of doet het er niet zoveel toe?
 
Laatst bewerkt:
Vraag 1, kan ik niet iets met zekerheid zeggen. ik werk niet met dat pakket, beide niet, trouwens. Maar als ik naar de naam kijk en de grootte, lijken het mij images van de twee andere systeempartities die Windows aanmaakt tijdens installatie. Misschien dat iemand anders er wat met zekerheid over kan zeggen.

Vraag 2:
Ja, dat maakt uit, maar niet in alle situaties. Als je alleen Windows wil herstellen vanwege een probleem is de image die jij maakt voldoende. Maar als je SSD het begeeft of je een grotere wil plaatsen kan je jouw backup niet gebruiken, omdat die overige partities ook nodig zijn voor een werkend systeem. Dan heb je echt zijn volledige backup nodig. Dus voortaan de volledige backup doen. ;)
 
Beide tools wel gebruikt en wel steeds problemen, ik gebruik nu Disk Master Free in de incrementele mode, altijd een up-to-date back-up en geen problemen met deze tool.
Heb wel een image van de systeemschijf gemaakt.

Wel een enorm wisselbestand zie ik.

Dat doen die files.
 
twee images gemaakt met EaseUS Todo Backup en dan krijg ik op de root van C deze bestandjes:
Die krijg je alleen te zien als je de weergave van systeembestanden aan zet, maar het klopt. Ik gebruik ook EaseUs Todo Backup nadat ooit Acronis vervelend ging doen.
Gebruik hem nu al enkele jaren tot grote tevredenheid. Inderdaad maak ik nu een complete disk backup, aangezien mijn schijf in de hengst ging.
Reden staat hier onder.

Maar als je SSD het begeeft of je een grotere wil plaatsen kan je jouw backup niet gebruiken, omdat die overige partities ook nodig zijn voor een werkend systeem.
Ja en nee. Als je een verse W10 installatie zou doen en dan de C er overheen dan zou je ook de andere partities hebben, echter die zijn met id's gekoppeld en dan komt het id niet overeen met je backup en wenst Windows niet te starten.

Dat is wel op te lossen, maar dat vergt wel het nodige werk en wat expertise. Niet bepaald iets voor de doorsnee gebruiker.
Om dat gedoe te voorkomen maak ik tegenwoordig dus ook een hele disk backup.

Maar ook als je een nieuwe installatie van W10 zou doen, dan nog zou je de back-up van alleen de C kunnen gebruiken om losse bestanden terug te zetten, bijv. je foto's of zo.
Een volledig image zet alles terug. Meteen klaar.
 
De bestanden die je vermeld maakt easeus bij elke backup opnieuw aan. Ooit de vraag gesteld bij de helpdesk van EaseUS (die overigens uitstekend werkt - meestal antwoord b innen de 24 uur) en mogen zonder probleem verwijderd worden.
Aomei zet trouwens ook bij elke backup een bestand in de root van C (mag ook verwijderd worden).
Ik maak zelf alleen schijf-backups, geven het minste probleem bij het terugzetten. Enkele bestanden kun je zonder probleem uit een backup halem met de verkenner.
 
Dat doen die files.
Had ik inderdaad gezien, maar er staat:

'A .cbm file stores record data for incremental backup (backup tasks and schedules)'.

Zelf maak ik dus nooit incrementele backups, vandaar dat ik me afvroeg of je ze kunt verwijderen, als ze voor de rest toch niets doen. Is ook weer niet zó belangrijk maar ik hou er gewoon niet van als er op de root van C allerlei bestandjes komen te staan die niet nodig zijn. Ik gebruik alleen TotalCommander en daarin wil ik wel alles zien, dus ook die zogenaamde 'verborgen bestanden'.
 
De bestanden die je vermeld maakt easeus bij elke backup opnieuw aan. Ooit de vraag gesteld bij de helpdesk van EaseUS (die overigens uitstekend werkt - meestal antwoord b innen de 24 uur) en mogen zonder probleem verwijderd worden.
OK, thanks, duidelijk. Ik heb de helpdesk van EaseUS wel gevonden maar begreep dat die alleen voor betalende klanten toegankelijk was. Maar misschien vergis ik me hoor, kun je dan een link geven? (lijkt me wel handig, mocht zich nog eens iets voordoen.)

Ook bedankt voor alle andere antwoorden, zal ook maar overgaan op het backuppen van de hele schijf, biedt wel voordelen.
 
De CBM bestanden heb ik nog niet opgemerkt maar ik maak alleen differentieële versies.

"maar begreep dat die alleen voor betalende klanten toegankelijk was"

Dat zou mogelijk zijn maar ik van al mijn EaseUS programma's de lifetime versies en die komen ook met lifetime ondersteuning. Lifetime vind ik persoonlijk niet slecht want je krijgt altijd de meest recente versies gratis. Vanaf de 3e grote update heb je die kost er al uit. EaseUS brengt meestal 2 updates per jaar uit waarvan 1 grote.
 
van het maken van (en af en toe vernieuwen) van een kloon bijvoorbeeld mket Aomei shadowmaker (ook gratis) van je C-schijf heb ik nooit spijt gehad. Daarbij ook af en toe een system-back-up (met Aomei), ook nooit spijt gehad. En dat zou dus alsnog kunnen.
 
Ik begrijp niet altijd de onbedwingbare behoefte van mensen om incrementele of aanverwante backups te maken. Met de huidige snelle computers / snelle hdd's etc. etc. is het maken van een full backup, ic. het héle systeem, een kwestie van nog geen 15 minuten.
ik maak dan ook iedere maand met Aomei een kopie van de gehele schijf. Twee maanden later verwijder ik de oudste weer.
Altijd een volledige (goed werkende) systeembackup voorhanden! Afgelopen 4 jaar slechts 2x een backup terug moeten zetten en met succes (na ellende met Microsofts update).

Vroeger ja, toen duurde een systeembackup meer dan een uur of zelfs meer dan uren, maar tegenwoordig?
 
Bij een data-schijf is een incrementele backup wel handig. Die slaat de wijzigingen per dag (of welke ingestelde termijn dan ook) op.
 
ic. het héle systeem, een kwestie van nog geen 15 minuten.
Ja had je graag, ligt er maar helemaal aan. Een full backup van mijn systeem duurt een dikke 30 minuten.
En dat is een backup rechtstreeks naar een NAS met een i7 7700K met 32 GB geheugen.
Dat zal langzamer gaan misschien dan naar een andere interne harddisk of externe SSD.

Nu maakt me dat half uur ook niet zoveel uit, maar vind het gewoon prettiger werken want als er niets of weinig verandert is elke volgende backup een kleine 10 minuten.

Daarom ben ik ook meer liefhebber van incrementeel, spaart toch nog wel plek (op de NAS wel handig soms).
Ik heb ook slechts 1x een backup terug moeten zetten trouwens toen een schijf de geest had gegeven.
 
Een initiële backup terugzetten, gevolgd door een incrementele backup terugzetten zijn 2 verschillende acties die per saldo in totaal wellicht meer tijd vergen dan eenmaal een systeembackup terugzetten.
Daarnaast is de kans op pech 100% hoger omdat je 2 backups terug moet gaan zetten, dus tja, het is maar net waar je op vertrouwt / de voorkeur aan geeft.
 
Een incrementele back-up is een image met aanvullingen en zet je in 1x terug......
 
Ik gebruik voor mijn data schijf "Allway Sync". Daarin stel je een jobprofiel samen en de verschillen worden gesynchroniseerd. Ik zie nu dat ik wel een heel oude versie gebruik (v9.1.7). terwijl ze al op v21.0.7 zitten. Werkt echter probleemloos.
 
Een incrementele back-up is een image met aanvullingen en zet je in 1x terug......
Een incrementele backup is een backup van alleen gewijzigde data t.o.v. een eerder gemaakte backup.

Wanneer een machine volledig hersteld moet worden zet men dus eerst de full backup terug en daarna de icrementele. Kost dus meer tijd dan een full backup terugzetten want het zijn 2 handelingen / terugzetacties.
 
Ik heb het al een paar keer mogen doen en het gebeurt gewoon in 1 keer, geen 2 handelingen maar 1.
Het is een image met aanvullingen die helemaal wordt teruggezet.
 
Ik heb het al een paar keer mogen doen en het gebeurt gewoon in 1 keer, geen 2 handelingen maar 1.
Het is een image met aanvullingen die helemaal wordt teruggezet.
Dan is het geen incrementele backup maar een nieuwe image en da's precies hetzelfde als een fullbackup.
 
Het kan allebei.

Je hebt drie mogelijkheden. Een losse incrementele back-up die je apart moet terugzetten, een los incrimenteel back-up bestand die automatisch tijdens het herstellen terug gezet wordt en als laatste een incrementele back-up die volledig in de image wordt verwerkt.

Vaak hebben de laatste twee de optie om een point in time op te geven, zodat je niet alleen de laatste versie van een bestand kan herstellen.
Dan is het geen incrementele backup maar een nieuwe image en da's precies hetzelfde als een fullbackup.
Het heeft de voordelen van een incrementele back-up, snel klaar en neemt weinig ruimte in beslag.
 
Ik denk dat voor mensen die wat minder ervaren zijn met kretelogie en / of het geavanceerd terugzetten van de verschillende soorten backups, zij die wel wat van de kretelogie kennen, er goed aan doen om het simpel te houden:

- men maakt 'ooit' voor het eerst een systeembackup. (kan ook fullbackup genoemd worden of men kan het woord image gebruiken).
- wil je daarna snel klaar zijn en weinig externe schijfruimte opofferen voor backups die ALLEEN wijzigingen bevatten t.o.v. de full backup, dan maak je een incrementele backup.

Heb je dan in de toekomst een systeem dat helemaal 'ontregeld' is en niet meer naar voor of naar achteren wil, dan zet je de ooit gemaakte full backup terug, gevolgd door de incrementele backup(s).

En ja, het zou zomaar kunnen dat backupprogjes in één moeite bij het terugzetten van de initiële (systeem) backup, de user voorstellen om incrementele backups 'mee te nemen' bij de terugzetactie, maar omdat ik nooit incrementele backups maak weet ik dat dus niet.

Ik houd het gewoon simpel : elke 1e van de maand een volledige systeembackup en na een stuk of drie a vier van die dingen te hebben, wis ik elke keer de oudste bij het maken van een nieuwe zodat ik iig drie volledige backups heb waarop ik terug kan vallen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan