• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Twee vragen over EaseUS Todo Backup

Status
Niet open voor verdere reacties.
Even een aparte reply v.w.b. bericht 19 : @Enigma147, je hebt volledig gelijk, maar het 'gros' van de mensen die hier vragen stelt, zal vermoedelijk al blij zijn als ze een eerste full / systeembackup hebben kunnen maken én indien nodig, terug hebben kunnen zetten.

Datzelfde 'gros' moeten we denk ik niet 'vermoeien' (verwarren) met allerlei geavanceerde opties want ik denk dat dat 'gros' al blij is als ze de initiële backup terug kunnen zetten.
 
Ik heb ook een incrementele backup en dat is echt een incrementele backup en toch zet hij alles terug. Hij leest namelijk de full backup in en de incrimentele voor de wijzigingen en zet dan alles in 1x terug.
Heb je dan in de toekomst een systeem dat helemaal 'ontregeld' is en niet meer naar voor of naar achteren wil, dan zet je de ooit gemaakte full backup terug, gevolgd door de incrementele backup(s).
Nee dat was ooit eens zo vroeger, maar dat wordt nu in 1x terug gezet.

Daarnaast is de kans op pech 100% hoger omdat je 2 backups terug moet gaan zetten
Nee 0% hoger. Dus maakt niet uit.
Als je de laatste incremental vernaggelt hebt, dan kun je nog altijd vanaf de voorlaatste terug zetten en anders nog altijd vanaf de full backup.
Dus of je nu een full backup of incremental terug zet maakt in principe qua pech niet uit.

Ik hou het ook simpel, 1x per maand een full backup en elke week een incremental, want zoveel doe ik niet. Ik zorg altijd dat ik er 2 full backups achter de hand heb.

Daarnaast maak ik ook nog bestands back-ups met een ander programma naar een andere NAS maar dat is een persoonlijke keuze.
 
Ook hierbij krijg ik wel de juiste beelden, maar ik ben dan ook geen probleemhouder.

Waar 'wij' als mogelijk meer ervaren users misschien voor moeten waken is te denken / kennelijk aan te nemen dat de meeste mensen die hier veelal vragen stellen, zich allemaal op ons kennisniveau bevinden en de praktijk van de afgelopen 25 jaren heeft mij geleerd dat dit absoluut niet zo is.

Het tegelijk terug kunnen zetten van een eventuele incrementele backup, naast die van een volledige backup, vergt toch net even wat meer muisklikken / kennis dan simpel het maken en later terugzetten van een fullbackup, al was het maar bij het maken van de onderscheidelijke backups en het progje 'vertellen' dat bij een eventuele terugzetactie de aanvullende backups 'meegenomen' moeten worden.

Ik ben er eigenlijk wel een klein beetje van overtuigd dat hoe meer muisklikken in een backupprogje gemaakt moeten worden, hoe eerder mensen 'afhaken' / fouten maken / de pijp aan Maarten geven omdat het ze boven de pet gaat.
 
Alles wat hierboven staat is juist, maar oogt ingewikkeld.
Met Macrium Reflect (free version) kan je dat allemaal inregelen : full, incrementeel en bewaren van sets ... en dan kan je het geheel vergeten ! tot je het nodig hebt voor restore uiteraard.

Om die reden ben ikzelf van EasyUS Todo overgestapt naar Macrium Reflect...
 
ier hetzelfde. Ik kwam er met EaseUS Todo ook niet goed uit met terugzetten.
Met Macrium Reflect free al jaren geen problemen ondervonden, al vind ik de user interface niet erg duidelijk.
Met de free versie kun je wel backups van je systeem maken maar niet (of beperkt) van je data meen ik. Bij interesse even goed uitzoeken of de je met de free versie kunt wat je er mee wilt doen. Anders wordt het de betaald.
 
Ik gebruik EaseUS ondertussen al 3 jaar en nog nooit een probleem gehad, niet met het maken en terug zetten van backups.
Acronis daarentegen veroorzaakt regelmatig problemen en is onlangs vervangen door Aomei.
 
Ook hierbij krijg ik wel de juiste beelden, maar ik ben dan ook geen probleemhouder.

Waar 'wij' als mogelijk meer ervaren users misschien voor moeten waken is te denken / kennelijk aan te nemen dat de meeste mensen die hier veelal vragen stellen, zich allemaal op ons kennisniveau bevinden en de praktijk van de afgelopen 25 jaren heeft mij geleerd dat dit absoluut niet zo is.
Ik ben juist van mening dat een beetje achtergrondinformatie juist duidelijk maakt waarom je iets moet instellen of een bepaalde keuze moet maken.

Dat niet iedereen op mijn niveau is weet ik wel zeker, ik heb oa backup beheer gedaan voor een multinational, zo'n 1000 servers met dedicated backup servers, tape robots en ander enterprise level speelgoed.

Een backup maken is met de juiste software niet moelijk, maar als je niet weet wat je doet dan kan je van een koude kermis thuiskomen als je die backup eens echt nodig hebt.

Daarom test eens in de zoveel tijd je backup, of de instellingen nog goed zijn of dat je iets moet aanpassen. Het zou niet de eerste keer zijn dat folders die later zijn toegevoegd niet meegenomen worden in de backup.

Het tegelijk terug kunnen zetten van een eventuele incrementele backup, naast die van een volledige backup, vergt toch net even wat meer muisklikken / kennis dan simpel het maken en later terugzetten van een fullbackup, al was het maar bij het maken van de onderscheidelijke backups en het progje 'vertellen' dat bij een eventuele terugzetactie de aanvullende backups 'meegenomen' moeten worden.

Ik ben er eigenlijk wel een klein beetje van overtuigd dat hoe meer muisklikken in een backupprogje gemaakt moeten worden, hoe eerder mensen 'afhaken' / fouten maken / de pijp aan Maarten geven omdat het ze boven de pet gaat.
Ja, maar daarvoor heeft een goed backup programma ook een wizard met standaard presets die voor goede standaard backup zorgen.
Alles wat hierboven staat is juist, maar oogt ingewikkeld.
Met Macrium Reflect (free version) kan je dat allemaal inregelen : full, incrementeel en bewaren van sets ... en dan kan je het geheel vergeten ! tot je het nodig hebt voor restore uiteraard.

Om die reden ben ikzelf van EasyUS Todo overgestapt naar Macrium Reflect...
ier hetzelfde. Ik kwam er met EaseUS Todo ook niet goed uit met terugzetten.
Met Macrium Reflect free al jaren geen problemen ondervonden, al vind ik de user interface niet erg duidelijk.
Met de free versie kun je wel backups van je systeem maken maar niet (of beperkt) van je data meen ik. Bij interesse even goed uitzoeken of de je met de free versie kunt wat je er mee wilt doen. Anders wordt het de betaald.
Ik gebruik ook zelf de free versie thuis, en ik mis geen opties die ik graag zou willen hebben. De gebruikers omgeving zou beter kunnen, maar van oorsprong was het ook alleen een Image/clone tool voor harddisks en dat zie je.

Maar je kan er alles mee backuppen wat je maar wilt. Ik gebruik het o.a. voor een backup van een draaiende vm. Macrium maakt namelijk gebruik van iets dat VSS heet. VSS zorgt ervoor dat er van geopende bestanden toch een backup gemaakt kan worden.

Ik zou graag willen weten wat je niet kan backuppen met Macrium, want ik ben nog niets tegengekomen waarvoor ik het niet kan gebruiken.
 
VSS komt in meer programma's voor denk ik.
Ik heb 3 programma's, nl Acronis, Easeus en Aomei en alle gebruiken ze de vermelde VSS. Ondermeer Acronis geeft hier vanaf ATI 2018 problemen.
EaseUS heeft een probleem als je een systeembackup terugzet. Die verloopt wel zonder fouten maar past de opstart volgorde in het BIOS aan. Na de herstart geeft die een MBRerror1. Heeft een hele tijd gekost op uit te vissen wat dit inhield. Uiteindelijk bleek dat ik gewoon de boot volgorde weer moest in/herstellen.
 
Laatst bewerkt:
Ja klopt. Maar er zijn nog zat backup programma's die het niet gebruiken.
 
Ik vind de interface van Macrium ook niet echt duidelijk. Ik kom er wel uit maar voor een beginnende gebruiker....

V.w.b. terugzetten van een backup van EaseUs begrijp ik het probleem niet. Ik start het programma (al dan niet van usb stick als het om C of andere drive gaat), kies voor restore, kies welke ik terug wil zetten en klaar.
Net als bij andere programma's dus.

EaseUS heeft een probleem als je een systeembackup terugzet. Die verloopt wel zonder fouten maar past de opstart volgorde in het BIOS aan. Na de herstart geeft die een MBRerror1.
???? Dat lijkt mij geen EaseUs probleem maar een bios probleem.
Het zou raar en gevaarlijk zijn als programma's de bios kunnen wijzigen. Normaliter kan een programma ook niets in de bios veranderen. Daar zijn biossen tegen beschermd.

Ik zou me wel kunnen voorstellen dat een bios zelf de bootvolgorde veranderd als ie plots de normale bootschijf niet meer "ziet" en standaard een andere schijf als eerste staat bij een restore of zoiets, zeker als je van de EaseUs stick gaat starten.

Ik heb dit probleem dan ook niet ervaren na het terugzetten van de systeembackup middels EaseUs.
 
Met Aomei steeds foutmeldingen en toen naar DMF gegaan, geen problemen.
 
Oops.. Ik gebruik de home editie. Die heb ik ooit eens gekocht tijdens een black friday aanbieding.
Die kan het wel.
 
"V.w.b. terugzetten van een backup van EaseUs begrijp ik het probleem niet."
Bij mij heb ik het niet echt uitgezocht. Zal wel aan mij gelegen hebben. Ik vermoedde dat het probleem ontstond omdat ik op mij OS:-schijf ook een d-partie had aangemaakt. Blijkbaar heb ik dat o.e.o.a. manier niet goed aangemeld.
Wat betreft de UI van Macrium: geen echt probleemomdat je eigenlijk alles default kun laten staan als je een image van c: maakt. Je moet alleen de naam en target locatie eenmalig invullen.
 
Wat betreft de UI van Macrium: geen echt probleemomdat je eigenlijk alles default kun laten staan als je een image van c: maakt. Je moet alleen de naam en target locatie eenmalig invullen.
DA is bij EaseUs hetzelfde. Je maakt een keuze tussen disk en partitie backup. Een disk backup hoef je ook niets voor aan te passen.
Zelfs als ik een eenmalige backup maak blijft die instelling er in staan totdat ik het zelf verwijder.
Maar Macrium is net zo goed. En als je genoeg hebt aan gratis images, dan is dat voldoende. Enige reden dat ik EaseUs gekocht heb, is dat er een mooie deal was voor 3 stukken software van hun met een lifetime licentie voor goedkoop.
Voorheen had ik Acronis maar die vertraagde mijn systeem en had soms kuren. Daarnaast duurder dus ben ik van af gestapt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan