• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies Tweede rescue medium voor Macrium Reflect wil niet opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Veng

Elite lid
Lid geworden
27 nov 2012
Berichten
6.543
Waarderingsscore
137
Als rescue medium voor Macrium Refelect Free gebruik ik een Samsung sd kaartje in een Samsung usb houder. Dat werkt prima.
Nu wilde ik een reserve opstart medium maken op een Samsung kaartje van 64 GB ook weer in een Samsung usb houder. Met dit setje wil Macrium niet opstarten maar start hij na het openingslogo door naar Windows 10 zelf.
Hoewel ik het niet verwachtte dacht ik, laat ik het niet werkende kaartje eens in de andere houder steken. Toen werkte het kaartje wél. Dus zit het probleem niet in het kaartje maar in de houder.

Het kan natuurlijk een slecht contact zijn of iets met de chip die er lijkt in te zitten: Als ik in de boot sequence van de UEFI kijk meldt het kaartje in de “slechte” houder: “Generic Storage Device 0220”
Hetzelfde kaartje in de goede houder meldt: “Generic-SD/MMC/MS Pro 1.00”
Iemand een hint of het een defect in de houder is of iets anders (bios instelling of zo)? Het kaartje lijkt verder nl. wel goed in die “slechte” houder te werken. Ik kan files lezen en schrijven.
 
waarom dat je een 64GB SD -kaartje gebruikt ontgaat me hier aangezien de Macrium-PE niet groter is dan 276 MB
*ik heb daarvoor dus een SD-kaartje van 4GB gebruikt want immers deze SD-kaart van 64 GB word geformateerd bij het aanmaken van deze rescue SD -kaartje ..
via de houder aangesloten heeft deze in de verkenner de naam ""Macrium_PE "" en via de rescue builder heeft deze de naam "" Removable USB flash drive generic Multi card ""
*hier word deze in de bios vermeld als een usb hard drive en niet als een usb removable flash drive !
noteer ook dat ik hier nog een gewone bios gebruikt en geen UEFI.

Ashampoo_Snap_dinsdag 1 januari 2019_15h47m16s_002_.png
Ashampoo_Snap_dinsdag 1 januari 2019_16h04m11s_003_.png
 
"waarom dat je een 64GB SD -kaartje gebruikt ontgaat me "
Gewoon omdat ik het kaartje had liggen. Ik kan het immers ook nog voor gewone fileopslag gebruiken. En idd. Eerst aanmaken ivm formateren voor er andere files op komen.
Ik vermeldde die 64GB slechts om zeker te weten dat het formaat en type formatering (ntsc) niets met mijn probleempje van doen heeft.
"via de houder aangesloten heeft deze in de verkenner de naam ""Macrium_PE "
Klopt, maar die naam kun je zelf aanpassen.
Ik heb ook nog wel een rescue CD, dus vastzitten doe ik toch niet maar het leek me gewoon handig om meerdere opstart media te hebben. Volgens Murphy komt een ongeluk immers nooit alleen en de kaartjes zijn een stuk sneller dan de CD.
 
Samsung usb houder
En het type?
Ook van die wel werkt.

Overigens maakt de bootvolgorde in een UEFI systeem niets uit, er wordt altijd opgestart met de Windows Bootmanager naar de W10 installatie die is gevonden.

Opstarten via de Boot Selector/Menu key en een bootmedium kiezen waar ook UEFI bijstaat wil wel.
 
Er staat niet meer op dan Micro SD USB2.0. Mss is die houder toch geen Samsung, alleen het kaartje.
Maar dit is hem: Card Reader USB 2.0/ 1.
"Opstarten via de Boot Selector/Menu key en een bootmedium kiezen waar ook UEFI bijstaat wil wel. "
Dit bedoelde ik met "boot sequence van de UEFI "
 
Nou, die dingen kosten geen drol, even de binnenkant van de kliko laten zien?
 
Dat is zo. Als het idd aan de adapter ligt. Maar ik kan niet alles weggooien dat direct niet goed werkt want dan had ik zojuist mijn Office weg moeten gooien omdat IMAP niet meer werkte. Bleek echter aan de virusscanner te liggen vond ik op het net:)
 
je zei eerder dat deze type formatering (ntsc) niets met mijn probleempje van doen heeft.
ben je daar absoluut zeker van .. heb hier juist eens een 16GB SD-kaartje voorzien van de macrium rescue bestanden ook deze sd-kaartje werd hier geformateerd als Fat32 er was zelfs geen keuze mogelijkheid !
*versta dus niet waarom deze bij u dan als NTFS geformateerd werd ...als zelfs deze keuze mogelijkheid niet te voorschijn komt .
 
"ben je daar absoluut zeker van "
Niet honderd procent maar aanvankelijk had ik op de werkende kaart NTFS en op de niet werkende FAT32. Toen dacht ik, gevonden. Het zal NTFS moeten zijn. Toen heb ik de niet werkende handmatig naar NTFS geformateerd en bleek het nog niet te werken.
Later bleek het dus aan de adapter zelf te liggen. Ik denk dat de formattering niets uit maakt en dat Macrium formateert in het formaat dat er al op staat.
Probeer je testkaartje maar eens op NTFS te formatteren en opnieuw met Macrium een rescue te maken. Ik denk dat hij dan gewoon NTFS blijft. Dat het dus niet uit maakt.
 
Laatst bewerkt:
aanvankelijk had ik op de werkende kaart NTSC en op de niet werkende FAT32

NTSC is een voornamelijk in Noord-Amerika, een deel van Zuid-Amerika en Japan gebruikte analoge norm voor kleurentelevisie.
New Technology File System (NTFS) is het bestandssysteem dat gebruikt wordt door Windows NT en hoger.

Sorry, ik kon het niet laten... :p
 
Stom ja. Weet niet waarom dat in mijn hoofd zat:cold_sweat:
 
wel de 16GB SD-kaart laat zich hier wel via een recht klik formateren naar NTFS maar is dan NIET te gebruiken om een de Macrium Rescue media aan te maken ..

hier het log dat ik verkreeg ...

Open handle to physical drive: \\.\PHYSICALDRIVE7
Read drive geometry
Check for active FAT32 partition in removable media
No active FAT partitions found
Check track zero writeable
Failed to write track zero to disk (5): Toegang geweigerd.

Write check failed, checking for file system at start of disk
WARNING: First partition found at start of disk, type is 4, size is 14.48 GB
Track zero is read only for selected disk
Calculate space required for PE files
PE File Count: 27 requiring 1024.0 MB disk space
Determine target volume for WinPE files
Partition 1 is size 14.48 GB
Partition 1 is FAT type
Volume for partition 1 is \\?\Volume{16019b17-0d9f-11e9-bb5a-0024212d0d63}\
Volume \\?\Volume{16019b17-0d9f-11e9-bb5a-0024212d0d63}\ has file system NTFS
Determine free space on hard disk volume \\?\Volume{16019b17-0d9f-11e9-bb5a-0024212d0d63}\
Free space on disk volume \\?\Volume{16019b17-0d9f-11e9-bb5a-0024212d0d63}\ is 14.44 GB
Checking for existing target WIM file
Disk volume \\?\Volume{16019b17-0d9f-11e9-bb5a-0024212d0d63}\ meets requirements
Free space at end of disk: 0 B
Writing partition boot sector code
Copying WinPE files to target volume...
Copying g:\boot\macrium\\WA10KFiles\media\ to \\?\Volume{16019b17-0d9f-11e9-bb5a-0024212d0d63}\
Copying g:\boot\macrium\\WA10KFiles\media\Boot\ to \\?\Volume{16019b17-0d9f-11e9-bb5a-0024212d0d63}\Boot\
Failed to open handle to target file \\?\Volume{16019b17-0d9f-11e9-bb5a-0024212d0d63}\Boot\BCD (1005): Het volume bevat geen herkenbaar bestandssysteem.
Controleer of alle vereiste bestandssysteemstuurprogramma's zijn geladen en of het volume niet is beschadigd.

One or more PE Environment files failed to copy to the USB device..

**heb het 5x geprobeerd en telkens dus deze fout melding in het log .
 
als de betreffende sd-kaart terug geformateerd werd naar Fat32 dan word deze Rescue media hier dus wel aangemaakt
 
Ding werkt wel met een andere reader dus waarom een probleem creëren?
 
"Ding werkt wel met een andere reader dus waarom een probleem creëren?"
Nieuwsgierigheid naar het verschil tussen mijn resultaten en die van Emi

@Emi: Ik heb de oefening ook gedaan: de 64GB kaart naar FAT32 geformatteerd (nu dus nog maar 32 GB want meer kan niet in FAT32) en de rescue er op gezet. Het kaartje werkt, de houder niet. Ik heb nu dus een werkend kaartje van zowel FAT32 als NTFS
Die FAT32 ga ik natuurlijk weer omzetten in NTFS want anders ben ik 32 GB aan ruimte kwijt.
 
Laatst bewerkt:
Fat32 gaat tot 2TB, beperking in XP of 2000 max. 32GB, andere groter en ook al die partition tools kunnen dat.
 
Ik las op de site van Sandisk dat je maar tot 32GB kon gaan. Vandaar. Maar mss heb ik het verkeerd geïnterpreteerd:
Het verschil tussen FAT en NTFS

Ik zit trouwens nog even bij te komen van de schrik van mijn leven: Ik wilde het kaartje opnieuw formateren en hoewel ik gewaarschuwd was dat het systeem opnieuw moest opstarten liet ik dat toch toe. Begon hij opeens mijn c: schijf te formatteren:worried:! De PC direct uitgezet en gelukkig kon Windows het zelf nog repareren:).
 
Haha, heb je er foto's of filmpje van? leuk voor Dumpert.:p

Maare, gebruik een partitietool, best wel handig.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan