• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opgelost Typemachinelaptop: wel thuisnetwerk, geen internet. Hoe?

Post number 3 has been selected as best answered.

Ooievaar

Junior lid
Lid geworden
2 mei 2011
Waarderingsscore
2
Ik heb een oude HP Elitebook 820 welke ik wil gaan gebruiken als een 'off-line' systeem. Er staat nu een compleet nieuwe WIndows 10 installatie op. De aankomende tijd gebruik ik voor afstelling en het installeren van nog wat programma's zoals PDF reader, Libre Office enz. In principe kan ik er dan al wel mee werken als een veredelde typemachine.

Hiernaast heb ik zelf nog twee systemen op Linux en mijn vrouw een op Windows 11, dus we zitten niet zonder.

Mijn vraag: is het mogelijk om de laptop wel op het thuisnetwerk aangesloten te krijgen maar waarbij deze afgesloten blijft van het internet?
Ik heb een Fritzbox modem.

Ja, dat kan. Geef de laptop een vast IP adres in de reeks die je router uitgeeft. Laat daarbij het veld van de standaardgateway leeg.

Het komt er dan zo uit te zien. (Let op, je ip reeks kan anders zijn).

6802192fe6608-Schermafbeelding_2025-04-18_111825.png

Of nog stuk eenvoudiger, je hebt een Fritzbox zeg je.
In de Fritzbox kies je links Internet, daarna in die sectie kies je Filter.

Kijk naar het apparaat wat je wilt blokkeren, bijv. die HP Elitebook en dan klik je op de "Block" knop.
Zo blijft de Fritz alles regelen, ip's en intern netwerk en communicatie en kan de laptop toch niet op internet.

Hoef je zelf niet te gaan prutsen met adressen of instellingen.

Waarom?

@Rubensky bedankt voor je reactie. Ik ben ermee bezig geweest, maar dat is iets te hoog gegrepen voor mij.

Maar het is gelukt.
@Black Tiger bedankt, het werkt.

Nu het delen van bestanden tussen Windows en Linux nog even uitvogelen, alhoewel dat geen prioriteit is. Printen en scannen werkt in ieder geval.

Waarom?
Wat bedoelt u met 'waarom'?

Hij bedoeld te vragen "waarom mag die niet op internet komen", vermoedelijk uit interesse of nieuwsgierigheid.

Met de installatie van Brother software printer/scanner is nu alles mogelijk wat ik wil.
Zelfs scannen vanaf het apparaat naar de laptop.
LibreOffice en Adobe Reader werkt. En vanaf de browser word de externe harde schijf benaderd welke aan de Fritzbox hangt.

Ik ben voorlopig tevreden.
Bedankt.

Dit topic mag van mij worden gesloten.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan