• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

ubuntu hapert bij opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

xypelair

Vaak hier
Lid geworden
2 nov 2007
Berichten
829
Waarderingsscore
2
Betr. Xubuntu 20.04
Opstarten gaat normaal tot aan het eind waar komt te staan XUBUNTU met een draaiende cursor.
Hij start dus niet door tot het eind.
Graag advies.
 
Beschrijf waar het bootstrappen blijft hangen. Welke tekst zie je als laatste op het scherm?
 
Zoals voorheen altijd. Even een zwart scherm en dan komt het bekende XUBUNTU met eronder een draaiende cirkel. Daarna ging hij vroeger na enkele seconden door met inloggen. Nu dus niet meer,
 
Geen mogelijkheid om met bijv. Ctrl-Alt-F3 bij het inlogscherm te geraken?
 
Controleer het bestandssysteem op fouten.

Hiervoor moet je naar het GRUB menu. Indien op een BIOS systeem, druk en houd Shift gedurende het laden van GRUB.
Indien op UEFI, druk Esc.

Als het GRUB menu verschijnt:

kies Advanced Options
kies Recovery mode
kies Root access
bij de # prompt, type sudo fsck -f /
herhaal het fsck commando indien er fouten zijn ontdekt
type reboot
 
Ctr-Alt-F3 levert een zwart scherm op met rechtsboven een knipperende cursor. Hier moet ik misschien iets intypen?

In het BIOS vind ik nergens een Recoverymode.
Ik kan wel rootaccess krijgen via de recoverymode van ubuntu, maar ken de commando,s niet om door te gaan. Bij sudo fsck -f/ krijg ik een afwijzing, iets over e2fsck.
 
Laatst bewerkt:
Ctr-Alt-F3 levert een zwart scherm op met rechtsboven een knipperende cursor. Hier moet ik misschien iets intypen?

Probeer Ctrl Alt F1.

In het BIOS vind ik nergens een Recoverymode.

Zit ook niet in het BIOS. Ik bedoel: als je je op een BIOS-systeem bevindt, moet je Shift indrukken gedurende het laden van de GRUB loader, en bevind je je op een UEFI-systeem, dan moet je ESC indrukken.

Daarna filesysteemcheck starten met sudo e2fsck -f /
 
Laatst bewerkt:
Ctr-Alt-F1 doet niets

Shift of Esc bij laden grub indrukken doet niets

DSC00633 hier blijft hij hangen bij het opstarten.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan wel rootaccess krijgen via de recoverymode van ubuntu, maar ken de commando,s niet om door te gaan. Bij sudo fsck -f/ krijg ik een afwijzing, iets over e2fsck.

Aangezien je rootaccess kunt krijgen, doe dat dan. Daarna filesysteemcheck starten met sudo e2fsck -f /
 
Na die opdracht krijg ik: ongeldige opdracht -- '/'
 
Let op de positie van de forward slash.

Let op dat je typt: sudo e2fsck -f /
en dus niet: sudo e2fsck -f/
 
Nu is bericht o.a.: superblock is onleesbaar of beschadigd

Verder heb ik in root de opdracht startx gegeven en krijg dan een root bureaublad met alle mogelijkheden, zoals terminal, betsndsbeheer, internet, enz.
Nu ben ik een stuk verder, maar nu de vraag wat te doen?
 
Dan is het superblock corrupt. Het superblock start vlak aan het begin van de partitie, bij 1024 bytes. Het bevat allerlei informatie over blocks en inode groottes e.d. Het superblock wordt, als het goed is, geregeld gebackupt, dus het moet te herstellen zijn. Hiervoor heb ik informatie nodig over het superblock.

Toen je sudo e2fsck -f / uitvoerde vanuit root, kreeg je toen info over de partitie (/dev/xxx) waarvan het superblock beschadigd is? Het betreft welke partitie?
 
Even recapituleren.

Xubuntu 20.04.3 xfce
Xubunru start normaal op en blijft dan staan op het moment dat hij het bureaublad zou moeten openen. Dit is dus het scherm met in het midden XUBUTU en een draaiende cirkel eronder.

Als ik in de recovery de rootmode kies en dan het commando startx geef dan krijg ik een rootbureaublad met alle mogelijkheden, zoals Terminal, internet, bestandsbeheer, enz.
Het moet hier toch gemakkelijk zijn om d.m.v. een bepaald commando de zaak weer onder controle te krijgen? Ik ken helaas het juiste commando niet.
Aangezien het erste opstartgedeelte goed loopt denk ik dat het niet aan Grub ligt (die heb ik al enkele malen nagekeken en ziet er normaal uit), maar in de overstap naar het bureaublad. Een sessie fout o.i.d.
M.vr.gr.
 
Jouw harddisk is vermoedelijk al wat ouder. Dat veroorzaakt al gauw het probleem dat sommige blocks in het bestandssysteem onleesbaar worden. En een linux systeem gaat echt geen bureaublad tonen in het geval van superblock corruptie. Dat dit vanuit root mode mogelijk is wil nog niks zeggen.

Nogmaals, een linux systeem backupt het superblock automatisch op geregelde tijden. Er zijn reparatiecommando's waarmee het superblock kan worden teruggezet vanaf een superblock backup. Maar daarvoor moet ik wel weten op welke partitie de beschadiging is opgetreden.

Daarvoor gelieve sudo e2fsck -f / uitvoeren vanuit root mode en de output via een bericht op dit forum plaatsen. Ik zal je daarna verdere instructies geven wat te doen.
 
Het systeem zit op partitie sda6. Ik ga proberen een print te maken van het antwoord op e2fsck -f /.
 
Ik heb de HD onderworpen aan een zelftest en hij is perfekt (100%).
 
Ik heb de HD onderworpen aan een zelftest en hij is perfekt (100%).

Dat is dan opmerkelijk.

De commando's die je kunt gebruiken om een backup van het superblock terug te zetten, zijn er twee. Deze moet je uitvoeren in root mode, net als het vorige commando.

Het eerste commando is:

sudo mke2fs -n /dev/sda6

Dit commando geeft een lijst van superblock backup blocknummers, bijv.

Superblock backups stored on blocks:
32768, 98304, 163840, 229376, 294912, 819200, 884736, 1605632, 2654208

Vul om te beginnen het eerste nummer in achter de b:

sudo e2fsck -b 32768 /dev/sda6

(let op de spatiëring ! Hier zitten 4 spaties in totaal)

en voer dan dit commando uit. Daarna rebooten en kijken of xubuntu normaal start. Indien niet, ga naar root mode en herhaal het laatste commando, maar dan met het volgende blocknummer, dat zou in ons voorbeeld zijn 98304.

Dan weer rebooten. Start xubuntu nog niet, probeer dan het bovenstaande commando met het volgende blocknummer, in ons voorbeeld 163840 etc. etc. totdat xubuntu normaal boot.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan