• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

ubuntu hapert bij opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Kreeg 2 blocknrs.op, bij alle twee het antwoord: /dev/sda6 is aangekoppeld
e2fsck kan niet doorgaan

Ook met alleen sudo e2fsck -f / geprobeerd, hetzelfde antwoord.
 
Steeds voordat je het laatste commando (sudo e2fsck -b 32768 /dev/sda6) uitvoert, probeer de schijf te unmounten met

sudo umount /dev/sda6

Daarna dus pas sudo e2fsck -b 32768 /dev/sda6 uitvoeren. Dan reboot.
 
Lukt niet. Na umount een weigering omdat: target is busy.
Hij ontkoppelt dus niet in die fase.
 
Laat het umount commando weg en probeer:

sudo e2fsck -b 32768 -n /dev/sda6
 
Blijft aangeven dat /dev/sda6 is aangekoppeld en het niet gaat.
 
Het probleem is dat e2fsck niet werkt met de aangekoppelde schijf omdat deze in gebruik is voor de commando's van de recovery mode. Je zou een alternatieve recovery omgeving moeten opstarten en van daaruit /dev/sda6 koppelen en dan de commando's uitvoeren voor restore van het superblock.

Volgens mij moet je daarvoor beschikken over een Ubuntu Live CD. Dan booten vanaf deze cd, daarna Ctrl-Alt-F1 en dan kun je /dev/sda6 mounten, en de commando's ingeven.
 
Als ik met de LiveDVD moet gaan werken dan repareer ik liever het systeem ermee.
Bedankt voor alle adviezen. Groetjes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan