• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Udisk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

NAM

Junior lid
Lid geworden
16 feb 2017
Berichten
33
Waarderingsscore
3
Ik heb 2 64GB usb disks gekocht. Als ik deze aansluit en formatteer dan wordt de drive in verkenner als UDisk aangegeven. Als ik dan eigenschappen bekijk dan is de beschikbare opslag ong. 64GB. Als ik echter een klein bestand er op wil plaatsen dan krijg ik de melding dat er niet voldoende beschikbare ruimte is. Ik was niet bekend met het fenomeen UDisk maar na wat gegoogle ben ik er achter dat er blijkbaar verschil is tussen UDisk en normale flash drive. Ik was mij niet bewust dat ik blijkbaar UDisks heb gekocht en vraag mij af of het normaal is dat deze niet bruikbaar zijn? Hoe krijg ik dit werkend?
Bij voorbaat dank.
 
Udisk heb ik nog nooit van gehoord. Maar Google biedt dan uitkomst.

Open eens schijfbeheer en kijk of je ze daar nog moet initialiseren of dat je ze kan formatteren.

Lukt dat? Mooi.

Maar waar heb je ze gekocht en waren ze erg goedkoop? Want normaliter zouden usb sticks gewoon meteen moeten werken.
 
Hier wat meer uitleg over de verschillen tussen Udisk en USB-disk.
Udisk is blijkbaar een harddisk in usbformaat behuizing.
Ik had er ook nog nooit van gehoord.
 
Een Udisk is een mechanische HD in USB stick formaat . Een USB stick zoals de meesten ze kennen is een USB flash drive met Flash geheugen .
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor jullie reacties maar de vraag blijft hoe ik deze kan gebruiken.
 
Bedankt voor jullie reacties maar de vraag blijft hoe ik deze kan gebruiken.
Dat wordt in de eerste reactie toch al vertelt?
In schijfbeheer die sticks formatteren naar NTFS.
 
Zoals ik in #4 geciteert heb is een Udisk een mechanische harde schijf (geen SSD) in USB stick formaat en moet je die eerst partioneren en dan formatteren .

Wat is een mechanische harde schijf ?
 
Interne harde schijf. Harde schijven zijn mechanisch, tegenovergestelde van SSD, elektronisch zonder bewegende onderdelen . Zoals al een paar keer gezegd moet je die eerst iniitialiseren en dan formateren voor je kan gebruiken .
 
Dit is wat ik zie als ik windows schijfbeheer bekijk. ik kan hier verder niets mee. De stick ziet er uit als een normale usb stick. Ik vermoed nu dat ik bedrogen ben en mij 64MB ipv 64GB is geleverd.E19A6F2D-0B37-4BDE-9DEC-8399CFCB344D.jpegE3445B1D-F4D9-4FA4-9DFD-A892C25F450E.jpeg
 
Ik ben er ook bang voor. Goedkoop in china besteld oid?
 
Hoeft niet perse maar is zeer zeker ook een mogelijkheid.

Misschien in de buurt van iets magnetisch gelegen? Of de firmware is niet meer lekker. Ik lees er het volgende over:

Both the U disk and USB flash drive are data storage devices, but they work differently due to their own structure. The U disk uses rotating disks (platters) that are coated with magnetic material to store data.


Differently, USB flash drive stores data by using flash memory. Thanks to this factor, USB drive has better reliability against pressure and temperature.


If your USB flash drive can be installed on the computer as a UDISK, it indicates that it’s a bad USB drive with firmware that cannot match the memory type and controller combination. If the firmware in the controller is incorrect, the USB stick will become unstable.


Besides, the operating system will inform you of this issue by calling it UDISK.

Dus het kan ook nog eens een usb disks zijn die firmware issues hebben en zich daardoor bekend maken als Udisk.

Had ik hier gevonden, interessant stukje over beiden.
 
Gezien de foto hierboven van de stick weet ik wel zeker dat daar geen harddisk met ronddraaiende platters in zit. Dit soort usb sticks waren een jaar of 10, 15 geleden populair, en vaak zelfs maar USB 1. Ik heb er zelf nog een paar van die gehad.
 
Dit is wat ik zie als ik windows schijfbeheer bekijk. ik kan hier verder niets mee. De stick ziet er uit als een normale usb stick. Ik vermoed nu dat ik bedrogen ben en mij 64MB ipv 64GB is geleverd.
Je bent inderdaad zeer goed bedrogen . Dat is een gewone USB stick van 64 MB . Ik heb er ook zo nog eentje liggen en is ongeveer 11-12 jaar oud.
Een Udisk heeft een USB aansluiting is wel wat groter in formaat dan een normale USB-stick. Waar heb je die besteld ? Ik hoop dat dit USB geen sticks zijn met geinstalleerde malafide software .
 
Laatst bewerkt door een moderator:
weet ik wel zeker dat daar geen harddisk met ronddraaiende platters in zit.
Dus des te groter de kans dat er gebeurd is wat ik aan haalde. Dat de usb stick zich als udisk laat zien vanwege een firmware probleem zoals beschreven in die link.
Heb dit ook al vaker aan de hand gehad met usb sticks, die groter waren en dan opeens nog maar beperkt ruimte aan gaven. In de meeste gevallen zijn die sticks dan overleden.
 
No problemo, gebeurt mij ook. ;)
 
Of die stick heeft gewoon de naam "UDISK" zonder verder iets met een echte udisk te maken te hebben. Weggooien die handel, even slikken en uitkijken naar iets anders voor externe opslag.
 
Heb dit ook al vaker aan de hand gehad met usb sticks, die groter waren en dan opeens nog maar beperkt ruimte aan gaven. In de meeste gevallen zijn die sticks dan overleden.
Meestal kun je die nog herstellen door een nieuwe partitietabel te maken met Gparted .
 
Zelden. Dat lukt heel af en toe wel, maar over het algemeen als er door een andere oorzaak iets mis gegaan is met die tabel.
Ik ben er zelf nog geen tegen gekomen waarmee dit gelukt is, maar heb inderdaad wel eens horen zeggen dat dit ook kan lukken.

In de meeste gevallen "ziet" geparted ook de juiste grootte niet meer. Maar proberen kost niets, dus nooit geschoten is altijd mis. Baat het niet dan schaadt het niet.

In dit geval ziet het er echt uit als overleden firmware issue. Stick is ook al wat ouder zo te zien aan de vorm. Dus richting groene archief (c.q. vuilnisbak).
 
Bedankt allemaal voor jullie info. Het is mij inmiddels duidelijk dat ik deze sticks maar beter kan weggooien.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan