• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Upgrade advies

Status
Niet open voor verdere reacties.

thimotheeyy

Junior lid
Lid geworden
29 okt 2012
Berichten
89
Waarderingsscore
0
Goedemiddag allen,

Tijdje geleden deze Mini-ITX setup gebouwd (09-2019) en ik merk dat de games van tegenwoord niet even soepel meer draaien. Hebben jullie advies welke aanpassingen je zou doen compatible met onderstaand systeem. Ik hoop eigenlijk met een betere videokaart al een heel eind te komen maar niet alles zal passen.

Behuizing: Fractal Design Node 304 - Bureaumodel
CPU: Intel Core i7 9700K - Processor
Geheugen: Corsair Vengeance LPX DDR4 16GB
Processorkoeling: Noctua NH-U12A
GPU: Gigabyte GeForce RTX 2060 Super WindForce OC 8G
Moederbord: Gigabyte Z390 I AORUS PRO WIFI
Voeding: CORSAIR SF Series SF600

Bij voorbaat dank voor jullie input!
 
Games niet soepel draaien met een i7-9700K en een RTX 2060?

Ik draai met mijn i7-7700K en GTX 1060 6GB nog de meeste zaken op hoog.

Nu een i5-13600KF er in liggen met een RTX 3070 (geen Ti) en alles maximaal weer en loopt soepel. Wel 32 GB geheugen want met 16 GB wilde Rust niet helemaal wat ik wilde v.w.b. swapfile gebruik. :)

Volgens mij hoef je dan qua cpu niet te upgraden, maar misschien een snellere GPU? De RTX 3070 of 3070 Ti?
En misschien nog 16 GB ram erbij. Dan kun je volgens mij weer heel soepel verder.

Als je geld wilt uitgeven, ja dan een i9 van de 13de generatie of zo met een 3070 (Ti) of 3080 kaart? Ik kan niet in je beurs kijken.

Edit: Zorg bij die 13de generatie cpu's wel voor goede koeling, zowel cpu als kast want die worden een stuk heter en temperaturen van 85-100 graden tijdens gebruik is dan eerder regel dan uitzondering.
 
Goedemiddag allen,

Tijdje geleden deze Mini-ITX setup gebouwd (09-2019) en ik merk dat de games van tegenwoord niet even soepel meer draaien. Hebben jullie advies welke aanpassingen je zou doen compatible met onderstaand systeem. Ik hoop eigenlijk met een betere videokaart al een heel eind te komen maar niet alles zal passen.

Behuizing: Fractal Design Node 304 - Bureaumodel
CPU: Intel Core i7 9700K - Processor
Geheugen: Corsair Vengeance LPX DDR4 16GB
Processorkoeling: Noctua NH-U12A
GPU: Gigabyte GeForce RTX 2060 Super WindForce OC 8G
Moederbord: Gigabyte Z390 I AORUS PRO WIFI
Voeding: CORSAIR SF Series SF600

Bij voorbaat dank voor jullie input!
Welke monitor en op welke resolutie game je?
Kan je uitleggen wat je precies met "Niet zo soepel" bedoeld?
Welke game(s) speel je, met wat voor instellingen?

En verder eens met Black Tiger, dit is niet bepaald een configuratie waarbij ik performance problemen verwacht, tenzij je op 4K aan het gamen bent.
 
Games niet soepel draaien met een i7-9700K en een RTX 2060?

Ik draai met mijn i7-7700K en GTX 1060 6GB nog de meeste zaken op hoog.

Nu een i5-13600KF er in liggen met een RTX 3070 (geen Ti) en alles maximaal weer en loopt soepel. Wel 32 GB geheugen want met 16 GB wilde Rust niet helemaal wat ik wilde v.w.b. swapfile gebruik. :)

Volgens mij hoef je dan qua cpu niet te upgraden, maar misschien een snellere GPU? De RTX 3070 of 3070 Ti?
En misschien nog 16 GB ram erbij. Dan kun je volgens mij weer heel soepel verder.

Als je geld wilt uitgeven, ja dan een i9 van de 13de generatie of zo met een 3070 (Ti) of 3080 kaart? Ik kan niet in je beurs kijken.

Edit: Zorg bij die 13de generatie cpu's wel voor goede koeling, zowel cpu als kast want die worden een stuk heter en temperaturen van 85-100 graden tijdens gebruik is dan eerder regel dan uitzondering.
Ik merk bijv. bij gta V richting hogere settings framedrops en lags. Warzone kon ik ook niet normaal draaien maar daar hadden meer mensen last van. RD2 loopt ook niet soepel. Ik begrijp het niet zo goed. Alles is up2date.

3070(TI) past ook in dat kleine kastje?
Het is mijn eerste build en had paar jaar geleden alles uitgezocht. Weet nu niet precies meer waar ik op moet letten. Moederbord heeft PCIe x16 slot dus daar kun je van alles op zetten? Wattage genoeg?

CPU leek me ook niet echt noodzakelijk. Het gaat meer ff om wat ik qua GPU zou kunnen upgraden en wat compatible is met de rest.
 
Welke monitor en op welke resolutie game je?
Kan je uitleggen wat je precies met "Niet zo soepel" bedoeld?
Welke game(s) speel je, met wat voor instellingen?

En verder eens met Black Tiger, dit is niet bepaald een configuratie waarbij ik performance problemen verwacht, tenzij je op 4K aan het gamen bent.
Ik heb dit scherm: BenQ DesignVue PD series PD2700U
En game op 4K.

Bij reactie op Black Tiger klein beetje meer context gegeven. Als er meer vragen zijn hoor ik het graag!
 
Ik heb geen flauw idee of de 3070Ti in jouw pc kast past, ik moet eerlijk zeggen daar niet naar gekeken te hebben. Het is een behoorlijke kaart.
Of met die CPU en GPU dan de voeding nog voldoende zijn durf ik niet te zeggen met zekerheid, daar ben ik niet zo in thuis.

Ik game altijd op 1920x1080 moet ik zeggen met alles op max en dat werkt vloeiend.

Als je in 4K gamed dan wordt alles een stuk zwaarder belast dus zal het ook sneller gaan hakkelen.
Maar zie je echt zoveel kwaliteitsverschil tussen 1920x1080 en 4k als je aan het gamen bent?
Anders zou je ook eens in lagere resolutie kunnen proberen. Mijn ogen zijn al te oud om dat verschil nog te zien. ;)
 
Ik heb geen flauw idee of de 3070Ti in jouw pc kast past, ik moet eerlijk zeggen daar niet naar gekeken te hebben. Het is een behoorlijke kaart.
Of met die CPU en GPU dan de voeding nog voldoende zijn durf ik niet te zeggen met zekerheid, daar ben ik niet zo in thuis.

Ik game altijd op 1920x1080 moet ik zeggen met alles op max en dat werkt vloeiend.

Als je in 4K gamed dan wordt alles een stuk zwaarder belast dus zal het ook sneller gaan hakkelen.
Maar zie je echt zoveel kwaliteitsverschil tussen 1920x1080 en 4k als je aan het gamen bent?
Anders zou je ook eens in lagere resolutie kunnen proberen. Mijn ogen zijn al te oud om dat verschil nog te zien. ;)
Ik heb een 4k monitor die meer leunt richting het creatieve gedeelte voor het werk dat ik doe met Premiere Pro. Maar voor gamen kan deze monitor ook prima meekomen op 60hz en latency na. Ik vind het dan een beetje zonde om al met al dan games niet op die 4k resolutie te draaien.

Misschien moet ik mijn vraag aan jullie nog ietsje aanpassen. Als je een andere GPU zou kopen voor mijn setup met bovenstaande in gedachte: welke zou je er dan inzetten?

Kijk graag even met mij mee of het compatible is in mijn mini itx kast met alle andere componenten. Dat vind ik n.l. het lastigste aan dit vraagstuk.
 

Bijlagen

  • 20230311_173119-min.jpg
    20230311_173119-min.jpg
    918 KB · Weergaven: 11
  • 20230311_173157-min.jpg
    20230311_173157-min.jpg
    875,2 KB · Weergaven: 11
  • 20230311_173141-min.jpg
    20230311_173141-min.jpg
    837,6 KB · Weergaven: 11
@Black Tiger
"Zorg bij die 13de generatie cpu's wel voor goede koeling, zowel cpu als kast want die worden een stuk heter en temperaturen van 85-100 graden tijdens gebruik is dan eerder regel dan uitzondering."

Dat heb ik gemerkt aan mijn 2 nieuwe pc's.
De i9/12900K heeft een gelmiddelde temperatuur van 30°C, echter de i9-13900K doet daar gemiddeld 15° bij. Beide bij gewone toepassingen. Bij games word de 12 gen max 60°, de 13 gen max 85°.
Mijn luchtkoeling (Bequiet Dark Rock Pro) voldoet ruimschoots omdat ik niet aan overklokking doe.
 
Bij games word de 12 gen max 60°, de 13 gen max 85°.
Ik zit hier al regelmatig met pieken tegen de 100 graden aan met de 13600 KF.
En hier wordt ook niet aan overclocking gedaan. Ik heb er een Arctic Freezer 34 in liggen.

@thimotheeyy Het is lastig te zeggen zo met die foto's. Ik zie vooraan je huidige grafische kaart. Dan lijkt me de 3070 Ti ook wel te passen, maar als je even in cm kunt opmeten hoe lang die kaart is dan is het misschien beter vast te stellen of dat zou kunnen lukken.

Of misschien dat iemand daar zo al iets over weet te zeggen.
 
Ik heb nu een Nvidia RTX 3080 TI Founders edition op het oog.

Voor zover ik kan zien moet dit passen.
- PSU is met 600watt misschien wat krap maar ik kan deze nog upgraden naar 750 of 850.
- 2 slot kaart
- 2x pcie aansluitingen en mijn PSU heeft ruimte voor twee
- Lengte hoogte en breedte van deze kaart moet ook passen in de behuizing.
- Het is wat krap en besef dat mijn systeem standaard wat warmer zal draaien maar voor de beeldvorming is het goed om mee te nemen dat de airflow door de kast heen blaast vanuit de zij-intake bij de GPU --> door de flinke CPU koeler van noctua --> en dan uit de kast met wederom ventilator van noctua. Aan de voorzijde zitten er ook nog twee en ik kan het geheel nog wat tweaken met software.

Zou iemand verder nog willen meekijken of ik iets over het hoofd heb gezien?
Ik kan niet zo goed inschatten of deze kaart compatible is met mijn moederbord.

Bij voorbaad dank!
 
Ik lees nog dit op Reddit:
The minimum recommended wattage for an rtx 3080 is 750w.
Ik zo voor de zekerheid dan minstens die 850 watt voeding nemen. Geen idee of dat genoeg is voor de rest van je build, daar ben ik niet zo in thuis.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan