• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Usb 3.0 of Usb 3.1?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Schrijfertje

Nieuw lid
Lid geworden
19 apr 2022
Berichten
29
Waarderingsscore
3
Ik zocht naar externe schijf en zo vond ik

LaCie Rugged Mini USB-C 2TB

zowel bij Coolblue en ook bij Bol.com.

LaCie Rugged Mini via Coolblue:
https://www.coolblue.nl/product/740986/lacie-rugged-mini-usb-c-2tb.html

LaCie Rugged Mini via Bol.com:
LaCie Rugged Mini USB 3.0 - Externe harde schijf - 2TB | bol.com

Bij Coolblue staat er dat het gaat om aansluiting met Usb 3.1 en bij Bolcom staat er aansluiting met Usb3.0.

Kan iemand informeren of die twee vermeldingen gaat om dezelfde harde schijf, of niet?
 
Bij Coolblue staat er dat het gaat om aansluiting met Usb 3.1 en bij Bolcom staat er aansluiting met Usb3.0.
Er kunnen best wat fouten staan op die sites merkte ik laatst ook.
Bij beiden staat ook dat de schijf een USB-C aansluiting zou hebben. Maar in de reacties en ook bij de afbeelding op Bol blijkt dat het om een USB 3.0 aansluiting gaat.

Bij Coolblue is duidelijk te zien dat er een USB-C aansluiting op zit.

Bij Bol.com klopt er wel meer niet, als je bij de 2 TB naar verpakkingsinhoud gaat kijken dan staat er:
Verpakkingsinhoud LaCie Rugged Mini 1 TB | USB-C kabel | Snelstartgids

Terwijl het een 2 TB is en volgens iemand die een review schrijft dus met een usb 3.0 kabel erbij.

Het zijn duidelijk niet dezelfde schijven.
Bij bol.com is typenummer LAC9000298.
Als je dat typenummer in Google gaat zoeken kom je bij Coolblue bijv. ook bij een USB 3.0 schijf uit.

Bij Coolblue is dat STFR2000800.
Nu kunnen codes afwisselen maar als ik een USB-C type bij bol.com selecteer, dan is daarvan alleen een 4 TB (en een 1 TB volgens mij) beschikbaar. Als ik op 2 TB bij die Rugged klik, dan staat er opeens wel USB 3.0 boven.

Lijken mij dus dezelfde schijven maar met andere aansluitingen.
Denk er wel aan dat je dan ook een USB-C aansluiting op je laptop moet hebben of een USB-C naar USB-3 of USB 2.
 
Specificaties volgens LaCie (lijkt mij het handigste om te bekijken in zo'n geval)
Niet echt aangezien daar niet in staat aangegeven exact welk model welke USB vorm ondersteund. En aan de afbeeldingen is al te zien dat er voor die 2 TB schijnbaar zowel USB 3 alsook USB-C te krijgen is.
In de pdf kom ik dat nergens tegen, of mis ik iets?
 
LAC9000298 is Rugged Mini
STFR2000800 is Rugged USB -c (maar dus volgens LaCie geen Mini)

 
Ja dat is dus ook wat ik schreef...
 
Kan iemand advies geven?

Ik kocht de Oranje LaCie bij Coolblue
https://www.coolblue.nl/product/740986/lacie-rugged-mini-usb-c-2tb.html

en ik had verwacht dat ik die gewoon aan m’n computer zou kunnen aansluiten.

Maar, ’t stekkertje is veel te klein.

Weet iemand welk snoertje ik moet kopen zodat ik die aan de ene kant aan de externe schijf kan aansluiten, en aan de andere kant gewoon aan m’n computer?
 
Dat is usb-c en je wilt naar usb 3.
Dan zou het zoiets moeten zijn, een adapter.


Of deze

 
Lijken mij dus dezelfde schijven maar met andere aansluitingen.
Denk er wel aan dat je dan ook een USB-C aansluiting op je laptop moet hebben of een USB-C naar USB-3 of USB 2.
Aldus in mijn eerste antwoord. ;)

Gelukkig heeft Roxmarie al voorbeelden gegeven, alleen zien de usb-c aansluitingen bij die stekkertjes van bol.com er wat vierkant uit.

Hier is nog een alternatief:
 
Ding gewoon terugsturen, goed in de verpakking, 100% retour en anders een deel ervan.
 
Dat is ook een optie, of vragen om te ruilen voor een usb 3.0 versie.
 
Wat vinden jullie evt van volgende berichtjes?

Vandaag om 09:30 Door jou verzonden
Kan ik m’n laatste aankoop evt retourneren, ’n externe LaCie schijf? Ik dacht gewoon een goede externe schijf te kopen, maar ik heb er niet veel verstand van, en deze harde schijf heeft een aansluiting met een stekkertje dat niet in m’n computer past. Dom van mij, maar daarom de vraag: kan ik deze externe schijf evt retourneren, of kunnen jullie een snoertje adviseren met een stekkertje dat wél in m’n computer past?

Vandaag om 10:20 Door jou verzonden: https://www.bol.com/nl/nl/p/staza-usb-3-0-a-male-naar-usb-c-female-kabel-zwart/9300000096690491/?bltgh=sglG6GEGw5T9Pbf5s9dOLQ.2_25.26.ProductImage

Vandaag om 11:06 Coolblue Hey Ron, kun je mij eerst even laten weten welke schijf je precies hebt? vaak zit daar ook een adapter bij tegenwoordig, maar ik wil dat gerust even voor je nakijken.

Door jou verzonden Dank je. LaCie Rugged Usb-c. ’t Stekkertje is te klein. Is vorig linkje via bol.com de oplossing..?

Vandaag om 12:06 Coolblue maar je hebt die harde schijf wel degelijk bij ons (Coolblue, niet Bol) gekocht he?

Door jou verzonden Ordernummer 6305xxxx Eergister besteld, gisteren ontvangen. Na openen van ’t doosje bleek ’t stekkertje te klein.

Door jou verzonden In een forum heb ik gevraagd of ik ergens een snoertje zou kunnen kopen met aan de ene kant aansluiting met de LaCie, en aan de andere kant een stekkertje voor in m’n computer. (Ik zou niet weten hoe zoiets te zoeken, en iemand kwam met dat linkje bij bol.com. Dan gaat het om een apparaatje dat adapter wordt genoemd. Als u kunt bevestigen dat die adapter is wat ik nodig heb, dan zou dat een handig linkje zijn, toch?)

Vandaag om 13:02 Coolblue ok, nu kan ik volgen, Dus zo'n adapter die je online gevonden hebt zou moeten werken. Hou er wel rekening mee dat de kans bestaat dat je met een adapter snelheidsverlies hebt.

Vandaag om 13:19 Door jou verzonden Heeft u een betere oplossing?

Vandaag om 17:38 Coolblue vaak zit er ook officieel een adapter bij, dit is gebruikelijk de beste oplossing. Als dit er niet bij zit zul je het moeten uitproberen om zeker te zijn. Spijtig genoeg krijgen dergelijke adapters niet de juiste specificaties meegegeven.

Door jou verzonden Tja, ik heb er niet veel verstand van, en had een stekkertje verwacht dat gewoon in m’n computer zou passen Ik dacht dat de LaCie via Coolblue beter zou zijn dan via Bol.com, omdat via Coolblue explicieter USB 3.1 werd genoemd…

Vandaag om 18:21 Coolblue geen probleem, daarvoor zijn wij hier dan, om je vragen te beantwoorden. De kabel die er bij zit is USB-C omdat dit de nieuwe standaard zal worden. Opnieuw, probeer het zeker met zo'n adapter, wij hebben die gewoon niet omdat we de snelheid er niet van kunnen garanderen.

Door jou verzonden Tja, ik heb die adapter vandaag reeds besteld en morgen ontvang ik die. Ik ben benieuwd hoe dat gaat functioneren...
 
Je had ook een retour aanvraag kunnen plegen, doe dat regelmatig als er iets niet bevalt wat ik had besteld en precies helemaal hetzelfde teruggestuurd of omgeruild, 100% retour.
Vreemd dat die medewerker dat niet voorstelde.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan